Fotografisk hukommelse

Started by deepArne, May 06, 2012, 22:50:45 PM

Previous topic - Next topic

Roman

#15
Ja, er stilig hvordan det fungerer når du kan knytte navn/fjes til mennesker du allerede kjenner. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bli flinkere på å gjøre det bevisst, siden det er en prosess som skjer litt ubevisst hos meg.
Når du hilser på "Per", prøver du å feste han til en annen person du kjenner som heter Per, eller en person som har like ansiktskarakteristikker som "Per" ?

Et eksempel jeg bruker for å huske utenlandske/vanskelige navn:
Jeg møtte ei jente som het Navdip. Jeg gjentok navnet hennes(noe ala det du gjør); Navdip? Så prøvde jeg å feste henne til noe som var kjent i hukommelsen. Det jeg gjorde var å se for meg NAV-logoen og så en skål med chips dip. Jeg har husket navnet hennes siden :)
Be like water my friend.

bareAre

Quote from: Vibingray on May 07, 2012, 20:15:30 PM
Apropo visualiseringsteknikker, noen som har lest boka memo, og fått noe godt ut av den?
Det er f.eks enklere å huske tallrekker ved å visualisere dem i en historie/rute i minnet, framfor å kun huske en tallrekke som en konkret tallrekke.

Gikk bartenderskolen for et par år siden og satte meg inn i noen av teknikkene i Memo på forhånd.. En av teknikkene går ut på å se for deg et hus med rom du kjenner godt og så plassere 1-2 ting på hvert sted.. da kunne man gå en rute i det lokalet og huske på alt som skal med. I mitt tilfelle ulike ingredienser på hvert rom. Veldig nyttig, men det var ikke superraskt å "slå opp" og skulle gjerne lage flere drinker samtidig. Gjerne også i løpet av sekunder på drinker du måtte lære kvelden før, så egnet seg mest til øving inntil det satt i hodet automatisk.

kebman

I How to Win Friends and Influence People står det at folk blir ustyrtelig glade om du husker hvem de er og at du klarer å si navnet deres riktig til dem. Din unike egenskap kan derfor brukes til å vinne venner og få innflytelse over folk. With great power comes... etc, etc.
Sow a thought, reap a desire. Sow a desire, reap a habit. Sow a habit, reap a destiny.
Nykomling siden 2008 :p

deepArne

Quote from: Vibingray on May 14, 2012, 09:10:35 AM
Ja, er stilig hvordan det fungerer når du kan knytte navn/fjes til mennesker du allerede kjenner. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bli flinkere på å gjøre det bevisst, siden det er en prosess som skjer litt ubevisst hos meg.
Når du hilser på "Per", prøver du å feste han til en annen person du kjenner som heter Per, eller en person som har like ansiktskarakteristikker som "Per" ?
Når eg helser på Per prøver eg å feste han til ein annan som heiter Per. Det er ikkje nødvendig for meg å tenke på ansiktskarakteristikkene då eg hugsar dei automatisk. Difor har eg heller ingen tips til korleis ein kva teknikkar ein kan bruke til å hugse ansikt.

deepArne

Quote from: kebman on May 14, 2012, 15:49:53 PM
I How to Win Friends and Influence People står det at folk blir ustyrtelig glade om du husker hvem de er og at du klarer å si navnet deres riktig til dem. Din unike egenskap kan derfor brukes til å vinne venner og få innflytelse over folk. With great power comes... etc, etc.
Eg har også lest den boka, men mitt inntrykk er heller at dei er flau over ikkje å hugse meg, evt at eg creepar dei ut då eg eigentleg ikkje burde hugse dei. Når det er sagt set eg som regel pris på at andre hugsar meg eller veit kven eg er.

Det eg derimot ikkje likar så godt er når folk kallar meg ved namn i annakvar setning. Då får eg inntrykket av dei eigentleg berre er ute etter å smiske. Den førre tannlegen min var slik. Ein typisk samtale med han var -Hei deepArne, korleis går det med deg deepArne, har du pussa tenna bra sidan sist deepArne, osv. Ein gong eg sat på venterommet kom han ut medan han såg på dataen. På venterommet sat det to andre menn i tillegg til meg. Han ropte opp namnet mitt "Ja det var deepArne!". Eg venta med å svare til han såg opp frå dataen for å sjå om han faktisk hugsa meg. Det gjorde han ikkje og han tok berre ein tilfeldig i lokalet som ikkje var meg. Eg gjorde meg til kjenne og han unnskyldte seg med at han ikkje hadde kjent meg igjen. Eg sa at det ikkje gjorde nokon ting då det sikkert ikkje var så lett å halde styr på alle pasientane. Likevel tok han hemn og "fann" eit hol, endå eg hadde pussa tenna bra og aldri har hol elles. Då eg kom tilbake året etter hadde han slutta...