Huske ansikter (og navn)

Started by dtn, October 30, 2012, 10:46:29 AM

Previous topic - Next topic

dtn

Jeg har et lite problem... Jeg sliter ofte voldsomt med å kjenne igjen folk etter at jeg har snakket med dem én gang. Jeg kan gjerne stå å snakke med dem i 5-10 minutter, men treffer jeg på dem neste dag (eller noen ganger bare 30 minutter senere) ringer det få bjeller. Sliter forsåvidt med navn også, men det er jo litt mer vanlig.

Jeg sliter med dette både i forhold til sjekking på byen, men også i jobben min, der jeg er en serviceperson. Hvis noen for eksempel leverer en PC til meg som jeg skal gjøre noe med, og kommer tilbake dagen etter og sier "jeg skal hente pcen min igjen jeg", så er det sjeldent jeg klarer å koble personen opp mot hvilken pc det gjelder.

Jeg har absolutt ikke dårlig hukommelse ellers (snarere tvert imot), så jeg tror dette er noe jeg burde kunne gjøre noe med, hvis jeg bare konsentrerer meg om de rette tingene. Er det noen som har noen tips?

SpantaX

Jeg bruker å lage huske-regler om utseende og navnet til personene jeg møter :) (Nå mener jeg regler som i rytmisk rim, ikke retningslinjer)

f. eks. "Lars med skjegg og halvlangt hår, får ikke noe sex i år"

Det hender jeg bare kobler navnet med utseende demmes også: "Feite-Marte" eller "Fine-Trine"

Dette er selvsagt noe jeg ikke sier til dem, siden feite-Marte neppe er et kompliment :p
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

deepArne

Eg har det motsett problemet som deg; eg hugsar alle eg har møtt gjennom heile livet. Har skrive ein tråd om det her på forumet også. Sidan dette er noko som skjer automatisk for meg, har eg lite å bidra med på ansikt. På namn er strategien å kople personen til ein annan eg kjenner med same namnet, og å vere fokusert på den andre personen når eg presenterer meg.