Hva er 'must haves' i guttegarderoben denne høsten?

Started by Lerum, October 19, 2011, 18:17:09 PM

Previous topic - Next topic

Lerum

Jeg oppdaget bloggen i vår og oppdaterte garderoben min etter 0330s anbefalinger. Jeg fulgte herremote serien deres og kan krysse av på ca halvparten av disse punktene http://www.0330.no/2011/03/herremote-basisgarderobe_14.html .

2 x mørkeblå, "rå" slim fit jeans (kjøpte en ny etter at den første ble for slim for min komfortsone etter vask)
Hvit v-hals t-skjorte
3 x grå cardigan (en lys, en mørk og en mørk strikkete)
Sorte, smale, casual pensko (dresskoa mine, brukes nesten aldri)
Svart, "rå" slim fit jeans (tenke å kjøpe ny, bomma litt på passform rundt livet)
Mørke grå slim fit jeans
Mørke grå bomullsbukser
Sort skinnjakke
Converse sko (sorte)
Beige chinos
2 x lyse grå hettegensere (1 med glidelås, 1 uten, fulgte bloggens anbefalinger, så de er fra H&M og tynne i stoffet)
2 x mørke grå hettegensere (------------------------------  !      !    ------------------------------------------)
En hel haug (neida, jeg bretter dem og legger dem fint på plass) med t-skjorter, mye hvit og grått i forskjellige mønstre og toner.

Jeg kunne ca ingenting om klær før jeg fant bloggen. Passform og enkle klassiske plagg som går til mye er vel det viktigste jeg har lært. Jeg er egentlig fornøyd med garderoben min, jeg synes ofte at jeg ser bra ut og jeg føler meg vel i klærne (veldig uvant med skinnjakka i begynnelsen husker jeg). Men jeg synes kanskje at jeg har litt lite farger, mye hvitt og grått. Og Conversene er slitt, kunne trengt et nytt par men med vinteren rundt hjørne finnes det vel klokere valg. Boots er jeg skeptisk til, men jeg har ikke prøvd slik, jeg synes kanskje det kommer til å se dumt ut med slim fit jeans og brede boots på beina (at det ikke passer overens på en måte). I fjor kjøpte jeg et par brune sko som ligner pittelitt på denne (fant ikke bilde) http://www.dinsko.no/SORTIMENT/HERRE/Sko,-casual?art=257027 , men med hvit, svart, rød stripe på yttersiden av skoen. Funket bra som vintersko (i byen) med varm såle i. Tar nå litt tilbake det jeg skrev tidligere om boots etter å ha googla litt... denne så kul ut http://www.dinsko.no/SORTIMENT/HERRE/Boots-og-stovler?art=265173

I tillegg er det problemet med jakke. Etter at jeg skaffa meg skinnjakke har jeg nesten hele tiden brukt hettegenser med glidelås (åpent) med t-skjorte under. Jeg syntes det så og føltes best ut. Jeg brukte det kanskje litt vel ofte, fordi jeg ikke hadde noen annen vår jakke og cardigan under min skinnjakke ikke så like bra ut. Nå er det ofte for kaldt her jeg bor for dette antrekket, og jeg kunne trengt en ny jakke.

Noen tips og triks? I bunn og grunn lurer jeg på hva folket her synes er det viktigste å ha i høst garderoben, først og fremst tenker jeg på sko og jakke. Men all feedback is good feedback.  :)


Åneida

Kjempeflott oppsummering av "0330-stilen". Jeg har mye av det samme, og kan også godt tenke meg noen tips & råd for vintergarderoben min, som er ganske skjør for øyeblikket!

SpantaX

"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Lerum

Quote from: SpantaX on October 19, 2011, 19:25:01 PM
Angående jakke.. Hvor høy er du?  Frakk, trench coat eller peacoat er jo noen alternativer :)

http://www.0330.no/2005/12/herremote-vinterklr.html

http://rockdenim.no/trench_coat_apollo_gra/P_2944

Jeg er 187 cm høy. Jeg kikka gjennom den artikkelen, hadde nesten glemt den av. Er det et must med pensko til frakk, trench coat eller peacoat? Peacoat blir jeg kanskje for høy til. Frakk og trench coat... vet ikke om jeg kan pulle off den feminime touchen det skrives om, i tillegg virket den stilen litt over mitt 'klesnivå', om jeg kan bruke det ordet, der jeg er nå. Jeg er ikke comfy med pensko og alt det der, mer vant til casual/laidback. Selv om førstnevnte skal prøves ut senere, så tror jeg det er best og safe her. Frakk er vel også varmere enn trench coat. Jeg kjenner meg liksom ikke igjen i dem, men skinnjakke var jo også uvant i begynnelsen. Får dra innom et par butikker og prøve meg fram. Ser nederst i artikkelen at om jeg kjøper et nytt skjerf kan jeg presse skinnjakke og hettegenser litt til ut høsten... så da får det bli skjerf + jakke + sko øverst på lista (så jeg har noe å velge i).

SpantaX

"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Claw

Fin tråd.
Kunne selv ganske lite om klær før jeg begynte å lese bloggen her, og har brukt en god del penger på klær i år pga. det.
Har nå mye bra basisplagg, som:
- V-neck t-skjorter i hvit, sort, grå og navy (og en i lys gul som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.. tips?)
- Crew-neck t-skjorter i hvit og navy
- Cardigans, en i navy, en lys og en grå strikket
- Jeans; en raw sterkt blå (skinny leg), en raw mørkemørkeblå (som er litt vel slim) er kun de to jeg har nå, de andre har jeg trent meg ut av  >:(
- Bukser; En brun cordfløyelsbukse som er FET, chinos i khaki, blå og grå.
- Seilersko som jeg bruker alt for mye (de er så perfekt mellom casual og stilig, og de er sykt gode å gå med)
- Brune boots
- Brune spisse monkstraps pensko
- Brune "sneaker"-aktige sko i lær
- Chuck taylors i blå og rød (som jeg bruker sjelden utenom gymen), skal kjøpe svarte (med standard hvit såle, ikke de emoskoene :P)
- Diverse button down skjorter som går med dress etc.
- En dress
- Et brunt lærbelte som passer dress og jeans
- En polo piquet i navy
- Fete chino-shorts i sterke farger

Går veldig enkelt kledd, som f.eks. Seilersko, jeans, belte, v-neck skjorte. Dette er vel grunnutrustningen min. Så drar jeg over en jakke eller noe hvis det er kaldt.

Skal skaffe meg:
- Grå ziphood
- Kanskje skinnjakke (men er helt blank her, synes det er litt skummelt)
- Kanskje duffelcoat (trenchcoat osv. tror jeg blir for stivt for meg, jeg er litt mer sporty)
- V-neck gensere, men synes det er litt fremmed

Hva synes dere forresten om svære dunjakker/parkas?



Kjøpte en i fjor vinter av rent praktiske grunner (den er drøyt varm, er som å gå i en monster-sovepose). Kommer til å gå med den uansett når det kryper under -15, men hva synes folk som den utseendemessig?

Chuck Baz

Must-haves er de samme som alltid. Vil du være moteriktig så slenger du på et par GODE cargobukser og bruker litt klær i caramel, det "alle" i moteverdenen prater om for tiden.

Potet

Accessories er gull, og gjøres det riktig blir antrekket 100x kulere. Nå som det begynner å bli kaldere er skjerf og handsker et must. Klokke skal alltid brukes uavhengig av årstid :). Mer kulde betyr også mer klær. Lag på lag med klær kombinert med mange accessories er noe som blir brukt i omtrent samtlige bilder i seriøse motekataloger for høst/vinterplagg. Med lag på lag mener jeg at man synlig kan se det foskjellige lagene med klær f.eks. en åpen frakk over en dressjakke med vest under. Man må passe på at fargene matcher, men det går som regel bra i og med at ytterjakker/dressjakker gjerne kommer i farger som lett kan kombineres med andre farger.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Ilgiardino

Ang. den dunjakken er det i utgangspunktet et veldig varmt og behagelig plagg, men jeg synes ikke det passer en stilfull herremann. Da er det bedre å kjøpe seg en peacoat, trenchcoat eller duffelcoat, og hvis dette blir for kaldt kan man alltids bruke en fin ullgenser under som matcher stilen din :-)

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

piken

Quote from: Adriwen on October 30, 2011, 11:50:53 AM

PS: Hvorfor heter bloggen 0330, egentlig?

0330 henviser til klokkeslettet 03.30, som for mange er et tidspunkt for frustrasjon i helgene. Det er tidspunktet hvor alle barene er stengt og man har valget mellom å tusle hjem med halen mellom bena og kebaben i handa, eller å gjøre et siste forsøk på å få seg et nyp.

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

piken

Det spørs helt hvor mye mage du har. Men syns jeg leste her et sted at du ikke veier så mye og tror derfor at du klarer deg med en genser med normal passform. Trenger ikke kjøpe de mest tettsittende, men oversized eller heller ikke pent. Da ser man ofte større ut enn hva man er. Gå i en klesbutikk og spør når du prøver klær så får du forhåpentligvis hjelp til å finne klær som er riktig passform. Evt. ta med en venninne på shopping.

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Quirky

Det at du klær lilla vil absolutt ikke si at du kun skal gå i lilla.

Lilla er vel heller ikke en farge som jeg ville anbefalt, kanskje på noen plagg av og til.

Nå i begynnelsen ville jeg prøvd meg litt fram med basis farger (Svart, Hvit, Beige, Brun, Marineblå, Grå)

Ellers vil jeg si at INGENTING slår en god frakk om vinteren, om det er en Trenchcoat, en dufflecoat eller hva enn du liker, spiller liten rolle.

Mange av de ser fantastisk ut, og samtidig holder de deg god og varm.