Får man dårlig selvbilde av dette?

Started by Vandelay, September 14, 2011, 22:09:40 PM

Previous topic - Next topic

Vandelay

dagbladet.no leste jeg en artikkel hvor modeller brukt i reklamekampanjer blir beskyldt for å være årsaken til at folk får dårlig selvbilde. Dette synes jeg er et utrolig spennende tema. Hva sier dere? Er selvbildet vår avhengig av fettprosenten og muskelmassen på reklamemodellene?


Claw

Har selv aldri følt noen særlig komplekser med tanke på kropp, selv om jeg har vært en bleik tynn svekling en del år. Og har egentlig ingen ting i mot hvordan kropp blir fremstilt i reklamer som dette.

Og jeg synes det blir litt bak mål å klage over kroppspress når det aldri i historien har vært så mye overvekt. Greit nok, noen hjernevasker seg selv, blir full av vrangforestillinger og sulter seg til å være beinrangler. Men det er seriøst en dråpe i havet i forhold til all fedmen.

Men må se at begge de to plakatene der var jævlig cheesy.

s.con.

Man kan få dårlig selvbilde av dette dersom man baserer selvbildet sitt på fettprosent, muskelmasse, og graden av hvor fløyelsmyk, solbrun og perfekt hud man har. Jeg ser også for meg at det kan være ødeleggende på selvbildet hvis man har vrangforestillinger om at disse plakatene og reklamene er en faktisk indikator på hva som er normalt. Har faktisk kjent jenter som har trodd at de var unormalt stygge/feite fordi de syntes jentene på TV er penere og tynnere. I mine øyne er det ganske pussig.

Femininist

Quote from: Claw on September 14, 2011, 22:52:24 PM
Og jeg synes det blir litt bak mål å klage over kroppspress når det aldri i historien har vært så mye overvekt. Greit nok, noen hjernevasker seg selv, blir full av vrangforestillinger og sulter seg til å være beinrangler. Men det er seriøst en dråpe i havet i forhold til all fedmen.

Det betyr ikke noe annet enn at forskjellen mellom ideal og realitet er større enn før. Sett at distansen mellom ideal og realitet påvirker den psykiske helsen vår, så kan det kanskje være en av forklaringen på den store boomen av depresjoner og andre psykiske lidelser hos unge de senere år.

Den store og økende distansen mellom realitet og ideal har økt på mange områder, utseende er en av dem, berømmelse, vellykkethet og økonomi er andre områder som stadig blir idealisert igjennom media og hvor det er vanskelig å nå opp til idealene vi har.

Samtidig blir vi lært "du kan bli akkurat det du vil" og "jobber du hardt nok vil du få ønskene oppfylt". Begge deler gjør at det slår tilbake til enkeltmennesket sin viljestyrke og arbeidsinnsats om en ikke når idealene og drømmene en har. Andre faktorer som påvirker (gener, sosial bakgrunn, nettverk osv.) blir satt bak viljestyrke selv om det i dem som i de fleste tilfeller er forklaringsvariabelen. Det finnes selvfølgelig unntak, men det er nettopp unntak, noe som ikke kommer frem i "jobber du hardt får du det til".
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Jeg synes ærlig talt "jobber du hardt så får du det til" og "du kan bli alt du vil" er kjempebra holdninger. Ja, gener, sosial bakgrunn, nettverk osv., har absolutt en STOR påvirkning, men man kan heller ikke bare "gi opp" (hvis man vil endre noe med livet sitt) på grunn av disse forhåndsbestemte tingene.

Ja det er trist at noen ikke takler all inputen man får fra hverdagen; medier, trender, hva vennegjengen synes og sånn, men at man begynner å bruke lubne fotomodeller kommer nok ikke til å skje med det første. Og det å spille på sex er nok også kommet for å bli.
Derfor bør man jobbe mer i andre enden synes jeg: Å lære unger litt KILDEKRITIKK og gi dem litt vurderingsevne. Å satse på fysisk akitivitet og kosthold i skolen hadde heller ikke skadet.

Tingles

I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.


Roman

Om man er komfortabel i eget skinn gir en egentlig litt faen i hva som skjer på tven, og hva som er oppe av plakater o.l.
Jeg trener og er veldig aktiv, men holdninga mi er "jeg er aktiv fordi jeg syns det er gøy, trening er også sosialt, kroppen er en maskin som jeg må vedlikeholde osv, og jeg digger å ha en kropp som ser bra ut" framfor "jeg MÅ se ut som han/henne, derfor må jeg sulte meg, spise lite osv" jeg mener at alt i livet blir feil om man skal leve utifra samfunnets/ andre menneskers forventninger framfor egne mål.

Og jeg har absolutt tro på at om du jobber hardt nok og lenge nok med noe, så vil du oppnå drømmen din.
Men greia her er at det ikke nevnes tid eller hvor hardt du skal jobbe med noe for å lykkes.
Og ja, det med å oppnå drømmen sin tror jeg er en test på din egen viljestyrke.
Selv sitter jeg med skolearbeid hver dag i flere timer fordi jeg vil oppnå MIN drøm.
Be like water my friend.

--WTF?--

Quote from: Femininist on September 15, 2011, 00:08:56 AM
Det betyr ikke noe annet enn at forskjellen mellom ideal og realitet er større enn før. Sett at distansen mellom ideal og realitet påvirker den psykiske helsen vår, så kan det kanskje være en av forklaringen på den store boomen av depresjoner og andre psykiske lidelser hos unge de senere år.

Mulig det, men samtidig har tilgangen på informasjon om alternative livsstiler og hvordan man bryter ut av disse negative mønstrene aldri vært større. På 60- og 70-tallet, da vi ikke hadde internett og all informasjon ble distribuert via fysiske media, trodde mange at bare informasjonen ble lettere tilgjengelig så ville folk forstå sammenhengene og gjennomskue den store illusjonen automatisk. Det skjedde ikke, og det er et merkelig paradoks at den generasjonen som har vokst opp med internett er de dårligste til å bruke det.

Anbefaler forøvrig Stein Jarvings bok "Likevektssamfunn", han tok opp disse problemstillingene allerede på 70-tallet.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Etellerannet

Quote from: Tingles on September 15, 2011, 08:58:14 AM
http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U
En ting jeg lurer på:

Ja de photoshopper henne til det ugjenkjennelige. Men, det finnes jo mennesker som er så pene uten hjelp av photoshop. Man blir jo påvirket uavhengig om dama på plakaten virkelig er så fin, eller om det er pyntet på. Derfor forstår jeg ikke hva som er så gale med retouching...?

Femininist

E; Da blir forskjellen på virkeligheten, altså det oppnåelige og idealet større.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Det blir jo ikke det, når det er som han sier: At det finnes mennesker som er så pene naturlig..?

Femininist

Om det finnes jenter/gutter som er så pene naturlig så har du rett, men om det finnes så pene jenter/gutter naturlig, hvorfor retusjere?!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Vel, det må du nesten spørre reklamefolka om. Kanskje de ser etter en spesiell hodeform eller proposjoner som er vanskelige å retusjere, for så å retusjere alt annet sånn at det blir "perfekt" i deres øyne? Jeg vet ikke, blir bare spekulasjon.
Etter min mening var ikke dama i dove evolution-filmen særlig pen, verken før eller etter.

Etellerannet

Quote from: Femininist on October 15, 2011, 12:45:11 PM
E; Da blir forskjellen på virkeligheten, altså det oppnåelige og idealet større.
For å sette det på spissen: En jente får anoreksi av å se på en reklameplakat av en pen modell. Det hadde hun fått uavhengig om plakaten var retusjert, eller om modellen virkelig var så slank og fin. Folk vil jo forby retusjering i reklame, men om vi skal følge den logikken må de óg forby naturlig pene mennesker.