Kjøpe dress i Oslo

Started by Claw, June 06, 2011, 13:17:42 PM

Previous topic - Next topic

Claw

Har vokst ut av min forrige dress etter at jeg begynte å trene styrke, så er på tide med et lite innkjøp.
Jeg har ikke veldig mye erfaring med/peiling på dresser. Min forrige var en Tiger of sweden-dress som jeg synes var grei. Men har ikke nok erfaring til å ha noen særlig preferanser hva merker angår.

Jeg har i denne omgang lyst på en grå dress til bruk i den varmere delen av året. Gjerne med noe ruter, innslag av blå striper eller liknende, så den ikke blir helt kjedelig. Har vært å sett litt i Oslo, bl.a. på Steen & Strøm hvor jeg så en dress fra Hugo Boss som jeg ihvertfall likte tekstilet på. Lys grå med veldig tynne blå striper på kryss, men prøvde den ikke.

Jeg er 20 år, 1.80 høy, veier 78-79kg (men kommer til å gå opp til rundt 81-82), slank og passe muskuløs (relativt smal midje og brede skuldre). Vet ikke om det er noen spesielle merker som passer min kroppstype?

Hvilket prisnivå bør jeg legge meg på for å få en god dress som går innenfor budsjettet til en 20-åring? 5-6 tusen for selve dressen?
Trenger også en del skjorter og slips ved siden av, samt sko..

Er det en ide å kjøpe en vanlig dress i butikk som passer bra, og så dra til en skredder for å få den "perfekt"?

Er åpen for alle råd, erfaringer osv.

Takk!

UDA

Først og fremst: Hva skal du bruke den til?

For min del ville jeg kjøpt en dress uansett merke så lenge den er stilren og enkel. La heller den oppsiktsvekkende detaljen komme av at den har en flott passform (dette må du se an selv, eller få noen til å gjøre det for deg som f.eks. hun som jobber i butikken - hun er der for deg!), og ta på skjorte og sko som passer etter anledningen eller humøret ditt. La dette være den lille edge'n som gjør deg unik og stilig. Slips er alltid på moten - kommer an på hvor drøy du føler deg den kvelden. Er dressen enkel kan den også brukes i høytidelige anledninger som bursdag hos besteforeldre - med noe enklere tilbehør.
No brain, no pain - no pain, no gain

Chuck Baz

Ville dratt på "House of Singles" og kjøpt en koksgrå dress(Koksgrå går med alt og siden du ikke oppgir hva du skal bruke den til regner jeg med at den skal gå til litt av hvert) og så tatt den til skredder. Angående skjorter ville jeg sett på skjorter med "Gingham Checks", noe som er "in" i år og som jeg personlig digger.

Claw

Skal bruke den til alt en grå dress passer til, i sommerhalvåret ;) Skal ikke brukes i jobbsammenheng eller noe hvis det var det dere lurte på.
Koksgrå blir litt mørkt. Blir nok "medium/lys grå". Vurderer også gråbeige. Vi får se.
Farge og bruksområde klarer jeg å finne ut av selv, men takk. :)

Takk for tipset om House of Singles. Ser på nettsiden deres at de har egne skreddere, så det virker jo veldig greit. Noen erfaring med kvaliteten der? Ser ihvertfall lovende ut på nettsiden deres.

Har sett litt på Eton sine skjorter og er veldig mye av det de har jeg liker! Dessverre har jeg ikke råd til mer enn et par skjorter fra dem med mitt budsjett. Men synes denne var fet. Blir nok noen skjorter med checks ja ;)

Noen tips til sko? Er det brune eller svarte som går best til en grå dress? (Tar jeg gråbeige dress blir det jo brune sko da.)
Bra butikker som har pensko? I tillegg til nice utseende er det viktig for meg at det går an å gå en del med dem komfortabelt. Har ganske bred fot, men synes smale sko ser best ut :/

Junker

Kan www.suitopia.no være noe? Nå kjenner jeg ikke noen som kan gå god for den nettsiden, men for meg så den ganske bra ut. Enkelt å designe sin egen dress og du får skreddersydde detaljer på den som; Farge, stoff, innskripsjon, lommer, bretter, striper osv. Her kan du og ta mål på forhånd (Noe jeg er ganske sikker på at du får innstruksjoner på hvordan du hjemme kan gjøre dette.)

Tar jeg ikke helt feil, er ikke 1,500,- en tjukk penge å betale for en dress som i den forstand blir skreddersydd?

Chuck Baz

Ikke handlet dress fra House of Singles enda nei, men fra hva jeg har hørt så er det veldig god kvalitet og god service i forhold til prisen.

Claw

Junker: Er ikke helt komfy med å kjøpe en dress jeg ikke har prøvd eller ihvertfall sett med egne øyne. Men takk for tipset.

Claw

Ble den fra Hugo Boss som jeg hadde sett meg ut. Satt veldig godt, bortsett fra ermene som var ca 1.5cm for lange, så de sendte den til en skredder samme dag og jeg skal hente den i butikken i morgen :)

Var innom House of Singles, de har forsåvidt et stort utvalg, men synes veldig mye av de de har er utrolig "standard" og helt plaint. Går jo greit når man kjøper en svart eller navy dress, men til sommerbruk blir det litt kjedelig. Ellers var betjeningen veldig behjelpelig.

Så da var det bare å finne sko da, vurderer sterkt å gå for disse:


Neida, men tror jeg skal se litt på brune sko, muligens brogues.

Chuck Baz

Om du har såpass med penger er nok Boss et godt valg ja, Brogues til er NESTEN alltid pent! Bare de ikke ser billige ut! :P

Carebear

Quote from: Claw on June 08, 2011, 22:35:02 PM
Så da var det bare å finne sko da, vurderer sterkt å gå for disse:


Hahaha ;)
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Claw

#10
Da var også to skjorter, pocket square, et slips, et par sko og matchende belte kjøpt inn :)

Skjortene:
http://www.etonshirts.com/en/Collections/Atmosphere/Shirts/#_Printed-poplin-with-contrasting-fabric + tilhørende pocket square
http://www.etonshirts.com/en/Collections/Atmosphere/Shirts/#_Striped-poplin2

Slipset:
http://www.etonshirts.com/en/Collections/Atmosphere/Accessories/#_Tie11

Skoene ble et par dyp brune Moreschi monkstraps, håndlagde i Italia faktisk.. strakk budsjettet litt på de her for å si det sånn! Men det var de eneste som satt godt. Får se på det som en investering.

Og dressen var altså en Hugo Boss Black, The James Sharp. Eneste som irriterte meg litt var at når jeg kom hjem oppdaget jeg at skreddern ikke hadde åpnet lommene.. jaja, er vel det man har mødre til.

Dette ble jævli smud, passe happy for å si det sånn :D

Chuck Baz

Skjorte nr 1 var forferdelig IMO, det andre så meget bra ut!

Claw

Digger den skjorta. Skjønner jo hvorfor du ikke liker den, men den er uansett ikke til for de anledningene der "korrekthet" er et stikkord for å si det sånn. Og kommer nok til å bruke den til annet enn dressen også.
Eneste som hadde vært krise er om jeg møter noen andre som også har den :-X Får bare håpe alle har samme synet som deg. ;)

Tingles

Jeg fikk en nettside av en kompis. Han hadde kjøpt en skreddersydd dress med vest fra Vietnam, og han betalte 1200,- inkludert frakt. Da fikk han velge mønster og stoff. Han sendte kun målene (som de dikterer) og et par bilder av kroppsformen sin.

Jeg kan vel si at jeg ikke har sett en dress med bedre passform enn den.

Verdt å sjekke ut ihvertfall

www.mekongtailor.com
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.