Kjønnsdiskriminering

Started by Habbi, August 13, 2012, 03:07:41 AM

Previous topic - Next topic

Habbi

Godtfolk!

Noen andre som har opplevd å bli kjønnsdiskriminert på noen utesteder i Norge - at de tar 100kr i "guttegebyr", mens jentene kommer inn gratis (også når de er i en gruppe på 7jenter og 3gutter)?

Opplevde det uansett nå i kveld på Ricks i Bergen, og frister i det minste ikke til å prøve å stikke innom der mer  >:(

Femininist

Jepp, opplevde det på Gossip i Trondheim. Gratis inngang før 11, jentene fikk stempel (for å komme inn gratis hele kvelden), guttene måtte vente til etter 11 med å få stempel. Vi dro derfra og gikk ikke tilbake for å si det slik ;) (Mitt første og eneste møte med Gossip...)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Squirtle

Det er kjønnsdiskriminering.

Det samme gjelder det når jenter blir på spandert drikke og stikker. - Det der er jo et kjent "problem" for enkelte.

Det er overalt i samfunnet og nå må snart mannfolka ta til motmæle.

lamasen

Man kan jo sutre over dette, men effekten av det er jo at guttene er i mindretall inne på utestedet :)

Jeagle

vil du gjøre noe med dette så skriv til media eller noe:p
å være eller ikke være

--WTF?--

Quote from: Jeagle on August 13, 2012, 10:55:26 AM
vil du gjøre noe med dette så skriv til media eller noe:p

Ja, det kunne vært interessant å få belyst om dette faktisk er lovlig. Da kunne man også fått satt fokus på den trynepolitikken som forekommer på enkelte utesteder.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Ananas

Lovlig? Å dra ut på byen og faktisk komme inn er ikke en menneskerett, det er et privilegium og et tilbud du har som forbruker. Det er i utgangspunktet ikke gratis for noen, men de vet at hvis gutter vet at det er mange jenter på et gitt utested, så tiltrekker det flere gutter. Jeg vet med meg selv og kan faktisk helt oppriktig si at hvis det hadde vært et utested der ute som utelukkende slapp inn kjekkaser (for det er i utgangspunktet pene jenter som slipper inn gratis), så hadde jeg med glede betalt 100,- for å slippe inn ;D

Alternativet er at de driver å hvitvasker heroin-penger og egentlig tar "betalt" for jentene.

Stemning

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 11:27:46 AM
Lovlig? Å dra ut på byen og faktisk komme inn er ikke en menneskerett, det er et privilegium og et tilbud du har som forbruker. Det er i utgangspunktet ikke gratis for noen, men de vet at hvis gutter vet at det er mange jenter på et gitt utested, så tiltrekker det flere gutter. Jeg vet med meg selv og kan faktisk helt oppriktig si at hvis det hadde vært et utested der ute som utelukkende slapp inn kjekkaser (for det er i utgangspunktet pene jenter som slipper inn gratis), så hadde jeg med glede betalt 100,- for å slippe inn ;D

Alternativet er at de driver å hvitvasker heroin-penger og egentlig tar "betalt" for jentene.

Du og den heroinen.  ;D


Ananas

Det er faen ikke det :)

De reklamerer for at det er gratis for kvinner, og 100 spenn for menn. Når menn da velger å komme dit og ser at, ja, her var det faktisk gratis for kvinner og 100 spenn i inngang for menn, så kan de ikke klage over at det er diskriminering og ulovlig. Det er som sagt et tilbud og ikke en menneskerett å komme inn på utesteder.

Ananas


--WTF?--

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 11:27:46 AM
Alternativet er at de driver å hvitvasker heroin-penger og egentlig tar "betalt" for jentene.

Kokain, ikke heroin.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Ananas


dagligvare

Quote from: Ananas on August 13, 2012, 12:52:39 PM
Det er faen ikke det :)

De reklamerer for at det er gratis for kvinner, og 100 spenn for menn. Når menn da velger å komme dit og ser at, ja, her var det faktisk gratis for kvinner og 100 spenn i inngang for menn, så kan de ikke klage over at det er diskriminering og ulovlig. Det er som sagt et tilbud og ikke en menneskerett å komme inn på utesteder.

Det er ulovlig på lik linje med å utlyse stillinger hvor man sier at kvinner (eller menn) ikke vil bli vurdert. Det er ikke en menneskerett å få hvilken jobb man vil heller, likevel er det ulovlig. 

Se ellers linken jeg la ved i forrige innlegg.

lamasen

Quote from: dagligvare on August 13, 2012, 13:10:04 PM

Det er ulovlig på lik linje med å utlyse stillinger hvor man sier at kvinner (eller menn) ikke vil bli vurdert. Det er ikke en menneskerett å få hvilken jobb man vil heller, likevel er det ulovlig. 


"kvinner oppfordres til å søke" skriver man da da istedet :)