Har internett gjort folk dummere, eller har de dumme bare blitt mer synlig?

Started by Dev, November 14, 2012, 23:11:53 PM

Previous topic - Next topic

Stanley

Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

--WTF?--

Quote from: Autowin on November 15, 2012, 15:08:40 PM
Internett har bare gjort de alleredet dumme folkene, mer synlig.

For én gangs skyld snakker Autowin om noe han har réell kompetanse på!

+1!  ;)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

tore

Quote from: Eh on November 15, 2012, 09:04:02 AM
Quote from: tore on November 15, 2012, 02:17:18 AM
Håper jeg ikke virker dum nå, men jeg er faktisk ganske enig i at Jens og regjeringa hans må bort snarest mulig.

Typisk FRP-reaksjon!!!

Haha, stemmer ikke FRP  :)

Quote from: dagligvare on November 15, 2012, 14:00:06 PM
Ellers synes jeg selv det er veldig fint og artig med kommentarfeltene. Norske medier er jo kjent for å være notorisk venstrevridde, og i kommentarfeltene finner man ofte fornuftige innlegg og relevante personlige erfaringer som fungerer som en fin motvekt.

For ikke å snakke om hyllingen av Obama. Jeg så litt av valgsendingen til NRK. Ikke vanskelig å se hvem NRK vil skal vinne for å si det sånn. Blir flau.

Enda flauere ble jeg da Obama vant fredsprisen. Skikkelig nøytral nobelkomite ass..

Stanley

Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Femininist

Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

--WTF?--

Quote from: Autowin on November 15, 2012, 16:45:48 PM
Quote from: --WTF?-- on November 15, 2012, 16:15:27 PM
Quote from: Autowin on November 15, 2012, 15:08:40 PM
Internett har bare gjort de alleredet dumme folkene, mer synlig.

For én gangs skyld snakker Autowin om noe han har réell kompetanse på!

+1!  ;)


- (Uendelige tall).

WTF? (pun intended) Du fikk jo cred av meg, er det også galt nå???  :o
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Andreas GV

For å være ærlig tror jeg ikke anonymiseringen på nett er problemet, snarere tvert imot. Hadde det vært kjempelett å legge igjen anonyme meldinger i kommentarfelt hadde oppegående mennesker orka å skrive reflekterte motsvar. Men siden man må registrere seg, koble opp mot Facebook osv, så er det bare de som er aller mest (følelsesmessig) engasjert som ytrer seg. Og resultatet er altså kommentarfeltet på Dagbladet og VG Nett.

En alternativ forklaring er at folk utenfor arbeidslivet har mer fritid enn andre, og derfor mer tid til å sitte på nett, kombinert med et sterkere motiv for å føle seg betydningsfull gjennom å skape reaksjoner hos andre og på den måten bli "sett".

--WTF?--

Quote from: Andreas GV on November 15, 2012, 16:52:58 PM
En alternativ forklaring er at folk utenfor arbeidslivet har mer fritid enn andre, og derfor mer tid til å sitte på nett, kombinert med et sterkere motiv for å føle seg betydningsfull gjennom å skape reaksjoner hos andre og på den måten bli "sett".

Eller vi kjeder oss fordi vi ikke har noe verdiskapende arbeid å gjøre...
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

lamasen

Quote from: Andreas GV on November 15, 2012, 16:52:58 PM
For å være ærlig tror jeg ikke anonymiseringen på nett er problemet, snarere tvert imot. Hadde det vært kjempelett å legge igjen anonyme meldinger i kommentarfelt hadde oppegående mennesker orka å skrive reflekterte motsvar. Men siden man må registrere seg, koble opp mot Facebook osv, så er det bare de som er aller mest (følelsesmessig) engasjert som ytrer seg. Og resultatet er altså kommentarfeltet på Dagbladet og VG Nett.

En alternativ forklaring er at folk utenfor arbeidslivet har mer fritid enn andre, og derfor mer tid til å sitte på nett, kombinert med et sterkere motiv for å føle seg betydningsfull gjennom å skape reaksjoner hos andre og på den måten bli "sett".

i dag er vel de fleste under 35 online døgnet rundt uavhengig av yrke eller utdanning.
Jeg heller mer til at jo mindre en vet om et tema, jo lettere og mer åpenbare virker løsningene.



Dermed basta!

Andreas GV

Quote from: lamasen on November 15, 2012, 17:17:52 PM
Jeg heller mer til at jo mindre en vet om et tema, jo lettere og mer åpenbare virker løsningene.

Godt poeng som jeg ikke har tenkt på.

Stemning

I gamle dager, da man hadde brevvenner og grammofoner... Da var min farfar, som for øvrig har en uendelig skarp og velformulert tunge (og om lag 180 IQ), en ivrig debattant i form av leserinnlegg i landets aviser. Da var det en slags prestisje å skrive leserinnlegg, da man "dummet seg ut" om en skulle bli utargumentert i neste svar.

Nå derimot virker det som om ingen bryr seg om man blir stemplet som idiot. Men det er vel fordi det er blitt kulere/"in" å bare ha en mening, enn at meningen er noe som helst reflektert.