Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

Supernova

Quote from: tore on December 01, 2012, 18:19:56 PM
Noen som har sett den saken om ingebrigsten fra AP?

Jeg ser ikke helt hvorfor det er så big deal. 17 år er jo over seksuell lavalder og arbeidsplassen er kanskje norges største sjekkested.

Når det gjelder maktforskjellen så er jo det en viktig del av sjekking. Makt, verdi, sosial verdi..

Å ha sex med en ung dame er jo kanskje det mest naturlige som finnes. Det er jo bare sex.. Sex er jo fantastisk. Hvorfor er alle så redde for sex??!

Hun er over den seksuelle lavalderen.

Men når man ser slike saker spekuleres det fort om det kan være brudd i
§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

Hvis så er det er det riktig å reagerer.
Når ingen lover er brutt er det et spørsmål om det er brudd på etikk/moral og verdier.

Det å ha sex med noen som er 17 når du er 37 er moralsk uakseptabelt i de kretsene han vanker i og er ikke i samsvar med de verdier som partiet ønsker å speile utad, selv om begge hadde genuint samtykket og hadde synes forholdet var kjempegreier...
At en mann av hans kaliber gjør "sånt", får veldig mange til å under på "hva mer" han kan finne på å gjøre som er umoralsk, og det vil være skadelig for partiet. "Det at han driver på med en så ung jente sier litt om fyren". "Jenta på 17 kommer til å angre når hun blir litt eldre og får mer vett i skolten, for en dust han er" osv.
Så det å gjøre "sånt" er med på å undergrave ens troverdighet og integritet hos enkelte grupper som er viktige å ha med seg som politiker/sjef/maktposisjon.





Lego

Quote from: Supernova on December 01, 2012, 19:39:37 PM
Når ingen lover er brutt er det et spørsmål om det er brudd på etikk/moral og verdier.

Det å ha sex med noen som er 17 når du er 37 er moralsk uakseptabelt i de kretsene han vanker i(...)

Hvem er utnevnt til moralpoliti? Og trenger vi virkelig et moralpoliti?

Hadde saken vært annerledes om jenta ikke hadde vært politisk engasjert?

(Jeg leste et innlegg på dagbladet.no og skulle gjerne linket til det her, da det er noe av det beste jeg har lest på leeeenge! ..men jeg finner det ikke.)
- Lek med Lego

Femininist

Summen av alle individer som ytrer sin mening, rettsstaten og demoratiet er moralpolitiet, finnes sikkert flere institusjoner som har betydning og. Moral, som følge av normer og sanksjoner, er en av de få tingene som skiller mennesker fra dyr, så kan man selv vurdere om man mener vi trenger det eller ikke, og i hvor stor grad det er nødvendig.

Det finnes "mange" par med stor aldersforskjell der folk ikke bryr seg. Hadde ikke hun vært politisk engasjert hadde han stått litt bedre til, hadde hun vært myndig ville også det hjulpet og om han hadde vært yngre enn over dobbelt så gammel som henne så ville det og vært bedre. I denne saken er det mer enn hver enkelt del folk reagerer på, det er summen av alle delene.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Lego

#408
Quote from: Femininist on December 17, 2012, 13:21:35 PM
Summen av alle individer som ytrer sin mening, rettsstaten og demoratiet er moralpolitiet(...)
Problemet er vel at det er langt i fra alle som ytrer sin mening og de som gjør det som oftest er negativt innstilt. (Når hørte du sist noen si; moralsk sett var det veldig bra?)
Det andre problemet er at moralpolitiet kun vil se en side av en sak og det igjen kan/vil føre til mindre åpenhet i samfunnet generelt.
(Jeg er heller ikke enig i din definisjon av moralpolitiet. Demokratiet og rettsstaten har feks lite med det moralske aspektet å gjøre. Jeg vil heller si at moralpolitiet består av (mer eller mindre trangsynte) enkeltindivider.)


Quote from: Femininist on December 17, 2012, 13:21:35 PM
Moral, som følge av normer og sanksjoner, er en av de få tingene som skiller mennesker fra dyr, så kan man selv vurdere om man mener vi trenger det eller ikke, og i hvor stor grad det er nødvendig.
Jeg bestrider ikke at vi trenger moral. Det er moralpolitiet jeg er kritisk til.

Hvorfor kan ikke det å ha et lovverk være nok? Hvorfor skal vi dømme hverandre for ting som vi SYNES er galt? 

Hvor går så grensen? Når er det ok for en mann på 37 år å ha sex med en jente på 17 år? Hvor langt må et skjørt være for at det ikke skal være usømmelig?


Edit: fjernet en dobbeltnektelse
- Lek med Lego

Femininist

#409
Quote from: Lego on December 17, 2012, 13:54:19 PMProblemet er vel at det er langt i fra alle som ytrer sin mening og de som gjør det som oftest er negativt innstilt. (Når hørte du sist noen si; moralsk sett var det veldig bra?)

Kanskje ikke, men sitater som Moralsk sett har ikke jeg noe problem med at en 17 åring ligger med en 37 åring er veldig vanlig


QuoteDet andre problemet er at moralpolitiet kun vil se en side av en sak og det igjen kan/vil føre til mindre åpenhet i samfunnet generelt.
(Jeg er heller ikke enig i din definisjon av moralpolitiet. Demokratiet og rettsstaten har feks lite med det moralske aspektet å gjøre. Jeg vil heller si at moralpolitiet består av (mer eller mindre trangsynte) enkeltindivider.)

Nå aner jeg ikke hva du legger i begrepet "moral" eller "moralpoliti". Da bør vi gå tilbake og definere hva moral er, før vi kan si noe om hvem som er moralpoliti ;)

Jeg definere det som det verdisystem som legges til grunn for målsettinger og tabuer igjennom normer og sanksjoner. Moralpoliti vil da være de som utøver normer og sanksjoner og det er blant annet de institusjonene jeg nevnte, i tillegg til befolkningen som er med på å forme diskursen rundt temaet som diskuteres. De ulike institusjonene er ofte stridende, og mennesker har ulik moral og vil derfor konkurrere om å få sin definisjon gjeldende. I de fleste tilfeller, ihvertfall når det er snakk om sex, vil de motstridende partene "aldri" bli enige. De som klarer å få flest mulig, med mest mulig makt til å være enig i sin forståelse av sex mellom to personer vil være de som har moralsk hegemoni på området.

Opererer du med en annen definisjon på moral vil følgelig moralpoliti bli noe annet.

Quote
Jeg bestrider ikke at vi ikke trenger moral. Det er moralpolitiet jeg er kritisk til.

Hvorfor kan ikke det å ha et lovverk være nok? Hvorfor skal vi dømme hverandre for ting som vi SYNES er galt? 

Fordi vi er selvstendige, tenkende og handlende mennesker som ikke bør stole blindt på systemet vi lever i!

QuoteHvor går så grensen? Når er det ok for en mann på 37 år å ha sex med en jente på 17 år? Hvor langt må et skjørt være for at det ikke skal være usømmelig?

Hva synes du? Hvor synes du grensen går? Hvor mye "riktig" må være på plass for at det er greit? Og hvor mye "feil" kan være der før det ikke lenger er greit?

Det er vanskelige spørsmål, men absolutt noe som bør opp til debatt i "tvilstilfeller". Det er mye som spiller inn. Juss f.eks. er en vitenskap med mye tolkning og skjønn og reglene er ikke alltid så gode og gjennomtenkte som de burde være. Og verden forandrer seg til stadighet. Skal man basere verden på sosiale normer og moral så må en godta forandringer og være reflektert til det som skjer, de alternativene jeg ser er anarki eller føydalsystem.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Lego

#410
Quote from: Femininist on December 17, 2012, 14:49:16 PM
Kanskje ikke, men sitater som Moralsk sett har ikke jeg noe problem med at en 17 åring ligger med en 37 åring er veldig vanlig
Kanskje i en diskusjon som dette (eller over noen glass vin), men du hører det sjeldent i media.


Quote from: Femininist on December 17, 2012, 14:49:16 PM
Quote
Hvor går så grensen? Når er det ok for en mann på 37 år å ha sex med en jente på 17 år? Hvor langt må et skjørt være for at det ikke skal være usømmelig?
Hva synes du? Hvor synes du grensen går? Hvor mye "riktig" må være på plass for at det er greit? Og hvor mye "feil" kan være der før det ikke lenger er greit?
Det mener jeg er bestemt i lovverket. Så lenge ingen tvang eller liknende (les: §193) er brukt, ser jeg ingen problemer. Jeg mener mengden "riktig" er irrelevant, så lenge at fraværet av "feil" (les:lovstridig) er absolutt.
(Våre definisjoner av "riktig" og "feil" er kanskje litt forskjellig her...) :)

Skjørtet kan gjerne være så kort som man klarer å få tak i. :)


Quote from: Femininist on December 17, 2012, 14:49:16 PM
Det er vanskelige spørsmål, men absolutt noe som bør opp til debatt i "tvilstilfeller". Det er mye som spiller inn. Juss f.eks. er en vitenskap med mye tolkning og skjønn og reglene er ikke alltid så gode og gjennomtenkte som de burde være. Og verden forandrer seg til stadighet. Skal man basere verden på sosiale normer og moral så må en godta forandringer og være reflektert til det som skjer, de alternativene jeg ser er anarki eller føydalsystem.
Jeg tror kanskje vi er mer enige med hverandre enn vi begge gir uttrykk for. ;)

Sensasjonsjournalistikk er et stikkord som vi ikke engang har vært innom.
- Lek med Lego

tore

Jeg har lagt merke til at noen (særlig jenter født etter 1990) på face får sånn 80 likes på profilbildet sitt og har over 1000 venner.

Jeg er født på midten av 80-tallet og det er sjelden jeg ser så mange likes på mine venner og venninner. Selv mange av de flotteste jentene får kanskje "bare" 5 likes på profilbildet sitt.

Er folk mindre aktive på face jo eldre de blir, eller er det de som er født etter 1990 som er den virkelige facebook-generasjonen?

Dev

#412
Jeg har folk på 40+ år som ikke nødvendigvis har 1000 venner, men instantly får 80-100 likes samt ca halvparten så mange kommentarer når de trykker publish - samme hva de har skrevet først. Samtidig ser jeg dem nesten aldri pålogga.

Kriterier for både veldig sosialt liv og lite sosialt liv er møtt.

tore

Noe er galt med verden. I hvert fall Sverige.

http://www.dagbladet.no/2013/02/25/sport/snowboard/kevin_bckstrm/25937129/

Hvor er ytringsfriheten? Er det ikke lov til å gå på strippeklubb eller å se på jenter som sexy lengre? Blir kvalm av all den politiske korrektheten!

Lego

Enig! Folk må slutte å være så jævli hårsåre...
- Lek med Lego

tore


Zervs

Skal reise til USA om ikke så lenge og har et pass som er utstedt i 2004. Det er altså maskinlesbart. Fikk høre at hvis man har pass utstedt etter 2005 må det ha biometrisk informasjon, men at dette ikke gjelder hvis passet er utstedt før 2005. Skal innom politikammeret i morgen.

Noen som vet og har vært i USA med et pass utstedt før 2005?

tore

Noen ganger synes jeg at det å ha det skikkelig moro med å sjekke nye jenter er bedre enn sex. Noen andre som syns det samme eller er det bare jeg som er rar?

Potet

Kan være utrolig morsomt å sjekke opp/flørte med en jente du ikke er seksuelt interessert i. I tilegg kan det hende kjemien du har med en jente ikke blir overført til soverommet. Absolutt enig med deg at det kan være tilfelle!
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Kjetil GV

Quote from: tore on May 15, 2013, 02:01:07 AM
Noen ganger synes jeg at det å ha det skikkelig moro med å sjekke nye jenter er bedre enn sex. Noen andre som syns det samme eller er det bare jeg som er rar?

Det Potet sier med Kjemi er vel en viktig ingrediens.

De første gangene man har sex er det jo nesten nok at man faktisk "har sex" (OMG). Etterhvert som man har hatt sex noen ganger krever man noe mer en det...

Hva hvis man sammenlikner å ha sex med en perfekt "opplåsbar Barbara" med å ha sex med en kvinne man har bra kjemi med. Hva gjør forskjellen dersom den fysiske nytelsen/følelsen er lik?

Det må være en psykologisk faktor tilstede.

Sex i seg selv kan jo gjøres automatisk og kjedelig og dersom det ikke er noen stor grad av kjemi eller spenning til stede så kan jo det bli lite spennende. Og kanskje også hvis det ikke var en utfordring å komme dit...

Vil tro det er spenningen, den psykologiske tilfredstillelsen ved bekreftelsen man får ved å sjekke opp en jente samt mestring av utfordringen som gir godfølelsen. Og har man først kommet over denne kneika er vel ikke alltid veien til senga så lang heller...
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]