ingeniørutdanning og tid

Started by tore, July 18, 2012, 01:31:19 AM

Previous topic - Next topic

tore

Jeg har nå studert noen år på universitet og har etter hvert fått en bachelor i samfunnsvitenskapelige fag. Hele tiden har jeg egentlig visst at dette ikke er noe jeg vil jobbe videre med. Disse årene har ikke vært bortkastet. Jeg har lært mye om meg selv og andre. Jeg har også festet en god del  ;)

De siste årene har jeg tenkt mer og mer på å begynne på ingeniørutdanningen og i høst starter jeg endelig med å gå Matte R1, R2 og FYS1. Nå er jeg endelig sikker på hva jeg vil bli. Jeg har for lenge siden bestemt meg for å satse fullt ut på dette.

Etter å ha undersøkt litt på nettet og andre steder, forstår jeg det sånn at forkurs og ingeniørutdanning er tidkrevende og vanskelig. Bare på forkurset er strykprosenten utrolig høy.

Jeg setter pris på om det er noen som har erfaringer innen forkurs og ingeniørutdanning. Vil jeg fortsatt ha tid til å sjekke, feste og dra på byen? Kommer studiene til å gå utover det sosiale livet mitt?

Toshi

Det er de 2 første årene som er tunge. Der skal du igjennom 45 studiepoeng med matte,fysikk og statistikk. Hvor mye bruk du får av disse kommer nok helt ann på hva du skal videre.

http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging

http://www.ntnu.no/studier/mtel/oppbygging

Men kan du ikke bare jobbe deg inn mot det du vil da? Er jo ikke nødt til å lære seg å løse diff. likninger hvis en ikke må liksom :) Hvilken retning tenker du å ta?

tore

#2
Quote from: Toshi on July 18, 2012, 02:16:16 AM
Det er de 2 første årene som er tunge. Der skal du igjennom 45 studiepoeng med matte,fysikk og statistikk. Hvor mye bruk du får av disse kommer nok helt ann på hva du skal videre.

http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging

http://www.ntnu.no/studier/mtel/oppbygging

Men kan du ikke bare jobbe deg inn mot det du vil da? Er jo ikke nødt til å lære seg å løse diff. likninger hvis en ikke må liksom :) Hvilken retning tenker du å ta?

Jeg må gå 1 år med matte og fysikk først for å være kvalifisert for å gå videre med ingeniør. Deretter vil jeg gå 3 år på ingeniør bygg, så hoppe over på master siv.ing(3+2 år) eventuelt. Jeg må jo lære hele pensum om jeg skal få gode karakterer, må jeg ikke? :)

Toshi

Åja, sånn ja. Tenkte på sånne forkurs de noen ganger holder på sommeren jeg  ::)

Jeg gikk på hist, så jeg vet ikke helt hvordan det er å ta 3-årig på Gløs. Men de liker å jobbe der oppe for å si det sånn. Jeg og de fleste jeg vet som har tatt master i elektronikk på 3+2 år fra høyskole har droppa noen karakterer i snitt. Så ting må jobbes med og det forventes mye, men vi var nok forholdsvis godt etter fra 3 år med slacking på høyskolen.

På hist så spesialiserte vi etter 1.5år, så der måtte vi ta siste mattefaget som skulle forberede til masteren som valgfag. Der kan du nesten sove deg gjennom i forhold.


Carebear

Dette går helt fint du. Finn en arbeidsmetode som fungerer for deg. Jeg føler i alle fall jeg har all verdens tid til å gjøre andre ting også. Stå skikkelig på det første halve året som kastanje sier, så finner du fort utav hvor nivået er. For min del jobber jeg for eksempel bare så lenge jeg merker at jeg er fokusert. Det kan variere fra 2 timer til 10. Merker jeg at jeg ikke lengre er fokusert stikker jeg hjem og finner på noe annet. Du kommer nok til å ha nok av fri, og ha det veldig veldig gøy. :)
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

tore

Takk for gode svar, tips og råd!

Roman

Jeg har snust litt på matte den siste tiden, og jeg gikk fra å være en realfagstaper til en som kan prestere helt ok.
Jeg tok matematikk S1 alene som privatist og fikk en 3er, og mitt matematiske utgangspunkt var ca. null verdt.
Pågrunn av noen negative faktorer under eksamenstiden fikk jeg som sagt en 3er, men hadde alt godt greit hadde jeg fått en 4er.

Som jeg har forstått, så er realfag tidkrevende, men FUCK å gøy det er når du først får det til!!!

Realfag blir som en investering, men de fleste av oss dødelige tør ikke engang i å se på en andregradslikning før vi blir kvalme :)

I ditt tilfelle så har du en foreleser, og en shitload andre mennesker du kan lese/regne sammen med, så jeg tror du vil klare deg bra om du gjør leksene dine :)

You can do it!! :))

Be like water my friend.

tore

Takk for oppmuntring, Vibingray! Jeg tror også det blir utrolig morsomt når jeg får det til. Det jeg liker med realfag er at det som oftest er to streker under svaret i motsetning til andre fag der ting må drøftes i hjæl.

I det siste har jeg tenkt mye mer på realfag og utdanning enn jeg har tenkt på mus. Jeg tar det som et godt tegn ;)

Roman

Det er bra holdning Tore :)

Jeg mener at livet ditt bør komme først, så mus og dans på bordet etterpå.
Om du har et mål eller noe du vil oppnå i livet, og du streber etter å komme der, så vil fruktene du høster av "ditt prosjekt" styrke deg som person. Jeg tror nesten du kan kalle det en form for "karakterbygging", som Andreas hadde en post om på 0330 for et par måneder tilbake.
Denne karakterbyggingen vil gjøre deg sterkere som person, og om du drar ut 10dager på rad uten mus, så spiller det ingen rolle, fordi du er en WINNER i andre felt som f.eks matte :)

En annen fordel er jobb muligheten du får ut av å studere noe som innebærer realfag, du er så godt som garantert jobb :)
Realfagsnorge sliter til dags dato ganske mye.
Be like water my friend.

Eggogbacon

Hei,

Jeg tar for tiden forkurs til ingeniør hos NKI (tilsvarende R1+R2 og F1).
Det er relativt tungt men som skrevet over, sykt digg å kjenne den mestringsfølelsen du får når du lærer noe nytt.

Bare å spørre om du lurer på noe eller vil studere sammen.


Potet

No worries, Tore. I alle fall ved ingeniørlinjene ved NTNU er det skikkelig skippertakkultur, så i store deler av semestrene er det mye tid til å dra ut :D
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

tore

Quote from: Eggogbacon on July 28, 2012, 15:38:36 PM
Hei,

Jeg tar for tiden forkurs til ingeniør hos NKI (tilsvarende R1+R2 og F1).
Det er relativt tungt men som skrevet over, sykt digg å kjenne den mestringsfølelsen du får når du lærer noe nytt.

Bare å spørre om du lurer på noe eller vil studere sammen.

Bra!  :)