Kjønnsdiskriminering

Started by Habbi, August 13, 2012, 03:07:41 AM

Previous topic - Next topic

Ananas

Du trenger faktisk en jobb for å tjene penger, og staten er pålagt til å hjelpe deg med å finne en, eller å gi deg støtte hvis du ikke finne noe (NAV). Både kvinner OG menn blir vurdert (til å komme inn på utestedet), menn må bare betale for å komme inn.

Dette er egentlig ikke vanlig for de fleste utesteder i Oslo der det er 20+. Da koster det jo ingenting å komme inn. Egentlig så har jeg bare hørt om at man klager over dette i Norge. Ellers er man generelt glad for å komme inn på et sted der det er litt flere kvinner enn menn.

dagligvare

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 14:10:34 PM
Du trenger faktisk en jobb for å tjene penger, og staten er pålagt til å hjelpe deg med å finne en, eller å gi deg støtte hvis du ikke finne noe (NAV). Både kvinner OG menn blir vurdert (til å komme inn på utestedet), menn må bare betale for å komme inn.

Hva om man hadde tatt 500 kroner av mørkhudede for å komme inn? Hadde dette også vært greit i dine øyne?


Dev

En jente som synes dette er greit så langt.... :) Noen gutter?

Ananas

#18
Quote from: dagligvare on August 13, 2012, 14:24:27 PM
Hva om man hadde tatt 500 kroner av mørkhudede for å komme inn? Hadde dette også vært greit i dine øyne?

Nei, det er diskriminering. Jeg vet hva forskjellen på diskriminering og urettferdighet er. Det dere snakker om her er ikke så veldig diskriminering av kjønn som det er urettferdig. Grunnen til at jeg ikke ser på det som direkte diskriminering er fordi dere slipper jo inn, men dere må betale.


Morsomt at du nevner hudfarge forresten, da det har vært noe dekt i media:
http://www.dagbladet.no/2011/03/09/nyheter/diskriminering/innenriks/uteliv/rasisme/15734969/
http://www.dagbladet.no/2010/11/23/nyheter/utesteder/innenriks/utelivsbransjen/14351106/

dagligvare

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 14:41:54 PM
Quote from: dagligvare on August 13, 2012, 14:24:27 PM
Hva om man hadde tatt 500 kroner av mørkhudede for å komme inn? Hadde dette også vært greit i dine øyne?

Nei, det er diskriminering. Jeg vet hva forskjellen på diskriminering og urettferdighet er. Det dere snakker om her er ikke så veldig diskriminering av kjønn som det er urettferdig. Grunnen til at jeg ikke ser på det som direkte diskriminering er fordi dere slipper jo inn, men dere må betale.

OK - så du mener at rasediskriminering ikke er greit, men kjønnsdiskriminering er greit. 


Ananas

Ingen av delene er greit. Men å måtte betale for å slippe inn på et utested ser ikke jeg på som kjønnsdiskriminering. Hvis vi virkelig skal gå inn på hva som kan regnes som kjønnsdiskriminering så kan vi jo snakke om at menn for eksempel tjener mer enn kvinner (for samme utførte jobb, med samme utdannelse) og da har dere råd til å betale 100,- ekstra på utesteder i helgene, da. Smiley.

Vi bruker uansett mye mer på klær, sko, sminke, veske, parfyme for å pynte oss for disse utestedene at vi fortjener å komme inn gratis.

dagligvare

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 14:57:16 PM
Ingen av delene er greit. Men å måtte betale for å slippe inn på et utested ser ikke jeg på som kjønnsdiskriminering. Hvis vi virkelig skal gå inn på hva som kan regnes som kjønnsdiskriminering så kan vi jo snakke om at menn for eksempel tjener mer enn kvinner (for samme utførte jobb, med samme utdannelse) og da har dere råd til å betale 100,- ekstra på utesteder i helgene, da. Smiley.

Vi bruker uansett mye mer på klær, sko, sminke, veske, parfyme for å pynte oss for disse utestedene at vi fortjener å komme inn gratis.

Hvis det ikke er kjønnsdiskriminering for et kjønn å betale der det andre slipper, så er det heller ikke rasediskriminering at en hudfarge må betale der den andre slipper.

Menn tjener ikke mer enn kvinner for samme jobb. Det er også ulovlig.

Vi gutta må slite med å sjekke dere opp mens dere blir påspandert drikke fra øst og vest. Derfor fortjener vi å komme inn gratis, mens dere burde betalt  ;)

Ananas

Quote from: dagligvare on August 13, 2012, 15:01:40 PM
Hvis det ikke er kjønnsdiskriminering for et kjønn å betale der det andre slipper, så er det heller ikke rasediskriminering at en hudfarge må betale der den andre slipper.

Menn tjener ikke mer enn kvinner for samme jobb. Det er også ulovlig.

Vi gutta må slite med å sjekke dere opp mens dere blir påspandert drikke fra øst og vest. Derfor fortjener vi å komme inn gratis, mens dere burde betalt  ;)
Er det ulovlig på samme måte som at menn må betale 100,- for å slippe inn på Luux er ulovlig? I så fall skjer det jo, det er bare ulovlig. Jeg har hørt at mange gjør ting som er ulovlig. Spesielt utesteder.

De eneste stedene jeg har blitt påspandert har vært der det var gratis for alle å komme inn. Kanskje det er bra allikevel. Tar gutter virkelig bare med seg hundre spenn ut på byen eller hva? ???

QueenB

Ananas, du fikk meg til å lese alle kommentaren i kommentarfeltet til db.no.

Shame on you!
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

dagligvare

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 15:08:10 PM
Tar gutter virkelig bare med seg hundre spenn ut på byen eller hva? ???

Vi har hundre kroner til utgiftsposten spandering/inngangspenger.

Så når vi må betale inngang så ryker spanderinga  ;)

Toshi

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 14:57:16 PM
Hvis vi virkelig skal gå inn på hva som kan regnes som kjønnsdiskriminering så kan vi jo snakke om at menn for eksempel tjener mer enn kvinner (for samme utførte jobb, med samme utdannelse) og da har dere råd til å betale 100,- ekstra på utesteder i helgene, da. Smiley.

Helt sikker på det?
http://clemet.blogg.no/1265202494_det_er_likelnn_i_norg.html

Forskjellsbehandling med grunnlag på kjønn ikke kjønnsdiskriminering?  :-[ Hvor alvorlig saken er kan jo såklart diskuteres.

Tits or GTFO forresten! (Femininist, Maddam-ingvild og dagbladet har lært meg å hvordan jeg skal argumentere mot jenter :P)

Femininist

Om gutter velger å spandere på jenter på byen så får det være deres eget valg, men konsekvent diskriminering av ett kjønn på byen hvor utestedene gjør det bevisst er ikke greit! Kom forøvrig på at mange av utestedene her i byen har gratis drikke til alle jentene hver onsdag, imens guttene må betale normalpris, det er heller ikke ok i mine øyne...
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Femininist

Quote from: Toshi on August 13, 2012, 15:36:56 PM
Tits or GTFO forresten! (Femininist, Maddam-ingvild og dagbladet har lært meg å hvordan jeg skal argumentere mot jenter :P)

Dick or GTFO forresten!

Effektfullt eller bare tragisk? :P
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Toshi

Quote from: Femininist on August 13, 2012, 15:42:07 PM
Quote from: Toshi on August 13, 2012, 15:36:56 PM
Tits or GTFO forresten! (Femininist, Maddam-ingvild og dagbladet har lært meg å hvordan jeg skal argumentere mot jenter :P)

Dick or GTFO forresten!

Effektfullt eller bare tragisk? :P

I like it  ;D
Jeg hadde nok foretrukket ekvivalenten til Boobs or GTFO ;)

tore

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 14:57:16 PM
Hvis vi virkelig skal gå inn på hva som kan regnes som kjønnsdiskriminering så kan vi jo snakke om at menn for eksempel tjener mer enn kvinner (for samme utførte jobb, med samme utdannelse)


Dette er feil.

Jeg tror du har misforstått litt. En av argumententene som benyttes er at ingeniører tjenter i snitt mer enn sykepleiere selv om begge har brukt 3 år på utdannelsen sin.

Mann og kvinne i samme jobb tjener like mye.