Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

deepArne

Det var vel dette Tingles eigentleg meinte:
Quote from: Tingles on October 05, 2012, 18:33:46 PM
Quote from: deepArne on September 20, 2012, 15:54:54 PM
Quote from: Tingles on September 20, 2012, 12:04:05 PMForeløpig lener forskningen på at det ikke er særlig bra for kroppen, og ett tilfelle i bergen endte opp med MS lignende symptomer pga overdrevet bruk av søtningsmiddelet.
Sånne utsagn er umogeleg å ta seriøst. Er det beviselig eit høgt søtningsmiddelinntak som var den utløysande årsaken til MS? Det er umogeleg å konkludere med bakgrunn i ein observasjon (n=1).

Eg har mastergrad i statistikk. Rettleiaren min på mastergraden er ein av dei mest merriterte professorane i landet på sitt fagfelt som er biostatistikk. Hans mest sisterte artikkel, var ein liten metastudie som konkluderte med at det ikkje er signifikant datamateriale for å seie at fisk er helsefremjande. Dette er den mest oppleste og vedtatte sanninga innafor kosthald og ernæring...

Hahaha det høres ut som en veldig kjedelig master, hva fascinerte deg med statistikk?
Jeg er egentlig helt enig med deg om at man ikke kan bruke ett sånn eksempel, ihvertfall ikke offisielt når det mangler forskning og beviser på hendelsen.
Men mamma sa det til meg og det er nok bevis for meg :D
Statistikkstudiet går meir ut på å studere kva informasjon vi på generelt grunnlag kan få ut av ulike datasett. Studiedesign og forsøk er det epidemiologar som tar seg av. Mi interesse for faget går meir i retning sannsynligheitsrekning, men eg har også stor interesse for vitskapleg metode på fritida. Er ikkje så veldig stor fan av namedropping som argument i ein diskusjon, men akkurat i dette tilfellet vil eg tru at ein professor med dette som fagområde har større autoritet enn mor di. Sjølv om det er 100 gonger så stor fare for å utvikle MS ved å drikke cola light, betyr ikkje det at det er stor fare for å utvikle sjukdomen ved coladrikking. Dersom du fekk MS av søtningsmiddel, hadde det vore forbudt! Når det er sagt har eg eigentleg ikkje så mykje til overs for slike produkt, då eg har inntrykk av at folk med stort søtningsmiddelinntak generelt har dårlegare helse (som f.eks. overvekt). Dette er likevel ikkje noko eg ville brukt i ein argumentasjon, då det berre er basert på synsing basert på enkeltobservasjonar.

Eh

Quote from: Autowin on October 08, 2012, 17:43:40 PM
Spørsmål:

Hvorfor står det på f.eks. Vitaminbjørner, at det ikke anbefales å innta mer enn anbefalt dagsdose?
Hva er konsekvensene? Det er jo så godt.
Er det 9 vitaminer i hver bjørn, og det er farlig med for mye av de, så kan de jo fordele med 1-3 i hver bjørn og heller tillate 5 stk. elns?

De er lakserende i store mengder.

Og nei, du dør ikke av det.

Femininist

Går ut fra det har med hvor mye fettløsende vitaminer det er i vitaminbjørnene da vi ikke bør ha for mye av dem. Du vil trolig ikke dø, men du kan bli forgiftet.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Dev

Quote from: Femininist on October 09, 2012, 00:11:00 AM
Går ut fra det har med hvor mye fettløsende vitaminer det er i vitaminbjørnene da vi ikke bør ha for mye av dem. Du vil trolig ikke dø, men du kan bli forgiftet.
Nå bør du forbedre deg på å fortelle hva som skjer om man blir forgiftet.

Stanley

#304
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

dtn

Quote from: Autowin on October 09, 2012, 18:01:39 PM
Jeg kommer ikke til å spørre om det. Når man blir forgiftet så vet jeg jo så klart at man dør ;)

Quote from: Femininist on October 09, 2012, 00:11:00 AM
Går ut fra det har med hvor mye fettløsende vitaminer det er i vitaminbjørnene da vi ikke bør ha for mye av dem. Du vil trolig ikke dø, men du kan bli forgiftet.

???

Stemning

Jeg tror kanskje han fikk til å bruke humor dtn.  ;) Kanskje.


Finnes det spørsmål som man kan stille her som man ikke kan finne svaret på selv? (Det er et spørsmål som trenger svar.)

dtn

Quote from: Stemning on October 09, 2012, 20:14:23 PM
Jeg tror kanskje han fikk til å bruke humor dtn.  ;) Kanskje.

Var inne på den tanken selv, men var veldig i tvil...

QuoteFinnes det spørsmål som man kan stille her som man ikke kan finne svaret på selv? (Det er et spørsmål som trenger svar.)

Det finnes i hvert fall spørsmål som man kan stille her som ikke er enkle å Google seg til, og så lenge det gjør det så synes jeg tråden har sin funksjon. Selv om mange av spørsmålene kunne vært besvart raskere hvis man hadde søkt litt selv.

Dev

Noen som vet om noen problemer man kan ha som man ikke kan søke opp på google?

Eh

Jeg fant ikke ut hva "Blå i morgen, er i dag." betydde, så det var bra noen svarte på her.

Stanley

#310
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stemning

Jeg fant på et snedig bokstavrim i dusjen isted!

How much time does a time traveler need when a time traveler travels through time?

Stanley

#312
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Jungeldyret

Gjøre det enkelt: 19.5.2012 vant Chelsea Champions league vs Bayern Munchen.

Auto, slutt og dra ut posten om deg selv, folk spør og du rekker å skrive svaret kontra: Jeg velger å skrive det senere bla blabla.
Tar like lang tid.

Stanley

#314
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.