Hvordan jobbe seg inn i klikker

Started by vinnersmilet, October 29, 2011, 11:24:16 AM

Previous topic - Next topic

vinnersmilet

Jeg leter etter gode kilder og ideer til hva som er gangen i det å jobbe seg inn i klikker. Hvordan gå inn i - og skaffe seg en rolle - i grupper som i utgangspunktet "har alt de trenger".

lucky

#1
Les boka "Conquer your campus" av Mark Redman. :) Der står det utrolig mye nyttig angående dette temaet. Den er hovedsakelig ment for universitet/høyskole, men mye er også universalt.

vinnersmilet

Hvordan stiller denne seg iforhold til "elitemiljø"? De gjengene jeg prøver å få generelt innpass i er fylt av karriereorienterte folk med gode forbindelser til næringslivet.

Femininist

Den enkleste måten er å skaffe seg ressurser du tror kan være nyttige for andre, dele av dem og håpe på at du får noe tilbake. Finn ut hva som mangler i miljøet og start opp noe selv - slik at du blir nøkkelpersonen.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

Sitter på side 48/134 av Conquer your Campus.

Så langt mye jeg har sett før.

soprano

Har du allerede prøvd? Min egen erfaring sier at noen ganger kan det bli litt for mye teori og litt for lite prøving og feiling  8)

Stanley

#6
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

vinnersmilet

Er ikke ment å være negativ mot et hyggelig forslag.

Det at man svarer og prøver å gi rettledning syns jeg i utgangspunktet er positivt og jeg gir cred for det: Takker og bukker, hugz.

Jeg planlegger å lese ferdig Conquer your Campus så det å vise til den har hatt maksimal uttelling for deg.

Quote from: soproanoHar du allerede prøvd? Min egen erfaring sier at noen ganger kan det bli litt for mye teori og litt for lite prøving og feiling

Denne natural-hypen. Slik jeg forstår miljøet vårt så var det bygd på prøve-og-feile MODELLER, og de blir ikke til mens man slapper av og lar tingene gå sin gang.

Hvis du tenker deg om så har PU miljøet en vekst- og utviklingsmodell mye lik et Pyramidespill. De første tjener seg rike på det, får masse følgere og "sistemann" må rekruttere nye og gjenoppfinne systemet. Verdien som var reell verdi er blitt utvannet og "fordelt" etterhvert som medlemsmassen øker. Og så for å starte en ny pyramide må man gjenoppfinne sjangeren.


Roman

Quote from: Femininist on October 30, 2011, 11:25:57 AM
Den enkleste måten er å skaffe seg ressurser du tror kan være nyttige for andre, dele av dem og håpe på at du får noe tilbake. Finn ut hva som mangler i miljøet og start opp noe selv - slik at du blir nøkkelpersonen.

Enig, og det beste er forsåvidt å jobbe med den personen i gruppa som er "svakest", dvs den personen som tilsynelatende gir deg mest interesse, dette har jeg erfart hvertfall, og det er noe jeg har pleid å gjøre i sjekkesammenheng også, når du prøver å integrere deg med gjenger på byen.
Be like water my friend.

Femininist

Den svakeste? Vil jo være mer hensiktsmessig å få anerkjennelse fra den mest populære, eller noen fra kjernen i gjengen. Om du får kontakt med de som ikke er så tette på gruppa er det litt for lett å danne subgrupper og dermed komme lenger fra gruppa igjen.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stanley

#10
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

VB

Jeg er enig med Vibingray, men jeg vil ikke kalt den personen som gir deg mest interesse for svakest i gruppa. Du kan faa masse interesse fra gruppelederen, men det er helt klart at aa prove aa faa interesse fra folk som ikke vil gi det til deg ser ikke bra ut. Derfor er det ofte lurest aa fokusere paa de som gir deg interesse og heller se senere.

Jeg har flere erfaringer med dette fra naar jeg er paa byen, aapener en gruppe med jenter og kun hun jenta jeg ikke virkelig er interessert i virker interessert i aa prate. Saa jeg snakker med henne hoyt nok til at de andre kan hore hva vi snakker om og etterhvert faar jeg mer interesse fra de andre. Det skjer selvfolgelig ikke hver gang og noen ganger maa man jobbe litt for aa dra med de andre. Men det er ofte et bedre alternativ enn aa vaere enda en av de guttene som kommer bort og bare vil prate med den peneste jenta og ignorerer de andre.

Roman

Ordla meg visst litt dårlig, men det jeg mener på en annen måte er at du jobber med den personen som gir deg mest interesse i gjengen/er mest åpen mot deg, fremfor de andre som ikke "bryr" seg, eller ikke har noe interesse av å prate med andre enn de i "klikken". Over tid vil det at du prater med den ene personen i gjengen, få de andre til å føle seg mer trygg på deg, og åpne seg for deg.

Det er min erfaring :)

Vil tro at det funker å hive inn en samtale med noen av dem, over lengre tid også, men samtidig, om vedkommende aldri er interessert i å prate med deg, hva er hensikten med å gidde? :)
Be like water my friend.