Balansen mellom å være dusten og tøffelen?

Started by Openingherisont, February 25, 2013, 22:32:20 PM

Previous topic - Next topic

Openingherisont

Balansen mellom dusten og tøffelen?
Som de fleste av dere har erfart så kommer man opp situasjoner hvor jenta «tester» deg. Skal prøve å ikke få dette for langt.
Da snakker jeg om testing i forhold til validering av din sosiale verdi, med andre ord tester som går på om du virkelig er av det sosiale kalibre som du utgir deg for å være av. Dette gjør jenter ofte når de er  interessert i deg.
En underkategori av denne, går på noe jeg liker å kalle «hvor godt tøffel potensiale du har». Altså hvor lett du tar på deg alle mulige former for småtjenester uten å mokke. Formålet med denne testen er å sjekke hvor ivrig du er etter å ville ha henne. Konsekvensen er at verdistatusen kan snu i hennes favør, og at du spiller etter å få hennes validering (noe som ikke er ønskelig).
Eksempler på dette kan være; Veskeholding mens hun tar ut lommeboka, vannhenting, støtte henne mens hun tar av seg skoene etc... (listen er lang)...
Her er det en paradoksal balanse:
1. Du er dust om du ikke hjelper til.
2. Om du hjelper henne kan du fort havne i «tøffel-båsen» og i noen tilfeller kan det eskalere til større tjenester.
VIKTIG her å nevne at ikke alle småtjenester er ment som testing, og at hun noen ganger faktisk behøver hjelp. Så se an situasjonen!
Personlig, som et svar på dette pleier jeg å svare med å smile lurt, og subkommunisere at jeg ikke går på det.
Mitt spørsmål  er, har dere noen andre godt svar til hvordan slik testing kan håndteres???
Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

VB

Quote from: Roark on February 25, 2013, 22:39:05 PM
Hvis du står i baren og skal ha vann, og hun ber om at du bestiller vann til henne også = ikke tøffel.
Å bli bedt om å gå bort til baren for å hente noe for henne = tøffel

Min mening er at hvis det ikke krever for mye innsats fra din side, så er det ikke tøffel å gjøre henne en tjeneste.

Enig med Roark her, jeg ville ikke tenkt så mye på det. Hvis det ikke er til stort bry for deg så er det liten vits å si nei bare for at du er redd for å være tøffel. Da er du bare dust.

En enkel måte er å tenke hva hadde du gjort om en gutt du hadde kjent like lenge hadde spurt deg om det samme. En annen ting er din generelle innstilling til det, hvis du føler at du blir testet og blir satt ut av det så vil det slå mye dårligere ut for deg enn om du gjorde noe for henne som var en test bare fordi det er slik du er.

Med andre ord, ikke tenk for mye på det. Har du ikke lyst til å gjøre det, ikke gjør det. Bryr det deg ikke så for all del gjør hva enn du vil.

FatBoy

#2
Bra tema! !

(Dette ble litt lengre enn jeg trodde, og føler ikke strukturen er helt på plass)

Balanse er et viktig ord her, fordi i din "quest for avtøflifisering" (!) kan man straks vippe over til andre siden, og bli "dusten". Med andre ord, de aller fleste folk som finner ut om pickup starter som tøffel. Så leser de om pick-up, og tror at man skal gjøre totalt motsatt ("dust") fordi de prøver å avvenne seg med gamle mønstre. Det er en del av prosessen, men ikke nødvendigvis en endestasjon. Så tenk på at etter man er "avtøflifisert" så vil man se hvor langt man kan ta det i den andre retningen, OG (som jeg slet med lenge) man tror at alt som blir sagt eller gjort, alle spørsmål osv er tester, og man gidder ikke gjøre noe for noen. Men da ER man dust! Rettere sagt, en vanskelig person! Pass dere for denne fella!! Ikke gjør som gamle onkel Fatboy!

Etterhvert som man blir mer "avansert" øker din "decision-space" og du kan handle mer ut i fra hva du selv ønsker i situasjonen. At det totale generelle intrykket jenta får av deg ikke tar skade av at du bryter visse pick-up dogmer. (Som f eks, som "advanced" så kan man spandere en drink/pils på jenta om man ønsker det. Man subkommuniserer på så mange andre måter at man er en attraktiv person at det ikke har noe å si i negativ retning)

Balansen her finner du idéellt sett i deg selv med litt erfaring. Det finnes ikke noe altomfattende, dogmatisk "pick-up" svar.

Til newbies ville det vært riktig å si: "Ikke hold veska hennes, ikke kjøp en drink" osv, for å sende dem avgårde på riktig vei.
Men til intermediate guys er det kanskje bedre å si: "ja jøss, hun liker deg, det er derfor hun tester deg" osv, for å så forklare hvordan tester fungerer.
Pluss at hva man skal gjøre selvfølgelig avhenger av situasjonen, hvor langt inni samtalen snakker vi, hvordan er generell vibe osv. Er hun hypp på deg eller ikke. (Som, selvfølgelig, man trenger litt erfaring for å skjønne) Dette er ulike faktorer som kan gjøre situasjonen lik på utsiden men ulik "inni".

Dust vs tøffel er et begrenset perspektiv, en forenkling, der vi blir gitt to onder å velge mellom. Begge suger!!
De er jo på en måte begge manipulative teknikker.  Legg merke til at begge er negative uttrykk. Dust og tøffel. La oss finne noen positive sider ved karaktertrekkene som du forenklet representerer ved ordene "dust" og "tøffel".
Positivt ved "Dust": Står opp for seg selv
Positivt ved "Tøffel": Gir av seg selv, ønsker at andre skal ha det bra.

Så vi fant i det minste ut at det er ikke svart-hvitt! Med andre ord, man kan stå opp for seg selv uten å være vanskelig, og man kan gjøre ting for andre uten å nødvendigvis tape sosial verdi? Det handler mer om "frame"`n man handler fra. Hvilken frame springer dine handlinger ut i fra? Hva legger DU (ja DU som leser) i handlingene?
Det blir jo DIN tolkning av fremtiden å tenke at "hvis jeg gjør dette så taper jeg sosial verdi." Du setter dine egne kriterier, som du har gjort her. Denne spesifikke handlingen = tap av sosial verdi. Det er DIN definisjon (selvom den antageligvis er arvet fra andre).
Hvordan kan jenta ta fra deg sosial verdi fordi du gjør noe for henne? Det er jo egentlig absurd når man tenker over det, selvom jeg i aller høyeste grad forstår hvor tankene kommer fra. Svaret er jo selvfølgelig at hun kan ikke ta fra deg noen verdi i det hele tatt! Hun kan i sin subjektive oppfattning av virkeligheten se på deg som lavere verdi, men så lenge du ikke godtar det så er det jo ikke den objektive sannheten. Det blir hennes frame mot din frame. I den grad du føler din egen verdi synke, er det fordi du aksepterer og overtar hennes frame, med andre ord, hennes frame "vinner" mot din. Du "gir fra deg" "power".

Men jeg skjønner at du spør om helt konkrete situasjoner her som du har møtt på.

Helt konkret vil jeg anbefale å bare gjøre de små tingene du opplever som tester, og glemme dem med en gang. Smil og mind your business. :) IKKE TENK OG ANALYSER "er dette en test? Eller ikke?" Ikke tenk at med en gang du gjør noe for et annet menneske, så taper du verdi! Det er gammel community dogma som tar utgangspunkt i "jeg er ikke bra nok" og forsøker å overkompansere.
Men balanse er bra! Altså, du bør selvfølgelig (til du ikke trenger å aktivt tenke over det mer) ha en viss oversikt over balansen mellom deg og jenta. Hvis du gjør masse for henne og hun ingenting for deg så er du jo obviously ute og kjører.
Men så lenge det er relativt likt, ikke heng deg opp i spesifikke "tester".

(Jeg tuller ikke, for noen år siden så lot jeg være å hjelpe ei jente i den utvidede sirkelen til en kompis med å reise seg opp etter hun hadde falt (!) fordi jeg tenkte at jeg ville tape verdi. Jeg blir jo flau av å skrive det nå, perspektivet mitt var helt på jordet. Poenget er at jeg har vært i den tankegangen, og anbefaler alle å droppe det så fort som mulig! Kom dere videre :) )

Ikke se på det som tester! Tro meg, du bruker mer energi på å "unngå å bli brukt" enn på å gjøre de små tingene uansett. Men når det er sagt, så gjenkjenner jeg VELDIG behovet for å gå gjennom prosessen, men vit at på andre siden av tunellen bør du sikte deg inn mot å gjøre ting for andre igjen! Fordi nå har du erfart og lært hvor din grense er, så nå gir du av deg selv og fra deg selv på dine premisser, fra et perspektiv kalt "jeg er nok i meg selv". Med det perspektivet kan du gjøre hva du selv har lyst til , på kryss og tvers av dogmatiske oppfatninger om hvilke handlinger som utløser hvilke reaksjoner osv (buttonpushing)

Og yo, flip the script on her! DU kan også be henne om små tjenester (OG til og med eskalere til større tjenester!) "Hold ølen min." Dermed investerer hun i deg også, og du viser, om enn så små, at du har noen forventninger du også. (Forventninger til hvordan du ønsker å bli behandlet, ikke til sex.)

Og tester er et eget kapittel. Just endure.. Du trenger ikke å reagere på det som har blitt sagt. En del ganger prater jeg bare videre som om jeg ikke hørte hva som ble sagt engang.
Hun: "Er du player?"
Meg: "Hei, shit ass, jeg så på nyhetene i sta at..."

Btw, det går også an å balansere positivt/negativt. Om du gjør noe for henne, crack en liten joke om at hun er tilbakestående. Himle med øynene. Lat som om du puster oppgitt ut og rister på hodet. Tenk "disapproving parent" (Old school pu-dude term).

Feitepjokken.

Femininist

Som roark sier så gjør ting når det passer og si nei når det ikke passer. Blir alltid like overrasket hver gang noen sier nei når det er er tiltak å gjøre noe for meg, og det er ikke negativt. Blir litt satt ut og overrasket og jeg liker folk som overrasker..
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

#4
Hva med å drite i hva hun mener før hun kjenner deg,  og ha en respektfull men ærlig mening om deg selv.

dagligvare

Jeg er normalt høflig og holder ting og passer på ting dersom det passer seg slik.

Men jeg gjør det alltid klart at jeg gjør henne en tjeneste. Fine jenter er vant med å kommandere gutter rundt, så de sier ofte bare "hold den", "pass på den", "gi meg den" osv. Da sier jeg alltid "hva er det magiske ordet" eller sier "Om jeg kan .... hva sier man?" Vel å merke med et smil om munnen.

I 99.9 % av tilfellene sier jentene da "værsåsnill" med pusestemme og sitt nydeligste smil. Da sier jeg "OK, siden du spør så fint."

Eller så sier jeg ofte at jeg kan passe på den hvis jeg får en klem, et kyss på kinnet eller slikt. 

Openingherisont

@Rorak: Er enig med deg.
@Fatboy : Synes det er veldig flott at du engasjerer deg så mye i debatten, fatboy. Mye av det du skriver er bra. Virker som om du har vært igjennom en ganske omfattende prossess til ditt du har kommet i dag. Og at du ikke ønsker at andre skal havne i samme fellen(e). Og det er veldig bra at du tar tak i.
Viktig å nevne at formålet ikke gikk på å vise dette som en dogmatisk svart-hvitt og overanalytisk  side ved interaskjonen med jenter. Jeg skrev det bare slik, for at det ikke skulle bli så langt at ingen hadde giddet lest det. Jeg var ute etter å se hva folk hadde opplevd og tenkte. For jeg får litt inntrykk av at du kanskje setter «questet» mitt litt mer på spissen av hva som egentlig var baktanken. Og at det blir litt mye antagelser av meg som person og mine erfaringer. Du skriver jo selv at man ikke skal overanalysere for mye ;)
Men forstår godt at du tar forhåndregler, men sant skal sies så gjør jeg ofte små ting for jenter og ser an situasjonen.  Jeg  er overhodet IKKE fastlåst i en enkelt guru-metode med spesifikke lines. Jeg skriver jo for eksempel; VIKTIG her å nevne at ikke alle småtjenester er ment som testing, og at hun noen ganger faktisk behøver hjelp. Så se an situasjonen! Viktig at man klarer å se skille mellom det som er ren behjelplighet og høflighet, kontra når man blir litt brukt av jenta.
Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

FatBoy

#7
@Openingherisont:

Ja, jeg skjønner hva du sier.
Jeg vil legge til at som regel når jeg poster snakker jeg på generelt grunnlag, men med en personlig tone som henvender seg til hvem enn som leser. Så når jeg skriver din quest for avtøflifisering, mener jeg på en måte "hvem enn det skulle gjelde", ikke nødvendigvis spesifikt din som i Openingherisont sin prosess, men den som leser og kjenner seg igjen sin. Jeg har hvertfall gått gjennom det og snakker fra egen erfaring til "hvem enn det skulle gjelde", uten å egentlig anta så mye om deg spesifikt. Det blir litt mye antagelser om mine antagelser om deg. ;) ;) haha dobbeltblunk.

Posten min beveger seg tidvis et lite stykke utenfor det originale spørsmålet ditt, og ble litt grøtete, men kanskje noen får noe ut av det. Kanskje var posten mer et oppgjør med gamle meg. :)

-Fettpølsa.