Kosthold ved trening

Started by Tingles, September 06, 2011, 17:28:29 PM

Previous topic - Next topic

Tingles

Ser det manglet en liten post på det her :)

Er det noen som kjenner til hvor mye protein kroppen greier å forbrenne i timen?


Noen som har skiftet diett til lavkarbo? Hvordan er det?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Femininist

Jeg spiser lavkarbo. Har svært gode erfaringer med det, men som med alle andre kostholdsfilosofier; det finnes gode og dårlige måter å spise lavkarbo på.

Jeg har tidligere slitt med "sukkeravhengighet" og hørte at lavkarbo skulle hjelpe med det. Ville prøve det for 1 mnd, er nå i min 9.ende og jeg kommer trolig aldri til å spise så mye karbohydrater som ernæringsrådet anbefaler - i motsetning til før.

Kroppen min er mer forutsigbar, humøret jevnere, huden er finere, kroppen er penere og jeg er blitt kjent med meg selv på en helt ny måte.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Kan du fortelle litt mer om hva du spiser til vanlig på en slik diett? Og er det veldig mye jobb?

guffen

En bra guide til ett sundt kosthold :
http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

Lavkarbo er dyrt, tungvindt og for folk som ikke trener.
Trener man, blir man nødt til å få i seg karbohydrater, ellers blir treningseffekten dårligere. Man har rett og slett ikke energien som trengs for å yte sitt beste på trening, og man restituerer seg saktere. 

Mange har fått det for seg at karbohydrater er den store stygge ulven i kostholdet, akkurat som fettet var det for mange for en del år tilbake, og kolestrolet var før det. Men de vil bare ha noe å legge skylda på for at de har blitt feite. Det er den totale mengden energi man inntar  som avgjør hvordan man ser ut, ikke om man spiser proteiner, fett eller karbohydrater.

Tingles

Jeg er ikke storfan av dietter generelt, og det har med det at min bestefar aldri ble noe overvektig eller usunn selv om han spiste både fett og karbo :P Det jeg sverger til er egentlig det å ikke overspise..man spiser det kroppen skal ha, hverken mer eller mindre.

Sondre i GV sa det veldig fint i sitt treningsinnlegg
"skal du ned i vekt trenger du kaloriunderskudd, skal du bygge muskler trenger du kalorioverskudd"
Dette er selvfølgelig forenklet opp og i mente, men det er en god huskeregel.

Men som du sier guffen så er jo de tre hovedsubstansene i maten din ganske viktig i en helhet, man trenger fett,karbo og proteiner, men som feminist også sier og på en måte beviser ved å si det, ved å droppe karbo er det jo mange forskjellige goder, men siden diettene ikke er særlig mye eldre enn 10-30 år gamle så vet vi ingenting om langtidseffekten av å kutte ut karbo eller fett.
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Potet

Fitnessbloggen.no og http://myrevolution.no/s/artikler/ (sistnevnte har også et veldig bra forum!) er de to sidene jeg vil anbefalle når det gjelder trening og kosthold. Proffe og erfarne skribenter som buster myter og som klarer å tolke forskningsresultater riktig.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Femininist

Quote from: guffen on September 06, 2011, 22:24:49 PM
Lavkarbo er dyrt, tungvindt og for folk som ikke trener.
Trener man, blir man nødt til å få i seg karbohydrater, ellers blir treningseffekten dårligere. Man har rett og slett ikke energien som trengs for å yte sitt beste på trening, og man restituerer seg saktere. 

Ja, lavkarbo mat er litt dyrere enn annen mat.
Ja, det tar lengre tid å planlegge hva en skal spise og å lage mat fra bunnen fremfor ferdigretter og cafeteriamat, men lager en mat fra bunnen er det hipp som happ om en lager lavkarbo eller ikke.
Her er en artikkel om fotballspillere på lavkarbo som sier det motsatte av det du hevder http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7603074

Quote
Mange har fått det for seg at karbohydrater er den store stygge ulven i kostholdet, akkurat som fettet var det for mange for en del år tilbake, og kolestrolet var før det. Men de vil bare ha noe å legge skylda på for at de har blitt feite. Det er den totale mengden energi man inntar  som avgjør hvordan man ser ut, ikke om man spiser proteiner, fett eller karbohydrater.


Karbohydrater gjør at en produserer mer insulin. Det gjør meg sulten og det gir meg et søtsug. Er en sulten så spiser en mer, er en mett så spiser en mindre uavhengig av ens dagsbehov for å holde match vekt.

Kroppen bruker mer tid på å forbrenne fett og proteiner enn karbohydrater, 1 kcal er ikke nødvendigvis 1 kcal. Fordi kroppen reagerer ulikt på fett, proteiner og karbohydrater er ikke sammensetningen av de stoffene viktig i forhold til hvordan kroppen fungerer.

Det er ikke bare overvektige som spiser lchf. Fotballspillere som i artikkelen og modeller som fotballfrue spiser lavkarbo.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Femininist

Quote from: VB on September 06, 2011, 21:08:07 PM
Kan du fortelle litt mer om hva du spiser til vanlig på en slik diett? Og er det veldig mye jobb?

Det finnes mange måter å spise lavkarbo på, alt fra 15g karbohydrater daglig til 150 gram daglig. Hvor en velger å legge seg avgjør hva en spiser og hvor mye jobb det er.

Jeg prøver å spise mest mulig naturlig mat og lage mat fra bunnen av, og litt jobb er det, men det blir rutine etterhvert. Jo mer naturlig en vil spise, jo mer jobb. Det er mulig å leve på barer og lavkarbobrød og da blir det ikke noe jobb.

I starten gikk det mye i egg og bacon samt salater. Nå spiser jeg "koldtbordmat", salater eller middagsrester til de fleste måltider. Har alltid salater, noe kjøtt, melkeprodukter, nøtter og frø lett tilgjengelig og da er det lett å lage rask mat.

I dag er menyen;
Frokost; Proteinpannekaker
Lunch; Kyllingsuppe
Middag; Salat eller makrell i tomat.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

#8
Hmm. Når jeg tenker over det spiser jeg egentlig kun lavkarbomåltider bortsett fra middag.
Går stort sett i egg og bacon til frokost, gjerne med avocado eller noe annet næringsrikt.
Lunsj blir gjerne egg og bacon, kyllingsalat etc. Hender jeg bruker pasta hvis det er leftovers fra i går :D
Til middag bruker jeg ofte, men ikke alltid, pasta eller ris sammen med en eller annen form for kjøtt.
Nøtter (para, vanløtt, macadamia) som snacks :)
Og drikker alltid helmelk med måltider. Vann ellers.

Hovedråvarer:
Kjøtt av storfé (karbonadedeig, biff)
Kylling
Bacon
Laks (Salma. Chopchop, helle på soyasaus, drysse sesamfrø, wasabi og ingefær, og voila!)
Egg
Avocado
Spinat
Bønner
Olivenolje
Nøtter
Ris
Pasta
Helmelk

MVP

https://www.tn.no/assets/media/ReleaseYOURpotential.pdf

Et veldig bra treningsprogram med en veldig bra og enkel kostholds guide :)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Roman

Ut av min erfaring har jeg hørt flere forskjellige teorier om hva som er best for deg, men det er viktig at du fastsetter målet ditt.
Vil du opp i vekt? Ned? Blir stor og musklete? atletisk?

Jeg har hørt at det å spise lite men ofte skal være bra(men dette er tidkrevende og trenger god planlegging) det gjør jeg akkurat nå,
men jeg tenker å prøve å spise 2-3STORE måltider om dagen hvor jeg dobler inntaket framfor å spise 6små.
Det er sagt at kroppen kan bruke så så mye iløpet av 2-3timer, samtidig som at kroppen bruker "hele" dagen på å ta opp mengder med næring, og sant skal sies, det tar jo faktisk en god stund før ALL næringen blir tatt opp i tynntarmen.
Be like water my friend.

vinnersmilet

#11
En av de aller, aller viktigste tingene du kan gjøre for deg selv er å venne deg til å spise fisk, og mye av det. Om du er feit eller for tynn eller muskuløs så er fisk noe av det som det mangler mest av i gjennomsnittlig norsk ungdoms kosthold. Den feite fisken er utrolig viktig for å demme opp for det veldig vanlig misforholdet mellom omega 3 og 6 som de aller fleste som ikke spiser fisk jevnlig ender opp med å få. Symptomene for misforhold mellom omega 3 og omega 6 er sammenfallende med ADHD noe vi har sett en drastisk utvikling i diagnose på. (!) Salma laks er det aller beste merket for dette formålet med en ferskhetsgaranti på 4 timer før det er lufftett pakket.

Den største "fad'n" vi har hatt i norsk kosthold i nyere tid er illusjonen rundt omega 3 kostTILSKUDD. Fakta er at luft starter nedbrytingen av de gode fiskeproteinene og gjør fiskeoljen harsk på null komma niks. Bare et lite usynlig hull i tranpillen kan starte oksidasjonsprosessen. Alle typer matvarer som ikke fortæres i sin helhet kort etter "åpning" eller er et produkt som omslutter fettet selv på en lufttett måte har nesten ingen verdi ifht omega 3 opptak, tilsatt eller ei. Disse omega 3 brødene, smørene osv skal man være ekstremt skeptiske til. Du skal åpne tranflasken som en ninja eller drikke hele greia i 2-3 turer over et par dager for å ikke ha startet forharskingen av fettet.

Vi har også noe som heter statens helsetabell for mat, tror det er det riktige navnet. Slå opp de maritime kjøttsortene. De er vinnere på protein og fett på en måte som våre landlige dyr bare kan drømme om, med ett enkelt unntak: reinsdyrkjøtt. Reinsdyrkjøtt mangler allikevel den sunne fettsyren til fisken og reinsdyrets kosthold vil ha mye å si for hvor næringsrikt kjøttet ellers er.

I norge har vi noe av den beste røkelaksen o.l du kan oppdrive, og Salma er et tilbud som mange mennesker i verden bare kan drømme om hvis de ikke fanger fisk selv. Når det gjelder kilder til dette med fersk fisk, fett/proteinnedbrytning ifht til luft og svakhetene med omega 3 tilsatt mat så kan jeg nevne at et familiemedlem av meg er en av de ledende norske forskerene på nedbrytning av marine fettsyrer og proteiner, men å gå i noe mer detalj enn dette vil desverre røpe min identitet lett :/ Men hvis noen vil vite mer om dette så kan jeg grave frem artikler, si i fra.

Når det gjelder lav karbo vs høy karbo så synes jeg måten toppidrettsmiljøet har forholdt seg til dette sier sitt. Både bodybuildere og toppidrettsfolk har et langt høyere karboinntak enn vanlige mennesker uten å ha noen av disse "vanlgie" livsstilsproblemene (som fedme). Kroppen er ment å forsøke å oppta energi og så bruke den, planlagt bruk skal være likt planlagt inntak av energi. Men kroppen er også innstilt på å elske sukker og fett fordi fra et huleboerperspektiv så var dette viktige kilder til energi. Med dagens tilgjengelighet der vi kan "jakte om natten" og spise så mye vi vil, samt alkohol og andre ting som påvirker stoffskiftet vårt er det veldig lett å få i seg så mye, kombinert med den stillesittende hverdagen til mange. De aller fleste sultekurer feiler fordi når kroppen merker at den blir sultet, prøver den å spare på energien for å bruke denne senere og begynner isteden å bryte ned oppsparte "sparepenger" som muskler og væske istedenfor fettet.

Når det gjelder en person som har en bra % kroppsfett vil det lønne seg å både spise og trene mye. For en person som har høyt kroppsfett og ønsker å gå ned i vekt er den eneste forskjellen at denne personen må velge seg dager der har han energiunderskudd men ikke for mange dager på rad og så ha 1-2 dager med kaloriOVERrskudd over for å lure kroppen til å tro at alt er normalt. Det videre spørsmålet er hvor stort kaloriunderskudd man gå for på vektreduksjonsdagene. Hva som er den perfekte mengden energiunderskudd-dager er håpløst å diskutere videre, jeg håper en gang å komme over en artikkel eller en studie som kan forklare hvordan en kan overvåke sin egen metabolisme på denne måten.

Ellers er jeg fan av alt som beviselig øker forbrenningen: kakao, grønn te og kaffe. I tillegg har vi jo "negative" kalorier, som fks asparges. Små triks som hvis man adlyder hver dag vil være med på å forbrenne lasset, så å si.

Claw

Takk for godt innlegg! Er du utdannet innen feltet eller er det fra familiemedlem / lesing på egenhånd?

En ting:
QuoteDen største "fad'n" vi har hatt i norsk kosthold i nyere tid er illusjonen rundt omega 3 kostTILSKUDD. Fakta er at luft starter nedbrytingen av de gode fiskeproteinene og gjør fiskeoljen harsk på null komma niks. Bare et lite usynlig hull i tranpillen kan starte oksidasjonsprosessen. Alle typer matvarer som ikke fortæres i sin helhet kort etter "åpning" eller er et produkt som omslutter fettet selv på en lufttett måte har nesten ingen verdi ifht omega 3 opptak, tilsatt eller ei. Disse omega 3 brødene, smørene osv skal man være ekstremt skeptiske til. Du skal åpne tranflasken som en ninja eller drikke hele greia i 2-3 turer over et par dager for å ikke ha startet forharskingen av fettet.

Omega3-brød, -leverpostei osv. tror jeg også er BS ja. Her er det alt for mye prosesser som bryter ned fettet (varmebehandling etc).
Men ang. oksidasjonsprosessen, eller harskningen. Dette er ikke noe man kan starte eller stoppe, kun sinke eller akselerere. Faktorer er bl.a. luft, varme, lys og selvfølgelig tid.
At forharskningen har "startet" (den pågår forsåvidt allerede mens fisken lever) når du åpner tranflaska betyr ikke automatisk at den er harsk. Det er snakk om glidende overganger, og jo lenger tid som går, desto harskere blir oljen. Det anbefales at tran drikkes opp i løpet av 3 mnd. etter åpning. Selv bruker jeg opp en flaske tran ca. hver mnd., oppbevarer flasken i kjøleskapet.

Selvsagt er Salma o.l. best. Å ta næringsstoffer ut av sin naturlige kontekst skal man være skeptisk til generelt. Og ja, det er nok ideelt å drikke tran fremfor å spise mye fet , fersk fisk.
Men at tran ikke er verdt en dritt 2 dager etter åpning går jeg ikke med på. Alt i alt tror jeg man får mye mer positive effekter enn negative (om noen i det hele tatt). Det er mye annen dritt vi kan la være å putte i oss som er ekstremt mye verre.

Selv spiser jeg minst 1 salmafilét i uka (ca 250gram) som sashimi. Ofte 2-3 i uka.
Tar en skje tran hver morgen før frokost.

Femininist

Quote from: vinnersmilet on October 24, 2011, 21:16:34 PM
Når det gjelder lav karbo vs høy karbo så synes jeg måten toppidrettsmiljøet har forholdt seg til dette sier sitt. Både bodybuildere og toppidrettsfolk har et langt høyere karboinntak enn vanlige mennesker uten å ha noen av disse "vanlgie" livsstilsproblemene (som fedme). Kroppen er ment å forsøke å oppta energi og så bruke den, planlagt bruk skal være likt planlagt inntak av energi. Men kroppen er også innstilt på å elske sukker og fett fordi fra et huleboerperspektiv så var dette viktige kilder til energi. Med dagens tilgjengelighet der vi kan "jakte om natten" og spise så mye vi vil, samt alkohol og andre ting som påvirker stoffskiftet vårt er det veldig lett å få i seg så mye, kombinert med den stillesittende hverdagen til mange. De aller fleste sultekurer feiler fordi når kroppen merker at den blir sultet, prøver den å spare på energien for å bruke denne senere og begynner isteden å bryte ned oppsparte "sparepenger" som muskler og væske istedenfor fettet.

1. Jeg tror ikke det er karbohydratmengden som gir den gode formen, men treningen og det høyre proteininntaket.
2. Hadde vi alle vært toppidrettsutøvere, mannen i gata trener 3-4 ganger i uka, ikke 10 ganger.
3. Toppidrettsutøvere som har gått fra høykarbo til lavkarbo er kommet i sitt livs beste form. Dette gjelder både fotballspillere og fitnessutøvere.
4. Hvor mye karbohydrater en "tåler" og er i høy grad individuelt, og jo mer man trener, jo mer karbohydrater tåler en.
5. Noen toppidrettsutøvere må i perioder spise mye karbohydrater for å få i seg nok kalorier fordi de trener så mye.

Resten av avsnittet ditt er greit nok, men du glemmer dog en faktor; sult.

Det er fint å planlegge å spise 2000 kcal og forbrenne 2500 kcal iløpet av en dag, men er en sulten etter 2000 kcal vil en ikke klare å holde seg til regnestykket over tid. Det er nettopp derfor sammensetningen er så viktig. For noen vil det å kutte ut søtsaker og brus, spise grove kornprodukter øke grønnsaksmengden og proteinmengden være nok, andre må også være forsiktig med kornprodukter og frukt for å holde kaloriinntaket stabilt eller i minus, samt å få i seg fett for å holde seg mett.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

piken

En liten kommentar i forhold til lavkarbo.

Folk er forskjellig og noen kosthold funker bedre for noen og dårlig for andre. Noen kan spise masse karbohydrater uten problem, mens andre blir tunge i magen og føler seg uvel (inkludert meg selv) samme hvor mye de trener og er sunne på andre områder.
Når det gjelder lavkarbo så har jeg bare hørt positivt fra folk jeg kjenner som har prøvd det. Selv sliter jeg mye med allergi og eksem og da jeg i en forsøksperiode prøvde å leve strikt etter lavkarbo-diett fikk jeg så fin hud som aldri før (det var dog for tidkrevende og dyrt å opprettholde for en fattig student). Min stemor er også "lavkarbo-frik" og hun fortalte at det var slitsomt å trene i begynnelsen, fordi det var uvant for kroppen å ikke kunne gå på karbohydrat-lagrene for å skaffe energi, men at dette gikk over etter en stund og nå er hun så sprek som aldri før. Ja, det ligger noe i energi-inn-energi-ut-teorien, men det å ha et sunt kosthold handler ikke bare om å ikke bli overvektig, men også å kunne ha jevnt over god helse og der kommer hud- og mageproblemer inn (som jeg vet mange har fått bukt med etter de har begynt med lavkarbo).