Å slippe noen inn

Started by kastanje, September 21, 2011, 16:27:37 PM

Previous topic - Next topic

kastanje

Jeg lurer veldig på om noen har tips og triks til hvordan man kan bli mer åpen og mindre perfeksjonistisk.

Jeg har mange gode egenskaper som gjør at jeg ikke egentlig har så store problemer med å finne gutter jeg liker. Jeg har derimot minimal erfaring med å være noens kjæreste og å være komfortabel med det - selv om jeg ser på leg selv som en kjæreste-person. Det blir altså ofte til at jeg "holder på" med en person i noen måneder før det dør bort i ingenting.

Det er sikkert mange ulike grunner til det, men den som kanskje irriterer meg mest, og som jeg synes det er vanskeligst å gjøre noe med, er den perfeksjonistiske siden ved meg, som jeg har selv om jeg er langt fra perfekt. Det medfører at jeg ikke liker at gutten kommer uanmeldt, og om han "melder sin ankomst", må jeg rydde først. Altså, det er greit. Men må jeg rydde, så må jeg støvsuge, og må jeg støvsuge, så må jeg vaske badet, og da må jeg pusse speilene, og vaske vinduene og ... (ender som regel opp med å ikke gå så langt, men ting blir pinlig utilfeldig reint). Jeg har ingen problemer med andres uvaner eller rot, og vil helst komme uanmeldt til vennene mine. Så jeg vet ikke helt hvor denne panikken kommer fra.

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli litt roligere?

--WTF?--

Høres helt normalt ut for meg det der... Jeg vil heller ikke slippe noen inn i kåken når det ikke ser bra ut der. Men jeg har faste drifts-, vedlikeholds- og renholdsrutiner som jeg følger, og får dermed brukt perfeksjonismen min på en positiv måte, uten at den blir til en tvangstanke som dukker opp når det ringer på døren. Å lage rutiner er nok det eneste tipset jeg kan komme med.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Toshi

Tørr å vis deg selv for akkurat den du er og tro på at det er akkurat den du er han er glad i.

Begynn i det små, det er omtrent som en strikk du må tøye for at den skal bli lengre. Og du må faktisk gjøre ting, det holder ikke å tenke at det hadde vært lett.




Vandelay

#3
Du kan jo prøve å være en latsabb. En latsabb er en person som behandler rotet sitt som om han har 5 minutter på seg til å komme seg på jobb - men som egentlig har GOD tid. Dette tipset funker best om du er veldig opptatt og fokuserer på det du er opptatt med.   

Noen pointers:
- dersom du spiser på stua, ikke ta med deg glass, fat, skåler, mugger, bestikk etc. ut av stua
- bytt klær ofte, hver dag ca., og la de gamle ligge i en haug i noen dager
- når du har vaska klærna dine, ikke legg de i garderobeskapet ditt
- la lapper, ark og mapper ligge på gulvet
- ikke re opp senga di
- la tomme brusflasker ligge på gulvet

Bottom line: la alt ligge og ikke bry deg

piken

Quote from: Vandelay on September 21, 2011, 23:23:45 PM
Du kan jo prøve å være en latsabb. En latsabb er en person som behandler rotet sitt som om han har 5 minutter på seg til å komme seg på jobb - men som egentlig har GOD tid. Dette tipset funker best om du er veldig opptatt og fokuserer på det du er opptatt med.   

Noen pointers:
- dersom du spiser på stua, ikke ta med deg glass, fat, skåler, mugger, bestikk etc. ut av stua
- bytt klær ofte, hver dag ca., og la de ligge i en haug i noen dager
- når du har vaska klærna dine, ikke legg de i garderobeskapet ditt
- la lapper, ark og mapper ligge på gulvet
- ikke re opp senga di
- la tomme brusflasker ligge på gulvet

Bottom line: la alt ligge og ikke bry deg


Der beskrev du ganske enkelt hvordan jeg har det hjemme. Og jeg er aldri redd for besøk :)

Femininist

Jeg har det slik hjemme, men det tar meg 15 min å få alt i strålende orden til jeg får besøk ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Torstein

Quote from: Vandelay on September 21, 2011, 23:23:45 PM
Du kan jo prøve å være en latsabb. En latsabb er en person som behandler rotet sitt som om han har 5 minutter på seg til å komme seg på jobb - men som egentlig har GOD tid. Dette tipset funker best om du er veldig opptatt og fokuserer på det du er opptatt med.   

Noen pointers:
- dersom du spiser på stua, ikke ta med deg glass, fat, skåler, mugger, bestikk etc. ut av stua
- bytt klær ofte, hver dag ca., og la de ligge i en haug i noen dager
- når du har vaska klærna dine, ikke legg de i garderobeskapet ditt
- la lapper, ark og mapper ligge på gulvet
- ikke re opp senga di
- la tomme brusflasker ligge på gulvet

Bottom line: la alt ligge og ikke bry deg

Om du skulle få abstinenser, så kan du få lov å komme å rydde hos meg, så slipper tilbakefall og ren leilighet  :)

QueenB

Quote from: kastanje on September 21, 2011, 16:27:37 PM
Jeg lurer veldig på om noen har tips og triks til hvordan man kan bli mer åpen og mindre perfeksjonistisk.

Jeg har mange gode egenskaper som gjør at jeg ikke egentlig har så store problemer med å finne gutter jeg liker. Jeg har derimot minimal erfaring med å være noens kjæreste og å være komfortabel med det - selv om jeg ser på leg selv som en kjæreste-person. Det blir altså ofte til at jeg "holder på" med en person i noen måneder før det dør bort i ingenting.

Det er sikkert mange ulike grunner til det, men den som kanskje irriterer meg mest, og som jeg synes det er vanskeligst å gjøre noe med, er den perfeksjonistiske siden ved meg, som jeg har selv om jeg er langt fra perfekt. Det medfører at jeg ikke liker at gutten kommer uanmeldt, og om han "melder sin ankomst", må jeg rydde først. Altså, det er greit. Men må jeg rydde, så må jeg støvsuge, og må jeg støvsuge, så må jeg vaske badet, og da må jeg pusse speilene, og vaske vinduene og ... (ender som regel opp med å ikke gå så langt, men ting blir pinlig utilfeldig reint). Jeg har ingen problemer med andres uvaner eller rot, og vil helst komme uanmeldt til vennene mine. Så jeg vet ikke helt hvor denne panikken kommer fra.

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli litt roligere?

jeg har ingen tips, desverre. Men har du noen gang besøkt et guttekollektiv? ja? da vet du at det ser og lukter helt motbydelig der. samme hos gutter som bor alene (jada, jeg generaliserer litt). Sammenlignet med dem, så er det vel ikke så ille hos deg at du må stresse så fælt med å rydde & vaske?

ta deg tid til å stoppe og lukte på rosene istedet  ;D

--WTF?--

Quote from: QueenB on September 21, 2011, 23:40:19 PM
Men har du noen gang besøkt et guttekollektiv? ja? da vet du at det ser og lukter helt motbydelig der. samme hos gutter som bor alene (jada, jeg generaliserer litt).

Er vel én av de tingene som skiller gutter fra menn det der!  ;)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Tingles

Lån vekk støvsuger og vaskeutstyr til naboen og si at du bare får lov å hente det en gang i uken! Da mister de makten over deg....eeeeeeller du får abstinenser å hamrer på døren til naboen klokken 4 om natten med blodskutte øyne og fingernegler som er bitt inn til roten, men hey verdt forsøket :)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

vinnersmilet

#10
Hvis du trenger hjelp til å grise kan du invitere meg over til å henge sammen med deg et par ettermiddager. Jeg kan vise deg hvordan du blir et skikkelig svin. Hvis du er misfornøyd med kurs i å være svin er the "order-back-guarantee", dvs at jeg halvhjertet hjelper deg å rydde opp før jeg drar tilbake til bingen min.

Her er eksempler på noen av fagene jeg tilbyr:

- Ikke skylle tallerkener skikkelig før oppvaskmaskin (dun)
- Overfladisk støvsuging
- Spise-i-senga: Vinkler, mat som gjør senga mest ekkel, hvordan plassere glass slik at du velter dem og lager glasskår på gulvet og saftflekker overalt
- *en halvtbrukt gratis porsjonssnusboks følger med på kurset, jeg viser deg de beste stedene å legge de fra deg
- støvkost, hvordan ikke bruke den (dun dun)
- ultimate pigster lifestyle: hva som er greit å tørke fingrene på-prioriteringslista (sofa-gardin-buksene dine)
- hvordan henge opp klær til tørk på sosialt uaksepterte steder
- hvordan alltid se ut som en gris tatt på fersk gjerning når du åpner døra
- toalettet, hvordan gjøre det så skremmende som mulig

deepArne

Har det litt som deg, men er nok ikkje like fanatisk. Mitt råd er å utsetje ryddinga (ved f.eks. å vere skikkelig bissi) så lenge som råd. Med gode rutiner vil det uansett alltid sjå decent ut med fem minuttar rydding. Elles prøver eg å la rot som viser litt kven eg er ligge igjen. Det treng ikkje nødvendigvis vere skryterot (wow, nytt ord!), men eg er nerdete interessert i f.eks. sykkel og langrenn, og har både sykkeldeler og langrennsutstyr liggande framme. Ein kan også f.eks ha blad og bøker som ein les ligge framme, så kan den besøkande kommentere dei viss han synes dei virkar interessante (lite truleg dersom det går i typiske dameblad...)

Helsing deepArne som elskar å kome uanmeldt ;-)