voldtekt, vold

Started by soprano, October 28, 2011, 20:12:41 PM

Previous topic - Next topic

soprano

Med utgangspunkt i overfallsvoldtektsakene i mediene:

Både broren min og kompisen min ble i sin tid ranet og banket gul og blå av innvandrere. Begge sliter tungt psykisk enda.

Selv om voldtekt helt sikkert er noe av det verste man kan oppleve, merker jeg at jeg blir forbanna over at vold bagatelliseres i forhold.

Da jeg vokste opp husker jeg at det var MYE større fokus på å stoppe volden enn det er i dag.

Hva mener dere? Er det ene verre enn det andre? Bør det ene få mer oppmerksomhet enn det andre?

Femininist

For å svare på det du spør om først, ja, det ene er verre enn det andre. Overfallsvoldtekter innebærer ofte vold i tillegg til det seksuelle overgrepet, en har med andre ord ofte "både og". I tillegg til alt det jentene opplever etterpå med selvbebreidelse og ofte fordømming fra storsamfunnet "slik må hun da forvente når hun er drita og går i miniskjørt på vinteren" og fra rettssystemet "sa du nei?! Om ikke var det vel ikke en voldtekt?".

Når det er sagt burde det vært et økt fokus på å stoppe volden, vet ikke om det økte voldtektsfokuset har kommet jenter til gode eller om det er blitt enda mer stigmatisert siden det fremdeles skjer enda alle har hørt tipsene for å unngå å bli voldtatt.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stylish

Quote from: soprano on October 28, 2011, 20:12:41 PM
Med utgangspunkt i overfallsvoldtektsakene i mediene:

Både broren min og kompisen min ble i sin tid ranet og banket gul og blå av innvandrere. Begge sliter tungt psykisk enda.

Selv om voldtekt helt sikkert er noe av det verste man kan oppleve, merker jeg at jeg blir forbanna over at vold bagatelliseres i forhold.

Da jeg vokste opp husker jeg at det var MYE større fokus på å stoppe volden enn det er i dag.

Hva mener dere? Er det ene verre enn det andre? Bør det ene få mer oppmerksomhet enn det andre?

Bor du i Oslo?

Tingles

Vil først påpeke at å spesifisere en folkegruppe i dette innlegget blir helt feil for meg.
Husk at media spiller en latterlig stor rolle i å bestemme hvem som er "forbrytere" og ingenting selger mer frykt fremmede kulturer.

Har som taxi sjåfør nylig kjørt en jente som nettopp var blitt voldtatt. Og der var ikke overgriperen av utenlandsk opprinnelse.
Jeg tar det fortsatt tungt når jeg tenker på det. Følelsen jeg hadde av hjelpeløshet kan ikke måle seg med hvordan hun hadde det.

Har og venner som ble hoppet på av ett flertall av norske gutter som ødela et stort potensiale til profesjonell vektløfting til en av ofrene pga. skader.

Går utifra at du ikke mente at det kun er innvandrere som voldtar og slår ned folk i blind vold, men ville bare påpeke det.

Men med tanke på spørsmålet ditt, så vil jeg si meg enig i feminist sin påstand.
Blind vold er som det står blind, det er ingenting man kunne ha gjort, i en voldtekts sak vil jeg tro at jenten alltid vil tenke "what if".
Og som feminist også sier, det er fordømmelse av ofre, det blir bagatellisert, og det medfører en følelse av skam og skyld.

Som eksempel kan du si at broren og kompisen din vil mest sannsynlig bli trodd pga. store fysiske bevis, men en jente som er blitt voldtatt blir ofte avfeiet fordi det ikke er synlige bevis eller nok bevis.

For ikke å snakke om kastanje sitt eksempel, intimiteten som forbindes med sex har nok ett sterkere psykologisk slag når du blir fratatt muligheten til å velge ja/nei.
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Lars GV

Selv om dette er off topic-forumet så mener jeg dette temaet er litt for mye off topic på et forum som dette, samt at temaet har veldig lite positiv nytte for seg å diskutere og kan være sårbart for noen. Derfor velger jeg å stenge tråden til tross for at ingen klaging eller krangling har oppstått.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.