Trene magen

Started by Zervs, December 31, 2014, 11:35:26 AM

Previous topic - Next topic

Endre GV

#15
Quote from: Zervs on December 31, 2014, 11:35:26 AM
Jeg har fått en aldri så liten pondus det siste året, hovedsaklig på grunn av et lengre utenlandsopphold med mye god mat. For 1 år siden hadde jeg flat mage.

Må legge til at jeg ellers er slank, så det ser litt rart ut når jeg for eksempel bruker skjorte. Er 1.87 høy og veier 76 kg. På samme tid i fjor var jeg ca 73-74 kg. Hvilken trening må til for å bli kvitt magefettet?

En kan dessverre ikke slanke vekk bestemte områder av fett på kroppen. Ved å trene magen forbrenner du ikke mer magefett. Ved slanking mister du jevnt over fett fra hele kroppen. Hvor fettet legger seg er genetisk. Du fjerner magefettet på samme måte som du skulle fjernet annet fett.

Quote from: HAnS on January 06, 2015, 22:12:47 PM
Quote from: piken on January 06, 2015, 17:50:22 PM
Mange gode tips så langt, men ikke glem styrketreningen ;-) Det øker hvileforbrenningen, former kroppen, minsker sjanser for beltasningsskader ved utholdenhetstrening samt øker bentettheten (mindre sjans for osteoporose). Og ja, styrketrening kan være meget effektivt hvis man vil ned i fett, både ned i vekt, men hovedsaklig ned i fettprosent. Hvem vil egentlig slanke bort muskler?

Pirker litt: Er enig i det meste du sier ang. styrketrening, men for å gå ned i vekt og få bort fett fortest mulig er det nok kondisjonstrening som er det beste. Det skal også ganske så mye til for å "slanke bort muskler" i utgangspunktet - De fysiologiske mekanisme som går på styrketrening kontra kondisjonstrening er forskjellige. Selv med kaloriunderskudd skal det veldig mye til for å forbrenne muskler. Ekspedisjonsfarere som går over lengre tid med høy belastning og konstant kaloriunderskudd er et eksempel.

Men det å kjøre styrketrening på siden av kondisjonstreningen, for å få vekk fett og samtidig gå opp i muskelmasse/styrke er jo uansett det aller beste! Var kanskje det du mente? :)

Slanking er en katabolsk prosess. Når kroppen er i et energiunderskudd vil den kompensere for energimangelen ved å bryte ned fett og muskler, og få den manglende energien derfra. Dette gjør at du går ned i vekt. Ja, ved slanking vil man miste muskulatur, om man ikke trener ved siden av. Den enkleste måten å stimulere musklene til å vedlikeholdes (eller økes) gjennom slanking, er gjennom styrketrening. Ikke kondisjon. Det funker det og, men ikke like bra. Et enkelt program for å vedlikeholde moderat slanking er 3 ganger 10 reps i nedtrekk, skulderpress, og knebøy (søk det opp på youtube) med 90 sek pause. Moderat tempo.

Quote from: Måka on January 02, 2015, 16:48:03 PM
Og som ble nevnt tidligere av Ocean tror jeg er vel at dersom man skal ta av, så er effekten av trening=gram og kosthold=kilo.

Så dersom du har et høyt kaloriinntak skal det en del trening til for å forbrenne alle de kaloriene. Så det mest effektive er å spise riktig slik at kaloribudsjettet blir optimalt.

Bra for helsa å trene, men ikke sikkert magen forsvinner uten en kostholdsendring. Beste er å kombinere.

Enkleste måten å gå ned i vekt er ikke å trene, men å spise mindre. Trening gjør at du forbrenner mer, ja, men da blir du også, naturlig nok, mer sulten. Du går ikke ned i vekt ved å trene og spise samme type mat, for du spiser som regel mer i samme slengen. Enkleste måten å spise mindre er å kutte ut hvitt sukker, og sukkerholdig drikke da sukker inneholder 50 % fruktose. Fruktose merker ikke hjernen at den får i seg, så du blir heller ikke noe særlig mett av sukker, men kaloriene er der. I tillegg viser forskning at kroppen har vanskelig for å "registrere" kalorier i flytende form (brus).

Oppsummert: Om man vil gå ned i vekt, spis mindre og tren styrke (to økter i uka holder i massevis!) ved siden av. Da, om du gjør det riktig, mister du bare fett og ikke muskler. Kutt ut brus og sukker først i en måned og se om du får resultater bare av det. Du vil bli overrasket. Og ta det med ro, sukkersuget gir seg etter noen dager:)

Johan

Mye bra svar her SommerLyd :)

Kan du forklare hvordan det fungerer når du går ned i vekt samtidig som du øker muskelmasse? Når man kutter ned på karbohydratene begynner leveren å forsyne seg av proteinene i kroppen for å lage glukose, og tar av fettcellene for å drifte prosessen. Men hva skjer når man trener hard styrke i tillegg, må man passe på å spise nok protein for å mate både muskelene og leveren samtidig?

Lurer på hvordan man bør spise for å bygge muskler ved vektreduksjon.
INFJ

Zervs

Mange flotte svar her :) Jeg har absolutt ikke ønske om å slanke resten av kroppen da jeg er slank nok fra før. Trener variert, men for det meste løping og lengre turer med oppakning i skogen.

Sharpie

Om du ikke har lyst å slanke resten av kroppen, men beholde vekten er det styrketrening som gjelder. Dette er fordi 1 kg muskler er er mindre i masse en 1 kg med fett, jf. http://fitnessbloggen.no/muskler-veier-mer-enn-fett .

Om du har trent en del med vekter før, er baseøvelser det beste valget siden de går over flere ledd. Starting Strength er en bra program å begynne med.
Er du ny til vekt trening er maskiner på treningssentrene en god start, personellet der vil nok kunne hjelpe deg med et godt treningsprogram for hele kroppen.
Om du ikke er glad i treningssentre er det og en mulighet å få et treningsprogram basert på kroppsvekt og minimalt med utstyr  :)

Johan

Enig i det Sharpie sier.

Før trente jeg mage på styrkemaskiner, og det kjentes ut som god trening. Over tid begynte jeg å utvikle én klumpete muskel øverst på magen. Utfordringen var at de andre musklene ikke utviklet seg på samme måte. Den ene muskelen sto ut som en kul, jeg hadde en slags 1/6-pack, det var merkelig.

Jeg gikk over til å ta mer kroppsvekt-basert magetrening, og strakk magen så langt jeg kunne og komprimerte magen så dypt jeg kunne, slik at jeg fikk med alle muskelene. For meg har det gitt utrolige resultater, kulen er det fortsatt, men de andre musklene har kommet mer tydelig frem, og jeg har fått "V-håndtak" helt nederst som er ganske badass 8) For meg var det en skikkelig game-changer å gå vekk fra stykemaskinene.

Siden du er tynn har du fordelen at du lettere kan merke på kroppen hvilke muskler du bruker under trening. Dette var en fordel for meg etterhvert som jeg ble kvitt fettet med gå-trening og ble bevisst på hvordan effekt øvelsene hadde på kroppen min. :)
INFJ

Kjetil GV

#20
Quote from: Sharpie on January 27, 2015, 22:36:48 PM
Om du ikke har lyst å slanke resten av kroppen, men beholde vekten er det styrketrening som gjelder.

Ref innlegget til sommerlyd så kan man ikke velge om du skal slanke resten av kroppen eller ikke. Det bare skjer automatisk når man trener(forbrenner mer enn man spiser). Det går ikke an å punktforbrenne.

Quote from: SommerLyd on January 09, 2015, 12:24:20 PM
En kan dessverre ikke slanke vekk bestemte områder av fett på kroppen. Ved å trene magen forbrenner du ikke mer magefett. Ved slanking mister du jevnt over fett fra hele kroppen. Hvor fettet legger seg er genetisk. Du fjerner magefettet på samme måte som du skulle fjernet annet fett.

Hvis man skal beholde samme vekt, men øke i muskler så betyr det at man må erstatte fettet med muskler. Fordi 1 kg fett har større volum enn 1 kg muskler, så blir man slankere(over hele kroppen), men ikke lettere.

Quote from: Sharpie on January 27, 2015, 22:36:48 PM
Dette er fordi 1 kg muskler er er mindre i masse en 1 kg med fett, jf. http://fitnessbloggen.no/muskler-veier-mer-enn-fett .
Minner meg om den gamle gåten. "Hva er tyngst av 1 kg bomull og 1 kilo bly?"
1 kg masse har 1 kg masse. Det jeg tenker du mener er volum. 1 kg fett har større volum enn 1 kg muskler. Eller motsatt 1 liter muskler veier mer en 1 liter fett.
Det er forti tettheten i massen (massetetthet = antall gram pr volumenhet) er ulik.

Så du mener nok det riktige i inlegget ditt, men formulerer det litt unøyaktig.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

Johan

Og en god natts søvn er nok også undervurdert. Under søvn utløser kroppen veksthormoner som hjelper for fettforbrenning, så det er viktig om du ikke vil legge på deg ;)
INFJ

Love

Et kjedeligere liv hjelper:) Kutt alkohol, spis havregrøt til frokost, yougurt eller grønnsaker eller egg til lunsj, knekkebrød istedet for brød, vann til maten, grønnsaker til middag med fisk eller magert kjøtt, te og noe lett til kvelds. Lag mag fra grunnen om du kan. Gå, sykle, tren hele kroppen osv

Sharpie

Quote
Så du mener nok det riktige i innlegget ditt, men formulerer det litt unøyaktig.

Ja, ble litt unøyaktig formulert, men ser du har forstått hva jeg ville frem til  :)

Lahoya

Quote from: Johan on January 28, 2015, 10:52:39 AM
Enig i det Sharpie sier.

Før trente jeg mage på styrkemaskiner, og det kjentes ut som god trening. Over tid begynte jeg å utvikle én klumpete muskel øverst på magen. Utfordringen var at de andre musklene ikke utviklet seg på samme måte. Den ene muskelen sto ut som en kul, jeg hadde en slags 1/6-pack, det var merkelig.

Jeg gikk over til å ta mer kroppsvekt-basert magetrening, og strakk magen så langt jeg kunne og komprimerte magen så dypt jeg kunne, slik at jeg fikk med alle muskelene. For meg har det gitt utrolige resultater, kulen er det fortsatt, men de andre musklene har kommet mer tydelig frem, og jeg har fått "V-håndtak" helt nederst som er ganske badass 8) For meg var det en skikkelig game-changer å gå vekk fra stykemaskinene.

Siden du er tynn har du fordelen at du lettere kan merke på kroppen hvilke muskler du bruker under trening. Dette var en fordel for meg etterhvert som jeg ble kvitt fettet med gå-trening og ble bevisst på hvordan effekt øvelsene hadde på kroppen min. :)


Hva slags øvelser var det?  Har hatt lenge mistanke om at god strekk i mage med øvelse i gir bedre resultater enn ren maskin. Mine magemuskler har blitt sterke som faen pga base-øvelser (sikkert kjernemusklene) men ikke særlig store i masse :))))

Johan

#25
Quote from: Lahoya on January 29, 2015, 19:36:46 PM
Hva slags øvelser var det?  Har hatt lenge mistanke om at god strekk i mage med øvelse i gir bedre resultater enn ren maskin. Mine magemuskler har blitt sterke som faen pga base-øvelser (sikkert kjernemusklene) men ikke særlig store i masse :))))

Jeg kjørte disse to:



Den første kjenner jeg tar nedest i 'håndtakene' når jeg går helt ned med bakhodet i gulvet.



Planken kjentes på de nederste magemusklene, jeg sto så lenge jeg klarte som regel rundt 60 sek. Varierte med å løfte på ett ben.
INFJ

Lahoya

Har du ikke med gummi-ball øvelser :O!!!!   Fin den første der ja.  Er ikke fan av planke desverre.

Johan

Quote from: Lahoya on January 30, 2015, 10:59:33 AM
Har du ikke med gummi-ball øvelser :O!!!!   Fin den første der ja.  Er ikke fan av planke desverre.

Neei desverre ;D Ikke jeg heller egentlig, men gjør den av og til allikevel fordi den er så rå.

Driver å tester ut øvelser med stang for øyeblikket, jeg kjente det veldig godt idag. Så omtrent slik ut:

INFJ

Sharpie

Om dere leiter etter øvelser for magemusklene, test ut denne:
http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-mageovelsen-vitenskaplig-bevist/

Øvelsen har den høyeste målingen av aktivering av magemusklene  ;)

Johan

Quote from: Sharpie on January 31, 2015, 00:52:33 AM
Om dere leiter etter øvelser for magemusklene, test ut denne:
http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-mageovelsen-vitenskaplig-bevist/

Øvelsen har den høyeste målingen av aktivering av magemusklene  ;)

Wow ser bra ut, takk for tipset ;)
INFJ