Solarium?

Started by Vandelay, December 29, 2011, 02:47:25 AM

Previous topic - Next topic

deepArne

Quote from: Vandelay on December 29, 2011, 02:47:25 AM
Skandinavisk undersøkelse om kvinners solariumsbruk

Rundt 100 000 norske og svenske kvinner har vært med på en skandinavisk undersøkelse om solarium. Kvinnene var opp til 50 år, og ble fulgt i åtte år. Seksjon for medisinsk statistikk ved Universitetet i Oslo utførte den norske delen av studiet.

Økt risiko

Studien viste klare tegn på at solarium ikke er bra for huden, og at man øker risikoen for kreft dersom man soler seg i solarium regelmessig. De som tok solarium én eller flere ganger i måneden hadde 55 prosent økt risiko for å utvikle ondartet føflekkreft.

Det kom også fram at kvinner i 20-29 års alderen som tar solarium mer enn én gang i måneden øker risikoen for kreft med 150 prosent, sammenlignet med dem som aldri tar solarium.
Det er ingenting i vegen med å ta tran, men sol eller solarium gir mykje meir d-vitaminar enn du kan ta opp gjennom kosten. Folk med mørk hud tar opp mykje mindre d-vitaminer i sola enn folk med lys hudfarge, og det er difor folk i Europa og spesielt skandinavia har denne lyse fargen. D-vitaminane har mange helsemessige fordeler, då dei m.a. styrker skjelett, gir betre immunforsvar og forebygger mot kreft på dei indre organa. Dette er krefttypar som er mykje vanlegare enn føflekkreft, så difor blir den totale kreftfaren redusert ved moderat solariumbruk i vintermånadane. Dette gjeld spesielt for folk som ikkje blir så bleike om vinteren. Sjølv er eg såpass mykje ute gjennom heile året, at eg aldri blir superbleik, men ein må nok sole seg i barisen for å få god effekt med tanke på d-vitaminet.

1. Sol motvirker kreft, http://www.forskning.no/artikler/2008/januar/1199807596.82

Torstein

Går visst bra å være litt lys i huden hvis man lærer seg ansiktsmimikken til han fra alene hjemme-filmene :D

--->  --->

Stemning

Legg på noen mill og litt fame ;)

Chuck Baz

Er blond, blek og er av typen som "aldri" blir brent eller brun, kommer nok til å ta begynne ta solarium om vinteren, en gang i uken, hva er best for å få litt farve? Rundt 12-15 minutter?

Femininist

Om du "aldri" blir brun av sola så er nok ikke solarium den beste måten å få litt farge på. Jeg tror det er bedre med litt sol/arium) regelmessig enn mye på en gang.

Vet noen om en produserer D-vitaminer ved å ta solarium?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

TopGun

Jeg tar mye sol. Kanskje det ikke er helt heldig, men jeg liker å være brun og blid :)

Begynn med 12-20min. to til tre ganger i uka. Når du har bygget opp litt farge, kan du vedlikeholde med en gang i uka etter dette.

Eh

Quote from: Femininist on December 31, 2011, 03:32:22 AM
Vet noen om en produserer D-vitaminer ved å ta solarium?

Det gjør man.
Vitamin D dannes i huden når den blir eksponert for UV-B-stråling. UV-B- og UV-A-strålingen fra solarier er gjennomsnittlig henholdsvis 1,5 og 3,5 ganger sterkere enn sommersol i Oslo

Kilde: http://tidsskriftet.no/article/2015617

Claw

Tok sol for første gang i dag. Det var litt skummelt!

Zervs

Har tatt sol et par ganger før avreise til sydligere strøk, fant fort ut at jeg ikke trengte det. Har blå øyne og brunt hår, men blir fort brun og sjelden solbrent selv i syden.

Har man rødt hår og hvit hud (aka britisk) bør man være veldig forsiktig med soling. De fleste solstudioer har plakater slik at du kan finne din hudtype og anbefalt tid i solariumet.

Claw

Jeg blir greit brun i syden ja, har også brunt hår og blå øyne. Problemet er at jeg har null fri for tiden (og har ikke hatt fri på alt for lenge), så jeg er nok ganske nære så blek jeg kan bli.. solarium er eneste mulighet for å få en normal hudfarge før sommern :P

veroni2011

Jeg synes solarium fungerer fint for å få et lite grunnlag før sommeren eller sydenturer. Så lenge du ikke ligger der så ofte tror jeg ikke det er spesielt farlig. hvis det var det du tenkte på.. Er jo greit å ikke være likbleik første gang man går i baris på sommern for eks..

deepArne

Eg har også tatt solarium nokre gonger i vinter. For min del er det nok med 5 min per mnd, elles blir eg så tan at det blir påtagelig med mine blå auger og blondt hår. Har faktisk fått kommentarar om at eg er så brun, og må begynne å ro om at eg har vore mykje ute i sola og gått på ski:D

Carebear

Quote from: Claw on March 28, 2012, 19:53:27 PM
Tok sol for første gang i dag. Det var litt skummelt!

Haha. Jeg er enig. Å ligge inni en trang trang boks med masse lyd rundt seg og ingen mulighet til å se ut kan være litt klaustrofobisk.
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Claw

Nå har ikke jeg klaustrofobi, men forstår godt hvorfor noen ikke takler sånt ja!

Det var litt komisk også da. Jeg lå der og så opp på alle de rare knappene med symboler jeg ikke forsto noe av. De to første var mer/mindre ventilering, greit nok. Den tredje skrudde av halvparten av lyset for ansiktet.
Så trykka jeg på den fjerde, skjedde ingenting, trykker et par ganger til, og så blir jeg faen meg dusja med gud vet hva fra noen dyser i taket!
Følte meg omtrent sånn her:



Den fjerde knappen kom det en ekkel blomsterduft av!
Så jeg ligger langt unna de knappene neste gang.

Men er det sånn at man bør bruke solbriller eller noe annet foran øynene? Holder det ikke at man har øynene lukket?

Anders GV

QuoteMen er det sånn at man bør bruke solbriller eller noe annet foran øynene? Holder det ikke at man har øynene lukket?
Lyset er veldig skadelig for øynene, så du må ha briller.
Anbefaler sånne små solariumbriller(får kjøpt det der), da slipper du solbrille-skille.