Kjønnsdiskriminering

Started by Habbi, August 13, 2012, 03:07:41 AM

Previous topic - Next topic

Ananas

Kanskje jeg ikke ser på det som diskriminering fordi det ikke påvirker meg negativt, og samtidig ganger meg på en måte. Jeg føler meg som Don Draper.

Men som sagt så hadde jeg betalt 100,- for å komme inn på et sted der det var mange kjekkaser ;D Kanskje det er derfor det er litt vanskelig for meg å se på det som diskriminering når det er andre veien det er snakk om.

Sowwy:

dtn

Jeg er egentlig litt splittet her. Jeg er helt klar på at dette er diskriminering, og at det derfor ikke burde vært sånn. Samtidig så ønsker jeg jo at det skal være flest mulig jenter på utestedene jeg er på, og jeg har ikke noe imot å betale en hundrelapp for det.

Så i teorien så synes jeg at det er en uting, mens i praksis så er det helt greit.  ::)

Stemning

Quote from: dtn on August 13, 2012, 18:40:49 PM
Jeg er egentlig litt splittet her. Jeg er helt klar på at dette er diskriminering, og at det derfor ikke burde vært sånn. Samtidig så ønsker jeg jo at det skal være flest mulig jenter på utestedene jeg er på, og jeg har ikke noe imot å betale en hundrelapp for det.

Så i teorien så synes jeg at det er en uting, mens i praksis så er det helt greit.  ::)

JA.  8)

tore

Ja, i praksis er det jo greit  :)

Men hele greia forsterker jo bare tanken om at jentene har større verdi på byen enn det guttene har og det er jo ikke sånn det skal være.

--WTF?--

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 15:08:10 PM
Er det ulovlig på samme måte som at menn må betale 100,- for å slippe inn på Luux er ulovlig? I så fall skjer det jo, det er bare ulovlig. Jeg har hørt at mange gjør ting som er ulovlig. Spesielt utesteder.

Kokain-nachspiel bak svarte persienner etter stengetid, trusler og folk som begynner å følge etter deg og ta bilder av deg på gaten når du hinter om at du ikke kommer til å holde tett om det hvis noen spør, er også ulovlig, men skjer likevel.

Spørsmålet er om vi skal akseptere at "det bare er sånn".

Sier ikke hvilke(t) utested(er) det er snakk om, men mange i bransjen er med på det ifølge mine kilder.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

lamasen

Quote from: tore on August 13, 2012, 20:13:50 PM
Ja, i praksis er det jo greit  :)

Men hele greia forsterker jo bare tanken om at jentene har større verdi på byen enn det guttene har og det er jo ikke sånn det skal være.

Det er litt feil. Det er jo helt klart guttene som har størst verdi for utestedene, da det er de som legger igjen store summer i baren.
Når hørte du sist en jente si "faen, jeg svidde av 1200 spenn på byen i går"?

Det er jo heller ikke at de tjener så jævla mye på de 100 kronene i selve døra, men at de vil skape en viss eksklusivitet for de guttene som faktisk går inn der og vil svi av penger.

tore

Quote from: lamasen on August 13, 2012, 21:10:08 PM
Quote from: tore on August 13, 2012, 20:13:50 PM
Ja, i praksis er det jo greit  :)

Men hele greia forsterker jo bare tanken om at jentene har større verdi på byen enn det guttene har og det er jo ikke sånn det skal være.

Det er litt feil. Det er jo helt klart guttene som har størst verdi for utestedene, da det er de som legger igjen store summer i baren.
Når hørte du sist en jente si "faen, jeg svidde av 1200 spenn på byen i går"?

Det er jo heller ikke at de tjener så jævla mye på de 100 kronene i selve døra, men at de vil skape en viss eksklusivitet for de guttene som faktisk går inn der og vil svi av penger.

Jeg tenkte på verdi i sjekkemarkedet på byen jeg da  :)

dagligvare

Quote from: lamasen on August 13, 2012, 21:10:08 PM
Det er jo heller ikke at de tjener så jævla mye på de 100 kronene i selve døra, men at de vil skape en viss eksklusivitet for de guttene som faktisk går inn der og vil svi av penger.

De tjener faktisk veldig bra på pengene i døra. Det er som regel 100 % svart og rett i lomma.

Jeagle

er det greit at et      kjønn må betale noe for og komme inn mens ett annet ikke må?
er det greit at en hudfarge må betale noe for og komme inn mens ett annet ikke må?

diskriminering er aldri rett. verken mot gutter eller jenter, svarte eller hvite, gamle eller unge.
vær kamp må man ta om den er liten eller stor. små saker kan bety mye for andre, mens de ikke betyr noe for deg. kun ved og leve gjenom andres øyne og vise empati kan vi kansje forstå.
å være eller ikke være

Ananas

Quote from: --WTF?-- on August 13, 2012, 20:57:46 PM
Quote from: Ananas on August 13, 2012, 15:08:10 PM
Er det ulovlig på samme måte som at menn må betale 100,- for å slippe inn på Luux er ulovlig? I så fall skjer det jo, det er bare ulovlig. Jeg har hørt at mange gjør ting som er ulovlig. Spesielt utesteder.

Kokain-nachspiel bak svarte persienner etter stengetid, trusler og folk som begynner å følge etter deg og ta bilder av deg på gaten når du hinter om at du ikke kommer til å holde tett om det hvis noen spør, er også ulovlig, men skjer likevel.

Spørsmålet er om vi skal akseptere at "det bare er sånn".

Sier ikke hvilke(t) utested(er) det er snakk om, men mange i bransjen er med på det ifølge mine kilder.
Fortell meg gjerne hvilke utesteder du henger på, --WTF?--. Jeg er veldig interessert!

Ananas

Quote from: Jeagle on August 13, 2012, 22:19:26 PM
er det greit at et      kjønn må betale noe for og komme inn mens ett annet ikke må?
er det greit at en hudfarge må betale noe for og komme inn mens ett annet ikke må?

diskriminering er aldri rett. verken mot gutter eller jenter, svarte eller hvite, gamle eller unge.
vær kamp må man ta om den er liten eller stor. små saker kan bety mye for andre, mens de ikke betyr noe for deg. kun ved og leve gjenom andres øyne og vise empati kan vi kansje forstå.
Det er vel i utgangspunktet aldri slik at mørkhudede må betale, mens hvite ikke må det. Å si at menn må betale når kvinner ikke må det, er én ting, men å ganske direkte nekte noen inngang kun fordi de er mørke i huden er rasisme.

Det dette derimot kan sammenlignes med er butikker nær skoler som ikke slipper inn skoleelever mellom klokken xx til klokken xx. Da diskriminerer de basert på alder, og det står faktisk en butikkansatt ved døra og regelrett NEKTER mennesker som ser unge ut inngang. Dette husker jeg vi prøvde å få mediadekning på da vi gikk på ungdomsskolen, men det var ingen som brydde seg. "Ungdom stjeler når de er på butikken sammen, og sånn er det bare", sa de. Akkurat som at mørkhudede "lager bråk og stjeler på de utestedene de kommer inn".

Men at "menn må betale 100,- når kvinner slipper inn gratis" Ser ikke helt diskrimineringen.

dtn

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 22:41:52 PM
Men at "menn må betale 100,- når kvinner slipper inn gratis" Ser ikke helt diskrimineringen.

Så i følge deg blir det altså:

Menn må betale 100 kroner, kvinner slipper inn gratis <-- Ikke diskriminering
Mørkhudede må betale 100 kroner, hvite slipper inn gratis <-- Diskriminering

Hvordan får du dette til å bli riktig? ???

Claw

Selvfølgelig er det diskriminering, det er jo ikke diskutabelt en gang.

Om det er alvorlig nok til at man må stoppe det er noe annet. Selv har jeg ikke noe problem med at pene jenter slipper inn gratis.

Femininist

Enig med kastanje, dette er direkte diskriminering og bør ikke finne sted. Hadde det vært basert på rase, eller omvendt (at kvinner måtte betale) hadde ingen godtatt det, så hvorfor godta dette?

Indirekte diskriminering som forskjell i lønn mellom sykepleiere og ingeniører er også et problem, men disse to kan ikke sammenlignes. Selv om kvinner ofte har større strukturelle utfordringer enn menn, så betyr ikke det at det er greit at menn får direktekostnader på andre felt, bare fordi de er menn...
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Ananas

#44
Quote from: dtn on August 13, 2012, 22:48:07 PM
Quote from: Ananas on August 13, 2012, 22:41:52 PM
Men at "menn må betale 100,- når kvinner slipper inn gratis" Ser ikke helt diskrimineringen.

Så i følge deg blir det altså:

Menn må betale 100 kroner, kvinner slipper inn gratis <-- Ikke diskriminering
Mørkhudede må betale 100 kroner, hvite slipper inn gratis <-- Diskriminering

Hvordan får du dette til å bli riktig? ???
Menn må betale 100 kroner, kvinner slipper inn gratis <-- Ikke diskriminering
Mørkhudede slipper ikke inn i det hele tatt pga. hudfarge, hvite slipper inn pga. hudfarge <-- Diskriminering
Fixed*

Definisjon på diskriminering ifølge SNL:
QuoteForskjellsbehandling, vanligvis i betydningen å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av andre individer, etniske grupper, nasjonaliteter, religiøse samfunn osv., ut fra følelsesmessige eller tradisjonelle holdninger. Dette gjenspeiles i begreper som f.eks. rasediskriminering, kjønnsdiskriminering.
Jeg synes ikke det er usaklig eller urimlig at menn skal betale 100,- for å komme inn på et sted der det er mange kvinner (noe de selv velger å gjøre). Jeg synes derimot at det ER usaklig og urimelig å ikke slippe inn noen basert på hudfarge, eller som nevnt tidligere alder, inn på matbutikker.