Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

Stanley

#270
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

lamasen

Jeg kan ikke noe om emnet, bare lest noe.  Men du kan jo starte med å lese dette hvis du er nysgjerrig :)

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Vet-du-hva-du-spiser-6586101.html

Tingles

Er viktig å tenke på hva som er stoffene i maten du spiser, som lamasen sier , finnes glass med pesto uten basilikum, i sukkerfrie produkter er Aspertam ofte substitutten for sukker. Aspertam er ett av disse stoffene som blir forsket rævmye på fra 3 hold.
De som er interessert i å bruke aspertam fordi det er billig uansett virkning, de som er interessert i å si at aspertam er dårlig for deg fordi de tjener bedre på å selge andre stoff og til slutt de som faktisk er interessert i å finne ut om det er skadelig eller bra.

Foreløpig lener forskningen på at det ikke er særlig bra for kroppen, og ett tilfelle i bergen endte opp med MS lignende symptomer pga overdrevet bruk av søtningsmiddelet. Med andre ord vil jeg si at uansett hvilket sukkerfritt produkt du bruker..så er det usunt(så lenge det er aspartam som er søtningsmiddelet)!
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

deepArne

Quote from: lamasen on September 20, 2012, 09:58:55 AMDet er lett å se på en kaloritabell og si hva som er sunt og ikke. Det mange ser ut til å drite i er hva de faktisk spiser.
Jaha? Då er det noko eg ikkje har fått med meg. Kva er det som gjer ei matvare usunn med bakgrunn i energi- og makronæringsinnhald? Høgt feittinnhald, karbohydratinnhald eller proteininnhald? Eller er det kanskje energitettheiten til vara?

deepArne

Quote from: Tingles on September 20, 2012, 12:04:05 PMForeløpig lener forskningen på at det ikke er særlig bra for kroppen, og ett tilfelle i bergen endte opp med MS lignende symptomer pga overdrevet bruk av søtningsmiddelet.
Sånne utsagn er umogeleg å ta seriøst. Er det beviselig eit høgt søtningsmiddelinntak som var den utløysande årsaken til MS? Det er umogeleg å konkludere med bakgrunn i ein observasjon (n=1).

Eg har mastergrad i statistikk. Rettleiaren min på mastergraden er ein av dei mest merriterte professorane i landet på sitt fagfelt som er biostatistikk. Hans mest sisterte artikkel, var ein liten metastudie som konkluderte med at det ikkje er signifikant datamateriale for å seie at fisk er helsefremjande. Dette er den mest oppleste og vedtatte sanninga innafor kosthald og ernæring...

deepArne

Quote from: SpantaX on September 20, 2012, 06:28:33 AMJeg tenker mest på kalori-innholdet i forhold til mengde jeg, da jeg tenker sunt/usunt. Sukkerfri ketchup har mindre kcal enn vanlig ketchup. Men alt med måte selvsagt! Det er forskjell på ei stripe på pølsa, enn å helle i seg 1 liter om dagen :)

Eks: Skal du ha deg en brusboks er det "Sunnere" å drikke en boks med Cola Zero enn vanlig Cola. Men tyner du i deg 3 liter hver dag er ingen av delene særlig sunt.
Kva med ei anorektisk jente med feittprosent på nivå med Eh og kroppsvekt på 35 kg. Bør ho heller ta seg ein Diet Coke framfor vanlig? Bør ho heller ta seg ein salat på 930 kcal enn ein Big Mac? Poenget til Eh, Claw og meg sjølv er vel at sunt/usunt er eit omgrep som på ingen måte er absolutt, og det gir difor heller ingen meining i mange tilfeller. Likevel blir det brukt svært ofte i media og daglegtale.

lamasen

Quote from: deepArne on September 20, 2012, 15:47:28 PM
Quote from: lamasen on September 20, 2012, 09:58:55 AMDet er lett å se på en kaloritabell og si hva som er sunt og ikke. Det mange ser ut til å drite i er hva de faktisk spiser.
Jaha? Då er det noko eg ikkje har fått med meg. Kva er det som gjer ei matvare usunn med bakgrunn i energi- og makronæringsinnhald? Høgt feittinnhald, karbohydratinnhald eller proteininnhald? Eller er det kanskje energitettheiten til vara?

Litt dårlig ordlegging av meg. Lett å se seg blind, burde det stå :)
Vi er nok enige. Poenget var uansett at mat er mer enn kalorier.

Stanley

#277
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

SpantaX

Quote from: deepArne on September 20, 2012, 16:00:50 PM
Quote from: SpantaX on September 20, 2012, 06:28:33 AMJeg tenker mest på kalori-innholdet i forhold til mengde jeg, da jeg tenker sunt/usunt. Sukkerfri ketchup har mindre kcal enn vanlig ketchup. Men alt med måte selvsagt! Det er forskjell på ei stripe på pølsa, enn å helle i seg 1 liter om dagen :)

Eks: Skal du ha deg en brusboks er det "Sunnere" å drikke en boks med Cola Zero enn vanlig Cola. Men tyner du i deg 3 liter hver dag er ingen av delene særlig sunt.
Kva med ei anorektisk jente med feittprosent på nivå med Eh og kroppsvekt på 35 kg. Bør ho heller ta seg ein Diet Coke framfor vanlig? Bør ho heller ta seg ein salat på 930 kcal enn ein Big Mac? Poenget til Eh, Claw og meg sjølv er vel at sunt/usunt er eit omgrep som på ingen måte er absolutt, og det gir difor heller ingen meining i mange tilfeller. Likevel blir det brukt svært ofte i media og daglegtale.

Godt poeng! :)
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Eh

Quote from: Autowin on September 20, 2012, 16:14:00 PM
Noen forslag til hvordan jeg kan unngå dårlige tånegler?

Hvaslags grønnsåpe skal man bruke i fotbad?
Hvor langt på skrått skal man klippe enkelte negler?
Når har du forstått at du har inngrodd negl?

Osv.

Akkurat startet med fotball, og synes det er jævlig kjipt å måtte gi seg pga. negl/tå-problemer det finnes løsninger på...

1: sink-tilskudd
2: vanlig
3: klipp de rett
4: når det gjør vondt i tåa.

Stanley

#280
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Eh

Quote from: Autowin on September 20, 2012, 19:54:48 PM
Jeg har vondt i tåa, men en ser annerledes ut enn en annen osv. Det kan vel ikke være 100% fakta da?

Hva er sink?

Grønnsåpe? Fant noe i skapet som er for parkett og gulv, osv. Er det slik? Er det ikke en grønnsåpe med enkelte tilleggsstoffer man skal styre unna osv.?

Gjør det vondt når du trykker på det stedet der negla vokser inn i tåa? Hvis det gjør det er den nok inngrodd. Da kan du enten gå til en fotlege til å fikse det eller du kan ta en spiss saks og klippe ned nagla og dra biten som er inngrodd med en liten tang eller pinsett. Har hatt det sjøl og det gjør satans vondt.

"Sink (Zn) er et nødvendig sporstoff (mineral) for svært mange prosesser i kroppen, og for et sunt immunforsvar. Viktigste kildene til sink er innmat, kjøtt, skalldyr, korn- og melkeprodukt. "

Kjøp noen multivitaminer. Kroppen din vil ha godt av det :)


Stanley

#282
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stemning


Quote from: Ananas on September 28, 2012, 11:04:29 AM

Morsomt at du stiller disse to spørsmålene sammen fordi de gangene jeg har dratt til legen med verk i foten, har han anbefalt meg å ha den i vann med grønnsåpe. :)
Han har jo sagt at han har tenkt å ha dem i grønnsåpevann.. :p

Stanley

#284
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.