Regninga på date

Started by upandcoming, November 12, 2013, 10:30:14 AM

Previous topic - Next topic

upandcoming

Lite spørsmål angående regninga når man er på (første)date.

Jeg er student og 23 år. Pleier ikke gå på så veldig mange dates, men er vandt til fra Trondheim at man betaler for sitt på date, om det er en øl eller middag. 

Var på date i Oslo i går og antok at det var vanlig å dele på det. Vi hadde drukket en del og regninga kom på ca 700 kr. Hun jeg var med sa at hun mente jeg skulle betale og synes det var veldig rart at jeg trodde det var vanlig å dele? Er det sånn i Oslo? Er det egentlig sånn i Trondheim også og jeg som er helt på jordet?

Hva mener dere? Personlig vil jeg si det er litt forskjell for studenter og om jeg hadde vært i fast arbeid. Tjener jeg godt og jobber hver dag kunne jeg godt spandert. Hun var faktisk i fast arbeid.

Northwind

Tror hun er unntaket. Tror aldri jeg har møtt på jenter som krever at jeg skal betale til nå, vet ikke om det er tilfeldig.

Er hun interessert i å treffe deg igjen? Om du skulle spandert 700kr på at hun kunne drikke gratis en kveld og ikke ville truffet deg igjen, så hadde blitt litt pissed.


Openingherisont

Nesten alle jeg har datet, betaler for sin del. Mange har fortalt meg at de synes det er litt rart å bli spandert på, fordi de da føler at de "skylder" den andre parten noe.

Så jenta du datet er ett unntak. Stay away from gold-diggers!
Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

Anders GV

Første date middag = spandere
Første date kaffe = dele

Lars GV

Var jenta etnisk norsk?

Jenter fra kulturer hvor det er vanlig at mannen jobber og er økonomisk forsørger for familien mens kona er husmor og tar vare på barn så forventes det oftere at menn betaler for dates. Reiser du til Polen f.eks er det en slik kultur, men i mer likestilte Norge hvor kvinner er mer økonomisk selvstendige så har normen blitt at man betaler hver for seg, hvertfall i en tidlig fase og spesielt blant studenter.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

vinnersmilet

#5
Lett å bomme med østeuropeiske jenter og russere ihvertfall. Har fått stryk på det en gang hardt, da i retning at her bommet jeg med å ikke spandere. Men tror det har veldig med hvordan de ser deg.. er du ligget dems så forventer de ikke middag, men her kommer jeg vel ikke med noen nye tanker akkurat. Og du bør ihvertfall ikke prøve å gå i pluss xD

--WTF?--

Quote from: upandcoming on November 12, 2013, 10:30:14 AM
Vi hadde drukket en del og regninga kom på ca 700 kr. Hun jeg var med sa at hun mente jeg skulle betale og synes det var veldig rart at jeg trodde det var vanlig å dele?

Var dette bare drikke? I så fall er den over streken. Vanlig folkeskikk skal ikke tilsidesettes bare fordi man er på date.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

piken


I denne situasjonen er det jo faktisk mer riktig at hun spanderer på deg - er jo hun som er i full jobb og du som er student.

Men jeg føler uansett regelen om å dele på to hvis ikke annet er avtalt. Noen mener jo også at den som inviterer skal betale, men det synes jeg er en teit regel, men mindre man tenker at det skal bli flere dates og den andre kan betale neste gang.

Stusser også litt over om dette var første date? Kanskje holde deg til kun kaffe eller et par øl som man må betale i baren heretter :)

upandcoming

Du har så rett, Lars. Hun var halvt utenlandsk fra en kultur hvor det absolutt er mannen som betaler for alt. Men det som var litt rart var at hun ble like overraska som meg over dette. Hun sa hun ikke hadde opplevd det før men at hun kunne kjøpe noen greier neste gang. Hun gjorde det heller ikke bare for å få seg et gratis vors, for var sammen hele kvelden og fikk en booty call fra henne i helga.

Møtte henne via tinder så er ikke helt den type jenter jeg pleier å møte og jeg er nok virkelig ikke den typen gutt hun pleier å date heller så kan ha hatt noe med det å gjøre det også.

Men ja, ville egentlig bare få bekreftet om det var vanlig i Oslo eller bare for henne. Men da er det greit, takk for alle innspill!

Lars GV

Quote from: upandcoming on November 12, 2013, 21:39:00 PM
Men det som var litt rart var at hun ble like overraska som meg over dette. Hun sa hun ikke hadde opplevd det før men at hun kunne kjøpe noen greier neste gang.

Da var det hvertfall ikke noen vonde hensikter som lå bak det, ingen motiver om å utnytte eller snylte eller noe slikt :) Gøy å høre at det ordnet seg!
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.