Aktuelle youtubevideoer (sjekking), OG hva syns dere om dem?

Started by Stemning, April 03, 2013, 20:35:20 PM

Previous topic - Next topic

Stemning

Post aktuelle sjekkefilmer fra youtube, og hva dere syns om de. Diskuter hva de sier og styrker/svakheter i dem.


Her er en jeg fant



Det han sier syns jeg virker veldig fornuftig, og jeg merker jeg kjenner meg igjen i mye av det han sier om at jenter kan putte gutter i to kategorier og at kjærestepotensialet (når man er "begge") kan ødelegge for rask eskalering.

Stanley

Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stemning

Hvis det er en film som viser folk som sjekker opp jenter, så er det relevant hvis de gjør det på en fungerende måte som ikke bare er for tull.

Selveste

En som var veldig givende for meg var denne. At man faktisk må tenke litt utenfor boksen for å lykkes. Pluss at jenta vil at du tar alt ansvaret på dine skuldre hvis du vil ha med henne hjem.

http://m.youtube.com/#/watch?v=H3RHrclmyC8

Stemning

Likte filmen Selveste! Men merker det kommer til å trenges litt øving for å tenke så langt utenfor boksen..  8)


Her er en film av en fyr jeg liker hvor han snakker om karisma.


Kenti

Quote from: Stemning on April 09, 2013, 16:07:34 PM
Likte filmen Selveste! Men merker det kommer til å trenges litt øving for å tenke så langt utenfor boksen..  8)


Her er en film av en fyr jeg liker hvor han snakker om karisma.



Likte denne. Utifra egen erfaring så er det ofte de som er mest tilstede og som tør å være seg selv som også er de mest karismatiske. Jeg kjenner to personer med ADHD. Folk med ADHD er som kjent ikke de som tenker mest og som er mye i eget hode. De er livlige og vant til å uttrykke seg igjennom kroppen. Dette er personer som jeg selv føler at gjør meg i godt humør når jeg prater med dem og som jeg vil kalle for karismatiske.

Alikevel så har jeg vært borti mennesker som er tilstede, men som ikke har sosiale antenner nok til å uttrykke seg på en måte som gjør at jeg har lyst til å ta til meg energien de sender ut. Jeg tror nemlig at mye av hemmeligheten bak karisma handler om følelser som smitter over og som gjør at vi føler det samme som personen vi prater med.

Si for eksempel at du kommer edru på en fest og at du er den eneste der som er edru. Resten av folka der er drita fulle. Plutselig så begynner "Kings of leon - Sex on fire" å spille. Og siden dette er en rølpefest for boys only, så spretter selvsagt 2  til opp på bordet, kaster av seg t-skjortene, svinger de rundt over hodet og synger med.

Hvordan du reagerer i en slik situasjon avhenger i stor grad av hvordan du er som person. Noen vil kanskje syns det er morsomt, de minst sjenerte vil kanskje slenge seg på notene fra sofaen, mens noen vil kanskje tenke:"Uff... Så barnslig". Hvem som tolker mest riktig betyr ikke noe. Poenget er at sistemann, han som tenker:"Uff... Så barnlig" Ikke "kjøper" virkeligheten eller energien som den personen som står å hopper på bordet sender ut. For de andre som er like fulle som førstemann så er førstemann på bordet den som er "karismatisk" der og da, fordi han uttrykker seg selv på en måte som gjør at de andre har lyst til å følge med han.

Som regel så tenker man jo på karisma som noe man er eller ikke er. Jeg mener imidlertidig at karisma er noe som består av flere deler enn å være bevisst og uttrykke seg med kroppen (som jeg forstår som hovedpoenget i klippet). Derfor kan man også lære seg å være karismatisk ved å internalisere nye måter å være på.

Her er noen trekk jeg mener at drar en person i retning mot å være mer karismatisk:
-Positivitet
-At du er utadvendt (kan nok diskuteres)
-At du er forståelsesfull
-Gode ansiktstrekk
-At du er genuin
-At du virkelig bryr deg om andre
-Humor


Det var mine tanker rundt filmen og karisma generelt. Ett interessant tema som jeg fikk lyst å lære mer om :)

Potet

Ut fra mitt inntrykk er det én faktor som er viktigst for karisma: Engasjement. De lever i nuet og har en skikkelig tilstedeværelse. Du merker at det de snakker om kommer virkelig betyr noe for dem, det er veldig genuint. Du ser det i kroppspråket (øyekontakt, åpent kroppspråk, selvsikkert. mye energi, men ikke nødvendigvis mye bevegelser) og måten de snakker på (snakker tydelig med bærende stemme som gjerne er dyp).
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

dagligvare

Quote from: Kenti on April 10, 2013, 21:08:04 PM

Her er noen trekk jeg mener at drar en person i retning mot å være mer karismatisk:
-Positivitet
-At du er utadvendt (kan nok diskuteres)
-At du er forståelsesfull
-Gode ansiktstrekk
-At du er genuin
-At du virkelig bryr deg om andre
-Humor


Det var mine tanker rundt filmen og karisma generelt. Ett interessant tema som jeg fikk lyst å lære mer om :)

Men det er ikke slik at man må ha alle de egenskapene for å være karismatisk. Hitler var jo ekstremt karismatisk, men hadde ikke akkurat så mange av de trekkene.


Kenti

Quote from: dagligvare on April 11, 2013, 14:35:15 PM
Quote from: Kenti on April 10, 2013, 21:08:04 PM

Her er noen trekk jeg mener at drar en person i retning mot å være mer karismatisk:
-Positivitet
-At du er utadvendt (kan nok diskuteres)
-At du er forståelsesfull
-Gode ansiktstrekk
-At du er genuin
-At du virkelig bryr deg om andre
-Humor


Det var mine tanker rundt filmen og karisma generelt. Ett interessant tema som jeg fikk lyst å lære mer om :)

Men det er ikke slik at man må ha alle de egenskapene for å være karismatisk. Hitler var jo ekstremt karismatisk, men hadde ikke akkurat så mange av de trekkene.
Listen jeg laget var mer en liste over ting jeg kom på som jeg selv assosierer med karismatiske mennesker og ikke ment som en fasit :)

Alle som er karismatiske behøver ikke nødvendigvis ha disse trekkene, men de kan ha andre godt utviklede trekk som drar i riktig retning. Selvtillit, engasjement, evne til å uttrykke seg bra og sosial verdi er andre eksempler på ting som jeg mener at bidrar til å gjøre en person mer karismatisk, men jeg tror listen (hvis du skal ta med alle faktorene) er lang og individuell. Til slutt sitter man allikevel igjen med en helhet, og det er denne helheten som avgjør om man ser på en person som karismatisk eller ikke.

Jeg tror kanskje det er lettere å se på forutsetninger for karisma enn hva som bidrar til å gjøre en person mer karismatisk. Jeg prøver meg på en ny liste  :D
-Tilstedeværelse
-Engasjement - Som "Potet" nevner
-Selvtillit - Hvis jeg husker riktig så er det selvbilde som psykopatene sliter med og ikke selvtilliten.
-Sosial intelligens

Håper det var litt lettere å gå med på, men si ifra hvis noen har noe å tilføye eller er uenige... Alltid gøy med gode diskusjoner :)



Habbi

Synes dette virket ganske fornuftig. Handler om hvordan man suger opp energien på utestedet og utstråler dette mens man sjekker/snakker med jenter. Snakker også noe om dansing for menn(noe jeg har store utfordringer med å bli konfortabel med)

Skal prøve ut noen av poengene i kveld og komme med en tilbakemelding =)


Stemning

Hvordan gikk det med utprøvingen? Lot du klubben "take it's desired effect"?

Det er noe jeg ikke har tenkt så mye på før, men har jo merket at når man er i støtet har man draget på gulvet.. ;) og ABSOLUTT ikke når man ikke er i støtet... :p

Potet

En god (men litt lang) video om kvalifisering. Få gode kilder om kvalifisering synes jeg, men denne er god (og viser hvor effektivt det kan være):
http://www.youtube.com/watch?v=oFO5Da82QOM

Elsker energien hans! Det er helt tydelig at han vet hva han snakker om
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Apekatt

Kul video, fyren er gal, men morsom. Tittelen er litt feil, handler mest om å komme i rett state :)

http://www.youtube.com/watch?v=YsnIYDk1RAM