Når noen i gjengen ubevisst forsøker å dra verdien nedover under selvutvikling

Started by ChristianL, September 19, 2011, 00:10:33 AM

Previous topic - Next topic

ChristianL

Tenkte jeg skulle fortelle om en ting her som jeg opplever fra virkeligheten. I likheten med mange andre her jobber jeg med å utvikle meg selv. Komme ut av den gamle "meg" med lav selvtillit, null jenter i livet og som aldri er med på noe festligheter. Til å bli en "bedre meg" med høy selvtillit, jenter i livet mitt og som er jevnlig ute blant folk. Nå bor jeg i en liten by, så det begrenser seg litt selv der, og jeg ikke kan flytte, men det går da fremover. Mye bedre nå enn for 6 mnd siden. Det er ikke så mange i byen som kjenner meg så godt fra før, selv om de aller aller fleste vet nok hvem jeg er. Så sånn sett aksepterer nok de fleste "den nye meg" fordi de ikke har hatt noe særlig kjennskap til "den gamle meg".

Men så har vi det interessante femonemet som skjer i den gamle vennesirkelen. Det at vennene mine merker at jeg begynner å "ta mer plass" og dermed på instinkt prøver å "sette meg på plass" mot den gamle meg. Det har egentlig ikke vært et kjempestort problem i sirkelen min, fordi de fleste vennene mine er ganske åpne og jeg har gjort mye for at de skal trives i midt selskap. Blant annet så gir jeg de genuine komplimenter, lytter til det de har og si og er en generelt god venn i tillegg til at jeg begynner å ta mer plass og får høyere selvtillit. På den måten har de fleste ikke sett på meg som noe truende. Venner har kommentert at jeg har forandret meg, var skeptiske i starten, men nå har jeg ikke hørt noe om det på en stund og ting virker positivt, så virker som de har blitt vant til det.


Men så har jeg en kompis som utmerker seg veldig godt. Han tar allerede veldig stor plass, er kjent for å være ganske alfa og han blir ansett for å ha høy verdi hos de aller fleste. De fleste kjenner han og de fleste hører på hva han har å si. Han er egentlig veldig usikker inni seg vet jeg fra tidligere, men han er flink til å kommunisere selvtillit og han er veldig god på sosial rammesetting (det han sier, sånn blir det).

MEN, det virker som han er veldig redd for plassen sin. Virker som alt foregår ubevisst, men det han sier og gjør rundt meg noen ganger (IRL eller på Face for eksempel) er aktivt med på å dra verdien min ned til fordel for hans verdi. Jeg vet ikke hvordan man eventuelt kan ta opp noe sånt, fordi mest sannsynlig er det underbevisst og han vil lure på hva det er jeg prater om. Det er alltid sånne småting som å kommentere skinnjakka mi, at buksene mine er tights, legge inn kommentarer på statuser på Facebook som egentlig bare er småting og uskyldig men som i den konteksten det blir posta i senker verdien min. Ting man egentlig ikke kan ta folk for, fordi det er så smått og i vennesirkelen så blir sånt tolket som vennskapelig tull, men for folk utenfor som ikke kjenner meg som observerer dette utenfra så risikerer jeg å havne rett i "lav verdi"- båsen før jeg engang har presentert meg.

En ting er hvordan andre ser på det. Det er kanskje ikke et så stort problem, for jeg er stort sett flink til å være ureaktiv til sånt de gangene jeg har mulighet til å vise det. Men en annen ting er hvordan det påvirker meg. Hvordan det påvirker meg når vi har diskusjoner hvor han mener at profilbildet mitt er for harry (det bildet som har flest jente-likes sålangt), at jeg prøver å være noen jeg ikke er (fordi jeg har forandret meg og han vil ha meg sånn som jeg var), at det ikke er noe vits å dra på date for å ha sex, hvorfor jeg plutselig er så sykelig opptatt med å bli kjent med så mye nye folk, hvorfor jeg er så "desperat" at jeg må til Oslo for å sjekke damer osv... Det gjør jo at jeg blir ganske usikker på om jeg egentlig er på riktig spor her.

En måte å ta hånd om problemet ville jo vært å droppe han. Men det er litt problematisk når han er såpass nøkkelperson, og å ditche han i sosiale sammenkomster vil være det samme som å ditche han som venn og muligens noen andre i gjengen. Han er veldig ålreit på andre måter, men i sosiale sammenhenger med ukjente og sjekkesammenheng klarer jeg meg mye bedre uten han. Jeg får veldig Approach Anxiety når jeg er rundt han fordi hvis han kommer inn i settet så tar han mer verdi enn han gir fra meg, og han vil alltid dømme meg for resultatet etterpå. Og subkommunisere med det han sier etterpå at han var mye flinkere med jenter når han var singel og at han har hatt damer som aldri jeg kommer til å få. Selv om sannheten er at han var jomfru før sin nåværende dame og ekstremt usikker på jenter, men hadde mange vennefeller på gang fordi han aldri gjorde noe. Dette er det få som veit, dette har han aldri fortalt meg eller, men dette er noe jeg har hørt fra dama hans når vi diskuterte gutter.


Noen flere som har lignende problemer eller kjenner seg igjen?
Hva er den beste måten å ta hånd om sånt?

Bare ignorere det og gi han minst mulig oppmerksomhet i sosiale settinger? Det sistnevnte kombinert med en sterk sosial metaramme fra min side om at jeg har verdi vil kanskje være det mest effektive.

s.con.

Han prøver ikke å trekke ned verdien din, det er en horribel måte å tolke situasjonen på. Han bare tuller med deg, som kompis. Hvordan det framstår og hvordan det påvirker dynamikken i gruppa når han sier at buksene dine er tights, er helt avhengig av din reaksjon på det. Hvis du blir med å tulle og har selvironi, type "ja, hadde ikke rene bukser i dag så måtte låne av mamma" eller "sant de er lekre? hvis jeg ikke møter drømmeprinsen nå så skal du få rippe opp alle Village People-platene mine ;)", så avvæpner det hele situasjonen, og han kan ikke dra det videre fra kødd til dissing uten å virke som et rasshøl. Om han gjør det trenger du bare å se rart på ham.

Du trenger ikke å ta sånn oppførsel seriøst. Sånn som ting er nå så føler du sikkert i det minste et lite behov for å komme opp med et saklig svar om han gir deg slibrige kommentarer for at du går på jentejakt i Oslo. Det trenger du ikke. Før eller siden må du uansett bestemme deg for hva slags oppførsel du gidder å svare saklig på fra ham, og når han åpenbart prøver å få utløp for mindreverdighetskomplekser på deg så er det best å bare tulle det bort. Du kunne liksom ha konfrontert ham med det når det skjedde, men det kommer til å ødelegge stemningen i gruppa og få deg til å virke mer usikker enn om du bare hadde behandlet det som "ingen big deal".

Femininist

HVORDAN noe blir sagt er relevant, er han stygg og mobber bør du kanskje ta det opp med han, men om han bare "tuller" er det en gylden anledning for deg å øke din sosiale verdi.

Tviler på at han ønsker å ødelegge for deg (han er kompis, sant?). Har han startet slik i det siste handler det kanskje om at han prøver å bygge et nærmere vennskapsbånd til deg nå som du har blitt mer utadvent og slik "han føler han er".

Alle digger mennesker med humor og selvironi. Bli litt småfrekk og bruk gjerne tipsene s.con. kommer med. Men gjør det med humor og et glimt i øyet.

OM jeg tar feil og han gjør det for å drite deg ut, vil en slik oppførsel sette han ut. Han vil da trolig stoppe fordi det gir motsatt virkning av det han ønsker.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Jeg er halvveis enig med s.con og Femininist, jeg tror du har rett i at han ubevist eller bevist prover aa trykke deg ned, selv om du ikke burde tenke noe videre over det. Det vil kun bli negativt hvis du er reaktiv.

Normalt sett pleier jeg aa tulle slike ting bort slik som s.con sier, bruker diskvalifisering og humor naar folk slenger slik dritt. Men jeg gjor det kun forste og kanskje andre gangen de gjor det. Hvis de aktivt prover aa trykke meg ned saa ignorerer jeg dem som oftest. Jeg vil tro det du trenger aa gjore med han karen der er aa ignore det han sier og bare vaere totalt ureaktiv ovenfor han.

Ignorer facebook kommentarer som han legger inn, ingen vits aa svare der. Hvis andre folk ser de anta at de tror han er en kamerat som kodder eller at de tror han er en tulling, ergo de tror ikke noe stygt om deg pga det han sier.

Hvis han kommenterer ting ansikt til ansikt kan du bare fortsette aa prate som om du ikke horte han eller bare snu deg og prate med noen andre. Hvis det ikke er noen andre i naerheten kan du bare si noe ala "hvis du synes det saa" eller trekke paa skuldrene og vaere helt apatisk ovenfor drittet han slenger. Du kan selvfolgelig ogsaa kaste inn diskvalifisering eller humor hvis det passer seg bedre.

Til slutt hvis han prover aa presse seg inn naar du snakker med en dame maa du bare bli kvitt han, det er mange maater aa gjore dette paa og det er veldig situasjons avhengig (laase han ute av gruppa, herseteknikker, direkte, etc..). Men naar du forst blir kvitt han kan du si de tingene som dama hans har fortalt deg til jentene. "ack, synes litt synd paa han karen der." hun: "hvorfor?" du: "Han er relativt usikker og prover alltid aa trykke andre folk ned med sleng kommentarer. Men siden han er venn av venner kan jeg ikke vaere uhoffelig mot han heller". Hvis de sier at han ikke virket usikker kan du bare legge paa med at du ikke trodde han var det for heller men dama hans har fortalt deg blah blah... Bare ikke uttrykk at du ikke liker han, si at du synes synd paa han, at han er usikker, etc... Da vil det ikke vare negativt for deg og samtidig er slike kvaliteter utrolig lite tiltrekkende.

De fleste personer har hatt en slik venn og kan relatere til det, spesielt hvis han har slengt noen dritt kommentarer til deg mens dere stod aa pratet. Hvis han da kommer tilbake igjen senere kan du bare se dama i oynene og trekke paa skuldrene litt naar han sier noe dumt.

Femininist

Å ignorere noen er det verste du kan gjøre mot et annet menneske! Det er nok effektivt i form av at han slutter, men å ignorere han samt baksnakke han til andre mennesker slik VB anbefaler, er absolutt ikke en måte å behandle en kompis på.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

VB

Quote from: Femininist on September 19, 2011, 11:15:05 AM
Å ignorere noen er det verste du kan gjøre mot et annet menneske! Det er nok effektivt i form av at han slutter, men å ignorere han samt baksnakke han til andre mennesker slik VB anbefaler, er absolutt ikke en måte å behandle en kompis på.

Helt riktig at det ikke er en maate aa behandle en kompis paa. Men slik jeg forstod situasjonen var ikke dette en veldig god kompis, naar man har gaatt saa langt at man vurderer aa droppe personen fra livet sitt saa er det tydelig at dette ikke er noen man vil vaere sammen med.

Jeg vil ikke anbefale generell baksnakking, det slaar ofte tilbake paa deg selv. Grunnen til at jeg foreslo det er fordi det er en ekstrem effektiv maate aa skape en "vi mot han" stemning med dama, slik at det blir umulig for han aa sabotere for deg. Jeg har brukt dette for naar fremmede gutter prover aa sette meg ut foran en jente, hvor jeg rasjonaliserer deres oppforsel med ikke attraktive trekk slik som desperasjon, usikkerhet, lav selvtillit, osv... Det er super effektivt fordi etterpaa vil jenta se alt han gjor som et tegn paa desperasjon, usikkerhet, etc... Noe som ikke gjor han veldig attraktiv.

Det er helt klart et skittent triks, men det fungerer og hvis gutten oppforer seg som et rasshol mot deg fortjener han ikke bedre :)

Toshi

Nå må en jo bare finne seg i at folk er forskjellige. Noen snakker nesten bare drit, digger drama og all kontroll de kan få over andre, og spesielt i sosiale settinger. Ta ansvaret selv... ser du muligheten du har? Om du skulle lært deg kampsport hadde du trengt en god sparringspartner ;)

piken

Nå vet ikke jeg hvor god kompis dette er. Men hvis det hadde vært noen av mine venner som hadde oppført seg på den måten så ville jeg rett og slett snakket med de om det. Spurt om det gjorde det for tull eller om de rett og slett var ute etter å senke min verdi. En ting å spille spill overnfor folk man ikke kjenner når man er ute og konkurrerer om den fineste dama, men ignorering, baksnakking og utestenging er ikke noe man driver med overfor venner.

Hvis det ikke funker å prate med han om det, ville jeg valgt å komme med kjappe replikker tilbake og hvis ikke det heller funker ville jeg tatt en konfrontasjon der og da. I min verden funker det alltid best å prate om ting og være ærlig :)

ChristianL

Veldig mye bra svar her :).

De eksemplene jeg kom med er bare noe jeg kom på her og nå og jeg skjønner at det fint kan være vennskapelig ment, og jeg ville nok også tolket det sånn hvis det ikke hadde vært for at han stadig vekk skal prøve å vippe meg av pinnen. Venner bør bygge hverandres selvtillit oppover, ikke prøve å vippe hverandre av pinnen så man selv skal ha høyest selvtillit til enhver tid. Merker jo på han at han tydeligvis har issues med dette her, for å ta et lite eksempel på fex MSN:

Meg: Skal du ut i kveld?
Han: Skal til Oslo vett, finne litt damerrrrrr vettu
Meg: Ok

Så blir det stille fra han. Og så drar alle samtaler og Facebook statuser etterpå over på det. Kan ikke argumentere mot at det er veldig verdisenkende for min del, for det får meg til å høres desperat ut etter jenter for de som ser på utenfra. Spesielt siden de betrakter han som høy verdi fra før, mens de ikke vet min verdi (liten by). Derfor sletta jeg alt det på FB. Tok opp det i ettertid at det kanskje blir litt vel mye og at han skal slutte med det og da slutta han med den tingen, uten at han helt forstod selv hvorfor jeg ville han skulle slutte. Men merker fortsatt at han graver etter hva jeg skal med alle disse jentene og så må kritiserer handlingene mine etterpå eller dømmer meg hvis det gikk dårlig, så prøver å gi minst mulig informasjon den veien.

Jeg har ikke lyst til å kutte kontakten med han fordi han er ålreit på mange andre måter sålenge det er interessene våre som er tema (ikke jenter). Jeg ser hvordan jeg kan øke verdien min ved å være ureaktiv til sånn oppførsel, det er stort sett sånn jeg gjør automatisk. Men værre med hvordan det påvirker selvtilliten min i det lengre løp. Fort gjort å bli veldig usikker på om jeg virkelig er på rett spor etter jeg startet selvutviklingen, og den usikkerheten jeg får gjør at jeg faller tilbake på gamle vaner nesten når jeg er rundt gamle venner i vors/byen-sammenheng. Kan ikke skylde bare på han eller, går jo mye på meg selv og, men av en eller annen grunn er det betydelig lettere å være den nye meg når han ikke er tilstedet. Hvordan gjøre problemet minst mulig?


Baksnakking er ikke noe tema. Dette er en liten by, og baksnakking vil uansett bare slå tilbake på meg selv i det lengre løp. Finner folk ut at jeg baksnakker eller forteller sånt videre så forsvinner all respekten fra alle.

Bleu

Quote from: ChristianL on September 19, 2011, 16:28:12 PM

Tok opp det i ettertid at det kanskje blir litt vel mye og at han skal slutte med det og da slutta han med den tingen, uten at han helt forstod selv hvorfor jeg ville han skulle slutte.

fyren høres jo stein dum ut.

VB

Quote from: ChristianL on September 19, 2011, 16:28:12 PMMeg: Skal du ut i kveld?
Han: Skal til Oslo vett, finne litt damerrrrrr vettu
Meg: Ok

Så blir det stille fra han. Og så drar alle samtaler og Facebook statuser etterpå over på det. Kan ikke argumentere mot at det er veldig verdisenkende for min del, for det får meg til å høres desperat ut etter jenter for de som ser på utenfra. Spesielt siden de betrakter han som høy verdi fra før, mens de ikke vet min verdi (liten by). Derfor sletta jeg alt det på FB.

Vel et alternativ her er å bare eie opp til det, eventuelt med diskvalifisering og/eller litt frekke kommentarer tilbake.

Han på facebook: "I kveld skal ChristianL ut å sjekke damer i Oslo!"
Du: "Jepp! Skal ikke være med da? Du er sikkert en bra wingman, du som alltid skryter av at du er så flink til å dra damer."
Du: "Jau, I kveld blir det sex, drugs & rock n' roll i verdens navle Oslo."

Når man eier opp til ting så er det plutselig ikke noe som kan virkelig brukes mot deg lenger. Og andre som leser det vil mest sannsynlig tro det bare er guttete pisspreik.

Quote from: ChristianL on September 19, 2011, 16:28:12 PMMen merker fortsatt at han graver etter hva jeg skal med alle disse jentene og så må kritiserer handlingene mine etterpå eller dømmer meg hvis det gikk dårlig, så prøver å gi minst mulig informasjon den veien.

Høres egentlig mest ut som han er misunnelig, hvis han selv egentlig ikke er flink med damer (selv om andre tror det) så er det fullt mulig han har en del issues og han misunner deg fordi du prøver å gjøre noe med det. Og enda verre for han, hvis du klarer å gjøre noe med det så betyr det at det faktisk er mulig for han å gjøre noe med det også, noe som sikkert går imot hans ide om hvordan sjekking og suksess med damer fungerer.

Quote from: ChristianL on September 19, 2011, 16:28:12 PMMen værre med hvordan det påvirker selvtilliten min i det lengre løp. Fort gjort å bli veldig usikker på om jeg virkelig er på rett spor etter jeg startet selvutviklingen, og den usikkerheten jeg får gjør at jeg faller tilbake på gamle vaner nesten når jeg er rundt gamle venner i vors/byen-sammenheng. Kan ikke skylde bare på han eller, går jo mye på meg selv og, men av en eller annen grunn er det betydelig lettere å være den nye meg når han ikke er tilstedet. Hvordan gjøre problemet minst mulig?

Slike ting er vanskelig, selv bor jeg i Berlin og hver gang barndomsvenner er på besøk eller jeg er hjemme i Norge med de merker jeg at det er enkelt å falle tilbake til mitt gamle jeg. Det er vanskelig å fikse slike ting og det enkleste er egentlig å skaffe seg nye venner som ikke kjenner deg slik du var før. Jeg mener at den eneste måten du kommer til å komme over usikkerheten på er ved å få suksess og se at du nærmer deg målene du har satt deg selv. Jeg aner ikke hvordan du er nå kontra hvordan du var før, men jeg vet fra egen erfaring at det kan være vanskelig hvis du føler ting ikke går fremover i en lengre periode.

Femininist

Jeg ser ikke problemet i det eksemplet, Hvordan senker han din verdi med å svare at han skal ut å sjekke damer?

At du svarer "ok" uten å komme med noe ordentlig svar er jo uheldig, du bygger verken opp egen eller hans verdi med et så avvisende svar.. Ved å skrive "ok" har han plutselig avvist deg. Ved å svare noe annet (nærmest hva som helst) kommer du ut av det med skinnet i behold.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

ChristianL

Takk for svar VB! Høres fornuftige ut de eksemplene dine.


Quote from: Femininist on September 19, 2011, 19:22:52 PM
Jeg ser ikke problemet i det eksemplet, Hvordan senker han din verdi med å svare at han skal ut å sjekke damer?

At du svarer "ok" uten å komme med noe ordentlig svar er jo uheldig, du bygger verken opp egen eller hans verdi med et så avvisende svar.. Ved å skrive "ok" har han plutselig avvist deg. Ved å svare noe annet (nærmest hva som helst) kommer du ut av det med skinnet i behold.
Det var et eksempel på en privat chat på MSN. Han ville aldri i verden dratt til Oslo for å sjekke damer, fordi han har dame og han er under den oppfatning at å "sjekke damer" er noe man ikke gjør. Litt vanskelig med skriftlig ironi fordi det ikke er så lett å forstå for de utenfor, men det er litt sånn han reagerer hvis det er noe han ikke liker, har sett det flere ganger. Da "hermer" han sånn for å sette et poeng.

Men dette er veldig opp og ned så tror jeg gjør som dere sier, lar dette ligge og heller være så ureaktiv som mulig samt ignorere det og ikke prøve å diskutere med han hvis han sier noe teit. Heller bruke det til å øke min verdi isåfall. Overbevise meg selv om at det er som VB sier sånn at det ikke går utover selvtilliten min. Fått en del fornuftige råd i den tråden her så tror jeg skal klare meg fint :).