Liker ei jente i klassen - Er det håp eller bare gi opp?

Started by Bozzern, January 07, 2013, 21:52:28 PM

Previous topic - Next topic

Bozzern

Hei alle sammen. Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig...

Det har seg sånn at jeg begynte på videregående i august og fikk ei kjempesøt jente i klassen, en jente jeg hadde veldig lyst til å prøve meg på rett og slett. Det viste seg at jeg skulle bli veldig forelska i denne jenta etterhvert. Noen dager etter vi hadde startet på skolen fikk hun seg da kjæreste og det var selvfølgelig en type som var 20 (4 år eldre) ... Det ble altså slutt for ca tre måneder siden snart. I starten prøvde jeg å få snakket med henne mye og tok initiativ til small-talk ofte. Fikk vel god respons her, men det er vel rett og slett bare høflighet?  ::) Det ble også en del prating på face i starten, og jeg har prøvd å holdt det gående på face hele tiden. Noen ganger har vi snakket mer, og noen ganger mindre.

Det er egentlig ikke så mye å prate om, men det som har drevet samtalene framover er at vi har begge veldig lik musikksmak, så det har gått veldig mye å i å sende hverandre sanger og snakke om dem. Det har som regel vært meg som starter en samtale, men hun har også startet en del ganger. Det er veldig opp og ned. Dette har kanskje minket en del siden starten tror jeg. Virker som jeg var mer "spennende" da og tror kanskje at jeg gjorde den feilen at jeg viste henne litt for mye interesse slik at det kanskje ble litt slitsomt for henne. Det var en periode som det virket slik, men nå har det bedret seg veldig og jeg føler ikke at jeg klenger lenger. Vi vil jo alle få det vi ikke kan ha, men det er vel ikke sååå fort gjort?

Nå over til skolen. Jeg har selvfølgelig pratet med henne en del her også, men det at bare vi to har en samtale har ikke skjedd siden starten av skoleåret hvor jeg tok initativ til small-talk. Det blir rett og slett til at vi sitter i en vennegjeng i kantina osv og prater sammen alle sammen. Klassen vår er liksom en "gjeng". Dette blir jo helt vanlige samtaler så ser ikke på disse som noen "poeng" hos henne. Og hun går ALLTID med to venninner på skuldrene. Jeg tror det hadde vært myyyee lettere å snappe fatt i henne en gang i blant for å prate litt med henne hvis hun gikk alene. Så tingen er den at jeg adri får kommet noen vei med henne. Har prøvd å vise interesse ganske så tydelig, men tror jeg bare har blitt til "the nice guy" og friendzoned. Og vet neimen ikke om hun tror jeg er interessert i det hele tatt, men bare er hyggelig...

Jeg vet at flørting er en absolutt nødvendighet, men jeg klarer bare å gjengi flørting. Ikke å starte den. Det eneste jeg har fått til på 5 måneders tid er bare noen flørte blikk som jeg har fått respons på, og noe særlig mer kan jeg ikke huske, så da kan det ikke ha vært rare greiene. Det er rett og slett tragiske resultater... Tør å gjøre veldig lite og er redd det blir så åpenbart at jeg liker henne for alle de andre da osv... Jeg vet at jenter liker meg som venn og sliter ikke å kommunisere med dem, men når det kommer til jenter jeg liker så blir jeg helt rar og dum og klarer ikke være meg selv i det hele tatt. Og alt går bort i nervøsitet. (Dette har forbedret seg veldig med denne jenta forresten, er mye mer rolig nå enn jeg var for noen måneder siden).

Dette er egentlig hvordan situasjonen har vært hittil. Og jeg "konkluderte" for en liten stund siden med at hun ikke var interessert og trekt meg litt tilbake og prøvd å ikke tenke så mye på henne. Signalene hennes har vært veldig opp og ned og det har vært veldig vanskelig å vite hva hun egentlig tenker. Jeg prøvde derfor "kino-trikset" som de fleste her på forumet kanskje kjenner til?  ;). Det gikk noe sånt som dette (over facebook): Jeg spurte henne om hun var stoked på the hobbit. Hun svarte nei, men lurte på hvorfor jeg spurte. Da sa jeg at jeg hadde tenkt å se den med han og han fra klassen til helgen, bare å joine hvis du vil, ta med jentene ellernoe :). Hun sa "Ja, vi blir sikkert med :)" På skolen dagen veldig usikre på om de egentlig gadd eller ikke. Hun sa at hun gadd hvis de gadd, men hun hadde ikke lyst til å være med oss aleine. Det endte med at vi egentlig ikke ble noe. Hun sa hun "måtte spare penger"... og hun var i byen dagen etterpå fant jeg ut ved hjelp av et bilde på instagram, BUSTED. (tenk da gitt :() Ble ikke så lei meg av dette. Jeg hadde det gøy med kameratene mine, men var selvfølgelig kjipt. Kanskje hun ikke hadde tørt å dratt med oss alene selv om hun egentlig hadde hatt lyst, men dro heller med venninnene i byen dagen etter?... Er kanskje litt optimistisk nå, eller?

Hadde egentlig lagt henne litt på is en periode, men nå føler jeg at jeg har veldig lyst til å prøve litt igjen. Få flørtinga på plass og se hva som skjer?
Samtidig som jeg nå flere ganger har "konkludert" med at hun ikke er så veldig interessert likevel, så føler jeg at det bare ligge noe der mellom oss... og det som gir meg mest grunn til å tro dette er noe som har vart en god stund nå. Vi har så syyykt mye øyekontakt. I klasserommet og over alt hvor jeg ser henne egentlig. Det er veeldig lett å møte blikket hennes. Jeg ser selvfølgelig mye bort på henne, men det er mange ganger jeg også bare ser meg rundt og "tilfeldigvis" møter blikket hennes og hun ser bort fort, akkurat som at hun så på meg rett før. Det er bare snakk om korte blikk, noen ganger lengere, men det mærkes godt... Spørs hvem som ser bort først. Jeg er kanskje ikke så flink til å holde dem, synes det blir veldig ubehagelig ettersom jeg liker henne så godt. Burde jeg være den som ser bort sist? Ha litt kontroll?

Anyways. Hva tror dere? Er det håp? Eller bare å gi opp?

Dett ble veldig langt og rotete :-[. Og som dere kanskje skjønner så tenker jeg altfor mye og begynner å bli VELDIG desp.. håper at noen faktisk tar seg tid til å svare. Hadde betydd utrolig mye!  :)

- Frustrert gutt på 16...

VB

Enig med Roark, tror det er veldig lite håp med den dama der. Ihvertfall akkurat nå, sannsynligvis er det beste du kan gjøre å glemme henne for nå. Gjør ting for å bli bedre med jenter generelt og for deg selv som person, start å tren, skaff deg bedre klesstil, skaff deg noen hobbyer som du liker som helst involverer andre folk, dra ut å treff nye jenter (nettdating er genialt i din alder), etc...

Du vil ha mye større sjanse på jenta hvis hun ser at andre jenter også liker deg, så hvis du da fortsatt er interessert om et år eller noe så kan du eventuelt prøve igjen.

Dette høres sikkert ut som et dritt råd, spesielt hvis man er veldig inn i en jente, men det er faktisk noen ganger best å bare gi opp midlertidig.

Studenten

Nå har ikke jeg langt på nær like mye erfaring som de to gutta over. Men kanskje råda kan virke fornuftig.

5 måneder er nok alt for lang tid, desverre. Da har hun nok tapt interessen for lenge siden. Ting kan gå ganske raskt, og det som manglet var kanskje at du ikke tok initiativ tidlig nok. Noe hu sannsynligvis ønska. Nå ser ikke jeg hvor lang tid det tok før du prøvde kinotrikset, men trolig tok det litt for lang tid. Hør på gutta, gå videre. Masser av damer som venter deg. Gled deg til studietida ;)

Har du vært på flørter'n i en uke eller to, så ikke vent lenger med å "insje" til noe, særlig om hu viser god respons. Her gjorde du mye riktig når du først forsøkte, litt diskre prøvde å be henne med. Så hu hadde likevel en utvei. Bra. Da er det lettere for hu å bli med.
Er selv mer fan av kaffetrikset, siden jeg har mest erfaring med det. Da kan du lettere få i gang en samtale med bare dere to, typ "light date".

Bozzern

Tusen takk for noen veldig gode svar, setter virkelig pris på det!

Roark: Jeg vet at jeg trenger flere muligheter og overflod av jenter, men hvordan skal jeg få til dette? Er ikke 18 enda så er aldri på noen fester. Og har egentlig veldig lite med jentevenner generelt som jeg snakker med utenfor skolen. Som 0330 også har et innlegg om er vel jenter kanskje vært en "knapphetsressurs" for meg hele tiden. Og får jeg ei pen jente i klassen som er koselig og en morsom jente, så blir jeg vel nesten forelska med en gang. Og det med at man skal teste interesse, og se hva man får tilbake og trekke seg ut eller prøve på mer ut ifra dette har aldri falt meg inn, selv om det er jo akkurat det man skal. For meg har det lenge vært "alt eller ingenting" hvis du skjønner. Men har endelig forstått disse tingene.

Liker vel kanskje tanken av å være forelsket og ha en kjæreste jeg også. Har aldri likt en jente som har hatt like sterke følelser tilbake (bare delvis) og det at en jente jeg liker kjempegodt skal også tenke det samme om meg, er en tanke som rett og slett er for uvirkelig for meg. Jeg føler jeg må gå i klasse med jenta for at jeg skal ha noe som helst kjangs. Hvis ikke kommer jeg ikke nok nær henne og får ikke til noen ting. Ville vært utrolig kjipt om det ikke skjedde noe med noen jenter dette året, eller noen av årene på videregående. Er rett og slett utrolig lei av at jentene ikke liker meg like mye tilbake!

Studenten: 5 måneder er lenge ja :/, men når jeg ser tilbake på disse 5 månedene så virker det som egentlig kun 2. Tiden har gått så UTROLIG fort og den har bare gått fra meg... Har vel kanskje vært mest redd for å prøve på sterkere ting enn samtaler på face og på skolen. Det du sier med at jeg ikke prøvde meg tidlig nok, og at hun kanskje hadde lyst blir jeg litt lei meg av, men jeg er helt enig med deg! Men på denne tiden hadde hun kjæreste, selv om dette også var tiden hun faktisk virket mest interessert. Rart, sant? Skulle ønske jeg kunne gjøre det hele på nytt, men slikt går jo ikke. Kino trikset ble forresten prøvd for en måned siden. Og kunne du fortalt meg mer om dette "kaffetrikset" ditt?  ;D

Til begge: Det vanskeligste for meg blir nok nå å komme over denne jenta, og ikke bli sjalu når hun prater og flørter med andre. Og ikke føle meg teit, usikker og ukonsentrert i nærheten av henne. Slutte å tenke på henne og se henne som en pen klassekamerat isteden. Blir jo vanskelig å distansere meg fra henne når hun går i samme klasse. Følelsene har roet seg en del nå siden de var på sitt værste, men de kommer og går veldig. Og nå etter juleferien (hvor jeg ikke tenkte noe på henne, og nesten virket som forelskelsen var slutt) så kom det plutselig brått opp igjen med negative tanker og jeg føler meg ganske ille om dagen.


Studenten

Tøfft av deg å be ut ei jente i klassen. Personlig liker jeg å ikke se de jeg sjekker opp daglig. Faren for kleinhet senere om du ber ut ei i klassen og det ikke funker er litt vel stor. Da bør du være helt sikker på at det kan gå hjem. Om det er ei jente du ikke ser daglig, går i en annen klasse eller et annet institutt, er fallhøyden mye lavere. Dere hadde ikke kommet så veldig langt, så fallhøyden var heller ikke så stor. Det skal nok gå bra.

Kaffetrikset er vel nesten helt likt kinotrikset. Du sender en melding som kan være noe slikt «Tenkte å stikke på (en eller annen kaffebar/sted) i tolvtida. Trenger det før neste mattetime. Joine? ». Så lenge det er casual og lite anstrengt er det bra. Trenger ikke å være kaffe. Kan også være å bare spise lunsj. Om hu sier ja, så er jo alt i boks. Om hu sier hu ikke kan, men hinter til et annet sted eller annet tidspunkt er også dette bra. Da er det bare å følge opp. Om hu kommer med bortforklaringer og aldri har tid, er dette et tegn på at hu ikke er interessert. Da er det bare å gå videre og finne en ny jente å be på kaffe ;) Om det skulle gå bra på kaffedaten (ikke kall det en kaffedate første gangen) kan dere prøve å møtes til andre aktiviteter. Husk å skape tiltrekning og spenning, og bruk steder der du er på hjemmebane. Etter noen flere møter kan det fort bli naturlig å be henne på middag. Ikke dra ut på en restaurant, ta det heller hjemme. Casual er tingen. Lag f.eks. pizza eller lasagne og finn en bra film. Prøv å isje til å se filmen på senga på rommet ditt. Da er det mye lettere å eskalere videre. Der fikk du brått en hel sjekkeoppskrift ^^

Det kommer sikkert til å være litt hardt en periode nå, og du kommer helt sikkert til å bli veldig frustrert og oppgitt av de feilene som du forstår etterhvert. Sann kommer det til å bli hver gang. Er selv i en slik situasjon for tiden hvor jeg fucka det opp med ei flott jente. Men tenk på det hele som en læringsprosess. Lær av feilene dine og plukk opp de tipsene du får på forumet her, så vil det gå bedre for hver gang.

Men igjen, jeg har ikke på langt nær så mye erfaring som andre på det forumet her. De kan nok komme med enda bedre og mer fornuftige råd.

Bozzern

Vil vel ikke si at jeg "ba henne med ut" på det jeg gjorde. Sa jo bare at jeg skulle på kino med gutta og hun kunne joine oss og ta med seg venninnene hvis hun var keen. Det kan jo også ha blitt tolket vennskapelig, eller?

Jeg synes du gir veldig gode råd selv om du sier du ikke har erfaring hele tiden, for det virker det som at du gjør!  ;)

Av ren nysgjerrighet, hvor gammel er du?

Studenten

Hm, tror jeg bare hadde invitert hu ene jenta til kino. Da viser du interessen mot henne alene. Dersom du åpner for at flere av venninne hennes kan være med, og at dere er en kompisgjeng, kan  kanskje hele kinodaten virke som noe en større gjeng i klasse gjorde sammen.
I det tilfellet hu hadde blitt med, kunne du fått hu alene med på kino. «Nei, de andre gutta gadd ikke likevel. Skulle trene eller noe» hehe.

Om du ikke har lest døm, så anbefaler jeg de bøkene til gutta i 0330-bloggen. Gull verdt den lesinga. Tar alltid en titt for å friske opp før jeg stikker på byen. http://godevibber.no/boker/

Tja, det mest av det jeg har lært har jeg lest på bloggen her og en del praktisk læring. Det er enklere å se en situasjon utenifra og på den måten gi råd.

Ikke mer enn 24 år, heldigvis ^^

Bozzern

Det er vel ikke noe vits å be henne med ut alene når det ikke virker som hun er noe særlig interessert? (Selv om det ville vært den eneste måten jeg kan tenke meg er mulig å få henne på tomandshånd med. Men ved å gjøre dette blir vel fallhøyden VELDIG høy om det går skeis (noe det sannsynligvis gjør), tror du ikke? Som jeg sa i innlegget føler jeg at det bare være et eller annet hun tenker. Bør ikke være at hun er interessert, men det bare er et eller annet. Eller så er det nok bare jeg som er altfor desperat.


Føler egentlig ikke helt at jeg er forelska heller. Føler meg selvfølgelig topp hvis det går bra en dag, men jeg har bare en konstant negativ sky over meg hvor jeg prøver å tenke hva hun tenker, og føler at alt jeg gjør er feil. Har ikke sommerfugler i magen når tankene mine svirrer over på henne, tenker heller bare negativt hele tiden. Har lenge ikke klart å være meg selv i det hele tatt, bare klønete og teit, nettopp på grunn av dette. Og de fleste har nok også opfattet meg slik og det er jo ikke så veldig tiltrekkende... Klarte å være sånn jeg egentlig ville være i starten, og det var på denne tiden alt gikk best også. Tror hun fikk et ordentlig "kjekkas-inntrykk" av meg helt i starten, men det forsvant fort fordi jeg ble så usikker etterhvert...

En kamerat av meg har kanskje fått litt bedre connection med henne enn meg i det siste. Jeg snakker nesten ikke med henne lenger. Jeg beundrer måten denne kameraten oppfører seg på. Han er artig og samme hva han roper ut og om han gjør rare ting, blir det ikke rart, men bare fordi det er han som roper det, og det er slik han er. Han oppfører seg egentlig ganske barnslig spør du meg, men jeg ser at det funker med jenter. At han klarer dette selv om han ikke er noe attraktiv blir jeg syyykt misunnelig på, og når det gjelder med min jente så holder jeg på å sprenge. Er det vanskelig for meg å plutselig endre alle sitt inntrykk av meg nå? Da vil jeg vil heller bare bli god venn med henne slik at vi kan le sammen og tulle mye, for jeg er egentlig veldig lik hun. Har bare ikke klart å vise det pga jeg liker henne så godt og blacker helt ut.

Tror heller ikke at jenta var så bra som jeg hadde forestilt meg. Virket som en helt annen jente i starten... 

Leser mye på 0330 bloggen og har lest en av e-bøkene også. Veldig fornuftige saker og nå skjønner jeg endelig hvordan det hele fungerer, men klarer fortsatt ikke å bruke noe jeg lærer på jenter jeg liker...

Tenker ikke at jeg kan roe meg ned før jeg vet hva hun tenker. Har hørt om flere folk som delte sine tanker med forelskelsen sin og det var en stor lettelse for dem. Avhenger veldig av personen sikkert, men det kan vel også komme som et sjokk, og ødelegge vennskapet deres? Og dette er kanskje litt tidlig å vurdere å si noe som helst etter som jeg ikke kjenner henne så godt enda.

Uff, dette skulle egentlig være et veldig kort svar, men så langt og rotete det ble. Håper noen orker å svare igjen :P

Har du også noen innspill, Roark?

tom_gregor_80

Jeg kunne gitt deg et langt svar, men jeg tror 2 setninger holder.

Tenk mindre. Gjør mer.

Det virker som du overtenker og analyserer enhver situasjon. Det kan være fornuftig, men ikke i enhver setting. For å være litt kald og brutal: Om du snur det på hodet litt, er det i det hele tatt noe som indikerer at hun er interessert? Jeg ville spart meg bryet - det er tusenvis av flotte jenter å bli kjent med der ute!:)