Trenger virkelig hjelp folkens!

Started by Gutt1995, February 05, 2014, 15:06:06 PM

Previous topic - Next topic

Gutt1995

Først ville jeg bare si tusen takk hvis du tar deg tid til å lese dette og hjelpe meg!

Jeg var sammen med en jente som dro på utveksling et år i Brasil i august. Vi hadde et helt supert forhold, men fant ut at langdistanseforhold ikke var tingen. ville kanskje si at hun var den som gjorde det slutt med meg. Hun sa hun skulle prate med meg senere osv, men hun gjorde aldri det og har for så vidt ikke gjort det enda. Jeg hadde 5 måneder med skikkelig kjærlighetssorg, men har fortsatt ikke pratet med henne siden det ble slutt fordi hun sa det var så vondt å være så langt borte fra meg og ha de følelsene som hun hadde for meg.

Sist helg møtte jeg søsteren hennes på fylla som er like gammel som meg. Vi er ganske gode venner, men har ikke snakket siden det ble slutt. Hun sa at jeg var den beste kjæresten eksen min (lillesøsteren hennes) noen gang kunne fått og hun forsatte og skryte av meg og sa at hun heller ikke hadde pratet med eksen min. Jeg ble jo veldig glad og fikk litt håp tilbake. Jeg savner henne veldig, men vet at jeg er i en vanskelig situasjon siden vi sikkert har vokst fra hverandre. Jeg skulle ønske jeg bare kunne glemt henne, men det er ikke helt sånn det funker dessverre.

i tillegg til dette her har jeg fått meg en kjæreste i tillegg! Jeg har fortalt henne alt om eksen min, men jeg vet ikke helt om jeg faktisk har så sterke følelser for denne jenta og jeg vil ikke være drittsekk i det heletatt! hun sa hun fortsatt ville være sammen med meg selv om ting sikkert blir veldig usikkert når eksen min kommer hjem. Jeg vet ikke helt om jeg burde gjøre dette mot henne. Greia er at jeg liker henne veldig godt, men har aldri fått avsluttet det forrige forholdet på en ordentlig måte og tenker jo fortsatt masse på eksen.

Hva gjør jeg, og hva skal jeg gjøre med eksen? Tenker å la være å prate med henne til hun kommer hjem og heller prater ordentlig med henne face to face på en hyggelig måte, men samtidig ikke for hyggelig. Vi har en felles venn som jeg kjenner veldig godt så kan jo "tilfeldig" møte på henne når hun kommer hjem på en naturlig måte. Høres dette ut som en god plan?

Lilja

Når kommer hun hjem da?

Jeg synes den beste planen er å få snakket med henne skikkelig, og dette initiativet kan jo også du ta.. :) Jeg tenker at uansett vil det ikke være rikitg å gå videre med en annen dame når ikke ting er avklart i forhold til x-en.. er det ikke bedre å bare ta den praten, og face det som kommer, deale med det, og evnt gå videre med eller uten x-en eller da med en ny dame.. :)
Fake it 'till you make it...

Gutt1995

Tusen takk for svar! :)

Hun kommer hjem om ca 4 måneder og jeg har ikke pratet med henne på 6 måneder nå. Jeg tror det vil være lurt for meg å ikke prate med eksen før hun kommer hjem, men heller ta det når hun kommer. Jeg tror den dama jeg har nå blir litt rebound for meg. Jeg hater den følelsen for å jeg liker virkelig ikke å såre andre, selv om jeg vet det er til hennes eget beste (og mitt)

--WTF?--

Det du trenger å jobbe med er å ta kontroll over følelsene dine.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Lilja

Jepp, livet hadde vært veldig enkelt hvis man bare kunne tatt kontroll over følelsene sine.. ;)

Uansett, hvis jeg var deg, ville jeg ha snakket med henne sporenstreks for å kunne leve livet mitt videre.. men det er nå meg.. fire mnd er jo en stund.. er det ikke bedre å få korta på bordet og komme seg videre? Viktig å ikke bli hengende fast i fortiden.. :)
Fake it 'till you make it...

--WTF?--

Quote from: Lilja on February 06, 2014, 06:56:59 AM
Jepp, livet hadde vært veldig enkelt hvis man bare kunne tatt kontroll over følelsene sine.. ;)

Det tar en stund før man får det til, derfor er det bedre jo tidligere man blir bevisst på prosessen og setter i gang. En metode jeg har brukt er å tvinge meg selv til å konfrontere min største frykt (hard eksponeringstrening). F.eks. kan man (i en periode) bytte til et miljø der det er høyere krav til selvdidiplin og lavere toleranse for "følelsesutbrudd". Alt man sier og gjør (som er en manifestasjon av tanker og følelser) må da forklares rasjonelt for å bli godtatt, først for en selv, deretter for resten av gruppen (hvis ikke handlingene taler for seg selv). Dette påvirker underbevisstheten og man endrer sine tankevaner over tid, uten å gi dermed slipp på sin personlighet eller "stil".

Når man står i situasjonen, stopp opp og tenk: "Hvorfor føler jeg dette? Er denne følelesen berettiget? ".

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Lilja

Jeg kan se at det å ta kontroll over følelser i gitte settinger kan fungere, spesielt når det gjelder eksponering for ting man frykter, (noe som også skaper mestringsfølelse), men jeg tenker også i større grad på fokus - hvor mye fokus skal en tanke ha.. og klart, man skal reflektere over hvorfor man føler som man føler..

Når det kommer til relasjoner til andre mennesker er følelsene sjelden rasjonelle, for jeg tror det er viktig i en setting til andre mennesker, at man stopper opp og evnt gjør seg ferdig med en sorgprosess over evnt å ha mistet noen, uten å lulle seg inn i sin egen elendighet.. hvis man skal gå rundt å kontrollere følelsene sine hele tiden, vil man ikke ende opp med å bli en smule kynisk? Det er viktig å ikke løpe forbi seg selv heller, men å finne en balansegang.. :)
Fake it 'till you make it...

--WTF?--

Quote from: Lilja on February 06, 2014, 14:03:44 PM
Hvis man skal gå rundt å kontrollere følelsene sine hele tiden, vil man ikke ende opp med å bli en smule kynisk?

Dette er en utbredt misforståelse. Å kontrollere følelsene sine betyr ikke å undertrykke eller slå dem av permanent, men å kunne kanalisere dem i en konstruktiv retning. Å gjøre seg ferdig med en (naturlig) sorgprosess er å ta kontroll over følelsene. I dette tilfellet virker det som om trådstarter har gjort noen valg som hindrer denne prosessen ved å opprettholde en illusjon om at det fortsatt er håp, derav 5 måneders kjærlighetssorg. Ellers kunne han jo bare latt være å snakke med søsteren til ex'en (evt. la være å gå på fylla). De fleste mennesker forstår en beskjed som "jeg tror det er best for alle at vi ikke snakker sammen på en stund".

Vi må ikke glemme at den andre parten også har et ansvar. Når man velger å gå inn i et forhold, men likevel vet at man kommer til å reise utenlands, så bør man tenke over konsekvensene for den andre (ref. Skjervheim), også på det følelsesmessige planet. Det hun har gjort her ("hun sa det var så vondt å være så langt borte fra meg" kombinert med valget om å dra så langt bort selv) er jo faktisk manipulering.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Gutt1995

Jeg har mye følelser når det kommer til andre jenter, og det har jo sine gode og onde sider. Jeg er ikke ute etter å kontrollere følelsene mine, for da tror jeg at hele personligheten min vil endre seg. Og jeg vil nok mest sannsynlig bli en ganske kald person, noe som ikke er meg i det heletatt. Det er jo ikke sånn at jeg våkner hver morgen og føler livet mitt er tungt og hardt, tvert i mot! jeg er jo glad og livlig, det er bare denne tanken på at eksen min snart kommer tilbake og vi er så uferdige noe jeg vet begge føler som ligger å lurer i hodet mitt. Veldig vanskelig å sette ord på det jeg føler og tenker egentlig, men jeg gir det ihvertfall et forsøk.

det hjelper faktisk å skrive det ned her og få litt respons av noen andre enn venner. Sikkert noen der ute som forstår meg :) Tusen takk for svar også forresten

Gutt1995

Det var ikke helt den klassiske "jeg tror det er best vi ikke snakker sammen på en stund" som du antar. Det er litt mer komplisert enn som så skjønner dere. Jeg har heller ikke kjærlighetssorg nå, jeg bare tenker på henne og savner henne (det er på en litt annen måte). Jeg sitter heller ikke å lager illusjoner om at hun fortsatt er interessert og er helt crazy stalker. Jeg bare er spent på hva som skjer når hun kommer tilbake og hvordan jeg takler den situasjonen :)

Gutt1995

Ja, jeg er veldig enig om at jeg må komme meg videre, men når hun kommer hjem er jeg sikker på at jeg kommer til å gå gjennom en del av det samme. Er synd og si det og jeg vil jo ikke, men kan jo ikke noe for ting jeg føler dessverre. Men har går videre sakte, men sikkert. Og hvem vet? når hun kommer hjem kan det vise seg at det bare er tanken med henne jeg likte og ikke selve jenta?

Skal fortsette å trene, noe som har vært veldig veldig lurt den siste tiden og fortsette å dra ut! har god kontakt med mennesker og er flink til å prate med jenter, så det ordner seg sikkert for snille gutter :)

Gutt1995

Fant ut at forholdet jeg var i, ikke var noe å satse på! Jeg måtte gjøre det slutt og merkelig nok hjalp det meg veldig til å komme over eksen. Nå er det på tide å være litt singel og møte ny mennesker og ha det litt gøy :) takk for hjelpen!

Love

Du var nok bare usikker på hun nye, og da idealiserte du exn. Du vet nok innerst inne at du vil ha noe som matcher det du hadde eller bedre. Og dermed tar du ikke til takke med noe som bare er tidsfordriv:D