Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

Jeagle

Quote from: Eh on July 31, 2012, 15:42:56 PM
Quote from: Ananas on July 31, 2012, 13:25:00 PM
Men vet dere hvordan 10+10=4 ? ;)

Visste du at det finnes bare 10 typer personer her i verden? de som forstår binærkode og de som ikke gjør det.
Binær vil være 01+01=4 eller 001
å være eller ikke være

woop

#151
Når man kun har på seg t-skjorte og skal ha musikk i ørene, skal ledningen da på innsiden eller utsiden av t-skjorten? ???

sufus

Er det kun en t-skjorte må den være på utsiden, men aldri på utsiden av jakker, gensere og andre plagg over t-skjorten.

guffen

QuoteEr det ikke 01+01=2 og 10+10=4 og 100+100=8
0=0
01=1
10=2
11=3
001=1
100=4
110=6
101=5
111=7
1000=8
osv... eller husker jeg feil?

Du husker helt rett :)

Jeagle

sorry glemte 0. hehe tenkte meg ikke om.
men systemet 0-1-2-4-8-16 osv. så adderes det tall i henn hold til tall verdien som ønskes. så 011=3 siden 0=0+01=1+001=2= 3 om dere skjønner.  iallefall slik jeg lærte og programere tall rekker på ungdomskolen. gode gamel dager hvor notisblokk var genialt og man kunne lage alt der. trenkte verken flash eller java. alt man trenkte var kunskap og fantasi. men skal sjekke opp i det så vi er sikre.
http://www.norsknettskole.no/etterutdanning/matematikk/tallsystem/totallene2.htm
dette får meg til og huske hvor glad jeg egentlig er i data og tall:D
for dere som vil prøve notepad scripting: http://www.tizag.com/beginnerT/

funfakt: word er basert på 16 bit systemet og kan være på 65536 forskjelige tall kombinasjoner. kult hva??? bit er for de som ikke vet det 1:1000 del av en vanelig binær kode. så 0 er fortsatt 0 mens 1= 0001 altså fortsatt 2 talls systemet bare enda mer nøyaktig. (bit er og for mange betegnelsen for hvor mange tusen pikseler som brukest på et bilde. (bilde er en rektangulær måle enhet som jeg ikke husker nå, vi kan for diskusjonens skyld si 1x1meter(er jo ikke det))
å være eller ikke være

Eh

Jeg drømte om dere i natt! heh, hvor rart er ikke det?!


Eh

Selvfølgelig, Ananas! ;D


Egentlig kan jeg ikke huske det. Husker bare at QueenB så ut slik jeg hadde forestilt meg henne.

QueenB

Quote from: Eh on August 01, 2012, 18:20:59 PM
Selvfølgelig, Ananas! ;D


Egentlig kan jeg ikke huske det. Husker bare at QueenB så ut slik jeg hadde forestilt meg henne.

ååå? fortell!  ;D
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Eh

Er ikke så veldig mye å fortelle, vi satt en god gjeng i en bar og hadde det awesome. Du har en anelse utenlandsk utseende. Amirite? :D

QueenB

Quote from: Eh on August 01, 2012, 20:04:36 PM
Er ikke så veldig mye å fortelle, vi satt en god gjeng i en bar og hadde det awesome. Du har en anelse utenlandsk utseende. Amirite? :D

ja. så du det i drømmen? :P
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Eh

Hehe, yep. Det var noe iransk eller deromkring :)

QueenB

Quote from: Eh on August 01, 2012, 20:22:39 PM
Hehe, yep. Det var noe iransk eller deromkring :)

ja, lest gamle tråer nå ?  ;) Lignet jeg på Ahmedinejad? håper det ass.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Eh

Quote from: QueenB on August 01, 2012, 20:25:36 PM
Quote from: Eh on August 01, 2012, 20:22:39 PM
Hehe, yep. Det var noe iransk eller deromkring :)

ja, lest gamle tråer nå ?  ;) Lignet jeg på Ahmedinejad? håper det ass.
Er nok i såfall underbevisstheten min har snappet det opp en gang og valgte å brette det ut i går natt :p
Lignet litt, men du har litt mindre skjegg.

QueenB

Quote from: Eh on August 01, 2012, 20:29:20 PM
Quote from: QueenB on August 01, 2012, 20:25:36 PM
Quote from: Eh on August 01, 2012, 20:22:39 PM
Hehe, yep. Det var noe iransk eller deromkring :)

ja, lest gamle tråer nå ?  ;) Lignet jeg på Ahmedinejad? håper det ass.
Er nok i såfall underbevisstheten min har snappet det opp en gang og valgte å brette det ut i går natt :p
Lignet litt, men du har litt mindre skjegg.

fett  ;D
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Jeagle

Quote from: kastanje on August 01, 2012, 18:40:43 PM
Litt usikker på om vi er enige jeagle. Forstod ikke helt hva du mente.
Men det handler om å se på plasseringen av tallene. Om det står 1 eller 0 avgjør om vi ganger med 1 eller 0.
Bakerst/"enerplassen": 2^0 (ganger 1 eller 0) gir 1 eller 0
"tierplassen": 2^1 (ganger 1 eller 0) gir 2 eller 0
"hundrerplassen": 2^2 gir 4 (eller, igjen 0)
Osv, øker potensen med 1 for hver plass vi går.
Også summerer vi de til slutt.

jser du har rett når jeg ser på min egen link:P
detimot i bit systemet som jeg altid har trodd var byggd på samme måte. fungerer med 0001 osv.
so i stand corected:/
å være eller ikke være