Hvordan vende seg til edru på byen

Started by Selveste, April 02, 2013, 17:30:25 PM

Previous topic - Next topic

Selveste

Bestemte meg for en stund siden for at tiden kanskje var inne for å trappe ned alkoholinntaket. Er jo ikke akkurat sunt for kroppen å drikke alkohol hver gang når man går ut flere ganger i uka.

Men det er vanskelig. Det er så mye lettere å åpne, ha det lure smilet, og ha en flyt i samtalen. Alt blir litt mindre seriøst.  8)

Men det er jo egentlig tåpelig å helle i seg gift for å bli bedre, når man skal drive med selvutvikling.

Det jeg lurer på er, er det mulig å komme i den samme staten edru på byen enn når man er brisen? Føler nesten at det blir litt kjedelig når man er edru.

Og, hvor lang tid tok det for dere å venne dere til det?

Alle svar mottas med kjærlighet  :)

VB

Å dra ut helt edru er veldig vanskelig, personlig prøvde jeg på det en del for noen år siden men ga etterhvert opp. Det jeg fant ut var at det var mye bedre å drikke litt for å komme i form, så jeg drakk ca 1-4 små øl per kveld. Men jeg gikk mye ut alene, noe som gjør det enda vanskeligere å komme i form. Det fungerte bra for min del, ble ikke veldig full, var billig og man husker alt.

Det jeg vil anbefale er å trappe ned gradvis, drikk mindre og mindre hver gang, men drikk nok til at du kommer i form.

Ellers vet jeg at flere folk som går helt edru pleier å forse med alkoholfri øl sammen med venner, altså gjøre alt som du vanligvis gjør bare styre unna alkoholen.

mortenoe

#2
Jeg startet først å bare trappe ned, drikke mindre og mindre. Når jeg i en periode bare tok meg 1-3 øl, gikk jeg over til kaffe og redbull, hørte på musikken jeg liker, varmer opp snakketøyet og tar kanskje å danser crazy for meg selv. Nå merker jeg egentlig ikke særlig forskjell på formen om jeg har drukket eller ikke.. Den er lik.
Når kompisene mine kjøpte seg en sekspakning og ei flaske sprit, gikk jeg heller til butikken og kjøpte 4 øl.. Ofte lot jeg til og med den fjerde stå igjen..

Er ikke _veldig vanskelig_ som VB skriver. Krever bare at du faktisk gjør det, blir mer og mer en vane sak.
Det var dette som virket for meg, og jeg stressa ikke særlig mye heller.

Merker tho stor forskjell på om jeg går fra å ha vært inne en hel dag til og gå på byen uten å ha varmet opp.
Nå som jeg er komfortabel edru på byen er det heller ikke så skummelt med daygame lenger.

Det at du syntes der er kjedelig edru er bare tull. Det er ditt ansvar å gjøre det gøy. Det blir, som du sikkert har hørt før, aldri bedre enn det du gjør det til selv.
Er du klein eller?

Knipetak

Som regel liker jeg å ta et par styrepils, men jeg har kutta betraktelig tilbake. Noen av tingene jeg gjør (ikke nødvendigvis alle tingene hver kveld):

  • Drikker lettøl på vors, evt blander inn alkoholfrie enheter
  • Ofte går jeg ut uten vors og da drikker jeg ikke før jeg går ut men tar gjerne en øl ute
  • Når jeg drikker ute tar jeg gjerne 1 eller 2 runder med vann mellom hver øl
  • Har ofte regelen at jeg ikke har lov å kjøpe øl på utestedet før jeg har åpna noen der. Det funker både som motivasjon for å komme i gang med å åpne, og som trening i å åpne edru :) Lærte den av wanad og bareAre.

Kenti

#4
Min fremgangsmåte som har fungert for meg når jeg har vært ute alene. Ha små intensjoner som dette hver gang du drar ut og beveg deg videre oppover etterhvert som du føler deg komfortabel nok. Dette er nok en veldig steg for steg måte å gjøre det på, det kan være greitt hvis det skulle vise seg å være veldig vanskelig å komme igang.

1. Dra ut alene med intensjon om å utvide den sosiale bobla og bli komfortabel med å sitte på ett utested alene uten å prate med noen eller kikke på telefonen, bare sitt der å vær så komfortabel som du bare klarer (helst der du føler det sosiale presset sterkest).

Det som etter en stund vil skje når du sitter der på en stol alene er at du vil bli mer selvbevist jo lenger du sitter der, og det vil dukke opp tanker som gjør at du aller mest har lyst til å reise deg opp å forlate stedet eller dra opp telefonen og kikke på klokka. Istedenfor å gjøre dette så motkjemper du de negative tankene. På den måten lærer du deg å bli mer komfortabel i omgivelsene og blir bevisst på hvor de ubehagelige følelsene kommer ifra.

Eksempler:
-Bartenderen kaster meg snart ut fordi han ser at jeg sitter her alene og bare drikker vann = Det kan godt stemme at bartenderen har lagt merke til meg, allikevel er ikke han en person som betyr noe for hva jeg syns om meg selv, jeg kjenner ikke han, og hvis han kaster meg ut så er det helt greit. Det har ingenting med meg å gjøre. Utestedet skal tjene penger å det gjør de ikke på en som sitter her og bare drikker vann. Det er bare en del av jobbinstruksen deres i verste fall.

-Alle rundt meg ser på meg og tenker at jeg er en taper fordi jeg sitter her alene og drikker vann = Fuck det!, hvor mange her inne hadde i det hele tatt turt å dra ut på byen edru OG alene? Svært få! Det kan godt være at noen få tenker at jeg er en taper, men det er ikke min type mennesker allikevel!

2. Bli komfortabel med å være ute på dansegulvet alene og edru.

Prosessen på denne er lik nr 1. Negative tanker dukker opp, og du nedkjemper dem med mer fornuftige måter å tenke på.
Den er litt forskjellig i og med at du bør forsøke å danse. Du må plukke opp bevegelser fra andre og teste dem ut for deg selv slik at du til slutt har nok moves til å føle en viss mestring, noe som vil gjøre at du passer inn og føler deg mer komfortabel (selvsagt er det best om du kan danse litt fra før).

3. Prat med minst 3 mennesker på utestedet.

Her er GV-teorien ekstra mye gjeldende. Varm opp på gata, ha en sterk intensjon om at du SKAL fullføre. Legg egoet igjen hjemme, for her skal du ikke prestere, bare fullføre.

osvosv...


Dette er bare eksempler på noen intensjoner jeg har brukt. De fungerte bra for meg når jeg holdt på å dra ut alene og kanskje fungerer de for deg også  :)

Bleu

jeg går ikke på nav men jeg har nå total 45 kroner og har startet som dørselger.. en jobb som er provisjons basert. har gått ut 4 ganger hver uke i flere uker. så gjør deg blakk ;) unngå fulle venner du kommer til å bli plutselig vandt med å gå ut edru.

alkohol er noe man benytter for å få tiden til å gå imens man kommer i humør eller state.

men state kan man få ved gjøre morsomme ting.

Det er bare det at det suger å gjøre morsomme ting før man føler for det.

så gjør det likevel.

.. så plutselig kommer du til å føle for det allikevel.

protip. unngå teite mennesker. Dette kommer til å være vanskelig nok uansett de første gangene :D

FatBoy

Man vender seg til det ved å ..vende seg til det. (tiden til hjelp)
Det vil si, prøve i minst en måned før man dømmer om det var vellykket eller ikke.
Jeg hadde ett halvt år uten drikke i fjor på sommerhalvåret. Som andre skrev før meg, man tenker ikke over det til slutt. Du blir vant til det.
JA, det er mulig å komme i samme state, og I TILLEGG har man klinkende klar bevissthet og evne til å kalibrere og ikke minst evnen til å lære øker betraktelig. Og du pusher deg selv uten støttehjul!

Og, den uuttalte frykten som folk har om at du blir ledd av eller sett ned på pga at du ikke drikker er unødvendig.
Det var riktignok sykt mange som spurte hvorfor jeg ikke drakk, men INGEN lo eller så ned på meg i det hele tatt. Faktisk sa de aller fleste at de respekterte at jeg ikke drakk, spesielt siden alle andre gjorde det.
Le av oss eller se ned på oss fordi vi ikke drikker? Yo.. Går vi på ungdomsskolen eller?

Selvfølgelig er det visse issues med fulle folk som gjentar seg selv 30 ganger osv, men tenk, kommer de til å huske deg om du bare smyger deg vekk? Vær glad at du ikke ER en som gjentar seg selv 30 ganger selv, du! :)

Jeg har tenkt på å kjøre edru-stil i sommer og. Fuck it, Im gonna do it! Edru, baby!

Peace

Selveste

Herlig! Takk for gode og utdypende svar folkens. 8) mye bra å hente her.

FatBoy

Jeg har startet på en edru periode på ubestemt tid.
I fjor bestemte jeg meg for én måned edru, men det ble syv.

Så jeg drar i gang en måned edru i første omgang, hvem er med meg?

Noen som tør å hoppe i det?
Mange fordeler når det kommer til game.

FatBwoiii.