Steriotypi

Started by UDA, October 31, 2012, 12:38:51 PM

Previous topic - Next topic

UDA

I hvilke yrker finner man de kjedeligste menneskene?

Sånn typ: rørleggere, frisører, leger, snekkere, regnskapsførere, ol.
No brain, no pain - no pain, no gain

Pære

De fleste mennesker er ikke kjedelige, noen trenger bare oppmuntring for å tørre å snakke om seg selv.

UDA

#2
Quote from: Pære on October 31, 2012, 14:16:19 PM
De fleste mennesker er ikke kjedelige, noen trenger bare oppmuntring for å tørre å snakke om seg selv.

Svare på spørsmålet?

Hvis du vil være så vanskelig, hvor mener du man finner fleste av de som trenger oppmuntring til å tørre å snakke om seg selv?
No brain, no pain - no pain, no gain

Femininist

Start med å definer kjedelig. Mange sier at samfunnsvitere er utrolig kjedelige, andre sier de er de mest spennende menneskene å snakke med.

Selv holder jeg en knapp på at alle mennesker er spennende, en må bare stille de riktige spørsmålene! Jeg kan komme med mange forskjellige stereotyper om mange ulike grupper mennesker, men det er ingen grupper jeg finner kjedelige.

Og litt off-topic jeg synes det å lage en tråd for å sterotypisere andre mennesker som kjedelige er litt provoserende, samt lite respektfullt og gjennomtenkt. Takk for meg.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Jeagle

Quote from: Femininist on October 31, 2012, 15:18:59 PM
Start med å definer kjedelig. Mange sier at samfunnsvitere er utrolig kjedelige, andre sier de er de mest spennende menneskene å snakke med.

Selv holder jeg en knapp på at alle mennesker er spennende, en må bare stille de riktige spørsmålene! Jeg kan komme med mange forskjellige stereotyper om mange ulike grupper mennesker, men det er ingen grupper jeg finner kjedelige.

Og litt off-topic jeg synes det å lage en tråd for å sterotypisere andre mennesker som kjedelige er litt provoserende, samt lite respektfullt og gjennomtenkt. Takk for meg.
+1
å være eller ikke være

--WTF?--

Quote from: UDA on October 31, 2012, 12:38:51 PM
I hvilke yrker finner man de kjedeligste menneskene?

Det lurer jeg også på, for jeg har møtt spennende mennesker i omtrent alle yrker. Spørsmålet er vel heller hvilke yrker som har minst potensiale for selvrealisering?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stemning

Jeg (hoho alt handler om meg) for min del syns folk med særlig begrenset logisk kapasitet er kjedelige. Jeg kan bare more meg med pjatt så lenge, før jeg mister hele lysten til å snakke med noen. Har merket meg at i noen yrker er det flere av disse, og i andre yrker færre.

lily

Det finnes definitivt yrker jeg ser på som kjedeligere enn andre, men da er det jo arbeidsoppgavene i seg selv (utifra mine egne preferanser og interesser) som ikke appelerer til meg. Det betyr jo ikke at folk som har disse yrkene er kjedelige, da må jeg i så fall bruke meg selv som standard for hva som er interessant og hva som ikke er det.

Potet

Synes det er helt greit å opprette en slik tråd. Det er dessverre ofte en grunn til at stereotyper oppstår. Som sivilingeniørstudent kan jeg i alle fall bekrefte at visse myter om ingeniører stemmer. Det er definitivt noen av studentene (et mindretall vel og merke) som blant mange vil gå under kategorien kjedelige mennesker.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Selveste

Quote from: Femininist on October 31, 2012, 15:18:59 PM
Og litt off-topic jeg synes det å lage en tråd for å sterotypisere andre mennesker som kjedelige er litt provoserende, samt lite respektfullt og gjennomtenkt. Takk for meg.

Haha, at dette skal være lite respektfullt og til og med provoserende er jo helt sykt. Kan man ikke tulle med noen ting lenger?

lamasen

Quote from: Potet on October 31, 2012, 18:44:08 PMSom sivilingeniørstudent kan jeg i alle fall bekrefte at visse myter om ingeniører stemmer. Det er definitivt noen av studentene (et mindretall vel og merke) som blant mange vil gå under kategorien kjedelige mennesker.

Signerer på den her. Et ingeniørstudie tiltrekker seg bøttevis med utrolig kjedelige mennesker. Jeg har fortsatt kontakt med venner fra alle jobber og skoler jeg har gått på, men ikke en kjeft fra ingeniørskolen.

Og hva er greia med å bli så sinna på tråden? :)

Zervs

Makan hvor sinna vi er i dag da :)

Med fare for å generalisere: Jeg har vært på fester med mennesker fra innerste Oslo vest og folk fra Toten der det var henholdsvis sivilingeniører, BI studenter, snekkere og bønder.
Jeg har aldri ledd og hatt det så gøy som på en fest med de to sistnevnte yrkesgruppene. Hvorfor? Fordi de tør å være seg selv uten å lage en falsk fasade som enkelt gjennomskues. Kort sagt, joviale, folkelige, down to earth, trivelige folk!


deepArne

Quote from: Stemning on October 31, 2012, 18:13:35 PM
Jeg (hoho alt handler om meg) for min del syns folk med særlig begrenset logisk kapasitet er kjedelige. Jeg kan bare more meg med pjatt så lenge, før jeg mister hele lysten til å snakke med noen. Har merket meg at i noen yrker er det flere av disse, og i andre yrker færre.
Takk. Det er faen meg heile «problemet» mitt når det kjem til sjekking og sosialisering. Ikkje at eg misliker nye folk, pjatt og smalltalk. Det er berre det at det blir for kjedelig og frustrerande i lengden. Då er det mykje kjekkare å vere med folk som kan og forstår ting. Dei er dessutan også meir interessert i mine reflekterte og kunnskapsrike (imnsho) meiningar om livet.

P.S. Vart konfrontert med at mitt fagfelt framstår som noko kjedelig sist helg, der eg dei påfølgjande timane demonstrerte kor outrageous mattenerdar kan vere.

UDA

#13
Er snart ingeniør selv, og merker at enkelte finner dette høyst kjedelig hvis jeg nevner dette på byen (vanligvis jenter med lav utdannelse). Når jeg leser i aviser, innlegg som f.eks. http://www.0330.no/2012/10/frste-gangen-en-jente-ser-deg-eller.html, ol. er det ingeniøren som til stadig er den kjedelige og dumsnille mannen ingen vil ha.
No brain, no pain - no pain, no gain

lily

Jeg lurer litt på hva dere legger i å forstå ting; er det slik at dersom en jente(ev. gutt) ikke vet mye om det dere driver med så er det uinteressant? Eller kan man ha en interessant samtale med noen der man må "ta samtalen ned" på et nivå der det er mulig for henne å forstå? Personen som er håpløs i matematikk kan jo ha doktorgrad på et annet fagfelt ;)

Det kan jo være veldig spennede å snakke om noe andre virkelig er engasjert i, gitt at man har en viss evne til refleksjon og logisk tenkning  :)