Kondisjon vs vekt og styrketrening

Started by Kenti, March 24, 2019, 15:43:11 PM

Previous topic - Next topic

Kenti

Jeg har i lengre tid trent vekter for å holde meg i form og se bedre ut. Nå på jobb sist så fikk jeg en senebetennelse i armen som gjør at jeg ikke tør belaste armene så mye som styrketrening krever på en stund. Derfor så jeg det som en god mulighet til å utforske kondisjonstrening for en periode.

I den anledning så dukket ett spørsmål opp. Man hører jo ofte hvordan _trening_ er kjempe bra for psyken og energinivå, men lite om hvordan trening med vekter og kondisjonstrening påvirker forskjellig. Det er jo to veldig forskjellige måter å trene på, så de burde jo påvirke en vidt forskjellig (?)

Lurer på om det er noen her som har erfaring med å gå fra den ene treningsformen til den andre eller omvendt (helst over en lengre periode). Hvordan merket dere forskjell på humør, daglig energinivå, mental kapasitet, konsentrasjon o.l.

Selv kan jeg se for meg at styrke gjør mer for selvtillit, mens kondisjon gjør mer for energinivå og humør. Blir spennende å se.

Endre GV

Selv føler jeg meg bedre etter kondisjonstrening enn etter styrketrening.

vinteRR

Begge er helsefrembringende, men kondisjonstrening har flere dokumenterte positive effekter enn styrketrening.

Kenti

#3
Quote from: Endre GV on March 25, 2019, 11:50:21 AM
Selv føler jeg meg bedre etter kondisjonstrening enn etter styrketrening.

"Runners high", kan si meg enig i at følelsen er bedre rett etter en god løpeøkt, men på samme tid er styrketrening ti ganger mindre kjedelig enn å løpe mens man stirrer rett i en vegg/ut ett vindu, uten å komme noe sted  ::)

Blir snart litt varmere i lufta ute heldigvis (y)

Kjuagutt

Enig med Endre og Kenti, føles hakket bedre etter f.eks. en løpeøkt enn styrketrening. Dette skyldes nok at hjernen utløser mer endorfiner ved kondisjonstrening. Jeg har dog også merket en korrelasjon mellom antallet repetisjoner jeg gjør i en styrkeøkt kan ha noe å si- ved flere repetisjoner(og lavere vektbelastning) føler jeg meg bedre enn ved få repetisjoner(og høyere vektbelastning), dette muligens fordi pulsen gjerne øker en del ved mange repetisjoner.

Så for å svare på på spørsmålet ditt så savner jeg faktisk kondisjonstrening litt pga. den positive psykiske effekten av det, da helst med tanke på humør og muligens konsentrasjon også, men men.

Studier har også vist at litt kondisjonstrening kan ha positiv effekt på styrke, hvordan dette henger sammen er jeg ikke helt sikker på og har dessverre ikke kilder, men ville bare nevne det anyways. Men slik jeg forstår det skal du droppe kondisjonstreningen for en periode?

Endre GV

#5
"Runners high" er noe man kan få etter mange, mange timer (10 timer +) med utmattende fysisk aktivitet. F.eks i ultramaraton. Man tror kroppen blir så sliten at den gir opp å sende smertesignaler og du føler deg plutselig ikke lenger sliten. Derfor har mange løpt maraton fortere når de er i runners high, enn hva de har gjort tidligere uthvilt. Det er en fantastisk følelse, men veldig farlig. Folk har ødelagt seg for resten av livet.

Aldri løp på tredemølle. Selv om vinteren. Det dreper lysten din til å løpe. Går fint an å løpe ute hele året. Var det alle gjorde før tredemøller kom.

All trening bygger muskler. Det har mange glemt. Forskjellen på all trening og muskelbyggende styrketrening er at muskelbyggende styrketrening bygger muskler fortest.