Hvor åpen skal man være, når man dater flere samtidig??

Started by Openingherisont, May 27, 2013, 12:53:25 PM

Previous topic - Next topic

Openingherisont

hei,

For tiden så ser jeg flere jenter samtidig, som sikkert de fleste andre her også gjør.

I den forbindelse så lurer jeg litt på deres erfaringer i forhold til åpenheten med damene, når man "holder på med"/dater flere samtidig? Og også hvor lenge man bør holde på, før man tar standpunktet om man skal fortsette eller "stikke av"?


Sier man f. eks mer eller mindre rett ut at man holder på/dater flere, eller skal man gi uttrykk for hva intensjonen er via handling?

Personlig så føler jeg at man bør være en åpen person, uansett hva intensjonen din må være med jentene man dater. For om du tilslutt kommer inn i et mer seriøst forhold, vil det for mange jenter være en kjip karamell å svelge, om hun finner ut at hun har delt deg med flere samtidig. Mange av venninnene mine sier at de ville opplevd dette som et tillitsbrudd.


Erfaringsmessig har jeg opplevd mye forskjellig, når jeg har vært åpen om dette. Noen takler ikke dette i det hele tatt (altså vil være eksklusive fra starten), mens andre synes det er helt greit. Antar at mye av dette skyldes at intensjonen din matches med jenta sin.



Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

MVP

Det er null porblem å være åpen om det. Ikke nødvendigvis sånn at du hyler det ut som det første du gjør, her er det mye subkomunikasjon.
Hvis det er sånn at de ikke takler det tenker jeg at du har vært litt uklar i intensjonen din. Kan du fortelle litt mer?

:)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

VB

Min regel for alle slike spørsmål (denne her også http://godevibber.no/forum/index.php?topic=3794.0) er at hvis hun ikke spør og hun ikke trenger å vite det så er det ikke noe poeng å si noe. Bare vær ærlig hvis temaet kommer opp og ikke lov henne noe som du ikke er villig til å gi så vil du ha ditt på det rene. Hvis hun forventer at du skal slutte å treffe andre jenter uten å fortelle deg at hun forventer det så er det hennes feil, ikke din.

Selvfølgelig kommer dette veldig an på jenta og situasjonen, hvis hun er en jente du vet at du sannsynligvis kommer til å treffe på byen når du er ute å flørter med andre jenter kan det være lurt å være åpen om det.

Som Gardilishious nevner er subkommunikasjon viktig, men det er også mulig å være mye mer direkte uten å si det rett ut. Eks. fortell en historie om en gal jente som forventet at du (eller en kamerat eller noen du leste om) skulle droppe alle andre jenter med en gang dere startet å date. Frame historien i et negativt lyst og samtidig tillegg henne egenskaper som tilsier at hun ikke er slik eller gi henne positiv feedback hvis hun uoppfordret sier/hinter om at hun ikke er slik.

Å ta opp ting indirekte gjennom historier eller på andre måter vil også ofte gi deg en god del informasjon om hva jenta føler om temaet.

Quote from: Openingherisont on May 27, 2013, 12:53:25 PMOg også hvor lenge man bør holde på, før man tar standpunktet om man skal fortsette eller "stikke av"?

Til en av dere ikke vil mer eller til en av dere utvikler mye mer følelser enn den andre og den andre ikke er interessert i noe seriøst.

Openingherisont

Takker for svar VB og Gardilishious.

Tidligere har intensjonen min vært å bare la ting styre seg selv. Havner jeg i et forhold, så er det greit nok, men ser ikke aktivt etter det. Noe jeg antar mange gjør. Så ja, kan godt være at jeg har vært uklar i intensjonen min. Men det er jo bare fordi jeg ønsker å ta ting litt casual. Men ser jo at kan bli flinkere til å indirekte sende signaler.

I 4-5 date-tilfeller jeg har hatt, har jeg blitt spurt, etter noen treff riktignok, om jeg dater andre. Og da kommuniserer jeg at jeg gjør det, hinter de til at de ønsker eksklusivitet. Hun ene ga jeg faktisk eksklusivitet til også, og endte opp med et ett års forhold. De andre gangene mistet jeg kontakten med jentene etterhvert.

Mulig dette er veldig obvious. Men har et inntrykk av at det å date flere er en liten dealbreaker for en del jenter. Det kan virke litt som om at de jentene med intensjon om at datingen skal føre til noe mer, ønsker seg en fyr eksklusivt fra starten. Og at de som er komfortable med at du dater andre, ofte ikke søker etter et forhold (hvert fall veldig sjeldent som utgangspunkt), men bare ønsker å holde på en stund eller ønsker et litt lengre rent fysisk forhold.

Sitter jeg med et helt feil inntrykk basert på tilfeldigheter eller er det noe sannhet i det?
Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

MVP

Quote from: Openingherisont on May 27, 2013, 15:21:30 PM
Takker for svar VB og Gardilishious.

Tidligere har intensjonen min vært å bare la ting styre seg selv. Havner jeg i et forhold, så er det greit nok, men ser ikke aktivt etter det. Noe jeg antar mange gjør. Så ja, kan godt være at jeg har vært uklar i intensjonen min. Men det er jo bare fordi jeg ønsker å ta ting litt casual. Men ser jo at kan bli flinkere til å indirekte sende signaler.

I 4-5 date-tilfeller jeg har hatt, har jeg blitt spurt, etter noen treff riktignok, om jeg dater andre. Og da kommuniserer jeg at jeg gjør det, hinter de til at de ønsker eksklusivitet. Hun ene ga jeg faktisk eksklusivitet til også, og endte opp med et ett års forhold. De andre gangene mistet jeg kontakten med jentene etterhvert.

Mulig dette er veldig obvious. Men har et inntrykk av at det å date flere er en liten dealbreaker for en del jenter. Det kan virke litt som om at de jentene med intensjon om at datingen skal føre til noe mer, ønsker seg en fyr eksklusivt fra starten. Og at de som er komfortable med at du dater andre, ofte ikke søker etter et forhold (hvert fall veldig sjeldent som utgangspunkt), men bare ønsker å holde på en stund eller ønsker et litt lengre rent fysisk forhold.

Sitter jeg med et helt feil inntrykk basert på tilfeldigheter eller er det noe sannhet i det?


Noe jeg sier hvis jeg ser det som nøvendig er at jeg ikke er kjæreste type men at jeg liker henne og synes hun er en kul jente og at vi kan fortsette å treffes. Hvis det ikke er nødvendig dropper jeg det.

Du kan også helt trygt som VB sier flette det inn i en historie, selv om jeg personlig sjeldent gidder det fordi jeg ser det som unødvendig. Jeg liker å gjøre ting så enkelt som mulig.. KISS (Keep It Simple Stupid) :)

Når det gleder det med at å date andre er en dealbreaker er det noe jenter ofte SIER, fordi de "føler de må" fordi de føler de må bevare ansikt. Men det er bare det. Har opplevd det flere ganger. Jenter som sier at de ikke vil mer. "Ok, det forstår jeg osv" sier jeg da.. Det ender som oftest med at de tar kontakt igjen noen dager/uker senere akkurat som om det aldri har vært et tema :)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Eksotisk

Jeg er jente og jeg opplever at det ikke er mange gutter som er helt ok med at jeg dater flere samtidig. Men jeg hinter til det helt fra begynnelsen og regner med at han også gjør det samme, og det er helt greit. Det vil ikke si at jeg ikke er ute etter forhold though. Det virker ikke mange "hooker opp" og bli automatisk sammen etterhvert. Kanskje det er pga mange på overflod? Synes at forholdet blir mer stabil når begge partene har overflod men fortsatt ønsker å bare være med hverandre. DOG det er en viktig prinsipp samfunnet har begynt å glemme som er at det er MANNEN som skal bestemme om forholdet skal bli eksklusiv og ikke KVINNEN. Kvinnen velger sex og mannen velger forhold. Hvorfor har folk begynt å bytte om rollene sine?

piken

Er enig i det at har man ingenting avtalt, så har man faktisk ikke det.

Men vil man forsikre seg om at man spiller med like kort på hånden kan man jo starte med å spørre den andre parten om de dater andre, da vil man som regel få det samme spørsmålet tilbake. Problem solved.

Og når det gjelder hvor lenge man venter til man skal være eksklusive .. tja, til man er forelska?

Eddie

Min erfaring er ganske forskjellig. Teoretisk sett mener jeg både menn og kvinner burde få lov til å date flere samtidig, så lenge ingenting konkret er sagt. Hva som er konkret kan derimot tolkes forskjellig, så det er et vanskelig tema.
Det er nok dessverre fortsatt endel som har litt gammeldagse holdninger til dating.
Det kan også bli følelsesmessig nedtur for begge kjønn hvis datene også involverer sex, og en av partene ikke er klar over dette før senere.
Har hatt damer som har begynt å grine når de har forstått at jeg holder på med flere(kanskje litt ekstremt).
Når det er sagt, har jeg også blitt litt såret selv av damer jeg har drevet på med, samtidig har holdt på med andre.
Det skal ikke mange datene til for at det blir en liten emosjonell tilknytning. 

Likte forsåvidt det VB skrev om å fortelle en subtil historie. Ville derimot kanskje ventet til andre eller tredje daten med fortelle en slik historie. Gjør man dette for tidlig kan man skremme bort damer som nødvendigvis ikke hadde blitt skremt bort etter å ha blitt kjent med deg. 
Les: Potensiell tap av drømmedama.

Quote from: Eksotisk on May 27, 2013, 22:36:21 PM
Jeg er jente og jeg opplever at det ikke er mange gutter som er helt ok med at jeg dater flere samtidig. Men jeg hinter til det helt fra begynnelsen og regner med at han også gjør det samme, og det er helt greit. Det vil ikke si at jeg ikke er ute etter forhold though. Det virker ikke mange "hooker opp" og bli automatisk sammen etterhvert. Kanskje det er pga mange på overflod? Synes at forholdet blir mer stabil når begge partene har overflod men fortsatt ønsker å bare være med hverandre. DOG det er en viktig prinsipp samfunnet har begynt å glemme som er at det er MANNEN som skal bestemme om forholdet skal bli eksklusiv og ikke KVINNEN. Kvinnen velger sex og mannen velger forhold. Hvorfor har folk begynt å bytte om rollene sine?

Tror menn har et mer anstrengt forhold til dette. Mye pga ting som er nevnt tidligere av folk her: "Vi vil ha den rene jenta og ikke høre om gamle kjærester." Det kan også være litt turnoff at dama vi har "jaktet på samtidig blir skutt av x antall ukjente jegere"
Og "Hvorfor skal du bære barnet mitt når du helt tydelig gjør det samme for hvem som helst"
Lista går videre. Burde kanskje ikke vært sånn, men vi har muligens noen biologisk forutsetninger for å tenke slik.

Men hva mener du med at det er et viktig prinsipp i samfunnet at mannen skal bestemme om forholdet blir eksklusivt eller ikke? Og bytting av roller?

For å dra den litt ut, føler jeg dette blir litt som jeg skulle sagt det er et viktig prinsipp at en ikke får være homofil...
Eller hvis jeg har lyst til å bli dominert i senga, så er dette på noen måte feil pga rollen min?  ;)

Mulig det er bare jeg som misforstod, eller at du ikke ordla deg helt riktig, men kan du klargjøre? :)

Eksotisk

Jeg mente med tanke på kjønnsroller. Det fungerer best(ikke i alle tilfeller ofc) når mannen er dominant og damen er submissiv. Det som har skjedd i dagens samfunn er at kvinner har fått likestilling(som er supert) men samtidig mister sin feminine rolle. Mange begynner å be mannen på date, jakte på han, kreve forhold av han osv... når det de egentlig burde gjøre er å la mannen jakte på henne og deretter la ting fortsette naturlig slik det biologisk er ment. Slik at mannen skal føle at han er en mann ved å fange noe og gjort seg selv fortjent til henne, ikke omvendt.

Eddie

Quote from: Eksotisk on May 28, 2013, 01:29:57 AM
Jeg mente med tanke på kjønnsroller. Det fungerer best(ikke i alle tilfeller ofc) når mannen er dominant og damen er submissiv. Det som har skjedd i dagens samfunn er at kvinner har fått likestilling(som er supert) men samtidig mister sin feminine rolle. Mange begynner å be mannen på date, jakte på han, kreve forhold av han osv... når det de egentlig burde gjøre er å la mannen jakte på henne og deretter la ting fortsette naturlig slik det biologisk er ment. Slik at mannen skal føle at han er en mann ved å fange noe og gjort seg selv fortjent til henne, ikke omvendt.

Er delvis uenig med deg. Det finnes mange måter som gjør at damer kan "jakte", slik at menn føler det er de som har gjort det.
Dette kan jo også sees i sammenheng med at jeg litt over gjennomsnittet liker damer som tar initiativ.
Og mulig dette er å dra det litt langt, men vi blir kjønnsmoden når vi er tenåringer. Biologisk sett så er vi klar og har gjerne lyst til å lage barn(sex). Vi velger derimot å avvente denne prosessen som følge av samfunnets normer og regler.

Poenget er uansett at det er mye biologisk dagens samfunn har snudd på hodet. Det å være mer eller mindre bestemt på at kvinnen ikke skal ta initiativ blir nesten litt gammeldags føler jeg. Spesielt når det biologisk sett uansett krever at damer bruker en annen fremgangsmåte når de "jakter" på mannen. Jeg tror heller ikke at kvinner mister sin feminine rolle av den grunn. Hvis ei dame hadde brukt nøyaktig samme framgangsmåten på meg, som jeg gjør på henne, hadde jeg nok ikke blitt spesielt interessert. :)