Kan gutter og jenter bare være venner?

Started by Sharpie, August 12, 2015, 22:45:37 PM

Previous topic - Next topic

Sharpie

QuoteJeg mener at det går an å ha en "vennskapelig flørtete tone". Kvinner og menn som har lært seg til å ha en flørtete væremåte scorer poeng i alle sammenhenger, får bedre service av kelnere osv. Da tenker jeg ikke sjekke-flørting, men mer at man viser at man liker folk og sjarmerer dem uten å ville oppnå noe med det.
Vil si at man må ha en "vennskapelig flørtete tone" i et vennskap :) Er alltid flørtete, men som enkelte gutter så er det også jenter som mistolker den ikke sjekke-flørtingen/vennskapelige flørtingen.

QuoteSom jente er det faktisk befriende å kunne slappe av og være seg selv uten å føle at den andre forventer noe mer.
Den setningen der tror jeg er unisex ;)

QuoteMulig hun bare flørter som en del av det sosiale spillet, ikke sikkert hun forventer noe mer.
Mange følger nok det sosiale spillet, men akkurat hun sender god morgen og god natt meldingen som matcher de meldingen folk i forhold sender, og det er en av de mer uskyldige signalene. Så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for at det skal roe seg og vi kan være venner, eller om jeg har nødt å kutte ned på kontakten for å ikke ha et vennskap der jeg ikke er sikker på om vi henger i lag av samme interesser eller fordi hun er forelsket.

Sharpie

Quote from: piken on August 14, 2015, 10:39:10 AM
Sharpie: det at en av partene på et tidlig tidspunkt har vært litt interessert, ser jeg ikke på som noe problem. Det er jo kun snakk om at man syns den andre er litt spennende, ikke at man er forelska eller ønsker å bli kjærester. Men jeg hadde nok syntes det var vanskelig dersom en venn hadde utvikla såpass mye følelser at jeg var drømmedama - da hadde jeg blitt utrygg i vennskapet og på hva han gjør fordi han er en venn og hva han gjør fordi han ønsker noe mer.
Det første du nevner om at en av partene er litt mer interessert, kan jeg være komfortabel med. Det er det siste du nevner jeg selv synes er vanskelig. Er i en sånn situasjon nå og vet ikke helt hvordan jeg får det til å roe seg, sånn at jeg ikke trenger å føle meg utrygg i vennskapet og på hva hun gjør fordi hun er en venn og hva hun gjør fordi hun ønsker noe mer.

piken

Quote from: Sharpie on August 14, 2015, 18:16:27 PM
Quote from: piken on August 14, 2015, 10:39:10 AM
Sharpie: det at en av partene på et tidlig tidspunkt har vært litt interessert, ser jeg ikke på som noe problem. Det er jo kun snakk om at man syns den andre er litt spennende, ikke at man er forelska eller ønsker å bli kjærester. Men jeg hadde nok syntes det var vanskelig dersom en venn hadde utvikla såpass mye følelser at jeg var drømmedama - da hadde jeg blitt utrygg i vennskapet og på hva han gjør fordi han er en venn og hva han gjør fordi han ønsker noe mer.
Det første du nevner om at en av partene er litt mer interessert, kan jeg være komfortabel med. Det er det siste du nevner jeg selv synes er vanskelig. Er i en sånn situasjon nå og vet ikke helt hvordan jeg får det til å roe seg, sånn at jeg ikke trenger å føle meg utrygg i vennskapet og på hva hun gjør fordi hun er en venn og hva hun gjør fordi hun ønsker noe mer.

For meg så går skillet ved forelskelse. Man kan såklart ikke alltid vite om noen er forelska i deg, men hvis du merker at atferden er mer enn vennskapelig og du blir utrygg i relasjone  oga det ville jeg rett og slett gitt relasjonen en pause. Vær ærlig om hva du tenker og si at du synes det er greit at vennskapet får en pause slik at dere senere kan fokusere på å være bare venner. Poengter også at du ønsker pause fordi du vil beholde personen som venn på sikt. Tåler ikke vedkommede dette så var vel vennskapet ikke verdt noe uansett tenker jeg.

Love

Quote from: Sharpie on August 14, 2015, 18:11:15 PM
QuoteJeg mener at det går an å ha en "vennskapelig flørtete tone". Kvinner og menn som har lært seg til å ha en flørtete væremåte scorer poeng i alle sammenhenger, får bedre service av kelnere osv. Da tenker jeg ikke sjekke-flørting, men mer at man viser at man liker folk og sjarmerer dem uten å ville oppnå noe med det.
Vil si at man må ha en "vennskapelig flørtete tone" i et vennskap :) Er alltid flørtete, men som enkelte gutter så er det også jenter som mistolker den ikke sjekke-flørtingen/vennskapelige flørtingen.

QuoteSom jente er det faktisk befriende å kunne slappe av og være seg selv uten å føle at den andre forventer noe mer.
Den setningen der tror jeg er unisex ;)

QuoteMulig hun bare flørter som en del av det sosiale spillet, ikke sikkert hun forventer noe mer.
Mange følger nok det sosiale spillet, men akkurat hun sender god morgen og god natt meldingen som matcher de meldingen folk i forhold sender, og det er en av de mer uskyldige signalene. Så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for at det skal roe seg og vi kan være venner, eller om jeg har nødt å kutte ned på kontakten for å ikke ha et vennskap der jeg ikke er sikker på om vi henger i lag av samme interesser eller fordi hun er forelsket.

Har du vært tydelig nok på at det aldri kan bli mer?

bareAre

Quote from: Love on August 14, 2015, 19:47:30 PM
Quote from: Sharpie on August 14, 2015, 18:11:15 PM
QuoteJeg mener at det går an å ha en "vennskapelig flørtete tone". Kvinner og menn som har lært seg til å ha en flørtete væremåte scorer poeng i alle sammenhenger, får bedre service av kelnere osv. Da tenker jeg ikke sjekke-flørting, men mer at man viser at man liker folk og sjarmerer dem uten å ville oppnå noe med det.
Vil si at man må ha en "vennskapelig flørtete tone" i et vennskap :) Er alltid flørtete, men som enkelte gutter så er det også jenter som mistolker den ikke sjekke-flørtingen/vennskapelige flørtingen.

QuoteSom jente er det faktisk befriende å kunne slappe av og være seg selv uten å føle at den andre forventer noe mer.
Den setningen der tror jeg er unisex ;)

QuoteMulig hun bare flørter som en del av det sosiale spillet, ikke sikkert hun forventer noe mer.
Mange følger nok det sosiale spillet, men akkurat hun sender god morgen og god natt meldingen som matcher de meldingen folk i forhold sender, og det er en av de mer uskyldige signalene. Så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for at det skal roe seg og vi kan være venner, eller om jeg har nødt å kutte ned på kontakten for å ikke ha et vennskap der jeg ikke er sikker på om vi henger i lag av samme interesser eller fordi hun er forelsket.

Har du vært tydelig nok på at det aldri kan bli mer?

Fra min egen erfaring er dette et varseltegn. Selv om du er tydelig og sier hun kun kan være venn, så vil hun håpe på mer. Strengt tatt er det da hennes ansvar når du har sagt ifra, men du vil ikke like det når hun til slutt virkelig innser at det aldri vil bli dere. En ting er hva hun sier for å forsikre deg om at hun ikke vil bli såret, noe annet er hva hun egentlig føler. Det kan sikkert gå bra og finnes eksempler på dette, men i mitt tilfelle ble det katastrofe tross gjentatte forsikringer om at det ikke var noen grunn til bekymring.

Sharpie

#20
QuotePiken: For meg så går skillet ved forelskelse. Man kan såklart ikke alltid vite om noen er forelska i deg, men hvis du merker at atferden er mer enn vennskapelig og du blir utrygg i relasjone  oga det ville jeg rett og slett gitt relasjonen en pause. Vær ærlig om hva du tenker og si at du synes det er greit at vennskapet får en pause slik at dere senere kan fokusere på å være bare venner. Poengter også at du ønsker pause fordi du vil beholde personen som venn på sikt. Tåler ikke vedkommede dette så var vel vennskapet ikke verdt noe uansett tenker jeg.
Ja, tror du er inne på noe og at jeg må ta en ærlig prat med henne, sånn at ting får roet seg. Hun er en del av en vennegjeng jeg har, så vil ikke at dette skal gjøre det vanskelig i sosiale sammenhenger med de og henne.

QuoteLove: Har du vært tydelig nok på at det aldri kan bli mer?
Var ganske tydelig sist gang jeg møte henne, og hun vet jeg holder på med andre og jeg er ute etter å få meg venninner. Mye av kommunikasjonen nå i det siste hat gått over snap, men må nok ta en prat til med hun neste gang vi møtes. Liker ikke å ta sånt via tekst.

QuotebareAre: Fra min egen erfaring er dette et varseltegn. Selv om du er tydelig og sier hun kun kan være venn, så vil hun håpe på mer. Strengt tatt er det da hennes ansvar når du har sagt ifra, men du vil ikke like det når hun til slutt virkelig innser at det aldri vil bli dere. En ting er hva hun sier for å forsikre deg om at hun ikke vil bli såret, noe annet er hva hun egentlig føler. Det kan sikkert gå bra og finnes eksempler på dette, men i mitt tilfelle ble det katastrofe tross gjentatte forsikringer om at det ikke var noen grunn til bekymring.
Er nettopp en sånn situasjon jeg føler dette kan ende i, derfor jeg prøver å finne en måtte å roe ting ned, hun er tross alt en jente jeg vil fortsatt ha en relasjon med og itillegg så er hun en del av en vennegjeng, så vil unngå at dette påvirker gruppekjemien.