Intelligens, sjekking og forhold

Started by upandcoming, December 03, 2011, 00:17:51 AM

Previous topic - Next topic

Stemning

Hjernen er ikke en muskel. Vær så snill å ikke si dette mer. Det er 0 muskelfibre i hjernen. Det at du kan trene hjernen til å fungere bedre til det du trener på, betyr ikke at den er en muskel.

Over til trening av IQ. Det er slik at man blir bedre til å løse IQ-tester av å ha løst noen før. Man kjenner igjen en del av prinsippene og fremgangsmåtene for ulike oppgaver, og vil derfor trenge mindre tid på en del av oppgavene, som igjen fører til at man har bedre tid på de vanskeligste oppgavene mot slutten av testen. Da får man altså litt bedre IQ-score, enn første gang man ser slike oppgaver. Det er dog ikke det samme som at man faktisk får mer IQ av å løse oppgavene. Det blir riktigere å si at man lærer "reglene" for hvordan man løser oppgavene, det er altså kunnskap om IQ-tester som gjør deg flinkere til å løse dem.

Da jeg tok mine første tester scoret jeg 5 lavere, enn etter å ha gått igjennom en del fremgangsmåter for løsing av slike tester med min far. Grunnen til at det er slik er at det ikke lar seg gjøre å lage tester hvor du får målt intelligens uten at litt kunnskap involveres i testen. Som i vanlige IQ-tester, kunnskap om hvordan man kan angripe oppgavene. "Spilleregler".

Stemning

#16
Takk Ananas. ;D Trengte å la avsporingen vår, som det vel var, ligge litt. ;) Den får meg til å høres alt for arrogant ut.

Quote from: Ananas on December 04, 2011, 22:49:21 PM
Quote from: upandcoming on December 03, 2011, 00:17:51 AMEr det noe med "dumme" gutter som gjør  dem til bedre sjekkere?
Hva legger du i dum? Det du anser som "dummere" trenger ikke nødvendigvis å bety mindre intellektuell, men kanskje bare mindre tilsynelatende analytisk. Det synes på deg om du tenker for mye.

Her har jeg en observasjon; når jeg drikker liker jenter meg bedre (bedre suksessrate). Jeg tenker at det er fordi jeg snakker om mye enklere ting og er mye lettere til sinns. Tenker mye mindre!

Selveste

Her har jeg en observasjon; når jeg drikker liker jenter meg bedre (bedre suksessrate). Jeg tenker at det er fordi jeg snakker om mye enklere ting og er mye lettere til sinns. Tenker mye mindre! Dette har jeg også merket.

Jeagle

alt med et vis måte holde da vel:p men det sier seg vel selv
å være eller ikke være

UDA

Nå har jeg litt vanskelig å se hvordan denne diskusjonen har kommet seg fram til om IQ kan trenes eller ikke.

Når det kommer til "jenter som liker gutter som er dummere enn seg selv" mener jeg dette har lite med saken å gjøre. Det handler mer om hvordan gutter oppfører. "Dumme" gutter på ungdomsskolen var i det minste smarte nok til å kunne prate ganske normalt med jenter. Mens de "smarte" guttene (nerdene) som ofte ikke kunne kle seg eller si mer enn tre mumlende ord i en setning til ei jente ble sjelden skolen kjekkas.

Etter ungdomsskolen derimot, når de fleste nerdene faktisk klarer å snakke med jenter (kanskje til og med klare å kle seg og oppføre seg ganske normalt), blir saker og ting forandret. Kanskje ikke helt til det motsatte med tanke på at mange av "verdiene" hver gutt har henger igjen fra ungdomsskolen. For hvilke jenter ville datet en dust hvis hun kunne fått en smart gutt som var like god i sosiale sammenhenger. Jeg vil derfor personlig velge å konkludere med at de "dumme" guttene ofte er mer attraktive når man enda er ung, og at dette i mange tilfeller kan snus rundt når man blir eldre.

Når det kommer til hva jeg foretrekker så har intelligens "ingen ting å si" så lenge jenta klarer å holde en god samtale. Hvis jeg kunne fått drømmedama ville jeg gjerne hatt ei jente som var smartere enn meg så jeg kunne hatt noe å bryne meg på.
No brain, no pain - no pain, no gain