Hva menes med rammer?

Started by Lerum, September 21, 2011, 00:49:42 AM

Previous topic - Next topic

Lerum

Satt og hørte på podcasten om nettsjekking, der Camilla på slutten sier "da skaper han en ramme rundt situasjonen som gir han veldig høy verdi."

Hva menes med ramme? Hva er en ramme? Har hørt utrykket før (frames på engelsk, om det menes om det samme da) og forstår ikke hva som menes med det.

Jungeldyret


VB

#2
Slik jeg ser det kan rammer vaere en av flere ting avhengig av hvem du spor, jeg har hort mange definisjoner.

Men som oftest er det snakk om konteksten rundt interaksjonen deres, dvs hva dere foler at skjer. Eks,

Vanligvis hvis du reiser deg og krysser rommet for aa snakke med en fremmed jente saa er rammen at du sjekker henne opp (hvis du ikke "tilfeldigvis" begynte aa snakke med henne). Hun vet automatisk at det er det som skjer og du vet det ogsaa.

Paa den andre siden hvis du sitter paa en barkrakk og begynner aa prate med henne mens hun staar ved siden av deg og kjoper en drink saa er rammen at du bare er en sosial kar som snakker med henne.

Det er ogsaa ting som blir sagt under en samtale som kan forandre rammen rundt samtalen, posisjonering kan ogsaa forandre hvordan vi foler rammen er. Det er en av grunnene til at det ofte er anbefalt at du har samme posisjon eller litt bedre enn henne, hvis hun staar og lener seg mot en vegg mens du staar foran henne og prater med henne saa gir det en veldig "du sjekker henne opp" folelse. Er det motsatt blir det mer som hun sjekker deg opp.

Annet eksempel er hvis en dame kommer opp til deg og sier "kan du kjope meg en drink?", da setter hun en ramme hvor du maa vise at du er god nok for henne. Hvis du kjoper henne en drink aksepterer du denne rammen. Paa den andre siden hvis du ser henne sakte fra top til taa for du sier, "Nja, kanskje hvis du kjoper meg en forst" saa vil det vri rammen hvor du sier at hun er den som burde sjekke opp deg. Eventuelt kan du si "Er det den beste sjekkelinja du har?" hvor du setter en ramme om at hun allerede prover aa sjekke deg opp. Om hun vil akseptere den rammen eller ikke er opp til henne.

Rammer kan forandre seg under en interaksjon avhengig av hva som skjer og hvordan du/hun/andre reagerer paa det som skjer.

Det var en veldig kort introduksjon, hvis du vil vite mer kan du prove aa bruke google. Prov noe ala "frame pickup" eller "frame pua", eventuelt "Frame control PUA" eller noe.

Femininist

En ramme er kontekst all samhandling foregår innenfor. Dette forumet er en ramme og vi er alle med på å forme den. Noen mer enn andre, men alle er med. En skaper normer og forventninger på hva som er geit og hvordan en skal oppføre seg. Handlingen er bildet, rammen er konteksten det foregår i.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.