Solarium?

Started by Vandelay, December 29, 2011, 02:47:25 AM

Previous topic - Next topic

Vandelay

Nå om vinteren er jeg ganske bleik som mange andre nordmenn. Jeg vet at solarium 1-2 ganger i måneden gir meg en friskere hudfarge men hva tror dere om dette:
--

Skandinavisk undersøkelse om kvinners solariumsbruk

Rundt 100 000 norske og svenske kvinner har vært med på en skandinavisk undersøkelse om solarium. Kvinnene var opp til 50 år, og ble fulgt i åtte år. Seksjon for medisinsk statistikk ved Universitetet i Oslo utførte den norske delen av studiet.

Økt risiko

Studien viste klare tegn på at solarium ikke er bra for huden, og at man øker risikoen for kreft dersom man soler seg i solarium regelmessig. De som tok solarium én eller flere ganger i måneden hadde 55 prosent økt risiko for å utvikle ondartet føflekkreft.

Det kom også fram at kvinner i 20-29 års alderen som tar solarium mer enn én gang i måneden øker risikoen for kreft med 150 prosent, sammenlignet med dem som aldri tar solarium.

--

Fant også noen råd:

--

Råd ved bruk av solarium

Hvis du likevel skal bruke solarium er det viktig å følge disse rådene fra Statens strålevern:

- Bruk alltid beskyttelsesbriller. Noen sover med åpne øyne. Solarier gir ofte mindre synlig lys enn naturlig sol og trenger derfor ikke å være ubehagelig å se på
- Fjern kosmetikk i god tid på forhånd og ikke bruk noen form for solkrem
- Unngå eksponering ved bruk av medisiner som øker følsomheten for ultrafiolett stråling. I tvilstilfeller, oppsøk lege eller annen medisinsk ekspertise
- Vent minst 48 timer mellom de to første gangene du tar solarium
- Ikke sol deg ute og i solarium på samme dag
- Følg anbefalt solingstid, eksponeringsintervall og bruksavstand
- Oppsøk lege eller annen medisinsk ekspertise dersom vedvarende hevelser, klumper eller sår oppstår, eller hvis pigmenterte føflekker forandrer seg

Dersom man skal bruke solarium, bør man bruke et solstudio som Statens strålevern har godkjent: www.nrpa.no. Rapporten fra samarbeidet mellom de nordiske strålevernene finner du øverst til høyre.

Kilde: http://www.kreftforeningen.no/portal/page?_pageid=37,83296&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2021&navigation2_parentItemId=2021&navigation2_selectedItemId=2948&_piref37_88109_37_83296_83296.artSectionId=925&_piref37_88109_37_83296_83296.articleId=16002

--

Personlig synes jeg det er ekkelt dersom jeg ofrer god helse for utseendes skyld. Men som sagt, jeg vet ikke hvor farlig det er i mitt tilfelle og for mitt bruk. Men hvis bare ett solariebesøk i måneden øker risikoen så mye er det betenkelig. Det er heller ikke alle som trenger solarium, men som ser helt fine ut i en nordisk lys hudfarge... Drar du til eksotiske strøk får du oppmerksomhet dersom du skiller deg ut med nordisk hud. Så skjønnhetsidealet er jo kanskje geografisk betinget. Hva tror dere- solarium eller ei?

Stemning

Personlig, så kjører jeg 2-3 ganger i desember, og 2 til tidlig i februarish. Blir selv utrolig mye penere, for jeg blir temmelig hvit om vinteren og når man er blond (mørk blond) som jeg er så blir hvit hud værre enn hvis man har mørkt hår. Jeg føler meg mye bedre også. Friskere og mindre lat. Solarium er ikke mye farligere enn solen du finner ved ekvator, det er samme strålene som i ekte sol.

Jeg følger med på mine føflekker, har noen som jeg skal få spurt legen om. Føflekker kan fjernes hvis de er av den farlige sorten.

Eh

Jeg tar sol med ugjevne mellomrom og får selvsagt mye pepper for det av kolleger som syns det er ellevillt at en gutt kan ligge i solarium.

Jeg syns det er herlig å legge seg i et solarium etter en treningsøkt når høsten og vinteren er på sitt sureste :)

Stemning

Det er mye som er veldokumentert, ekspertene er ganske sikre på sammenhengen mellom brus og det der og diabetes også. Så om man vil drikke brus, eller ta solarium, så er det med viten om økt risiko for nevnte farer. Så den enkelte gjøre vurderingen selv om han vil utsette seg for økt risiko.

Enig med deg Eh om å ligge i bruningsboksen etter en tung styrkeøkt når det er kaldt og surt ute, det er deilig! ^^

Vandelay

Ingen tvil om at man føler seg ganske fresh etter solarium, spesielt i vintersesongen.

Og det med at riskoen øker 50-150% kan jo være litt misvisende. Har ikke sett hvor mye denne doblingen utgjør for den totale risikoen, som jeg anser for å være ganske liten..?

Men er som sagt ingen lege, enda.

Stemning

Man må ha farlige føflekker for å få føflekkreft, så hvis man ikke har dem så vil jeg tro risikoen ikke øker med like mye, mens hvis man har dem øker den vel med mer. Det er jo snakk om gjennomsnittets økning her.. så man må ta med egen genetikk i vurderingen.

Som du sier vil ikke en dobling i et vedkommendes risiko nødvendigvis bety at han får en veldig høy risiko av den grunn. Jeg tror de aller fleste kan sole seg 20 min her og der noen ganger i året uten stor fare. For å si det sånn, å sole seg i solarium uten solkrem 2-3 ganger 15-20 min, er ikke mye værre enn så sole seg 6 timer 7 dager i strekk i syden selv med solfaktor, solfaktoren gjør bare at du tåler å være i solen lengre, den påvirker ikke effekten solen har på huden på andre måter enn at den svekkes. Hvis du ligger til du blir smårød i ekte sol er det like farlig som å bli smårød i solarium. :)


EDIT: Denne er kanskje i feil forum forresten, kanskje i helseforumet? Hm.

Stylish

#6
Quote from: Stemning on December 29, 2011, 18:10:11 PM
Hvis du ligger til du blir smårød i ekte sol er det like farlig som å bli smårød i solarium. :)

Sikker på at dette stemmer? UV-strålingen i solarium er høyere enn ekte sol, opp til fem ganger så sterk.
Brunfarge er skadelig uansett om den er fra solarium eller fra ekte sol. Melanocyttene i kroppen produserer melanin(pigment som gir kroppen farge) for å beskytte huden mot mer skade fra solen. Derfor blir vi brunere.

Stemning

Sterkere ja, derav kortere tid i solarium. Likt resultat (like brun, like rød) er like skadelig, hvis ikke er det ikke likt resultat. ;) Men det kan selvsagt være vanskeligere å passe mengden når det går fortere.

Femininist

De som soler seg i solarium er også ofte dem som soler seg mye generelt og er derfor i utgangspunktet mer utsatt for hudkreft og føflekk-kreft, så om du er en av dem eller ikke vil nok også være med på å påvirke hvor utsatt du er for å få kreft, samt utgangspunktet ditt forøvrig, med hudtype og sånn. Hvor viktig det er og sånn får du vurdere selv. Selv er jeg så lyd at jeg merker ingenting på hudfargen om jeg tar litt solarium og må ta ganske mye for å se "friskere" ut, så for min del er det ikke verdt det. Ellers så finnes det andre alternativ, slik som selvbruning.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

Så sant så sant Femininist. :) Selv blir jeg "påskefjelletbrun" av de 2-3 gangene, og klér det mye bedre enn uten.

Claw

Vurderer å ta et par turer i solarium de neste mnd. Har aldri prøvd solarium før. Er mørkblond og er nesten så blek som jeg kan bli for tiden..
Hvor lenge bør jeg ligge første gangen?

Stemning

Hvis du fremdeles "tør" etter alle advarsler her ;) så ville jeg prøvd 12 min og sett hvordan det blir. Hvis du ikke har gingerhud er det nok helt greit. Jeg tar gjerne 18-20 min første gang, og så 22 de neste 1-2 gangene jeg tar. Men huden min blir ikke spes. fort brent heller da.

Vandelay

Er egentlig usikker på om jeg skal bruke det eller ikke. Har gjort det før, men tenkte ikke på konsekvensene på samme måte som nå. Synes jeg svikter meg sjøl om jeg velger utseendet foran helse. Det virker litt tankeløst...

Hvis jeg skal bruke solarium så blir det ikke mer enn 1-2 ganger i måneden i vinterhalvåret. Blir ganske bleik da.

Lurer på hva Sondre på 0330 bloggen synes om dette. Han er lege og jeg tror han tar sol.

Angående hudfargen min så kan dere se på profilbildet mitt på forumet, der ser dere hendene mine. Dette er etter sommeren.

Potet

For en som meg som har brune øyne og mørkt hår ser man nesten litt syk ut hvis man er for blek. Det varierer så klart, men pleier å ta sol 0-2 ganger i måneden i vintermånedene. På grunn av genetikken min blir jeg fort brun og tåler mer sol enn de fleste andre, så jeg vil tro at det ikke er noe problem for en som meg å ta det. For en som derimot har lyst hår og blå øyne er det derimot verre. De tåler mindre sol og trenger som regel mer sol for å bli brun, og bør derfor vise mer forsiktighet og kanskje det ikke engang blir så mye effekt hvis man holder seg under den anbefalte maksimumsmengden for solarium. Tok mer sol før, men det har nok mer med at det var veldig vanlig i min vennekrets å være brun (ikke Jersey Shore, men betydelig brunere enn det som er naturlig hudfarge i vinterhalvåret).

Det er forøvrig utrolig avslappende å ligge i solarium, selv om den brente hudlukten etterpå ikke er så digg. Og til slutt, brunkrem og gutter er vel fyfy (ikke det at jeg ville vurdert det)?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Stemning

Brunkrem er fyfy, selvbruning er litt fy. ;) Jeg har brukt selvbruning (ikke det samme som brunkrem) uten at jeg har fått den orangefargen som man ikke vil ha. Det har bare sett bra ut, IMO. Men gidder ikke lenger, er ikke såå viktig å være brun. :P Og brunfargen fra solarium er bedre, tross alt.