Øyekontakt

Started by Selveste, October 26, 2011, 20:14:35 PM

Previous topic - Next topic

Selveste

Hvis man er redd for å holde øyekontakten, hva betyr dette egentlig, og hvordan kan man jobbe for å forbedre dette? En av de tingene jeg har slitt mest med er å holde øyekontakten med jenter, men forøvrig også med familie/venner som ikke har noe med sjekkesituasjoner å gjøre. Hvis jeg holder øyekontakt med andre fører det fort til at jeg ser ned først. Det er jo et lite problem med tanke på hvor viktig dette er. Noen som har vært i samme situasjon som har vunnet over problemet? og til jentene; hvordan forholder "drømmegutten" deres seg til øyekontakt?  :)

mortenoe

#1
Quote from: Selveste on October 26, 2011, 20:14:35 PM
Hvis man er redd for å holde øyekontakten, hva betyr dette egentlig, og hvordan kan man jobbe for å forbedre dette? En av de tingene jeg har slitt mest med er å holde øyekontakten med jenter, men forøvrig også med familie/venner som ikke har noe med sjekkesituasjoner å gjøre. Hvis jeg holder øyekontakt med andre fører det fort til at jeg ser ned først. Det er jo et lite problem med tanke på hvor viktig dette er. Noen som har vært i samme situasjon som har vunnet over problemet? og til jentene; hvordan forholder "drømmegutten" deres seg til øyekontakt?  :)

Jeg får på følelsen av at en som bryter øyekontakten med meg veldig tidlig virker veldig usikker og ukomfortabel med seg selv. Det at øyekontakten brytes først er ikke et problem i det hele tatt for meg, heller det når øyekontakten brytes veldig tidlig og at det nesten er litt vanskelig å få kontakt.
Jeg slet en stund med det samme selv, men det var før jeg begynte å tenke over det.
Nå tenker jeg over det hele veien og bryter sjelden først. Jeg er også veldig interessert i å høre hva andre mener om akkurat det.
Så et tips fra meg er å tenke over det og øve seg, så kommer det etter hvert. Heldigvis er dette en meget enkel sak å øve på.

Sist uke fikk jeg en veldig interessant kommentar
- "Du har farlige øyne," sa hun til meg før vi kyssa.      

Håper både jenter og gutter har noen fine innspill i denne tråden.
Er du klein eller?

Femininist

Enig med deg Morten. Å se bort signaliserer usikkerhet, men det signaliserer også at man ikke er interessert, ser noen mye bort så "tar jeg hintet" og skifter tema, eller finner noen annen å snakke med.

På samme måte synes jeg for intens øyekontakt kan være ubehagelig av motsatt grunn. Kommer jo an på hvem det er, men det er ei jente jeg kjenner som jeg føler stirrer hver gang jeg snakker med henne og det er ikke så mye bedre ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

Quote from: Femininist on October 26, 2011, 21:27:47 PM
Enig med deg Morten. Å se bort signaliserer usikkerhet, men det signaliserer også at man ikke er interessert, ser noen mye bort så "tar jeg hintet" og skifter tema, eller finner noen annen å snakke med.

På samme måte synes jeg for intens øyekontakt kan være ubehagelig av motsatt grunn. Kommer jo an på hvem det er, men det er ei jente jeg kjenner som jeg føler stirrer hver gang jeg snakker med henne og det er ikke så mye bedre ;)

Ville du si at det er en "regel"? Flawless Method snakker ofte om PUA og Target's "boble." Når to mennesker sitter vendt mot hverandre og ser på hverandre mens de snakker vil mange mene at de har en mer dypere kontakt. Bør man høvle vekk all observasjon av de andre rundt seg for å vise at man er 100% "der"?

Jeg tror at noen ufrivillig sender ut signalet "jeg er *veldig* ikke interessert" med å se bort, men de er ikke bevisst på det. Samtidig så må jeg innrømme at alle jeg vet at er komfortable med meg ofte søker øyekontakt med meg.

Håper denne tråden blir fylt med noen skikkelig juicy greier. Det er kult når GV-gutta forbarmer seg over det åpne forumet på tråder som dette :)

deepArne

http://www.0330.no/2011/10/13-tips-for-bli-flinkere-til-prate-med.html
Quote from: 033013 tips for å bli flinkere til å prate med fremmede!
...
1 - bruk øyenkontakt bevisst
Visste du at det i de fleste normale samtaler er den som snakker som "styrer" blikkontakten? Det er veldig unaturlig å stirre hverandre inn i øynene hele tiden mens man prater, så man trenger noen pauser... og disse pausene er det den som snakker som i utgangspunktet har som oppgave å skape. Når du prater og ser på samtalepartneren din, vil samtalepartneren som regel se deg i øynene... når du ser bort kan vedkommende slippe blikket ditt. Dersom den som blir pratet til bryter blikkontakt før den som prater gjør det virker det ofte som et tegn på litt manglende interesse. På den motsatte siden vil det å holde blikket litt lenger enn man vanligvis ville ha gjort skape spenning og signalisere interesse. Det å signalisere riktig mengde interesse til riktig tid og til riktig jente er ganske så sentralt når det gjelder de tidlige fasene i sjekking, og blikket er i så måte et nyttig hjelpemiddel.
...

piken

Jeg synes øyekontakt er vanskelig når jeg liker noen. Når jeg har øyekontakt med folk får jeg en følelse av at de kan se rett inn i meg og at jeg blottlegger sjelen min. Jeg vet jo at det ikke er sånn, men det er vanskelig likevel. Men jeg trener.

SpantaX

Jeg har trent mye på dette selv. Jeg brukte alltid å se på munnen til den jeg prata med.

Etter at jeg ble bevisst på problemet, så fant jeg ut et par teknikker som funket for meg..

1: Fokusere på området mellom øynene til den jeg prater med.

eller

2: Fokusere på kun det høyre øyet.

Bakdelen med å se på kun det ene øyet, er hvis du møter noen som skjeler  :P hehe

Om sommeren er det veldig lett å trene seg på øyekontakt, fordi man kan øve seg bak solbrillene  8)
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

VB

Quote from: SpantaX on October 26, 2011, 22:35:30 PMOm sommeren er det veldig lett å trene seg på øyekontakt, fordi man kan øve seg bak solbrillene  8)

Hater folk som ikke tar av seg solbrillene når du snakker med de, er utrolig irriterende. Og vil ikke si det er mye øving i det fordi det skaper ikke samme spenning som det gjør hvis dere ser hverandre rett i øynene.

Ellers vil jeg si som andre har sagt før, det er en enkel ting å trene på, bare vær bevisst på det i et par uker så vil det komme mer og mer naturlig.

Potet

Dette er kun en øvelsessak. Øv deg på å se inn i øynene på folk som går forbi deg på gata. Snart vil det bli mer naturlig selv om det føles veldig rart og kleint i starten.  Det er vanlig at menn ser mindre i øyene til hverandre (mye øyekontakt mellom menn virker truende), mens øyekontakt mellom menn og kvinner er veldig viktig. Mye og dyp øyekontakt med de fleste familiemedlemmer synes jeg fortsatt er rart av en eller annen grunn. Noen som vet hvorfor du har noen venner og familievenner du lett kan se inn i øynene, mens du føler deg klein og rar med en gang du ser inn i øynene på andre?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

mortenoe

#9
Quote from: Potet on October 27, 2011, 00:52:44 AM
Mye og dyp øyekontakt med de fleste familiemedlemmer synes jeg fortsatt er rart av en eller annen grunn.

Har lagt merke til det samme selv. Sliter enda med å holde kontakten med min mor, ser alltid vekk først. :)
Er du klein eller?

deepArne

Quote from: Potet on October 27, 2011, 00:52:44 AM
Øv deg på å se inn i øynene på folk som går forbi deg på gata. Snart vil det bli mer naturlig selv om det føles veldig rart og kleint i starten.  Det er vanlig at menn ser mindre i øyene til hverandre (mye øyekontakt mellom menn virker truende)
Eg vil ikkje nødvendigvis anbefale å sjå alle folk på gata i augene. Eg er ein type som likar å sjå på folk eg møter på gata, og eg har blitt angripe av narkisar ved to anledningar heilt ut av det blå. Går utifrå det er fordi eg ser dei i augene, og at dette som nemnd virkar truande. Dette har ført til at eg droppar å sjå på narkisar...

Potet

Hahahahaha, du må så klart være bittelitt selektiv :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

vinnersmilet

Jeg bor i et temmelig innvandrer heavy-strøk, der er blikkkontakten mellom menn temmelig eksplosiv. Du holder ikke øya til Nadim og Mojak hvis du ikke har stål i blikket, fordi du gjør du deg selv synlig på en lite smart måte. Da titter jeg heller rett into the eye of mordor

deepArne

Quote from: vinnersmilet on October 27, 2011, 09:57:19 AM
Jeg bor i et temmelig innvandrer heavy-strøk, der er blikkkontakten mellom menn temmelig eksplosiv. Du holder ikke øya til Nadim og Mojak hvis du ikke har stål i blikket, fordi du gjør du deg selv synlig på en lite smart måte. Da titter jeg heller rett into the eye of mordor
Og så er spørsmålet: Når Nadim og Mojak møtes på gata. Ser dei då kvar sin veg, eller er det eyeballing på gang? Og blir det i såfall eit lite gjengoppgjør?

vinnersmilet

Quote from: deepArne on October 27, 2011, 13:43:08 PM
Quote from: vinnersmilet on October 27, 2011, 09:57:19 AM
Jeg bor i et temmelig innvandrer heavy-strøk, der er blikkkontakten mellom menn temmelig eksplosiv. Du holder ikke øya til Nadim og Mojak hvis du ikke har stål i blikket, fordi du gjør du deg selv synlig på en lite smart måte. Da titter jeg heller rett into the eye of mordor
Og så er spørsmålet: Når Nadim og Mojak møtes på gata. Ser dei då kvar sin veg, eller er det eyeballing på gang? Og blir det i såfall eit lite gjengoppgjør?

Hyggelig at du spør. Jeg tok dette opp med en over gjennomsnittlig hyggelig Iraker på Kielferga to uker fra nå. Jeg kjente han ikke fra før av men vi snakket litt om det som skjedde på Dansegulvet (han hadde øynene på en persisk jente). Etter en del samtale kom jeg inn på dette med norsk kultur vs innvandrerkultur.

Han sier at "blikkletingen" er pur kultur. Innad ser de hverandre i øynene kort og så bryter man normalt blikket. Usikre eller aggressive folk vil prøve å holde det. Det at noen er usikker betyr faktisk ikke sånn som feminiserte, snillistfrelste norge gjerne maler det at de ikke er en trussel eller ikke kan være farlige. De er ikke ute etter forståelse, det er en mannskulturell greie for dem. Shit-test synes jeg egentlig er en bra beskrivelse.

Hans råd var å gjengjelde blikket. Jeg sa jeg ofte ikke gjorde dette fordi de mange jeg så hadde "ville" blikk. Videre sa jeg at det  å se ned i bakken eller bort kunne føles undertrykkende som jeg var den underlegne hver gang en innvandrer eller tre gikk forbi. Han sa møt blikket. Vennlig og fast.

Jeg ville ikke lagt ALL vekt på denne enkeltuttalelsen selv om han var en veldig "klassisk" medlem av "klisjén" ung mannlig innvandrer. Men det var interessant å høre det fra hestens munn.