Har internett gjort folk dummere, eller har de dumme bare blitt mer synlig?

Started by Dev, November 14, 2012, 23:11:53 PM

Previous topic - Next topic

Dev

Har tenkt en del på dette når jeg leser kommentarfelt under diverse artikler. 90% av kommentarene er jo bare usakelig tull om hvor dumme artikkelforfattere er eller hvor dum Jens Stoltenberg er, selv om temaet er noe helt annet enn politikk. Ettersom man er anonym på internett er det ikke rart folk generelt sett tørr å si masse rart de ikke ville sagt ellers, men synes det går veldig langt. De "ikke-dumme" er veldig lite synlig på nettet. Dette forumet er et unntak.

Derimot lurer jeg på, har folk generelt sett blitt mer "dumme" etter at de har fått mulighet til å opptre anonymt på internet, eller var folk like "dumme" før, uten at man så dem i samme grad? Hva tror dere?

Det som også er skremmende er at krav om fult navn, som de f.eks har innført på VG ikke ser ut til å hjelpe så veldig mye.

Esteban

DETTE ER HELT KLART JENSEMANN SIN FEIL. AP AKA KOMMUNISTPARTIET HAR VOLDTATT LANDET LENGE NOK NÅ!!!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

mortenoe

Jeg får fnatt av en så dårlig skrevet artikkel. Hva faen skjer med grunnskolen?
Er du klein eller?

Potet

Hvorfor kan vi kommentere på denne tullesaken og ikke under viktige saker som innvandring?

Over til temaet: Litt stygt å si det, men det er etter min erfaring gjerne de samme type personene som kommer med håpløse kommenterer som er de som deler alt for mye tull på facebook. Virker som noen har et behov for å bli sett. Det virker også som at en del ikke har så mye å tape på å komme med offentlige kommentarer som kan virke støtende. Alt fra unge mennesker som ikke vet bedre til folk som rett og slett virker temmelig trashy (har ike klart å dy meg fra å gå gått inn på profilen til visse folk som kommenterer på artikler). Hvor ofte ser du en som jobber i en høy-status-jobb eller studerer noe som kan gi deg en slik jobb komme med en skikkelig krass kommentar? Er det stygt av meg å våge meg å påstå at er flertall av de som slenger dritt er lavere utdannet?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Femininist

Quote from: Esteban on November 14, 2012, 23:21:45 PM
DETTE ER HELT KLART JENSEMANN SIN FEIL. AP AKA KOMMUNISTPARTIET HAR VOLDTATT LANDET LENGE NOK NÅ!!!

Litt mer skrivefeil så har du den inne.


---

OT
Tror det er blitt mer synlig. På nettet er alle like, irl så kan vi unngå mennesker eller forklare oss med "jamen, du vet familien olsen er bare sånn"
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Esteban

Quote from: Potet on November 15, 2012, 01:04:33 AM
Hvorfor kan vi kommentere på denne tullesaken og ikke under viktige saker som innvandring?

Over til temaet: Litt stygt å si det, men det er etter min erfaring gjerne de samme type personene som kommer med håpløse kommenterer som er de som deler alt for mye tull på facebook. Virker som noen har et behov for å bli sett. Det virker også som at en del ikke har så mye å tape på å komme med offentlige kommentarer som kan virke støtende. Alt fra unge mennesker som ikke vet bedre til folk som rett og slett virker temmelig trashy (har ike klart å dy meg fra å gå gått inn på profilen til visse folk som kommenterer på artikler). Hvor ofte ser du en som jobber i en høy-status-jobb eller studerer noe som kan gi deg en slik jobb komme med en skikkelig krass kommentar? Er det stygt av meg å våge meg å påstå at er flertall av de som slenger dritt er lavere utdannet?

Du er inne på noe der. De er jævlig trashy og ofte veldig bitre. Tror en gjennomgående følelse hos dem, i tillegg til at de har lavpanna tullete holdninger på en del områder, er at de syns det er kjipt at de lever mediokre og miserable liv i et land hvor det er så mange som har det bra. Og da er det lett å skylde på Jens og janteloven og innvandrerne som stjeler jobbene deres.
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

tore

Håper jeg ikke virker dum nå, men jeg er faktisk ganske enig i at Jens og regjeringa hans må bort snarest mulig.

Esteban

Så lenge du ikke argumenterer som Trygdebeistet så er jo det helt legitimt!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Eh

Quote from: tore on November 15, 2012, 02:17:18 AM
Håper jeg ikke virker dum nå, men jeg er faktisk ganske enig i at Jens og regjeringa hans må bort snarest mulig.

Typisk FRP-reaksjon!!!



Supernova

Er der bare meg, eller er det slik at også de som framstår som smarte kritikere av det dumme på disse forumene fremstår også selv som dumme og uvitende?


--WTF?--

Quote from: mortenoe on November 15, 2012, 00:17:52 AM
Jeg får fnatt av en så dårlig skrevet artikkel. Hva faen skjer med grunnskolen?

Se her: Kunnskapskrisa i skolen – kva gjekk gale, kven har skylda?

On topic: De dumme har blitt mer synlig, men de smarte har også fått flere kommunikasjonskanaler seg imellom og kunnskapen er lettere tilgjengelig (for de som er i stand til å tilegne seg den).
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Anugita

Tror nok bare det har blitt mer synlig... Før satt man med sine likesinnede i vennskapelige lag og sa sin mening, i dag kommer alle rett hjem i stua di, uen at du har bedt om det.

Og grunnen til at man sjelden ser høyere utdannede sitte å spy ut eder og galle på nett, er fordi de rett og slett ikke har tid, de har mer enn nok med jobb og sitt sosiale liv, samt at mange av de sitter foran dataen hele dagen på jobb, da er de ofte drittlei alt som heter data når de kommer hjem...

dagligvare

Quote from: Eh on November 15, 2012, 09:04:02 AM
Typisk FRP-reaksjon!!!

Typisk AP-reaksjon!!!

Ellers synes jeg selv det er veldig fint og artig med kommentarfeltene. Norske medier er jo kjent for å være notorisk venstrevridde, og i kommentarfeltene finner man ofte fornuftige innlegg og relevante personlige erfaringer som fungerer som en fin motvekt.

--WTF?--

Quote from: dagligvare on November 15, 2012, 14:00:06 PM
Norske medier er jo kjent for å være notorisk venstrevridde[...]

Det kunne vært interessant å se nærmere på årsakene til dette. Nå studerer ikke jeg media selv, men har lagt merke til at det er et mønster i hva slags folk som søker på de ulike utdanningene. Ut fra det kan man stille spørsmål om rekrutteringsprosedyrene til ulike fag faktisk fanger opp de som er best egnet for jobben. (Se HER)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.