MODELLERING

Started by GENERAL PLAYA, April 01, 2015, 00:42:55 AM

Previous topic - Next topic

GENERAL PLAYA

Hei Playa her...
Hva er det jeg burde legge merke til og modellere fra folk. Som er gode sosialt. Det er bare gi råd om hva man burde tenke på når man modeller.
Og legge merke til.

Kjetil GV

Modellering er gull for utvikling, men det kan være litt vanskelig å forstå helt nettopp hva som gir en person de gode egenskapene du selv ønsker du hadde.

Generelt vil jeg si at du må velge egenskapen du har lyst til å modellere selv. Flink sosialt er jo ganske bredt.

Sannsynligvis må det en del prøving og feiling til dersom du modellerer ALT en person som er flink sosial gjør, så er det ikke sikkert du plukker opp bare de gode egenskapende.

Feks: I eksempelet at "Bad guys get the girls first" så er det ikke det at du er "Bad" som gjør at jentene liker deg, men det at du oppfører deg som om du har høy verdi fordi du ikke bryr deg om hva andre syntes/reagerer eller gjør. Så i slike tilfeller er det egentlig ureaktiviteten som er attraktiv, og ikke det at man er slem.

Hadde du modellert en slem person så ville du kanskje fått mer draget på damene, men du ville også blitt slem...

Skal du forstå og pinpointe nøyaktig hva vedkommende gjør tenker jeg det er viktig å forstå mekanismene og teorien rundt det du vil modellere.
Når du kan kjenne igjen mekanismene i en person som gjør at de fungerer bra sosialt, så vil det være lettere å se hva og hvordan de gjør ting, og deretter modellere det.

Det går selvsagt an å gjøre det andre veien også. Prøve først og forstå etterpå. Dette er kanskje det man må gjøre dersom det ikke finnes teori eller nok eksempler omkring temaetl

Mange av tingene under kan påvirke hvordan man er sosialt:
-Være ureaktiv ovenfor andre mennesker
-Ikke være redd for å si det man mener
-Ikke være redd for å ta litt plass i samtalen(at du aldri slipper til i praten fordi de andre prater)
-Prate høyt nok og selvsikkert (som ikke betyr å være høylydt og brautende)
-Flink til å lytte
-Flink til å stille spørsmål
-Inkluderende
-Morsom
-Godt humør
-Ikke klengende

Litt rask googling:

http://www.succeedsocially.com/friendly
http://www.wikihow.com/Become-a-More-Social-Person

Kan også anbefale boken: "How to win friends and influence people"
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

GENERAL PLAYA

Takk for svar Måka
Men lurer på noe. Jeg har en venn av meg som er god sosialt. Har høy verdi og er den mest populære på skolen min. Alle vet om han. Men han er ikke det man kan kalle en kjekkas ;-)  og han kler seg som en dass. Men for det synes de fleste jenter at han er kjekk og alle henger og snakler med han gutter og jenter. Og ingen har baller til åutforde han sosialt eller physisk.Jeg har kjent han i to- tre år så jeg har  har sett masse fra han. Men hva   er det jeg skal gjøre  her for å modellere til meg de gode tingene hans.  F.eks  han er dritt sleip. By the way       han er dritt bra for å snakke for seg selv og sånne comeback. F.eks en jente spurte han en gang foran hele klassen høyt.......Are you virgien???? Og han     svarete med et lurt smil og på en rolig stemme was I ever virigen.  og hun jenta lo..hva er det jeg kan modellere fra han her ??? være rolig når noen prøver å angripe meg sosialt???
prøver du og si gjør det han gjør også blir du som han over tid???   
han er veldig leken tullete men det går ikke over til  en måte at han oppfører seg som en needy fyr



har kjent han i to år  skal starte å modellere han
huskker mange hendelser med han fra de 2 årene   . hva er det jeg burde tenke på når jeg husker tilbake pà de to årene og   og modeller han.

Boka hvordan vinne venner og påvirke folk er bra . har lest den på Norsk. men   blir man ikek for mister nice guy hvis man gjør det. han venner min gjør som står i boka men samtidig han oppfører seg som om  han eier personer han tuller leken. foreksempel kan han si whats uo styggen på en leken måte og gi deg tulle slag.
sammtidig er han en person som    ikke er en som prøver å bli likt av folk. siden den boka sier unngå diskusjiner
men vennen min diskuter som bare det   
Og jeg har brukt boka praksis funket i starten men jeg ble for mye nice guy. folk ble lei av meg forr følte jeg så det jeg gjirde var å endre strategi ikke bruke det i boka hele tiden men ofte  sammtidig som jeg snakket med mange folk skaffet meg sosial versi. fordi en alle snakker med vil folk snakke med. og jeg ble mer useeiøs leken tullete . funket det her           

p.s jeg vil modllere han for å bli bedre sosial   men jeg vill ikke modellere han når det gjelder pick up med jenter   . fordi jeg følger gv metoden. men tar litt fra han der å ;-)
hva burde jeg tenke på når jeg modeller han og har noen vært i lignende situasjinen o hva gjorde de her.
la meg oppummere hva skal jeg tenke på når jeg modeller

Kjetil GV

#3
Quote from: GENERAL PLAYA on April 01, 2015, 17:24:28 PM
Takk for svar Måka
Null stress :) Jeg lærer selv, så er ikke noen ekspert på dette, bare kommer med de tipsene jeg kjenner till.

Quote from: GENERAL PLAYA on April 01, 2015, 17:24:28 PM
Men lurer på noe. Jeg har en venn av meg som er god sosialt. Har høy verdi og er den mest populære på skolen min. Alle vet om han. Men han er ikke det man kan kalle en kjekkas ;-)  og han kler seg som en dass. Men for det synes de fleste jenter at han er kjekk og alle henger og snakler med han gutter og jenter. Og ingen har baller til åutforde han sosialt eller physisk.Jeg har kjent han i to- tre år så jeg har  har sett masse fra han. Men hva er det jeg skal gjøre  her for å modellere til meg de gode tingene hans.  F.eks  han er dritt sleip. By the way       han er dritt bra for å snakke for seg selv og sånne comeback. F.eks en jente spurte han en gang foran hele klassen høyt.......Are you virgien???? Og han svarete med et lurt smil og på en rolig stemme was I ever virigen.  og hun jenta lo..hva er det jeg kan modellere fra han her ??? være rolig når noen prøver å angripe meg sosialt???
prøver du og si gjør det han gjør også blir du som han over tid???   
han er veldig leken tullete men det går ikke over til  en måte at han oppfører seg som en needy fyr
Han er veldig ureaktiv, noe som automatisk gir høy verdi. Samtidig har han overflod. Han trenger ikke oppmerksomhet fra andre.

Quote from: GENERAL PLAYA on April 01, 2015, 17:24:28 PM
Boka hvordan vinne venner og påvirke folk er bra . har lest den på Norsk. men   blir man ikek for mister nice guy hvis man gjør det. han venner min gjør som står i boka men samtidig han oppfører seg som om  han eier personer han tuller leken. foreksempel kan han si whats uo styggen på en leken måte og gi deg tulle slag.
sammtidig er han en person som   ikke er en som prøver å bli likt av folk. siden den boka sier unngå diskusjiner
men vennen min diskuter som bare det
Og jeg har brukt boka praksis funket i starten men jeg ble for mye nice guy. folk ble lei av meg forr følte jeg så det jeg gjirde var å endre strategi ikke bruke det i boka hele tiden men ofte  sammtidig som jeg snakket med mange folk skaffet meg sosial versi. fordi en alle snakker med vil folk snakke med. og jeg ble mer useeiøs leken tullete . funket det her   
Det er viktig å tenke helhet. Verktøyene fra boka kan brukes i gitte situasjoner. Fortsatt så er det viktig at du ikke trenger noe fra andre folk. Ikke er for reaktiv. Det er nok lett å bli oppfattet som en som smisker og er ute etter noe. Tror du har gjort lurt i å bli mer leken og tullete. Dersom du er enig i alt alle sier og syntes alt alle gjør er kult vil du bli oppfattet som om du juger. Så å stå for sin egen mening og diskutere er positivt for å vise andre at du selv mener du har verdi. Samtidig så risikerer du litt å bli mislikt, noe som faktisk gjør at du bygger tillit fordi man blir oppfattet som mer ærlig.

Når han tuller med folk og gir tulleslag så er det en form for dominering. En som ser seg selv med like høy verdi ville tullet tilbake og gitt et lekeslag tilbake.

Quote from: GENERAL PLAYA on April 01, 2015, 17:24:28 PM
p.s jeg vil modllere han for å bli bedre sosial   men jeg vill ikke modellere han når det gjelder pick up med jenter   . fordi jeg følger gv metoden. men tar litt fra han der å ;-)
hva burde jeg tenke på når jeg modeller han og har noen vært i lignende situasjinen o hva gjorde de her.  la meg oppummere hva skal jeg tenke på når jeg modeller

GV teorien snakker om sosialt press, og at evnen til å takle den spenningen det gir.

Se for deg at når hun jenta sa det virgin greiene at alle kikket på ham. Han var under et stort sosialt press.

Hvordan taklet han det? Han var rolig, smilte til og med lurt (som er sexy) og sa noe morsomt uten å forklare seg. Hadde han sagt Ja eller Nei så hadde han kvalifisert seg, men han ungikk på en måte å svare på, og viste at han gav faen.

Se for deg hvordan ansiktsmimikken hans så ut når alle så på ham.
(for å forstå sosial spenning så hjalp det å se for meg at de som ser på sender en laserstråle med øynene. Jo fler som kikker, jo sterkere stråler. De bare preller av på ham. Han kunne like gjerne sittet alene i rommet. Han er helt rolig)

Tenk deg hvordan han følte det innvendig.

Forestill deg at du går inn i ham, og ser gjennom hans øyne og ser ut på klassen. Tenk at du ikke merker blikkene engang, men er helt komfortabel, mens du prøver å føle det han følte, tenke det han tenkte, høre det han hørte.

Lag det bildet i hodet ditt ekstra stort. Lag følelsene sterkere. Lydene høyere. Luktene tydeligere, fargene sterkere.

Dersom du fulgte denne øvelsen har du akkurat visualisert ureaktiviteten hans. Visualisering av situasjoner oppfattes av hjernen som virkelige situasjoner, så dersom du øver på dette, så kan du øve inn å være ureaktiv.

Så neste gang du da er i en situasjon med mye sosialt press, så vil det dersom du har øvd mye og på riktig måte hjelpe deg å reagere riktig. Dersom du selv også tenker på å trekke frem hvorden det føles ut når du visualiserer kan du forsterke effekten(mener nå jeg).

Det vil også hjelpe deg i sjekkingen å bli mer ureaktv.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

GENERAL PLAYA

Nok en gang takk for svar ;)
Det du skrev lærte jeg en del av, takker!!!
Kommer til à komme med flere hendelser med han, så kan du kommentere dem og  si hva som er nyttig her man kan lærere av. Fordi merket at du vet hborfor han gjør det han gjør !
Et spørmål til deg Måka og dere andre i dette forumet
Har dere merket at det har blitt mer challenge når det gjelder sjekking på byen i Norge at det er flere som vet om det og som har fått baller og driver med sjekking . Har noen merket at det blir masse gutter på en jente. ??
Mer challenge på nett og ute på byen ???

GENERAL PLAYA

Og kan noen please skrive en forklaring på hva ureaktiv betyr??

Kjetil GV

Ureaktiv = reagere ingenting, lite eller sakte.

Eks kompisen din alle ser på ham med det virgin greiene:
Han sitter rolig og avslappet, reagerer sakte eller lite, + svarte ikke = ureaktiv
Hva ville en reaktiv person gjort i samme situasjon?
Blitt stressa, smilt nervøst, kanskje kikket ned og rundt seg for å se på reaksjonene til folk, nølt, ikke vist hva skulle si, men jobbet for å svare lurt, blidgjøre de rundt seg. Sagt noe imot jenta. Kanskje fuklet med noe. Rødmet. etc. Alt dette var reaksjoner på spenningen som oppsto= reaktiv.

Å bruke "komfortabel med" kan kanskje passe i noen situasjoner. Fordi han er komfortabel med spenningen som oppstår.



Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

GENERAL PLAYA

Jeg kan merke at du vet hvorfor han gjòr det han gjør.
kan du gi meg noen kjennetegn med folk som han .hva som kjennetegner folk som han du. At han er rolig og ureaktiv . Det er noen kjennetegn har du noen andre.
og jeg føler  du har erfaring med sånnr personer . Kan du skrive hvordan de forholder seg til andre og oppfører seg. Vennen min er leken og tullete men han vet når det passer à være det og når det er en dårlig ide å værw det.
og jeg kan se at du har vært på bootcamp :-) heldig ;-) skal snart jeg også. Da du tok BC hvordan modellerte du de i gv hva tenkte du på. Hva slags egenskaper vakgte du å modellere .  Er dette en god vei til à få sosial verdi ???
Noe annet som jeg føler at gjør han så populær er at han har en sånn type làtter han bruker
har du noen gang merket de som er sosial flinke ler mye ??? Han gjør det samme ler mye er dette noe jeg burde modellere og har du erfaring om dette her fordeler og ulemper er det bare å komme med det
jeg håper jeg for svar ;-)
og en annrn ting har du lest boka the 48 laws of power .i boka skriver han at man må få folk til å trenge deg bli avhengig av deg. Jeg tror det også er at han vennen min har sosiap verdi pga dette. Fordi de fleste folka på skolen trenger han. Når det gjelder sjekking. Og at nàr en eller annen får problem så spør de han om hjelp.
ja tilbake til sjekkingen . Samtidig som han har mye sosial verdi er han også en god sjekker. Han ee sammen med en av de deiligste jentene på hele skolen.og han hjalp vennen sin til å få en av de andre. Saken er at folk spør han om råd og han gir med glede . Til og med jeg har spurt men hadde ikke baller nok til å utføre det han sa. Og når jeg spør han hvor han vet om alt dette sier han bare erfaring ikke noe mer...

--WTF?--

Quote from: Måka on April 01, 2015, 19:02:25 PM
Sagt noe imot jenta.

Dette er ikke nødvendigvis problematisk. Han kunne ha kastet shit-testen tilbake på henne og kommet sterkt ut av situasjonen ved å sette en standard for hva slags oppførsel han tolererer, så lenge det passer med stilen hans ellers. Men det kommer gjerne litt an på om man tenker kort- eller langsiktig. Jeg gjorde noe lignende et par ganger for lenge siden, og jentene husket det fortsatt mange år etterpå... ;)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

GENERAL PLAYA

WTF
jeg synes atdet å svare lurt er bedre enn å si noe mot henne. Har aldri bruk den startigen og kommer ikkr til å gjøre det heler. Jeg bare svarer lurt jeg og det funker på meg mer en ofte :-)