Spør Jentene

Started by Gambit, February 28, 2014, 15:17:14 PM

Previous topic - Next topic

QueenB

Skjegg: har du ikke nok av et, så ta bort alt.
Rumpe: en rund sprettrumpe er fint på menn også!

Ekteskap: synes dere er ganske uromantiske her, som ikke vil gifte dere. Det å sende inn et skjema til Skatteetaten i seg selv er ikke særlig romantisk, men det symboliserer at en person er villig til å dele resten av livet sitt med deg. Og er det ikke det alle vil ha? innerst inne? kanksje ikke når man er 23, men før eller senere? Man kan selvfølgelig bare være sammen for alltid, men hvorfor ikke bare gifte seg? Vil du bevise din commitment så kan du jo like gjerne gifte deg?

Jeg kan godt droppe bryllupet, og bare klare meg med kjole og fotograf, men jeg vil fortsatt gifte meg. Det handler ikke om materialisme, men om at jeg og mannen min skal kunne se på det bildet sammen når vi er 80 år, at barna våre skal se på det, og vite at vi er meant to be. Finnes det noe koseligere enn det?

Dessuten synes jeg det er merkelig å være skeptisk til ekteskap, i tilfelle det ender med skilsmisse, og i tilfelle mannen ikke får omsorgsrett for barna. For det første kjenner vi ikke til historien til disse menneskene, eller grunnen til at de ikke kan se barna. De aller fleste har jo delt omsorg. For det andre så er det et dårlig utgangspunkt for et seriøst forhold å begynne å tenke på skilsmissestatistikk osv. Hele poenget er at man er så sikker på at man har møtt riktig person, at det er utenkelig at dere to kommer til å skilles. Og hva så om man ender opp med å skille seg etter noen år? er det så mye verre enn andre typer samlivsbrudd?

Og hva har egentlig logikk med kjærlighet å gjøre? ;)
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

--WTF?--

Quote from: Unloved on March 04, 2014, 18:38:25 PM
Hehe ikke bland logikk inn i debatten ;)

Hvorfor er så mange jenter (ikke alle!) redde for logikk og fakta?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

QueenB

Quote from: --WTF?-- on March 04, 2014, 20:14:02 PM
Quote from: Unloved on March 04, 2014, 18:38:25 PM
Hehe ikke bland logikk inn i debatten ;)

Hvorfor er så mange jenter (ikke alle!) redde for logikk og fakta?

jeg visste ikke at jenter var redde for logikk og fakta? personlig er jeg veldig opptatt av det.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

--WTF?--

Quote from: QueenB on March 04, 2014, 19:17:30 PM
Ekteskap: synes dere er ganske uromantiske her, som ikke vil gifte dere.

Kan nok stemme for min del. Eller vi har veldig ulik forståelse av begrepene. Jeg vil ikke ha barn, og ser derfor heller ikke noe poeng i å være gift. Dette standpunktet har jeg frontet i riksdekkende media, og det ville jeg ikke ha gjort hvis jeg ikke var sikker på valget mitt.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Lisa

Quote from: --WTF?-- on March 04, 2014, 20:14:02 PM
Quote from: Unloved on March 04, 2014, 18:38:25 PM
Hehe ikke bland logikk inn i debatten ;)

Hvorfor er så mange jenter (ikke alle!) redde for logikk og fakta?

Hvorfor tror du forholdet til logikk er kjønnsbasert?

--WTF?--

Quote from: Lisa on March 04, 2014, 23:03:16 PM
Hvorfor tror du forholdet til logikk er kjønnsbasert?

Jeg tror ikke det, men det er det mange andre som gjør. Hvorfor er det slik, og hvorfor er jenter med på å opprettholde denne myten?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Lisa

Quote from: --WTF?-- on March 05, 2014, 10:58:59 AM
Quote from: Lisa on March 04, 2014, 23:03:16 PM
Hvorfor tror du forholdet til logikk er kjønnsbasert?

Jeg tror ikke det, men det er det mange andre som gjør. Hvorfor er det slik, og hvorfor er jenter med på å opprettholde denne myten?

Pga menn som deg som tolker utsagn fra en person (evt. et fåtall personer) som representativt for halve verdens befolkning

--WTF?--

Quote from: Lisa on March 06, 2014, 16:19:19 PM
Pga menn som deg som tolker utsagn fra en person (evt. et fåtall personer) som representativt for halve verdens befolkning

Det har jeg faktisk aldri gjort, tvert imot presiserte jeg at dette er en myte. Men du kan ikke nekte på at noen jenter er med på å holde den i live, ja endog spille på den (se lengre oppe i tråden for et eksempel). Fortell meg gjerne hvorfor det er slik.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

QueenB

#23
Quote from: --WTF?-- on March 06, 2014, 17:28:45 PM
Quote from: Lisa on March 06, 2014, 16:19:19 PM
Pga menn som deg som tolker utsagn fra en person (evt. et fåtall personer) som representativt for halve verdens befolkning

Det har jeg faktisk aldri gjort, tvert imot presiserte jeg at dette er en myte. Men du kan ikke nekte på at noen jenter er med på å holde den i live, ja endog spille på den (se lengre oppe i tråden for et eksempel). Fortell meg gjerne hvorfor det er slik.

dette er et diskusjonsfoum. hun lenger opp i tråden sa hva hun mente om temaet (ekteskap). Du begynte å kverrulere og mente at hun "psykologiserte" folk (noe ALLE i forumet gjør til enhver tid, noe som er hele poenget med forumet) og at det var "ufint". Hun ville lette stemningen litt og skrev "Hehe ikke bland logikk inn i debatten".  Så sier du at jenter tenker ulogisk og "hvorfor er jenter med på å opprettholde denne myten?". Så sier du at du ikke tror det jenter er ulogiske, men du tror det likevel ettersom du mener at jenter er ulogiske. Der har du en logisk brist, min venn  ;)
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Dwerg

Hjelpe venninne: Ikke prøv å fortell henne hva hun skal gjøre, ingen liker det så vidt jeg vet. Hvis du klarer å få henne til å føle seg bra og åpne seg opp til deg så kan du forsiktig prøve å motivere henne til å ta bedre vare på seg selv. Du kan kanskje fortelle at du ønsker at hun skal klare det, men ikke gjør dette hvis ikke du faktisk mener det. På den måten kan du foreslå trening som en bra løsning, tilbyr start motivasjon og viser respekt ved å tillate henne å velge. Hvis du er usikker på om du klarer dette så vær heller en god venn og gi henne litt lys i livet.

Spørsmål: Har dere vært tiltrukket av en gutt/mann uten å forstå hva som gjør han attraktiv?

Love

Gjelder spørsmål om tiltrekning:
Vi jenter blir tiltrukket av mange ulike typer gutter, men det er ingen spesiell "magi" som ligger bak det tror jeg, selv om man kanskje kan si at Game-teori tilsier det (og at vi bare "rasjonaliserer" i etterkant).

Kan bare snakke for meg selv: For meg har aldri penger, status eller karrierevalg hos gutten hatt noe å si, og derfor heller ikke addet/tatt bort value (tror dette er et mer amerikansk enn norsk fenomen).
Det jeg alltid har sett etter er humor & selvironi (ting man kan trene på), at man står for noe og har meninger...samtidig som man lar andre slippe til med sine meninger (respekt).... dette kan sikkert jobbes med (inner game?). Ellers ser jeg på smilet (faller alltid for det!)
Når det gjelder å komme seg videre fra den innledende sjarmeringen så har det faktisk en del å si at man er kompatible, har noen felles interesser og humor (noe å snakke om) og liker hverandres kropp/smak/lukt osv. Dette vil ikke kunne fakes over tid, og har sikkert mye å si for dere menn også.
Jeg har aldri likt "glatte" fyrer utseendemessig, viktigere å være trygg i sitt eget utseende (selvtillit):D
Ellers ser jeg opp til menn som er engasjerte i noe utenfor seg selv og kan snakke om vanskelige temaer (psykologi, politikk, osv)   
Og så hjelper det at man tør å ta initiativ og by litt på seg selv... Altså mye man kan jobbe med:)


--WTF?--

Quote from: QueenB on March 06, 2014, 22:10:44 PM
Du begynte å kverrulere og mente at hun "psykologiserte" folk (noe ALLE i forumet gjør til enhver tid, noe som er hele poenget med forumet) og at det var "ufint".

Nei, et diskusjonsforum er til for saklig og konstruktiv debatt, og det jeg kommenterte er et superklassisk eksempel på psykologisering. Og jeg har aldri kommet med noe utsagn om alle jenter, jeg bruker ordet mange. Det er en subjektiv betraktning fra min side, men den er ikke generaliserende. Så kan vi heller være uenige om hvor mange det egentlig gjelder, om det er et alders- livsstils- eller kjønnsfenomén eller om det er andre årsakssammenhenger.

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Unloved

Quote from: --WTF?-- on March 04, 2014, 20:14:02 PM
Hvorfor er så mange jenter (ikke alle!) redde for logikk og fakta?
Quote from: --WTF?-- on March 05, 2014, 10:58:59 AM
Quote from: Lisa on March 04, 2014, 23:03:16 PM
Hvorfor tror du forholdet til logikk er kjønnsbasert?

Jeg tror ikke det, men det er det mange andre som gjør. Hvorfor er det slik, og hvorfor er jenter med på å opprettholde denne myten?

Fordi "hver gang" vi prøver å argumentere for ett synspunkt (altså: høyst personlig mening) med debattmotstander av hankjønn, blir vi beskyldt for å ikke være logiske. Til slutt gir vi faen.

Quote from: Dwerg on March 07, 2014, 02:57:54 AM
Spørsmål: Har dere vært tiltrukket av en gutt/mann uten å forstå hva som gjør han attraktiv?

Nei, men sånn halvveis ontopic har jeg tenkt etterpå "hva faen så jeg i han der?" om de aller fleste. Selv om jeg på tiltrekkingstidpunktet var fullstendig klar over at det var fordi han var kjekk/snill/morsom/whatever.

Quote from: QueenB on March 06, 2014, 22:10:44 PM
Quote from: --WTF?-- on March 06, 2014, 17:28:45 PM
Det har jeg faktisk aldri gjort, tvert imot presiserte jeg at dette er en myte. Men du kan ikke nekte på at noen jenter er med på å holde den i live, ja endog spille på den (se lengre oppe i tråden for et eksempel). Fortell meg gjerne hvorfor det er slik.

dette er et diskusjonsfoum. hun lenger opp i tråden sa hva hun mente om temaet (ekteskap). Du begynte å kverrulere og mente at hun "psykologiserte" folk (noe ALLE i forumet gjør til enhver tid, noe som er hele poenget med forumet) og at det var "ufint". Hun ville lette stemningen litt og skrev "Hehe ikke bland logikk inn i debatten".  Så sier du at jenter tenker ulogisk og "hvorfor er jenter med på å opprettholde denne myten?". Så sier du at du ikke tror det jenter er ulogiske, men du tror det likevel ettersom du mener at jenter er ulogiske. Der har du en logisk brist, min venn.

Akkurat det jeg skulle si. Takk, QueenB :)

Quote from: --WTF?-- on March 07, 2014, 11:17:37 AM
Quote from: QueenB on March 06, 2014, 22:10:44 PM
Du begynte å kverrulere og mente at hun "psykologiserte" folk (noe ALLE i forumet gjør til enhver tid, noe som er hele poenget med forumet) og at det var "ufint".

Nei, et diskusjonsforum er til for saklig og konstruktiv debatt, og det jeg kommenterte er et superklassisk eksempel på psykologisering. Og jeg har aldri kommet med noe utsagn om alle jenter, jeg bruker ordet mange. Det er en subjektiv betraktning fra min side, men den er ikke generaliserende. Så kan vi heller være uenige om hvor mange det egentlig gjelder, om det er et alders- livsstils- eller kjønnsfenomén eller om det er andre årsakssammenhenger.

Dette er din mening om hva forumet er til for.
Vi andre har muligens andre oppfatninger, og dermed blir ikke debattene alltid like seriøse som du ønsker at de skal være bestandig.

Uansett, logikk/fornuft og følelser har veldig lite med hverandre å gjøre.

Love

Logikk: Kunne finne årsakssammenhenger basert på tidligere erfaringer og kunnskap.
Husk at alle har ulike sett av erfaringer, og det å gi råd basert på egne erfaringer til andre er derfor lite hensiktsmessig.
Når noen beskriver sin situasjon vil man ofte gi råd ut fra egen bakgrunn, noe som kan bli veldig feil.....
Noen ganger kan vedkommende som har et problem slite med å definere hva som egentlig er problemet og da snakker man fort om følelser (jeg har en følelse av at...osv) Da kan det hjelpe å stille flere spørsmål slik at vedkommende selv kan resonnere seg fram til svaret.
Jenter har lettere for å snakke om "følelser" (populært kalt intuisjon) som baseres på tidligere opplevelser. Dette er også en form for logikk.
OBS: bare for at noe har skjedd før (eller med andre) betyr ikke at det kommer til å skje igjen (eller med deg)

--WTF?--

Quote from: Unloved on March 07, 2014, 23:59:13 PM
Fordi "hver gang" vi prøver å argumentere for ett synspunkt (altså: høyst personlig mening) med debattmotstander av hankjønn, blir vi beskyldt for å ikke være logiske. Til slutt gir vi faen.

det er da et ærlig nok svar...
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.