Sixpack???

Started by Bernhard, October 28, 2011, 18:51:47 PM

Previous topic - Next topic

Bernhard

Jeg skal begynne å trene og har lyst på sixpack fort, noen forsalg.
Jeg vet at jeg må jogge, men hva annet.
takk

Claw

For å få sixpack må du først og fremst ha en lav fettprosent. Veien til dette er kosthold og trening. Vil anbefale intervalltrening, bakkeløp, korte stigningsløp etc., ved siden av styrketreningen for å brenne mer fett.

Men jeg vil fraråde deg å ha sixpack som eneste treningsmål. Folk er så hjernevasket av denne sixpacken at det er helt vanvittig. En spinkel kropp med sixpack ser ikke særlig bedre ut enn en uten. Fokuser heller på å få muskelmasse i hele kroppen. Bryst, armer, rygg, lår.

VB

Er enig med Claw her, sixpack er også jævlig mye vedlikehold. Slutter du å trene i en kortere periode (3-4 måneder) så forsvinner den fort. Mer muskelmasse generelt er bedre.

Quirky

Du bør aldri trene med fokus på en spesifikk muskelgruppe om du vil ha en kropp som ser bra ut.

Hvis du er en ectomorph (vanskelig for å legge på deg) vil jeg anbefale StrongLifts 5x5 programmet.

Potet

Quote from: Quirky on October 30, 2011, 19:06:22 PM
Du bør aldri trene med fokus på en spesifikk muskelgruppe om du vil ha en kropp som ser bra ut.

Hvis du er en ectomorph (vanskelig for å legge på deg) vil jeg anbefale StrongLifts 5x5 programmet.
Helt enig! Fullkroppsprogram med fokus på basisøvelser er the shit. Når man begynner å trene markløft og militærpress vil man aldri gå tilbake til andre alternative øvelser. Førstnevnte øvelse gjorde kroppsholdningen min mye bedre. Som de aller fleste andre som har trent en del benkpress hadde jeg foroverlente skuldre. Roøvelser og markløft hjelper bra mot det! I tilegg er markløft vistnok den beste øvelsen hvis man skal bedre sin eksplositivtet i sprint :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Femininist

Hvordan er utgangspunktet ditt? Har du muskler? Isåfall få ned fettprosenten. Har du ikke musker? Skaff dem, tren hele kroppen så du ser proporsjonal ut først.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Tung markløft er nok også den øvelsen som øker testoen mest.
Prøv å makse ut markløft en økt på kvelden en gang (pass på å være godt hydrert og uthvilt), spis en skikkelig mannemiddag (en svær entrecote f.eks.) og legg deg tidlig.
Kan love deg at du våkner med et morrabrød fra en annen verden. Feiler aldri!

Edit: (Usikker på hvordan kvinner reagerer på markløft, trolig ikke samme testoboosten.. sorry :-[).

Bernhard

jeg har muskler og trener hele kroppen, men er litt på lat-siden når det gjelder kondis trening alla jogging. Men jeg trente mye mage trening med vekter der magen ble større. noe bedre, men større.
så det er bare mage fettet jeg vil ha bort

Chuck Baz

Du får ikke punktforbrent så du må nok bare ikke være lat og jogge det vekk.

Claw

+ spise clean mat. No processed foods mister!

Eh

Et godt kosthold er alfa og omega.

Finn et treningsprogram du kan gjennomføre (alt etter hvor mange ganger i uka du kan/vil trene) og skriv treningsdagbok. Det hjelper veldig på motivasjonen når du kan se fra uke til uke hvilke øvelser du øker på. Er du skikkelig målbevisst skriver du kostholdsdagbok i tillegg. Da har du full kontroll over hva du putter i deg i løpet av en dag, og da er det lettere å se hva du må kutte ut. Å ha en treningskompis er også urt i begynnelsen for å komme i gang. Det er veldig lett å finne på unnskyldninger ovenfor seg selv når man trener alene.

http://www.iform.no/ har mange nyttige artikler om trening og treningsprogrammer i tillegg til kostholdguider.

Losers make excuses, winners make commitments ;)

soprano

Quote from: Claw on October 30, 2011, 23:10:17 PM
Tung markløft er nok også den øvelsen som øker testoen mest.
Prøv å makse ut markløft en økt på kvelden en gang (pass på å være godt hydrert og uthvilt), spis en skikkelig mannemiddag (en svær entrecote f.eks.) og legg deg tidlig.
Kan love deg at du våkner med et morrabrød fra en annen verden. Feiler aldri!

Edit: (Usikker på hvordan kvinner reagerer på markløft, trolig ikke samme testoboosten.. sorry :-[).

Det er deilig å kjenne testosteronen man får av å trene hardt!

Alphaafc

The sixpack is made in the kitchen

Hvis du "har muskler", burde det ikke være noe problem å bli fettet kun ved å redusere inntaket litt.

Hilsen han uten vaskebrett :)

Stemning

Som gutta sier, du kan ikke redusere fett på bestemte steder på kroppen av gangen. Kroppen selv bestemmer hvor den vil ha fettlagrene, og desverre er det slik at menn flest har mesteparten av fettet på magen. Så for å redusere fettet der som ellers på kroppen er du nødt til å få igang fettforbrenning. Det koker kort sagt ned til energiregnskapet i kroppen din, altså om du spiser mer energi enn du bruker så dannes det fett (energien lagres) og dersom du spiser mindre energi enn du bruker så forbrennes fett (bruker av lagrene).

Det du kan påvirke i det hele, er altså energiBRUK og energiINNTAK.

-BRUK: Den beste måten å øke energibruken på er trening du blir svett av. Intensive økter hvor du tømmer kroppen for energi, hviler ut, og tømmer igjen, er noe av det mest effektive. 20 minutter av dette danker ut 40 min joggetur i joggetempo. Søk på ord som CrossFit og 4x4 for inspirasjon.

-INNTAK: Skal du redusere energiinntaket bør du i første omgang kutte på karbohydrater og mat med mye usunne fettsyrer. Mettet fett som fra bacon, smør, frityrmat, fett rødt kjøtt, svinekjøtt, fet ost osv inneholder mye energi og kan kuttes på. Viktig å erstatte kjøttet med annet protein som fisk og kylling. Spis for eksempel 1/3 så mye ris/brød/potet til maten som du pleier. Kutt all brus og saft med sukker. Kutt all snacks med karbo/sukker/fett. Hvis du må ha noe å putte tenna i ta en tomat eller et (1) knekkebrød. Drikk mye vann hvis du føler deg sulten. (Det høres ut som et triks for anorektikere, men det skal faktisk spises mindre når man ønsker å redusere energiinntaket, da blir man sulten.)

Det er viktig å fremheve at begge måtene å endre regnskapet på vil ha effekt, men den sunneste og raskeste effekten får du av å kombinere de to.