Tips til studiestart?

Started by Voltaire, July 18, 2012, 16:48:38 PM

Previous topic - Next topic

--WTF?--

Det er tanker av typen "jeg har bare én sjanse" jeg kaller sult-økonomisk, altså det motsatte av overflodsmentalitet: "det dukker alltid opp nye muligheter". Mange studenter tror at man ikke kan ha det gøy lengre når studiene er ferdig og "voksenlivet" begynner, men det er faktisk helt feil!  8)

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stemning

Quote from: --WTF?-- on July 20, 2012, 21:44:45 PM
Det er tanker av typen "jeg har bare én sjanse" jeg kaller sult-økonomisk, altså det motsatte av overflodsmentalitet: "det dukker alltid opp nye muligheter". Mange studenter tror at man ikke kan ha det gøy lengre når studiene er ferdig og "voksenlivet" begynner, men det er faktisk helt feil!  8)

Er du ikke med på at de som fortsetter å studere det de begynner på faktisk bare har EN studiestart? Det var essensen i hele denne tråden, greit å være på samme sted. Greit nok at man alltids kan "redde seg inn igjen" dersom man har begynt på en måte man finner ut senere ikke var riktig for seg, men det er noe eget ved selve studiestarten og muligheter man faktisk kan gå glipp av. Man kan alltid forandre ting etter hvert, men jeg angrer på både hvordan jeg begynte på ny skole i 2. klasse på gym og hvordan jeg begynte på høyere utdanning. Hentet meg inn igjen, men kan ikke få de startene tilbake nå. Hadde jeg begynt idag hadde jeg begynt på en helt annen måte.

Voltaire

Quote from: --WTF?-- on July 20, 2012, 21:44:45 PM
Det er tanker av typen "jeg har bare én sjanse" jeg kaller sult-økonomisk, altså det motsatte av overflodsmentalitet: "det dukker alltid opp nye muligheter". Mange studenter tror at man ikke kan ha det gøy lengre når studiene er ferdig og "voksenlivet" begynner, men det er faktisk helt feil!  8)
Skjønner standpunktet ditt, men jeg tror du ser litt svart-hvitt på det om ethvert ønske om å gjøre det beste ut av en situasjon er det samme som å være desperat. Det er litt som å bake: Hvis det skjærer seg, har jeg nye ingredienser, men jeg gjør en grei innsats for å gjøre det "riktig" første gang. Muligheter er ikke uerstattelige, men de er verdifulle. Vi kan sikkert fortsette å diskutere detaljene i formuleringene her, men jeg ser at vi sannsynligvis i bunn og grunn er enige og har uttrykt oss forskjellig.

Er det noen her som har noen artige historier fra da de selv begynte å studere?

Stemning

Quote from: Voltaire on July 22, 2012, 01:02:45 AM
Er det noen her som har noen artige historier fra da de selv begynte å studere?

Jeg har en. Fikk dame etter 6 mnd., datt helt ut av skolegjengen. Værre å komme inn igjen seint. Så nå har jeg lært litt om det. ;)