Hva skjer med at jenta avlyser date når hun virket keen?

Started by night_drive, August 15, 2014, 15:37:10 PM

Previous topic - Next topic

night_drive

Er lenge siden jeg har skrevet noe her, men når relevante problemstillinger fremtrer så er det vel på tide.

Har møtt ei jente på universitetet tidligere i vår som er velllldig søt, kul og min type pen. Har ikke snakket så veldig mye fordi vi bare har møtt på hverandre tilfeldig når vi var på vei til andre ting. Men noe som har gått igjen er at hun har vært den som har tatt initiativet til å snakke, altså kommet bort. Og hun har hatt en litt flørtende væremåte, med dyp øyekontakt. Jeg har prøvd å være på bølgelengde på et flørtende vis, men som alltid blir jeg anspent og småkeitete når jeg snakker med pene jenter. Uansett så møtte jeg henne igjen på biblioteket i går og hun kom bort først da også og virket interessert i å bli stående litt og snakke. Jeg endte opp med å spørre om hun ville henge og ta en øl på fredag kveld og ga henne nummeret mitt, slik at hun kunne si fra når hun kunne. Hun sa hun hadde en tendens til å dobbeltbooke.

Fikk melding i dag om at hun ikke kunne og at hun skulle si fra hvis hun fikk tid en annen kveld. Altså ikke når hun får tid. Jeg svarte at det gikk helt fint og at hun bare kunne si fra, med en «;)». Men jeg gledet meg jo skikkelig til å bli bedre kjent!

Det samme har flere jenter gjort og noen av de har jeg ikke sett siden. Kompiser av meg sier det nesten aldri skjer de. Men det er kanskje ikke så vanlig å avlyse? Og hvorfor skjer det? Skal jeg bare move on, glemme alt og ta det som det kommer?

Vandreren


Har du noen tanker rundt hvorfor hun ikke ville bli med? Hvordan var interaksjonen din med henne f.eks? Hvis dette er noe som hender ofte så kan det være nyttig å reflektere litt rundt hvordan du oppfører deg rundt jenter og hvilke grep du kan ta for å luke ut "feil" du gjør... Hvis du ønsker å bli bedre i sjekking så hjelper det ikke å bare å gå videre og glemme erfaringene du gjør, poenget med erfaringer er at du skal lære noe av dem :)

bareAre

Tror du vet svaret - move on og se hva som skjer. Også gir du det en sjangse til om en uke og inviterer til noe konkret på nytt.

Jeg har fått tilsvarende tilbakemeldinger ("gir beskjed når/hvis jeg får tid", "jeg sier ifra") og hvor hun altså skal bli den aktive part og du skal bare vente. Det hender at jenter tar initativ, men det er ikke ofte. Derfor er det også tydelig tegn på interesse om hun faktisk skulle tatt kontakt. Som regel betyr det rett og slett at de ikke tør/ønsker å avvise direkte og satser heller på at det flyter ut. Det hun forøvrig har svart (ifølge deg) heller nok litt i den retningen også.

Det finnes selvsagt unntak og det fanger du opp ved å gjøre som anbefalt over :) Ved å "move on" og treffe andre så unngår du å legge for mye vekt og tid på henne. Du blir også minde needy.

night_drive

Jeg har ingen anelse om hvorfor hun droppa det. Hun foreslo til og med å lære meg å spille backgammon :) Interaksjonen har vært bra og munter, og har "løsnet" litt mer, etterhvert som jeg har blitt mer trygg (på meg selv). Jeg prøver alltid å tenke nøye i gjennom hva jeg evt har gjort feil. I dette tilfellet ville en av de største feilene vært å ikke spørre henne om å henge. Noe jeg vet jeg gjør feil veldig ofte (med en del jenter) er å være altfor passiv/kjedelig/ikke flørtende og gå rundt grøten uten å komme til kjernen av hva jeg vil med henne. Hvis hun derimot virker skikkelig keen, da kommer flørtingen helt naturlig fra min side.

Jeg har en litt "alt eller ingenting"-mentalitet angående jenter, så i dette tilfellet tror jeg at jeg bare har lyst til å glemme det. Og kanskje spørre på nytt om en uke (det virker jo passe lenge).

night_drive


Bozzern

Du skulle heller sagt noe som "La øss ta en øl på fredag da. Skriv inn nummeret ditt så ringer jeg deg" og gitt henne telefonen din. Istedet for at du gir henne nummeret ditt slik at "hun skal si ifra når hun kan". Jenta liker heller at du tar kontroll og at det er du som får ting til å skje. Ved å si "bare å si ifra en gang!" funker som regel dårlig fordi det virker som du venter på henne og det er hun som har kontroll over situasjonen. I tilleg blir du redd for å være den første som tar kontakt. Og når er "en gang" uansett? Selvfølgelig hvis jenta er keen nok så kontakter hun deg, men er ikke denne måten du skal satse på.

Quote from: night_drive on August 15, 2014, 16:25:27 PM
Jeg prøver alltid å tenke nøye i gjennom hva jeg evt har gjort feil.

Don't. Det facker deg bare opp bigtime. Folk gjør og sier ting uten at det nødvendigvis ligger noe bak det i det hele tatt. Tenk på hva og hvorfor det gikk dårlig denne gangen og prøv å fiks det. Ikke overanalyser ting. Prøv å få med denne jenta på noe casual om en ukes tid og se om hun har lyst. Ikke? Greit. Finn ei annen jente :)

night_drive

Møtte henne tilfeldigvis på byen i går. Hun så meg på vei ut av dette utestedet og dyttet med i ryggen, slik så jeg henne. Snakket litt og hun sa hun skulle hjem, pga jobb dagen etter. Ville ikke være the desperate guy som gjorde alt for å ha henne med meg videre. Fikk en god liten klem. Yay. We'll see where it goes...

dagligvare

Når jenter avlyser så er det fordi de ikke er interessert. Så enkelt er det. Det var også en ganske dårlig og veik close, der du ber henne si fra når hun har tid til å treffe deg (med andre ord forteller du at du ikke har noe liv og er desperat). Men bra gjort at du spurte i det hele tatt, mange hadde ikke gjort det.

Hun tok jo også og fant på en nødutgang med en eneste gang (har en tendens til å dobbeltbooke = bullshit).

Jeg er redd for at du er plassert trygt og godt i friendzone :P Du skulle forresten prøvd å få henne med deg da du traff henne på byen. Alkohol er den eneste veien ut av friend-zone.

Men prøv å få henne med på noe en gang til, og vær litt mer bestemt denne gang. Ditcher hun deg en gang til så er det NEXT.


night_drive

Quote from: dagligvare on August 18, 2014, 16:57:53 PM
Når jenter avlyser så er det fordi de ikke er interessert.
Er nok sannhet der, føler jeg... En av mine issues er vel at jeg er for naiv og tar mange av jenters bullshit for god fisk. Er jo lettere for ei jente å lyve med overbevisning når hun er såpass sjarmerende og hyggelig ;) Hvis det var utydelig så avtalte vi på fredag kveld, men hun skulle si fra om tidspunktet. Så skulle nok foreslått tidspunktet selv. Det var en dårlig og veik close fordi jeg suger i dette, gjør alt på instinkt og tenker ikke "taktisk". Og instinktene tar feil noen ganger.

FatBoy

"Hun tok jo også og fant på en nødutgang med en eneste gang (har en tendens til å dobbeltbooke = bullshit)."
Agree.

Jeg bare skriver ut fra inntrykket mitt, mulig jeg bommer, men:
Mulig hun ikke er helt "der" enda. Eller kanskje hun liker deg men følte "presset" av dine forventninger om du virket i overkant nervøs/keitete når du spurte. At du rushet ting når hun muligens vil at ting skal skje mer naturlig, kanskje hun snuser på deg men sitter på gjerdet. (Prøv å se hele bildet, ha målet for øyet, men "jobb i bakgrunnen", her virket det som du tok et leap of faith litt for tidlig og ikke nådde fram til andre siden av juvet) (aaaaaaaaaaaaaaah) (<-- lyden av en som faller..)

Får på en måte inntrykk av at det kun var du som så på det som en date..?
Det står en del fint her fra før mtp å være den som tar nr, foreslår tidspunkt, vente litt med å ta kontakt etter "avvisningen", ikke være FOR tilgjengelig (altså, det er greit å vise at man vil, og det er teit å late som man er super-busy om man ikke er det, men f eks sier du at du venter på henne ang når hun kan på fredagen, så når hun sier at hun ikke kan, sier du igjen "bare si fra når du kan ;)" , sånn i tilfelle hun ikke forsto at du var klar som et egg i første omgang.. :)

(Helt ærlig syns jeg disse situasjonene er vanskelige, fordi jeg merker når interressen ikke er der selvom dama pakker det inn pent, men å svare er en utfordring.. Skal man være hyggelig og hjelpe henne å glatte over så å si, eller skal man svare på en måte som viser at man skjønner at det er en mild avvisning og risikere å virke butthurt..? :) Og, man tenker kanskje at det er greit at hun ikke vil, og man tenker "ok, jeg merker at hun backer unna, da legger jeg ballen i hennes banehalvdel" men om man sier det (som f eks "ok, gi lyd om du vil da") så kan man mistolkes som for tilgjengelig, og om hun ikke svarer blir din "ok, gi lyd om du vil da" hengende i lufta.. :-D)

Jeg vil gjerne legge til at om du ønsker en rolig date der det kun dreier seg om dere to, kan det være en idé å invitere på en annen dag enn Fredag kveld, ettersom hun sikkert har venner som inviterer henne på ting og det er masse annet gøy som skjer på fredager. Altså blir du lett nedprioritert til fordel for venninner og fest/ byen/ konsert / whatever uten at det har med deg å gjøre. En tirsdag derimot, kan jo gjøre det litt lettere for deg selv.
Hun kan også være tilbakeholden med å takke ja til en fredag kveld for å begrense dine forventninger, en fredags kveld er pga det ovennevnte en "høy" investering.
Det er heller ikke noe galt i å finne på noe med dine eller hennes venner tilstede, for å ikke ha det "kun oss to med candlelit dinner"-preget, som kan føles som om du har forventninger når hun er litt i tvil om hva hun syns om deg.

Eller så kan det hende at hun bare faktisk ikke kunne. :) Det er hvertfall det "sunneste" å tenke, i forhold til å snakke med henne igjen uten å virke butthurt fordi det skinner gjennom at du tok det som en avvisning.
Det er så lett å tenke at det er oss selv det er noe galt med, og påta seg for mye ansvar for interraksjonen.

Peace
FB

Kjetil GV

Ser jeg overlapper en del med FatBoy sine poenger her, men lar ting stå fordi jeg kanskje vinkler noen ting annerledes:

Quote from: night_drive on August 15, 2014, 15:37:10 PM
først da også og virket interessert i å bli stående litt og snakke. Jeg endte opp med å spørre om hun ville henge og ta en øl på fredag kveld og ga henne nummeret mitt, slik at hun kunne si fra når hun kunne. Hun sa hun hadde en tendens til å dobbeltbooke.

Fikk melding i dag om at hun ikke kunne og at hun skulle si fra hvis hun fikk tid en annen kveld. Altså ikke når hun får tid. Jeg svarte at det gikk helt fint og at hun bare kunne si fra, med en «;)».

Her kommer min tolkning. Og det er som sagt en tolkning så ta rådene med en klype salt. Den er mest basert på teori, så noen med mer erfaring må gjerne motsi meg her...


Sannsynligvis så skjer det fordi de merker at du er usikker i måten du oppfører deg på, og da blir redd for hvordan videre interaksjoner dere imellom vil være.

Det er fint at du tar initiativ til å møte henne, men det er viktig at du gjør det på en måte som ikke krever for stor investering fra hennes side, eller som kan bli kleint.
Jenter er veldig redd for at ting skal bli kleint. Og faren er stor for at det kan bli kleint i lys av det du spør om og oppførselen din.

Pils og henge høres kanskje veldig casual ut, men det betyr egentlig at dere må henge i sammen i flere timer. Pilsdate betyr mye mer "hjem og pule" enn feks kaffedate. Og som FatBoy sier så blir det en stor investering dersom du tenker mer "Date" enn henne.  Så dersom hun sier ja til dette så kan det hende at hun tror du tolker dette som om at hun har "lyst å forsøke bli kjæreste" eller at dere skal ha sex. Og dersom oppførselen din (anspent og småkeitete) (mangel på ledelse og eskalering, og kanskje lite spenning) er en preview på pilskvelden så vil hun velge letteste utvei å heller si nei fremfor å risikere at du skal prøve deg (småkeitete) på et stunt etter å fått opp motet med pils i blodet.
Det er selvsagt gull å ta en pils når man er på date, og det kan få opp både stemningen og spenningen, men å invitere på det kan være litt ukalibrert og det kan bli et for stort steg for jenta å si ja.

Quote from: night_drive on August 15, 2014, 15:37:10 PM
Men jeg gledet meg jo skikkelig til å bli bedre kjent!
Her virker det som om jenta er kjempeviktig for deg, selv om det virker som om du ikke kjenner henne noe særlig. Dersom hun merker dette på deg, så dreper det tiltrekningen. Det er letter for henne å møte en fyr som tenker han kan "se hva som skjer" og "tar ting som det kommer" enn  som har store forhåpninger.

Quote from: night_drive on August 15, 2014, 15:37:10 PM
Det samme har flere jenter gjort og noen av de har jeg ikke sett siden. Kompiser av meg sier det nesten aldri skjer de. Men det er kanskje ikke så vanlig å avlyse? Og hvorfor skjer det? Skal jeg bare move on, glemme alt og ta det som det kommer?
Det er jo bra at du ser et mønster i hva som skjer. Det er jo en tilbakemelding på at du må justere oppførselen din.

Her er noen tips:

"Spørre" om nummer:
Skal du spørre om nummer, så ikke SPØR om nummeret, men si at hun skal gi deg det.
"Du kan skrive ned nummeret ditt, så tar vi en kaffe en dag".
Tonefallet ditt er hyggelig, ganske nøytralt, kanskje litt spontant, og det høres ut som en det er en selvfølge at hun sier "Ja". Det kan høres ut som om du er grei og gjør henne en tjeneste ved å ta nummeret hennes slik at hun kan henge med deg en eller annen gang. Tonefallet skal ikke høres ut som et spørsmål. Altså at tonefallet går opp på slutten. Kanskje heller at det holder seg, eller går litt ned mot slutten. Ikke nøle. Jeg pleier å ha tatt frem nummertastene på skjermen på mobilen, og gir den til henne når jeg "spør" om nummeret. Får som regel nummeret, hvis ikke jeg har gjort noe feil tidligere i interaksjonen. Feil er feks å ikke skape spenning, og å ikke eskalere. Jenta blir da usikker på intensjonen din.
Å gi jenta ditt nummer å be henne ringe er jo som nevnt å gi fra deg ledelsen til henne.

-Gå for instadate:

Dersom du skal henge alene med en jente, så er det en date. Så i feks situasjonen hvor du traff henne på biblioteket kunne du tatt ledelsen og sagt noe som: Jeg er sulten. Bli med bort i kantina en tur da. Eller "Bli med ut å ta litt luft da". Eller hva som helst, bare for å henge litt med henne. Jo mer tid hun bruker på å henge med deg, jo mer investerer hun i deg. Du kunne fått bygt tillit og verdi og kommet et hakk nærmere å bli bedre kjent med henne, og dermed kunne avtalt å finne på noe annet sammen. Feks en date kamuflert som en tur på IKEA, eller at hun må hjelpe deg å kjøpe bukse.

Med en gang man ber en jente på date så kan det fort bli litt mer sånn "vi skal prøve å bli kjærester" stemning, og det kan fort bli kleint hvis den ene parten er mer interessert enn den andre.

-Lav investerings date:
Når du har fått nummeret så kan du feks sende melding. "Hei "navnet hennes". Jeg skal en tur på xxxx onsdag ettermiddag. Hvis du vil kan vi godt ta en kaffe rundt kl.15?" Hun kan da si at hun også er i nærheten rundt da(lav investering), og det er kanskje lettere for henne å si at hun skal stikke og har andre planer dersom det blir kleint. Da gir du henne både en lett inngang, og en lett utvei. Det blir vanskeligere for henne å stikke av dersom dere har avtalt en pilsdate.

-Skap spenning:
Øyekontakt skaper spenning. Lær deg å smile med kjekkassmilet. (lukket munn, smiler litt i munnviken. Kan myse litt. Google "David Duchovny" og se på et av bildene hvor han smiler litt med lukket munn. Thats it.) Få inn litt berøring når dere snakker. Feks dulte borti henne hvis du erter henne med noe. Ta på skulderen hennes når du lener deg inn for å snakke med henne.

Dersom du ikke har skapt spenning, eller tatt ting videre ved å lede henne så havner du raskt i friendzone.


Hvis ikke du har boka til Andreas, så kjøp den for å lære mer om tiltrekning og hvordan ta ting videre:
http://www.sjekkeskolen.no/bok.html#.U_JylWdWGYM


Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

night_drive

#11
Takk for flotte og gjennomtenkte meninger og tips om dette folkens!

Quote from: FatBoy on August 18, 2014, 23:42:48 PM
Får på en måte inntrykk av at det kun var du som så på det som en date..?

Tja. Trengte ikke nødvendigvis å se på det som en date, bare som en kveld der vi kunne hengt og blitt kjent bedre. For hvordan ellers kan jeg bli det? :) Har fort merket at hun ikke er den ivrigste chatteren på facebook eller tekstmelding (men hun svarer alltid), og jeg har heller ikke lyst til å chatte i evigheter før vi møtes. Kan hende jeg tok the leap of faith og spurte for tidlig, men gjort er gjort. Da er jeg litt mer bakpå neste gang. Usikker på hvordan hun ville sett på det å henge. Og ja, det kunne nok vært lurt å velge en annen dag en fredag. For meg er det akkurat nå ikke så viktig at det blir kun oss to, om flere hiver seg på så er det også greit. Men hadde jo utvilsomt foretrukket "alenetid" :)

Quote from: FatBoy on August 18, 2014, 23:42:48 PM
Og, man tenker kanskje at det er greit at hun ikke vil, og man tenker "ok, jeg merker at hun backer unna, da legger jeg ballen i hennes banehalvdel" men om man sier det (som f eks "ok, gi lyd om du vil da") så kan man mistolkes som for tilgjengelig, og om hun ikke svarer blir din "ok, gi lyd om du vil da" hengende i lufta..

Har tenkt i det siste at siden jeg spurte henne nå sist, så er det hennes tur (om hun er interessert) til å be meg ut på noe. For jeg vil ikke føle meg som han som prøver og prøver. Det kan hun jo merke, og det tror jeg ikke er så bra. Og jeg vet bombesikkert at hvis jeg nå ber henne med ut på noe og får avslag/avtale og utsettelse, så er det bare å glemme det. Next.

Quote from: Måka on August 19, 2014, 00:20:50 AM
Pils og henge høres kanskje veldig casual ut, men det betyr egentlig at dere må henge i sammen i flere timer. Pilsdate betyr mye mer "hjem og pule" enn feks kaffedate.

Ja, det tror jeg nok det også kan bety for mange andre. Og dette er faktisk et veldig viktig punkt i forhold til ALT dette. For har jeg lyst til å subkommunisere at jeg er en som har lyst til å ha sex med henne, eller skal man ta det mer laidback? For jeg har jo lest i bloggen en del i sommer og at man må subkommunisere en tydelig intensjon og skape spenning, altså flørte. Og den er jeg helt med på. Men tenker også at det å virke for kåt vil drepe alt... Å finne en mellomting er vel greia?

Quote from: night_drive on August 15, 2014, 15:37:10 PM
Men jeg gledet meg jo skikkelig til å bli bedre kjent!
Quote from: Måka on August 19, 2014, 00:20:50 AM
Her virker det som om jenta er kjempeviktig for deg, selv om det virker som om du ikke kjenner henne noe særlig. Dersom hun merker dette på deg, så dreper det tiltrekningen. Det er letter for henne å møte en fyr som tenker han kan "se hva som skjer" og "tar ting som det kommer" enn  som har store forhåpninger.

Hun er ikke kjempeviktig, akkurat nå er hun "just another girl". Men tingen er at jeg trodde vi skulle møtes og så veldig fram til det. Jeg har ikke foreløpig utstrålt at det å henge med henne betyr alt. Tror jeg... Mer om det i oppdateringen ;)

Så... dagens update: Var på biblioteket nok en gang og skulle skrive litt. Etter en stund ser jeg henne sitte noen bord bortenfor, sittende alene og lese. Går bort og hilser, med kjekkas-smilet ;) (går nesten alltid rundt med det, det gjør det lettere å smile raskere om jeg plutselig ser noen jeg vil si hei til). Hun sitter, jeg blir stående - ikke for nært og ikke for langt unna.

Hun sier: Prøvde å få kontakt med deg, men du så meg ikkje...
Jeg: Ah, sorry. Har litt vanskelig for det noen ganger.
Hun: Sidesyn, vet du.
Jeg: Hehe, men når jeg er oppi noe så ser jeg lite annet.
Hun: Kvinner har visstnok bedre sidesyn enn menn, har du hørt om det?
Jeg: Wow... det visste jeg faktisk ikke (jeg smiler, men virker litt cocky/uimponert)

Så vi snakker litt til om helgen og boken hun leser, pluss noe mer. Går tilbake til plassen min (hadde mat som stod og ble kald). Etter kanskje en time, går jeg og kjøper to kaffe og "overrasker" henne med en kaffe der hun sitter (10,- koppen er jo ikke så ille). Så sier hun at hun hadde vurdert å stikke å kjøpe det og er takknemlig. Prater i noen minutter til. Siden studiet hennes er veldig tidkrevende går hun tilbake til lesingen, etter jeg har signalisert med kroppsspråket at jeg var på vei tilbake. Etter noen timer igjen skal hun gå og jeg sitter der fortsatt. Hun kommer bort.

Jeg: Ferdig for dagen?
Hun: Ja, skulle bare si hadet. Tusen takk for kaffen. Jeg skylder deg en. Eller en øl en dag.
Jeg: (ja visst klarer jeg FAEN MEG å gjøre det igjen) Ja, bare si fra når du har tid.
Hun: Ja, eller når DU har tid ;)
Jeg: Ja absolutt. Vi bare snakkes da ;)

Og adjø-gesten hennes har fått meg til å lure. I det hun går så smiler hun og gir meg en bro fist :p Så jeg bro fister henne tilbake (oioi... kan høres suspekt ut). Har jeg blitt så jææævlig friendzoned allerede, eller betyr det ikke noe spesielt?

Jeg har egentlig en dårlig magefølelse angående det her. At alle de tegnene jeg ser på som mulig interesse faktisk ikke er det og at jeg kaster bort tiden min igjen.

night_drive

Var mange muligheter der til å gå på insta-date. Men var for lame, tenkte at hun var for opptatt med skolearbeid.

Love

Hun sa ta en øl en dag, og da virker du som om du utsetter det (les ikke er interessert nok og friendzoner henne). Newsflash: de fleste jenter går ikke rundt og tror alle gutter vil ligge med dem..
Du kunne sagt, "ok, hva med dag/tid?"
Hun følte du avviste Hennes "leap of Faith" og brofistet nok for å dempe egen usikkerhet.

Hva med litt kino/kroppskontakt?

Instadate: kaffen du kjøpte var jo det:)

night_drive

Quote from: Love on August 19, 2014, 18:30:51 PM
Hun sa ta en øl en dag, og da virker du som om du utsetter det (les ikke er interessert nok og friendzoner henne). Newsflash: de fleste jenter går ikke rundt og tror alle gutter vil ligge med dem..
Du kunne sagt, "ok, hva med dag/tid?"
Hun følte du avviste Hennes "leap of Faith" og brofistet nok for å dempe egen usikkerhet.

Hva med litt kino/kroppskontakt?

Instadate: kaffen du kjøpte var jo det:)

Akkurat da så jeg ikke på det som at hun tok en leap of faith eller forventa at jeg skulle foreslå dag og tidspunkt der og da. Hadde jeg vært smart og tenkt raskere så hadde jeg gjort det. Kino kunne sikkert vært kos! Men vi får se...