Sexobjekt

Started by UDA, September 23, 2012, 20:49:58 PM

Previous topic - Next topic

UDA

Spørsmålet gjelder for både gutter og jenter: Er det positivt å bli sett på som et "sexobjekt"?
No brain, no pain - no pain, no gain

Toshi

Kommer helt ann på situasjonen. Generelt syns jeg det er kjedelig å bli oppfattet feil, samme hva intensjonene er.

Selv er jeg nok mest vant til å ikke bli sett på som et sexobjekt, så noen ganger syns jeg det er ganske ok. Så må jeg vel legge til at det har en del å si hvem det er som gjør det :p Så både positivt og negativt her.

Men jeg ser ikke på det som et problem i det hele tatt siden jeg føler alt har å si med hva en kommuniserer, ihvertfall som gutt.

Femininist

Somregel ikke positivt, men smigrende av og til, så lenge det ikke er det eneste de ser på meg som ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Tror dette er veldig situasjons avhengig. Alle blir sett på som sex objekt av og til, og alle ser på andre som sex objekter av og til.

Forsåvidt har vel jenter mer negative assosiasjoner med det enn gutter, siden for en gutt er det som regel positivt hvis jenter er keen på dem. Eneste gangen jeg personlig har hørt noen gutt klage over det var når det var en homofil mann som var litt sexuelt aggressiv.

UDA

Merker selv det kommer veldig an på situasjon. Nå som jeg har kjæreste er det ikke lenger så kult når jeg blir slått på rumpa, spandert drinker på en sosial rar måte, osv. Hadde på en måte jentene hatt noe kult å prate om kunne jeg likt det. Men det virker som om jentene bare er ute etter kroppen min.

Har begynt å føle hvordan det er å være jente på byen. Det er faktisk ganske kjipt. Spesielt med tanke på at de som gir deg all oppmerksomheten faktisk er jenter du egentlig ikke ønsker oppmerksomhet fra. Det hele er egentlig ganske sært.
No brain, no pain - no pain, no gain

tore

Quote from: UDA on September 24, 2012, 13:11:17 PM
Merker selv det kommer veldig an på situasjon. Nå som jeg har kjæreste er det ikke lenger så kult når jeg blir slått på rumpa, spandert drinker på en sosial rar måte, osv. Hadde på en måte jentene hatt noe kult å prate om kunne jeg likt det. Men det virker som om jentene bare er ute etter kroppen min.

Har begynt å føle hvordan det er å være jente på byen. Det er faktisk ganske kjipt. Spesielt med tanke på at de som gir deg all oppmerksomheten faktisk er jenter du egentlig ikke ønsker oppmerksomhet fra. Det hele er egentlig ganske sært.

Jøss!

Er du godt trent, siden du sier at det virker som jentene bare er ute etter kroppen din?

Potet

Synes det kan være litt ukomfortabelt hvis det er noen jeg ikke er tiltrukket av er veldig sexuelt pågående i en sosial sammenheng. Men innerst inne tar jeg det som et kompliment :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Ananas

Ingen vil bli sett på som et seksualobjekt av uattraktive mennesker. :)

UDA

Quote from: tore on September 24, 2012, 14:11:04 PM
Quote from: UDA on September 24, 2012, 13:11:17 PM
Merker selv det kommer veldig an på situasjon. Nå som jeg har kjæreste er det ikke lenger så kult når jeg blir slått på rumpa, spandert drinker på en sosial rar måte, osv. Hadde på en måte jentene hatt noe kult å prate om kunne jeg likt det. Men det virker som om jentene bare er ute etter kroppen min.

Har begynt å føle hvordan det er å være jente på byen. Det er faktisk ganske kjipt. Spesielt med tanke på at de som gir deg all oppmerksomheten faktisk er jenter du egentlig ikke ønsker oppmerksomhet fra. Det hele er egentlig ganske sært.

Jøss!

Er du godt trent, siden du sier at det virker som jentene bare er ute etter kroppen din?

Trener som oftest en til to ganger om dagen. Men det har jeg da gjort mer eller mindre de siste 12 årene av livet mitt. Det må ha vært noe annet som har falt på plass uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Har dog fått mye bedre selvtillit. Mulig at jeg utstråler dette mer og at jentene legger merke til det.

Quote from: Ananas on September 24, 2012, 17:49:14 PM
Ingen vil bli sett på som et seksualobjekt av uattraktive mennesker. :)

Tror du summerer det veldig greit opp her.

Det er dog en ting til jeg synes er ganske vesentlig. Dette gjelder for begge kjønnene. Hvis en gutt ser at ei jente er omringet av mange andre gutter (uansett om jenta ser på dette som positivt eller ikke) vil verdien til jenta øke i guttens øyne. Og motsatt selvfølgelig. Så selv om vi ikke måtte like oppmerksomhet fra enkelte individer, mener jeg dette helt klart er med på å øke sjansen for å finne en bedre partner ute på byen enn hvis du ikke fikk noen oppmerksomhet.
No brain, no pain - no pain, no gain

Jeagle

Faen vi er overfladiske. Men interessant og lese.
å være eller ikke være

VB

NRK har en artikkel i dag som jeg synes har mye med dette å gjøre,

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8334073

QuoteSeksuell trakassering defineres som seksuelle tilnærmelser som er uønskede, truende eller uvelkomment for den som blir utsatt.

Det er med andre ord den som er mottaker for henvendelsen som avgjør om han eller hun føler seg trakassert. Det igjen har mye hvor attraktiv avsenderen er, ifølge forskerduoen.

– Brad Pitt vil nok slite veldig med å bli opplevd som trakasserende.

VB

#11
Quote from: Ananas on September 25, 2012, 15:17:22 PM
Nå snakker ikke vi om trakassering, men man blir gjerne mer støtt enn vanlig hvis en stygg person viser sin interesse til deg, enn en person man synes er kjekk.

Nei vi snakker ikke om trakassering, men jeg tror det er en klar sammenheng. Folk blir irritert (ie. føler seg trakkasert) over å bli behandlet som sexobjekt når personen som gjør det ikke er veldig attraktiv for dem. Selvfølgelig kan attraktive personer også irritere dem hvis de overdriver objektifiseringen, men som de sier i artikkelen, jeg tror de færreste jenter har noe i mot å bli objektifisert av Brad Pitt.

Quote from: Ananas on September 25, 2012, 15:17:22 PMFor det første så tenker gjerne de fleste "Er jeg så stygg selv?" For det andre så blir man kanskje 'fornærmet' over at 'en sånn' person viser deg, DU SOM ER DEN KJEKKESTE AV ALLE GUTTENE OG PENEST AV ALLE JENTENE, interesse. Hvem er det de tror de er?

Den muligheten hadde jeg ikke vurdert før, men det er selvfølgelig mulig at noen er så ekstremt narsissistiske at de blir fornærmet av det. Godt poeng.

Femininist

En veldig spennende artikkel om seksuelltrakasering, selv om de motsier seg selv litt.

For å ta litt teori om objektivisering og trakasering. Objektivisering er en større kategori, enn seksuell trakasering, ikke all objektivisering er seksuell trakasering, men all seksuell trakasering er objektivisering.

En kan selv objektivisere seg selv (legge ut bilde på deiligst.no). Dette kan føre til både positiv og negativ oppmerksomhet, der den negative er trakasering (og objektivisering), imens den positive er ikke trakasering, men bare objektivisering (sett at personen ser på den andre som ett seksualobjekt og ikke noe mer og fremstiller det slik for personen som har lagt ut bilde av seg selv).

Er objektiviseringen positivt vinklet, men ikke ønsket (for eksempel seksuelle kommentarer på ett fb bilde) regnes det også som trakasering. Og det er nettopp dette som er problemet med mye oppmerksomhet som blir gitt/fått. Det kan være positivt ment, men uønsket, fremstilt feil eller rett og slett være ufint, selv om avsenderen ikke er klar over hva han/hun gjør.

Det handler heller ikke bare om attraktivitet/ uattraktivitet i forhold til om det er ønsket/ uønsket oppmerksomhet. Sivil status, forhold mellom avsender/mottaker og annen kontekst er også avgjørende. Det som blir sagt av en fyr til ei singel jente ute på byen kan oppfattes helt annerledes enn om han hadde vært kollega og sagt det samme på jobb og jenta er i ett forhold.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Femininist

BTW; Sjekking er fult mulig uten å både objektivisere og trakasere!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

George

Quote from: George on September 25, 2012, 19:06:09 PM
Jeg har fått mye mer oppmerksomhet etter jeg startet med testo ved siden av treningen. Damene stryker meg over ryggen og brystet uten å ha sagt så mye som et ord på byen. Man blir plutselig et trofé da man skiller seg ut fra mengden. Jeg nyter å være et sex objekt, kommer det damer jeg ikke har særlig interesse av bort er det jo bare å si man ikke er interessert eller at man har dame. Ulempen er jo at man ser hvordan ting fungerer, tror jeg aldri kan ha et reelt forhold med tillit igjen. Mye damer som er utro for tiden og det verste er at det som oftest er de som tar initiativ.

Hehe ser han ene roomien min har vært her og herjet litt, jeg bruker ikke testosteron, trener generellt veldig lite.