Sjalusi

Started by Zervs, July 20, 2012, 14:28:41 PM

Previous topic - Next topic

kebman

#15
Pfffft! Om jenta sier Beckham er sexy, leer jeg ikke på et øyenbryn.

Om jenta derimot begynner å bruke uovervettes mye tid med en mannlig kompis, derimot... Da synes jeg at jeg har krav på å få vite hva det er som skjer, og om jeg fortsatt kan stole på jenta.

Samme hvis jenta får flørtemeldinger fra en kompis. Da ville jeg tatt det opp med både han og henne.

Er du i et eksklusivt forhold, ja, da innebærer det visse grenser. Behøver ikke å bety at man skal freake ut for den minste ting jenta gjør, men bare at man begge viser hverandre respekt og ikke gjør tulleting.

Selvsagt bør jenta få lov å treffe venner uten at du skal freake ut, men dere bør også kommunisere dere imellom hva hver og en av dere er komfortable med. Det kan være godt å ha på det rene, for da blir det også veldig mange færre misforståelser den dagen noe sånt faktisk skjer. For det er faktisk ikke slik at du skal akseptere hva enn fordi det liksom ikke er lov å være sjalu. Det handler om at du har respekt for hennes følelser, og at hun også har respekt for dine. Ellers kunne dere jo bare slått opp med en gang.

På den annen side, jo mer tillit du kan vise, og jo færre begrensninger du setter på din partner (og jo mindre bitterhet og passiv-agressivitet du viser når hun eller han gjør noe som gjør deg litt sjalu) - spesielt i sosiale situasjoner - jo mer attraktiv gjør det deg. Og aller mest om partneren din faktisk kommer tilbake til deg etterpå, og skjønner at han eller hun blir stolt på. For det viktigste er jo tross alt at han eller hun kommer tilbake til deg. :)

Ellers har du ikke noe valg annet enn å stole på partneren din når han eller hun er med andre. Melder du og er nervøs og sjalu, er det selvsagt turn-off. Men husk, kommer jenta tilbake til deg, eller hun er helt ærlig om at en fyr la an på henne og hva hun synes om det - da kan du sannsynligvis stole desto mer på henne. Vit det, og vær sikker på det, og du vil få et mye bedre liv. Vær heller mistenksom den dagen du slutter å få høre noe som helst om hva som skjedde.

På et punkt må man bare innse at det viktigste er ikke om en person gjorde noe dumt en gang, men om den personen kommer tilbake til deg, og har lyst å bruke tid med deg. Resten handler om hva du selv takler. Er et forhold mer smerte enn kjærlighet, da er det kanskje ikke noen vits i å fortsette, uansett hvilken terskel du har for sjalusi - iaf om dere ellers klarer å kommunisere hva dere er, eller ikke er, komfortable med.
Sow a thought, reap a desire. Sow a desire, reap a habit. Sow a habit, reap a destiny.
Nykomling siden 2008 :p

Zervs

Mye fornuftig som skrives her, jeg vil likevel presisere et par ting. Når man er i et forhold, er det viktig å gi den andre parten fritid til å dra på puben med gutta eller jentevors med venninene sine.
Da kan den ene parten for eksempel hente gutten/jenta etter byturen, noe som er både praktisk og sikkert.

Ser noen lar partneren dra på guttetur til Magaluf eller lignende, her skjer det nok mer enn hva som kommer frem i lyset.. En mellomting er helt ok.
Når jeg dro på byen da jeg hadde dame, kikket jeg selvsagt litt ekstra hvis en pen dame gikk forbi eller oppholdt seg i lokalet.
Men de gangene jeg snakket med andre jenter, presiserte jeg på en normal måte at jeg var opptatt, noe som er greit å gjøre fra starten av.

Slik ser jeg det:  Hvis man IKKE er sjalu på jenta for å være med en annen fyr og hun vet det, vil hun ikke ha dårlig samvittighet på grunn av det og hvis hun ikke har dårlig samvittighet for det, vil følelsene hennes for deg eller deres forhold ha null grunn til å forandres.

Hvis du ER sjalu og hun vet det, VIL hun ha dårlig samvittighet på grunn av det, og prøve veie opp for det til deg, du vil være oppfartet og sint, og hele forholdet kommer i ubalanse. Og ubalansert er ikke noe du vil være i et hvilket som helst type forhold.