Redd for å føle?Redd for å bli såret?Frykt...

Started by Solskinn, April 23, 2012, 21:15:22 PM

Previous topic - Next topic

Solskinn

Dette er en gjenganger hos de menn jeg dater og en forklaring på hvorfor det aldri blir noe videre med de. Jeg mener nå det egentlig er litt piss...En unnskyldning for noe annet? kanskje for å unngå å såre meg (det er ikke deg, det er meg), du er ikke min type dame likevel, du er ikke kjærestemateriale osv. Det er nå slik at ikke alle menn jeg har vært på datern med har tilknytningsproblemer og tilknytningsrelatert atferd vel?
Er det ett samfunnsproblem? Hva gjør at en mann er så redd for å føle?
Det er ett eller annet jeg ikke helt forstår. Jeg vil heller prøve og feile enn ikke å ha prøvd i det hele tatt. Jeg vil heller vise meg litt sårbar enn å ikke gjøre det. Jeg kommer over en avvisning. Og tar det tid, tar jeg pause og bygger meg selv opp igjen. Jeg føler meg fri når jeg har mulighet til å føle. Muligheten til å være glad i noen, vise det. Jeg har en litt trøblete barndom, men fått mye kjærlighet likevel. Jeg vil heller føle kjærlighet enn å hate og gjemme meg i frykt for å bli såret. Jeg har innehatt begge typer følelser og levevis. Jeg har mange venner, noen av de føler jeg sterkt for og er veldig lojale mot. Jeg har en sterk lojalitetsfølelse. Hvorfor er ikke jeg mer redd for å vise følelser og å bli såret etter at det ble slutt med eksen og jeg etter ti år? Jeg vet bare at neste forhold skal bli dobbelt så bra som det første som varte i ti år, og det går ikke hvis jeg ikke prøver. Hvis det feiler er det ikke alltid jeg som er problemet, det er mye som spiller inn. Hva tenker dere om det å være redd for å føle, frykt for å bli såret?? Hvorfor er man det? Hva er det som har gjort at det å føle for noen sitter så langt inne? Hva med deg? Og hvorfor?

Koraboros

Man må da tåle at ting går til helvete i blant selv om det er skummelt og vanskelig. Tapperhet er ikke å være uten frykt, men å trosse den frykten man føler. Når man er tapper, føler man seg levende og vokser som person.

Det kan hende du skaper ekstra mye frykt ved at du, som du sier, har en veldig sterk lojalitetsfølelse og vil at det nye forholdet skal være dobbelt så bra som det forrige. Kanskje de føler prestasjonsangst hvis de ikke er så forelsket som de synes de burde være. De trives med å date og kunne kanskje tenkt seg et forhold men er redde for at et forhold kan utvikle seg til å bli mer seriøst enn de er klare for.

Solskinn

Veldig greit med ett forum som dette. Jeg får litt input og andre synspunkt.
Jeg har alltid vært ett menneske som må trosse min egen frykt for å motbevise den. Og jeg er stadig i utvikling.

Men kanskje jeg viser mer enn jeg prøver å gjøre. Prøver å være laidback og liksom litt care(lillesøs sitt uttrykk).
Kanskje ser de mer enn jeg klarer å skjule? Men hvis de er så redde for å bli såret...Er da ikke ett menneske med sterk lojalitetsfølelse noe man burde verdsette?

Solskinn

Hvorfor er du dritredd for følelser Kastanje? En variasjon er det nok. Men gjenganger hos de menn jeg har datet. Har datet menn fra 22 og opp til 38. Selv er jeg 31. Han på 22 var vel den eneste som ikke var redd for å føle..Men han ble for umoden for min del. Jeg er også kanskje redd for å føle..Det er mye å ta hensyn til når man velger en partner som man helst vil ha resten av livet. Men det er dette med å prøve og å feile. Jeg kan ikke holde følelsene unna  altfor lenge. Jeg er også avhengig av å skape en relasjon til det menneske jeg dater for å finne ut om han er den riktige. Og hvordan skape en relasjon uten å vise følelser eller bli litt følelsmessig engasjert?

--WTF?--

Det beste svaret jeg kan gi, er at de har noen issues i forhold til seg selv, som du på en eller annen måte konfronterer dem med. (Slik hadde ihvertfall jeg det før.)

Kanskje det har noe med hvilke(n) rolle(r) du tildeler dem i livet ditt? Eller at dere på ett eller annet tidspunkt snakker forbi hverandre?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.