Haster: Hjelp til norsk emne (Ibsen)

Started by Slaktern, April 04, 2013, 14:30:04 PM

Previous topic - Next topic

Slaktern

Hei folkens. Jeg er desverre nødt å skrive et fordypningsemne om Ibsen som må være ferdig til Mandag. Det skal handle om "Et dukkehjem" og "Vildanden" men jeg har ikke funnet en problemstilling engang. Er det noen som har skrevet om Ibsen tidligere eller har en ide til problemstilling jeg kan bruke?

Anders GV

Høres ut som du har ekstremt dårlig tid. Har du lest de?

Slaktern

#2
Nei, bare sett film av stykkene for lenge siden. Emne jeg har tenkt på så langt var kanskje noe om Ibsens forståelse av kvinner.

Dancer

Det virker som en bra problemstilling, jeg hadde omtrent om det samme på særemnet mitt. Det er helt klart mulig å gjøre det bra selv om det er en del arbeid, jeg fikk en 6er. Går du for det, anbefaler jeg å se på nrks dokumentarer  "Ibsens dramatiske kvinner". Vet ikke om de har om Vildanden, men i hvert fall om Nora fra et dukkehjem.

http://tv.nrk.no/serie/ibsens-dramatiske-kvinner/mdfp13002311/30-08-2011

Lykke til!

Habbi

Som blivende norsklærer vil jeg anbefale deg å se nærmere på Ibsens kvinner ja, spesielt hva de har betydd for kvinnefrigjøring etc. Et viktig stikkord her er Noraisme(feminisme på kinesisk) som har direkte sammenheng med Ibsens Nora. :)

Slaktern

#5
Takk Dancer, skal sjekke det ut om det blir emne mitt. Mener jeg så en dokumentar om stykket "et dukkehjem" fra Kina og hvordan de hadde sensurert\endret mye av innholdet. Uansett takk for tipset Habbi!

Ja Ananas, slik går det når motivasjonen er på bunn og man utsetter ting litt for lenge :( .Jeg tar gjerne imot stoff jeg kan bruke :)



Slaktern

Etter å arbeidet som en helt på Søndag fikk jeg 5-  8)

dagligvare

Quote from: Nithox on April 08, 2013, 23:00:32 PM
Etter å arbeidet som en helt på Søndag fikk jeg 5-  8)

...og hva skrev du om?

Slaktern