Tråden for dumme spørsmål!

Started by SpantaX, March 16, 2012, 10:14:59 AM

Previous topic - Next topic

Femininist

QuoteJeg skjønner ikke helt hva du mener med store forskjeller fra hvilke grupper mennesker tilhører. Skulle en jente fra bygda være mer lik en gutt fra bygda enn en jente fra byen?

Tja, noe sånt, men la oss utvide det hele litt og ta med flere variabler og så si hvem den første jenta har mest til felles med;

A.) Singel jente med norske foreldre på 25 år, bor i Oslo, nyutdannet på masternivå, ikke religiøs.
B.) Singel gutt på 25 år med norske foreldre bor i Oslo, nyutdannet på masternivå, ikke religiøs.
C.) Gift kvinne på 45 år med tailandske foreldre bor i Finnmark, jobber i fiskerinæringen, budhist.

Det er ganske mye som er likt mellom person A og B, men kun kjønnet som er likt med person A og C. Det gir derfor, på mange måter, liten mening og sette person A og C sammen når en ser på en rekke faktorer, fordi det kan være helt andre ting enn kjønnet som gjør at mennesker handler slik de gjør. For en mann vil det være ganske ulikt å være kjæreste med person A og C.

Kategoriene trenger ikke å være så langt fra hverandre heller. Selv føler jeg at jeg har mer til felles med mange av guttekompisene mine, enn noen av jentene jeg vokste opp med, men her er forskjellen så liten at det er mulig jeg tar feil.

QuoteJeg tror ikke helt du ser hvor mye gutter og menn lærer å undertrykke av seg selv i dagens samfunn. Skjønner du ikke tegninga når gutter ikke får ereksjon med jenter de tar med til sengs og kanskje syns er dødsdeilige, de er jo så vant til å undertrykke seksualiteten sin at de har problemer med å slippe den frem.

Hvilken tegning er det jeg ikke forstår? Og når har jeg skrevet noe som helst om menns ereksjonproblemer? Føler du begynner å blande kortene litt vel mye her.

Jeg sier ingenting om hvordan samfunnet bør være, eller hvem som undertrykker hvem hvordan. Det er selvfølgelig noen tendenser, men generelt er det samfunnsstrukturer som behandler kvinner og menn ulikt i ulike situasjoner, noe som fører til mange ugunstige situasjoner for hver enkelt gutt og jente (evt mann og kvinne). Jeg tror dette er i ferd med å endre seg, og at det er flere ting enn kjønn som vil stå i fokus når en ser på hvordan interaksjon mellom menn og kvinner er.

Og for å svare på det du skriver; Både kvinner og menn sliter med seksualitet, å slippe frem seksualiteten er nok ett større problem hos kvinner enn menn, selv om det også kan være et problem for menn. Får håpe "hore-madonna" maset blir mindre i fremtiden! (Her er det mitt personlige ønske, jeg har ingen tro på at det vil bedre seg med det første)

QuoteMen det går andre veien også, og det er mest det som får meg til å stille spørsmålet. Det er så mange jenter som blir mer og mer guttete av seg, jeg føler de mister en stor del av det som er tiltrekkende ved dem.

Det er din individuelle mening, så det skal du selvfølgelig få lov til å mene. Hvordan jenter blir "guttete" og hva som er lite tiltrekkende med det og hvordan slike ting blir i fremtiden er litt vanskelig å uttale seg om, om du ikke er mer spesifikt.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Remi

Quote from: Femininist on May 15, 2012, 17:54:46 PM
Tvilsomt, men kjønnsrolle er ikke kjønnsrolle, det er stor forskjell på hvordan kjønn gjøres ut fra hvor i samfunnet de er fra (alder, bosted, sosial bakgrunn, etnisitet og religion). Forhåpentligvis vil det bli mer lagt vekt på at de store forskjellene mellom mennesker ikke går mellom kvinner og menn, men mellom hvilke ulike grupper menneskene tilhører.


Hva mener du er grunnen til at "omsorgsyrker" er dominert av kvinner, mens håndtverkeryrker er dominert av menn?

Stanley

#47
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Femininist

Quote from: Remi on May 15, 2012, 20:38:14 PM
Quote from: Femininist on May 15, 2012, 17:54:46 PM
Tvilsomt, men kjønnsrolle er ikke kjønnsrolle, det er stor forskjell på hvordan kjønn gjøres ut fra hvor i samfunnet de er fra (alder, bosted, sosial bakgrunn, etnisitet og religion). Forhåpentligvis vil det bli mer lagt vekt på at de store forskjellene mellom mennesker ikke går mellom kvinner og menn, men mellom hvilke ulike grupper menneskene tilhører.


Hva mener du er grunnen til at "omsorgsyrker" er dominert av kvinner, mens håndtverkeryrker er dominert av menn?

Jeg tror det er sammensatt, det starter med forventninger samfunnet har til kvinner og menn (her kommer alt av rollemodeller, idealer,  samfunnsstrukturer etc.), og avsluttes med hva hver enkelt person ønsker å gjøre med livet sitt (her kommer det inn hva personen føler h*n behersker, økonomiske rammer etc. samt genetikk, det siste her skal vi ikke kimse av, men jeg tror ikke hele forklaringen ligger her).

Ellers er jeg ikke helt enig med Adriwen, jeg tror menn også har følelser, og omsorgsyrker krever ofte en fysisk styrke.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Toshi

#49
Quote from: Femininist on May 15, 2012, 19:43:52 PM
QuoteJeg skjønner ikke helt hva du mener med store forskjeller fra hvilke grupper mennesker tilhører. Skulle en jente fra bygda være mer lik en gutt fra bygda enn en jente fra byen?

Tja, noe sånt, men la oss utvide det hele litt og ta med flere variabler og så si hvem den første jenta har mest til felles med;

A.) Singel jente med norske foreldre på 25 år, bor i Oslo, nyutdannet på masternivå, ikke religiøs.
B.) Singel gutt på 25 år med norske foreldre bor i Oslo, nyutdannet på masternivå, ikke religiøs.
C.) Gift kvinne på 45 år med tailandske foreldre bor i Finnmark, jobber i fiskerinæringen, budhist.

Det er ganske mye som er likt mellom person A og B, men kun kjønnet som er likt med person A og C. Det gir derfor, på mange måter, liten mening og sette person A og C sammen når en ser på en rekke faktorer, fordi det kan være helt andre ting enn kjønnet som gjør at mennesker handler slik de gjør. For en mann vil det være ganske ulikt å være kjæreste med person A og C.

Kategoriene trenger ikke å være så langt fra hverandre heller. Selv føler jeg at jeg har mer til felles med mange av guttekompisene mine, enn noen av jentene jeg vokste opp med, men her er forskjellen så liten at det er mulig jeg tar feil.
Knappe 20 år er omtrent aldersspranget av kvinner jeg har hatt som intime partnere. Jeg kan trygt si at alle de har vært mer like hverandre enn de har vært noen av kompisene mine, like fullt de som ikke har hatt hele oppveksten sin i norge. De har gitt uttrykk for de samme følelsene og stort sett samme tanker rundt ting. Mine 3 søstre også for den del. Det er jo mer nyansert enn at man bare kan si at sånn er det, men biologien mellom kjønnene er så forskjellig at jeg ikke kan skjønne hvor du har overbevisningen der ifra.

Quote
QuoteJeg tror ikke helt du ser hvor mye gutter og menn lærer å undertrykke av seg selv i dagens samfunn. Skjønner du ikke tegninga når gutter ikke får ereksjon med jenter de tar med til sengs og kanskje syns er dødsdeilige, de er jo så vant til å undertrykke seksualiteten sin at de har problemer med å slippe den frem.

Hvilken tegning er det jeg ikke forstår? Og når har jeg skrevet noe som helst om menns ereksjonproblemer? Føler du begynner å blande kortene litt vel mye her.
Tegninga om at det allerede er gått ganske langt, det var jo derfor jeg stilte spørsmålet. Det er jo en hel tråd om det på forumet her om ereksjonsvikt. Er det ikke på det tidspunktet når en art ikke klarer å reprodusere at den står i fare?  Jeg setter det på spissen for å forklare at jeg syns det begynner få en avstand fra det mest naturlige.

Quote
Jeg sier ingenting om hvordan samfunnet bør være, eller hvem som undertrykker hvem hvordan. Det er selvfølgelig noen tendenser, men generelt er det samfunnsstrukturer som behandler kvinner og menn ulikt i ulike situasjoner, noe som fører til mange ugunstige situasjoner for hver enkelt gutt og jente (evt mann og kvinne). Jeg tror dette er i ferd med å endre seg, og at det er flere ting enn kjønn som vil stå i fokus når en ser på hvordan interaksjon mellom menn og kvinner er.

Og for å svare på det du skriver; Både kvinner og menn sliter med seksualitet, å slippe frem seksualiteten er nok ett større problem hos kvinner enn menn, selv om det også kan være et problem for menn. Får håpe "hore-madonna" maset blir mindre i fremtiden! (Her er det mitt personlige ønske, jeg har ingen tro på at det vil bedre seg med det første)
Jeg mener ikke noen undertrykker andre, det er mer sånn at etablerte sannheter og oppfatninger kan ha en tendens til å skape noen unødvendige grenser og få personer til å danne problemer med seg selv. Som igjen kan skape situasjoner kjedelige situasjoner og det vi kanskje ser på som irrasjonelle handlinger. Det jeg prøver få frem er at det kanskje er noen ganger det blir gjort likt mellom kjønnene, når det heller burde vært gjort forskjellig. Jeg har ikke noe godt eksempel, for ting er veldig nyansert innenfor kjønnene også, så det blir lett bare generaliseringer. Men sånn generelt det å sette pris på at folk er forskjellige noe jeg syns vi kan bli flinkere på i samfunnet vårt.

Jeg syns kanskje noen emner eller temaer kunne vært gjort parallellt i skolen, uten å spesifikt bestemme hvor elevene skal gå, sånn at de kan ta valg og føle seg litt frem på hva som er riktig for dem. F.eks. sløyd, kunst og musikk. Det kan hende det gjøres, jeg vet ikke.

Jeg tror også det er lett å bli partisk i en sånn diskusjon. Jeg har liksom ikke samme erfaring med hvordan det er å vokse opp som jente, merkelig nok :D

Toshi

Quote from: Femininist on May 15, 2012, 20:51:20 PM
Quote from: Remi on May 15, 2012, 20:38:14 PM
Quote from: Femininist on May 15, 2012, 17:54:46 PM
Tvilsomt, men kjønnsrolle er ikke kjønnsrolle, det er stor forskjell på hvordan kjønn gjøres ut fra hvor i samfunnet de er fra (alder, bosted, sosial bakgrunn, etnisitet og religion). Forhåpentligvis vil det bli mer lagt vekt på at de store forskjellene mellom mennesker ikke går mellom kvinner og menn, men mellom hvilke ulike grupper menneskene tilhører.


Hva mener du er grunnen til at "omsorgsyrker" er dominert av kvinner, mens håndtverkeryrker er dominert av menn?

Jeg tror det er sammensatt, det starter med forventninger samfunnet har til kvinner og menn (her kommer alt av rollemodeller, idealer,  samfunnsstrukturer etc.), og avsluttes med hva hver enkelt person ønsker å gjøre med livet sitt (her kommer det inn hva personen føler h*n behersker, økonomiske rammer etc. samt genetikk, det siste her skal vi ikke kimse av, men jeg tror ikke hele forklaringen ligger her).

Ellers er jeg ikke helt enig med Adriwen, jeg tror menn også har følelser, og omsorgsyrker krever ofte en fysisk styrke.

Så du ikke hjernevask?

Femininist

QuoteKnappe 20 år er omtrent aldersspranget av kvinner jeg har hatt som intime partnere. Jeg kan trygt si at alle de har vært mer like hverandre enn de har vært noen av kompisene mine, like fullt de som ikke har hatt hele oppveksten sin i norge. De har gitt uttrykk for de samme følelsene og stort sett samme tanker rundt ting. Mine 3 søstre også for den del. Det er jo mer nyansert enn at man bare kan si at sånn er det, men biologien mellom kjønnene er så forskjellig at jeg ikke kan skjønne hvor du har overbevisningen der ifra.

Hvilke elementer en legger til grunn i sin antagelse om likheter og forskjeller har jo og noe med saken å gjøre i tillegg til hva slags forhold en har til menneskene. Her er det ingen fasitsvar, mitt poeng er ikke at kvinner som gruppe ikke har noe til felles og at menn som gruppe ikke har noe til felles, men at det er mange andre ting som også gir fellesskap og er med på å forme interaksjon og holdninger.

QuoteTegninga om at det allerede er gått ganske langt, det var jo derfor jeg stilte spørsmålet. Det er jo en hel tråd om det på forumet her om ereksjonsvikt. Er det ikke på det tidspunktet når en art ikke klarer å reprodusere at den står i fare?  Jeg setter det på spissen for å forklare at jeg syns det begynner få en avstand fra det mest naturlige.

Da forstår jeg sammenhengen =) Jeg er likevel litt usikker på nettopp hva som er gått for langt? Kvinner har også i århundre måtte undertrykke sin seksualitet, noe som går imot reproduksjon og det naturlige. Jeg mener ikke at det er riktig at hverken kvinner eller menn skal undertrykke sin seksualitet! Jeg vil bare påpeke at dette ikke gjelder bare ett av kjønnene.

QuoteJeg mener ikke noen undertrykker andre, det er mer sånn at etablerte sannheter og oppfatninger kan ha en tendens til å skape noen unødvendige grenser og få personer til å danne problemer med seg selv. Som igjen kan skape situasjoner kjedelige situasjoner og det vi kanskje ser på som irrasjonelle handlinger. Det jeg prøver få frem er at det kanskje er noen ganger det blir gjort likt mellom kjønnene, når det heller burde vært gjort forskjellig. Jeg har ikke noe godt eksempel, for ting er veldig nyansert innenfor kjønnene også, så det blir lett bare generaliseringer. Men sånn generelt det å sette pris på at folk er forskjellige noe jeg syns vi kan bli flinkere på i samfunnet vårt.

Her er jeg enig. Personlig er jeg ikke enig i konseptet one size fits all!

QuoteJeg tror også det er lett å bli partisk i en sånn diskusjon. Jeg har liksom ikke samme erfaring med hvordan det er å vokse opp som jente, merkelig nok :D

Absolutt, det er alltid spennende med engasjerende diskusjoner, spesielt om en har en ett klart svar på hva løsningen er. Når det gjelder kjønn, så har jeg for lengst innsett at jeg aldri kommer til å finne svarene på hvordan alt egentlig henger sammen...

----
QuoteSå du ikke hjernevask?

Har sett deler av serien ja, ikke den om kjønn riktignok, men hva er poenget ditt?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Toshi

Jeg må innrømme jeg bare leste:
Quote
Jeg tror det er sammensatt, det starter med forventninger samfunnet har til kvinner og menn (her kommer alt av rollemodeller, idealer,  samfunnsstrukturer etc.), og avsluttes med hva hver enkelt person ønsker å gjøre med livet sitt
og overså denne:
Quote...samt genetikk, det siste her skal vi ikke kimse av, men jeg tror ikke hele forklaringen ligger her

Men om du ikke så hele vil jeg anbefale å se gjennom det, om du er interessert i temaet.

Eia tok opp generelle oppfatninger rundt trender av yrkesvalg mellom kjønnene, der oppfatningene til norske kjønnsforskere var at alt lå i forventningene i samfunnet osv. Men du sier jo det at genetikk er viktig. Jeg tror også at biologi er viktig. Min oppfatning er at menn og kvinner har forskjellige reward-mekanismer(finner ikke noe godt norsk ord) der mestringsfølelse er viktigere for menn og omsorg er viktigere for kvinner, sånn generelt.

Noe av det mest forstyrrende jeg har sett var på et selvutviklingskurs på NTNU. Jeg regner med hun studerte et teknologisk fag. Vi gikk gjennom noen øvelser da det var som hun plutselig forsto hun gikk der bare fordi det var det faren henne hadde gjort, og ikke fordi det var noe hun ville. Hun ble plutselig kritt hvit og så helt fortvilet ut. Jeg aner ikke hvilket årskurs hun gikk på. Men det kan være hun følte hun hadde kastet bort en del år, på den andre siden kan det jo hende hun fant noe som var viktigere for henne i ettertid. Jeg har veldig stor tro på at det er viktig å finne det som gir mening å drive med her i livet, og jeg tror enkleste veien dit er å drite i alle forventninger å gjøre det som føles riktig. Og da tror jeg faktisk biologien i stor grad er avgjørende.

Remi

#53
Her er de viktigste hjernevaskepisodene hvis du er interessert:

Likestillingsparadokset:
http://www.youtube.com/watch?v=NiSWqwWbFEg&feature=relmfu

Født sånn eller blitt sånn:
http://www.youtube.com/watch?v=622hRSYvUOs&feature=relmfu

Vil si det kommer godt frem at biologien har betydelig mer å si enn ytre påvirkninger når det kommer til hvilke valg kvinner og menn tar, og hvordan vi oppfører oss. Vi vil nok aldri se like mange kvinner og menn i typiske menn- og kvinneyrker, uansett hvor mye "likestillingsbevegelsen" måtte ønske det.

Claw

Hvor får man kjøpt supermann-tskjorte i Oslo?

Zervs

Tror du på en høyere makter eller helt og holdent på vitenskapen?

Femininist

Quote from: Zervs on May 31, 2012, 00:21:05 AM
Tror du på en høyere makter eller helt og holdent på vitenskapen?

Hvorfor er det en motsetning mellom de to? Jeg tror ikke fult og helt på noen av delene, er mye bugg innenfor både forskning og religion.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Zervs

Quote from: Femininist on May 31, 2012, 11:34:02 AM
Quote from: Zervs on May 31, 2012, 00:21:05 AM
Tror du på en høyere makter eller helt og holdent på vitenskapen?

Hvorfor er det en motsetning mellom de to? Jeg tror ikke fult og helt på noen av delene, er mye bugg innenfor både forskning og religion.
Det er en motsetning (takk og lov) fordi de representerer to helt forskjellige syn på for eksempel evolusjonsteorien og Big Bang.
Jeg har vanskelig for å tro på noe som ikke kan bevises. For å sette det på spissen; Hvem kan bevise at bibelen ikke er diktet opp av fulle folk med like stor troverdighet som eventyrene til Asbjørnsen og Moe?

SpantaX

Quote from: Zervs on May 31, 2012, 13:33:17 PM
Quote from: Femininist on May 31, 2012, 11:34:02 AM
Quote from: Zervs on May 31, 2012, 00:21:05 AM
Tror du på en høyere makter eller helt og holdent på vitenskapen?

Hvorfor er det en motsetning mellom de to? Jeg tror ikke fult og helt på noen av delene, er mye bugg innenfor både forskning og religion.
Det er en motsetning (takk og lov) fordi de representerer to helt forskjellige syn på for eksempel evolusjonsteorien og Big Bang.
Jeg har vanskelig for å tro på noe som ikke kan bevises. For å sette det på spissen; Hvem kan bevise at bibelen ikke er diktet opp av fulle folk med like stor troverdighet som eventyrene til Asbjørnsen og Moe?

Jeg er absolutt ikke religiøs. Jeg tror på evolusjonen, Big Bang, gravitasjon og hele pakka. Når det er sagt så tror jeg det er mye her i vårt univers som forskere enten ikke forstår, eller ikke har funnet enda. Jeg har opplevd ting selv som jeg ikke har funnet noen naturlig forklaring på. Men hvem vet hva framtiden bringer? Kanskje spøkelser er en del av naturen, eller at vår livsenergi blir lagret i jordens magnetfelt eller whatever..

Poenget mitt er at forskning lager teorier og beviser ting som religion har knyttet til guder og overtro på en så enkel og logisk måte at det bare blir for dumt å stå på bakbeina og tro at jorda fortsatt er flat.
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Femininist

Quote from: Zervs on May 31, 2012, 13:33:17 PM
Quote from: Femininist on May 31, 2012, 11:34:02 AM
Quote from: Zervs on May 31, 2012, 00:21:05 AM
Tror du på en høyere makter eller helt og holdent på vitenskapen?

Hvorfor er det en motsetning mellom de to? Jeg tror ikke fult og helt på noen av delene, er mye bugg innenfor både forskning og religion.
Det er en motsetning (takk og lov) fordi de representerer to helt forskjellige syn på for eksempel evolusjonsteorien og Big Bang.
Jeg har vanskelig for å tro på noe som ikke kan bevises. For å sette det på spissen; Hvem kan bevise at bibelen ikke er diktet opp av fulle folk med like stor troverdighet som eventyrene til Asbjørnsen og Moe?

Høyere makter er mer enn bibelen og andre religiøse skrifter og det går helt fint å forene vitenskap og religion i form av "hvem skapte big bang" og lignende spørsmål.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.