Ambisiøse jenter

Started by mh, May 28, 2012, 10:11:01 AM

Previous topic - Next topic

Andreas GV

Quote from: QueenB on June 15, 2012, 11:47:20 AM
haha, jeg mente jo ikke paradise-klisjeen om å "værra seg sjæl", men at man ikke blir noe man ikke har lyst til å være, for å glede andre. Hvis man har lyst på en fet jobb, så kan man ikke som jente tenke "nei, det kan jeg ikke satse på, for da blir jeg aldri gift. tar heller en vaskejobb, jeg". Du skjønner hva jeg mener ;)
Isåfall er jeg helt enig :)

QuoteOg kan man ikke føle at man aldri møter den rette (ja, jeg vet det finnes flere "den rette"), uten at det er noe galt med en? Unntatt muligens at man er litt kresen? eller egentlig ikke direkte kresen heller, fordi man kan jo ikke tvinge seg selv til å føle tiltrekning.
Man kan ikke tvinge seg selv til å føle tiltrekning, men det kan være smart å finne ut hvilke prosesser som hindrer en i å føle tiltrekning. Hvis man plutselig oppdager at mye av det for eksempel er basert på fordommer eller forsvarsmekanismer kan det jo være en kjempelettelse å finne det ut og jobbe med det.

QuoteJeg har egentlig aldri jobbet aktivt for å finne meg en kjæreste, men har egentlig aldri følt at jeg har møtt "den rette" heller.
Den setningen oppsummerer mange jenters (og gutters) holdning til dating. Faen, jeg møter ingen skikkelig bra, men ikke søren om jeg gidder å jobbe aktivt for å finne de heller :)

QuoteEr det da helt sikkert at det er meg det er noe galt med? Eller er du ikke fullkommen som menneske før du klarer å få ALLE du møter til å bli hodestups forelsket i deg, uansett hvor forskjellige dere er?
Touché :) Jeg skrev ikke at det var noe galt med en hvis en ikke er fornøyd med datinglivet sitt, jeg mente bare at det er mer konstruktivt å begynne med den faktoren du faktisk kan gjøre noe med, nemlig deg selv. Å skylde på "gutter", "jenter", "samfunnet", "kjønnsroller" er KANSKJE hensiktsmessig hvis man skal diskutere politisk endring, men det er å kjempe mot vindmøller hvis man drar det inn i sin personlige datingstrategi.

QuoteDet er klart at hvis "deg selv" er en jævla idiot som ingen liker, så er det ikke så lurt å "bare være deg selv". Men stort sett, så er det det, GITT at du har sosiale antenner nok til å klare å tolke den situasjonen du har foran deg, og vet hvilke sider av "deg selv" du bør vise der og da.
Problemet er bare at de som kommer på kursene våre, både gutter og jenter, ikke er "idioter som ingen liker", men Überhyggelige gjennomjoviale folk med godt over gjennomsnittlig sosial og systematisk intelligens. Fellesnevneren er bare at de ønsker å forstå det andre kjønn bedre, slik at de selv kan ta mer kontroll over sin egen sjebne.

tore

Quote from: kastanje on May 28, 2012, 11:59:43 AM
Og jeg vil ha en høyt utdannet mann selv.

Nå skal jeg ikke snakke for Kastanje, men generelt så tror jeg det er statusen på yrket som tiltrekker til jenter. Ikke hvor høyt utdannet man er.

Fotballspillere for eksempel. Nesten ingen av de er eller blir høyt utdannet, men likevel er det den gruppen som har de fineste damene og kjærestene.

Femininist

Jeg tror ikke jeg ville hatt så mye glede av en fotballspiller som kjæreste, uansett hvor mye sosial verdi det gir. Jeg føler jeg har mer tilfelles med andre som har tilbrakt noen år på universitetet, enn noen som knapt nok har fullført vgs, uansett hvor mye penger og status det gir...
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

tore

Quote from: kastanje on June 24, 2012, 18:25:30 PM
Det handler vel om sosial verdi. Men legg gjerne merke til at fotballspillere ofte ikke har så veldig høyt utdannede damer heller.

Ja, det er sant  :) Det sier jo noe om at høy utdannelse og yrke på dama ikke betyr noe for oss menn.

deepArne

Evt seier det at høg utdannelse ikkje er nødvendig for menn utan høgare utdannelse...

tore

Quote from: deepArne on June 24, 2012, 22:43:57 PM
Evt seier det at høg utdannelse ikkje er nødvendig for menn utan høgare utdannelse...

Ingen jeg vet om som har høy utdannelse sier at det er viktig at dama har høy utdannelse i hvert fall. Her er det andre faktorer som utseende, sjarm og personlighet som er viktig.

deepArne

Ok, for meg er det viktig at dama har høgare utdannelse. Doktorgrad er bra, ikkje master er dealbreaker.

Toshi

Quote from: deepArne on July 01, 2012, 01:44:27 AM
Ok, for meg er det viktig at dama har høgare utdannelse. Doktorgrad er bra, ikkje master er dealbreaker.
heh, jeg vet ikke om du spøker eller ikke.

Jeg har tenkt en del på det her etter jeg skrev en tidligere post i denne tråden, for meg er det viktig at hun har karrieren for å leve og ikke omvendt. Samme om hun er barnehagetante eller har ambisjoner helt oppe i skyene, og for å være helt ærlig så er de ikke så forskjellige i mine øyne. Litt statusjag er jo greit, men det får være grenser på å hoppe inn i løpehjulet.

QueenB

jeg blir provosert når gutter sier at alle jenter er opptatt av status og penger. det er ikke sant- for de aller fleste. det finnes tre typer jenter som er opptatt av status/penger, og det er 1. tacky glamourmodell-typen som du vanligvis ser sammen med fotballspillere og andre rikinger. 2. litt mer sofistikerte babes, som kler seg i designerklær, har høyere utd. selv, og som er veldig glad i den fine champagne-livsstilen som mye penger kan tilby, eks. mange trofékoner+ noen kjendiskvinner. 3. de som er født rike selv, og som naturlig nok, interesserer seg for likesinnede.

man kan selvfølgelig si at slike kvinner omgås i de "rette" miljøene, og det blir dermed naturlig at de møter flest rike og/eller berømte menn. Og at det finnes andre typer jenter som blir tiltrukket av status også, men jeg er ganske sikker på at det som regel er disse 3 typene som er golddiggers.

jeg har en følelse av at det er slike jenter gutter egentlig vil ha, som de vanskeligst kan få, og konklusjonen blir dermed at : alle jenter er opptatt av status.

men nei. Jeg støtter heller teorien om sosial verdi.

Personlig, kan jeg ikke fordra den typiske kakse-stilen, som har sleik og går i dress, og kjører porsche. Digger heller ikke John Carew-stilen. Huff. Ingen jenter jeg kjenner liker den stilen heller.

når det gjelder ambisjoner, så  er det bra å ha, for alle mennesker. Men det kommer an på hvilke ambisjoner du har. utdanner du deg til å bli finansadvokat, kun for å bli rik, så er du, etter min mening, ganske ekkel. synes du derimot at juss er kjempespennende, og vil bli så flink som mulig, så good for you :) bare et eksempel.

jeg har en master selv, og vurderer å ta ph.d etterhvert. å gjøre karriere & tjene masse penger, er ikke viktig for meg i det hele tatt. Men å utfordre meg selv, bli flinkere i det jeg gjør, lære nye ting, prøve ulike yrker, utvikle meg, derimot, er veldig viktig for meg. sånn sett er jeg ganske ambisiøs. har også mange ambisjoner som ikke har noe med karriere og status å gjøre- bare ting jeg har lyst å gjøre etterhvert, som involverer litt hardt arbeid.

hvis en mann ikke tåler det, så suck my ass. jeg gidder ikke å la være å leve det livet jeg har lyst til, fordi en eller annen teit fyr ikke takler det. + jeg vil ha en mann som tør å leve det livet han vil. utover det, er det ikke viktig for meg at han har høyere utd, en fet jobb etc. men det er viktig at vi har felles verdier og verdensbilder. Jeg synes f.eks, at det er mye mer sexy at han seiler jorda rundt, fordi det er noe han alltid har drømt om, enn at han er utdannet siviløkonom, og tjener 500.000 i året og kjøper dyre kjoler til meg.
men det er bare meg :)
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Femininist

Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

Quote from: QueenB on July 01, 2012, 17:54:48 PM
Jeg synes f.eks, at det er mye mer sexy at han seiler jorda rundt, fordi det er noe han alltid har drømt om, enn at han er utdannet siviløkonom, og tjener 500.000 i året og kjøper dyre kjoler til meg.
men det er bare meg :)

Hva med en siviløkonom som seiler jorden rundt?  ???

Quote from: Toshi on July 01, 2012, 02:27:06 AM
Quote from: deepArne on July 01, 2012, 01:44:27 AM
Ok, for meg er det viktig at dama har høgare utdannelse. Doktorgrad er bra, ikkje master er dealbreaker.
heh, jeg vet ikke om du spøker eller ikke.

Tror ikke han spøker. ;) Jeg vil ikke si det er en dealbreaker for meg, men definitivt noe som gjør at jeg lettere vil falle for damen. Har nok noe med oppdragelse og kretser å gjøre. Mine foreldre (begge har phd. og fattern er professor og stadig "under utdannelse") spøker stadig med "vi som har utdannelse" og "de andre". Det er dog spøk, men det ligger noe der, en sånn vag oppfordring om å finne en med utdannelse. Når jeg valgte blårusslinjen tullet de også med at det bare var realfagsruss som var ekte russ. Så da ble det blåruss med fys/mat som valgfag. ;) De er greie altså, beste foreldrene jeg kan tenke meg og mener alt godt. ;)

Zervs

Quote from: deepArne on July 01, 2012, 01:44:27 AM
Ok, for meg er det viktig at dama har høgare utdannelse. Doktorgrad er bra, ikkje master er dealbreaker.

Satser på at dette er ironi..

QueenB

Quote
Hva med en siviløkonom som seiler jorden rundt?  ???

følte du deg truffet?  :P
det har ingenting å si. tror du skjønte hva jeg mente.

I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

deepArne

Quote from: deepArne on July 01, 2012, 01:44:27 AM
Ok, for meg er det viktig at dama har høgare utdannelse. Doktorgrad er bra, ikkje master er dealbreaker.
Det er nesten ikkje ironisk, men er nok sett litt på spissen. Eg har generelt mykje betre kjemi med folk som er interessert i vitskap og har ein analytisk tankegang. Då er det eit krav at jenta synes min reduksjonistiske tilnærming til verda i det minste er sjarmerande, og i beste fall har ho ei lik tilnærming sjølv. Det er nesten berre folk med mastergrad eller høgare som har slike interesser, sjølv om det eigentleg ikkje er utdanninga som skaper tiltrekninga.

P.S. Bortsett frå at ho startar setningane med liten bokstav, er QueenB drømmedama mi.

Stemning

Quote from: QueenB on July 02, 2012, 18:02:01 PM
Quote
Hva med en siviløkonom som seiler jorden rundt?  ???

følte du deg truffet?  :P
det har ingenting å si. tror du skjønte hva jeg mente.

:D Dronningbien