Gruppe på facebook

Started by tore, November 13, 2012, 14:58:37 PM

Previous topic - Next topic

tore

Jeg er medlem av "Stopp voldtektene i Trondheim" på facebook.

I dag kom de med statusen: "Julebordssesongen er her. Ikke bli en voldtektsmann av den grunn. Stopp voldtektene i Trondheim! Takk!"

Statusen har 160 likes og ingen kommentarer.

Er det bare jeg som blir irritert av formuleringen? Akkurat som om vi gutter må passe oss så vi ikke voldtar noen på julebordet, fordi det er det vi egentlig drømmer og fantaserer om. 99% prosent av oss ville jo aldri i verden ha gjort noe sånt.

Vet det bare er en gruppe på facebook, men jeg kjenner jeg blir irritert av sånt. Overreagerer jeg?

Meldte meg ut av gruppen forresten.

Femininist

Skjønner du blir irritert. Og jeg synes ikke du overreagerer. Dumt å formulere seg som at "alle menn er potensielle voldtektsforbrytere" det er med på å skremme og bygge opp om forestillingen om at alle menn er skumle, noe som er dumt da 99% faktisk er ganske ålreighte.

Samtidig så er det svært sjelden en ser slike formuleringer, somregel er formuleringene "julebordssesongen er her. Kle på deg så du ikke blir voldtatt. Stopp voldtektene i Trondheim! Takk!" Som om det er lettkleddhet som er årsaken til voldtekt. Slike formuleringer irriterer meg igjen ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

tore

#2
Takk for forståelsen. Helt enig at det blir for dumt.

Angående lettkleddhet, så skjønner jeg at det irriterer. Hadde jo vært dritkjedelig hvis alle jentene gikk i collegegenser og løse bukser  :)

Jeg tror mange av de som sier det har den oppfattningnen at "pene lettkledde jenter på byen har jeg ikke sjangs på, derfor er de horer og får litt som fortjent". Det er sikkert andre jenter som er misunnelige på de som kan være lettkledd på byen som sier det også. Det jeg mener er at det kan være andre underliggende årsaker som gjør at de sier at jenter ikke burde være lettkledd.

dagligvare

#3
Jeg hater slike politisk korrekte kommentarer som alle "må" like. Utrolig vanskelig å holde seg unna å skrive sarkastiske motkommentarer. Men da får man jo bare hylekoret mot seg. Jaja.

Fikk lyst til å skrive "Ikke bli voldtektskvinne heller! Mange klåfingra frustrerte fruer der ute". Meen best å bare ignorere det.

lamasen

Det er Facebookgrupper.. Det er litt som å hisse seg opp over meningene som er skriblet på offentlige dasser.
Det flommer over med idioter i verden, nettet har bare gjort de litt for synlig. Ikke kast bort energien deres på de :)



Kermit

#5
-

Lars GV

#6
Quote from: Kermit on November 13, 2012, 17:18:57 PM
Quote from: Autowin on November 13, 2012, 17:05:55 PM
Det som likevel trygt kan sies, er at jenter har over 51 % av skylda for at voldektene skjer.

Jeg er ganske ny her, men er det sånn at det er heltidsjobben din å trolle forumet, slik det kan virke som? D'oh, nå ga jeg deg vel bare oppmerksomheten du ønsker.

Jeg sletta posten siden den ikke har noe her å gjøre, så jeg oppfordrer folk til å overse både kommentaren og dette svaret, og holde seg til resten av trådens tema. Skyldsspørmål om voldtekt er ikke et tema som hører hjemme her, hverken i denne tråden eller på dette forumet overhodet.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

--WTF?--

Ingen som tvinger dere til å være på facebook...
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

tore

Quote from: dagligvare on November 13, 2012, 16:29:32 PM
Jeg hater slike politisk korrekte kommentarer som alle "må" like. Utrolig vanskelig å holde seg unna å skrive sarkastiske motkommentarer. Men da får man jo bare hylekoret mot seg. Jaja.

Jepp, ingen som skrev motkommentar, men det er sikkert mange som har lyst.

Quote from: lamasen on November 13, 2012, 16:34:47 PM
Det er Facebookgrupper.. Det er litt som å hisse seg opp over meningene som er skriblet på offentlige dasser.
Det flommer over med idioter i verden, nettet har bare gjort de litt for synlig. Ikke kast bort energien deres på de :)

Ja, mye å hisse seg opp over på nettet  :)