Studieteknikk

Started by Tingles, December 05, 2011, 20:29:58 PM

Previous topic - Next topic

Tingles

Noen som har noen gode tips å dele?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Femininist

"Alle" tekster følger en slags logikk. Bøker og faglige artikler er gjennomsiktige fra start til slutt. Det er kjedelig, men enkelt å forholde seg til.

1. Få oversikt. Overskrifter og navnet på boka røper alt innhold. Bakside og innholdsfortegnelse er viktigst, deretter bør en bla igjennom boka, lese overskriftene, se på bildene og studere tabeller og lister. Gidder forfatteren å sette sammen en liste eller en figur er det fordi den er viktig. Bruk tid på sammendrag, innledning og avslutning.

2. Finn hensikten med det du leser. hva leser jeg? Hvorfor leser jeg dette? Hva er det meningen jeg skal lære? Hvilke knagger kan jeg henge dette på (Hva er det jeg kan fra før)?

3. Hva mener jeg og andre er viktigst i boka? Kollokvier, hva har foreleseren sagt etc.

4. Oppsummer det du har lært. Gjerne tankekart.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

Quote from: Femininist on December 05, 2011, 21:09:32 PM
"Alle" tekster følger en slags logikk. Bøker og faglige artikler er gjennomsiktige fra start til slutt. Det er kjedelig, men enkelt å forholde seg til.

1. Få oversikt. Overskrifter og navnet på boka røper alt innhold. Bakside og innholdsfortegnelse er viktigst, deretter bør en bla igjennom boka, lese overskriftene, se på bildene og studere tabeller og lister. Gidder forfatteren å sette sammen en liste eller en figur er det fordi den er viktig. Bruk tid på sammendrag, innledning og avslutning.

2. Finn hensikten med det du leser. hva leser jeg? Hvorfor leser jeg dette? Hva er det meningen jeg skal lære? Hvilke knagger kan jeg henge dette på (Hva er det jeg kan fra før)?

3. Hva mener jeg og andre er viktigst i boka? Kollokvier, hva har foreleseren sagt etc.

4. Oppsummer det du har lært. Gjerne tankekart.


Hehe, mao. ikke les boka. ;)

deepArne

Eg synes det er vanskeleg å gi generelle tips; studieteknikk er avhengig av person og fagfelt. Kva studerer du? Dei vanlegaste råda er jo å jobbe jamt gjennom semesteret og å vere aktiv i undervisninga. Dette er jo eigentleg ganske opplagt, men likevel følgjer ikkje så mange desse råda då det er ekvivalent med å jobbe mykje. Ofte legg undervisningsituasjonen opp til at det er vanskeleg også. Ein god studieteknikk vil jo vere den teknikken som gir ein gitt karakter med minst mogeleg arbeid!;-) Eg synes individuelt arbeid er undervurdert, men det kan ofte vere nyttig å samarbeide med andre også. Det er uansett viktig å ha eit godt miljø ved studiestaden, og du kan lære mykje av å bli kompis med flinkisane.

Men eitt universelt studietips vil eg uansett gi: Løys eksamensoppgåver! Då lærer du kva som er viktig og kor detaljert kunnskap du må ha. Og så har du ein tryggheit i at du veit kva som skjer på eksamen. Viss det er munnleg eksamen vil eg anbefale å øve på det også, gjerne saman med studiekameratar.

--WTF?--

2 generelle tips jeg kan komme med:

- Konsentrasjonsøvelser (spesielt viktig hvis det er mye avsporinger, fjas og tull fra andre studenter)

- Gå sammen med noen andre studenter om logistikkrutiner, innkjøp av studiemateriell etc.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Potet

Quote from: --WTF?-- on December 05, 2011, 22:46:05 PM
2 generelle tips jeg kan komme med:

- Konsentrasjonsøvelser (spesielt viktig hvis det er mye avsporinger, fjas og tull fra andre studenter)

- Gå sammen med noen andre studenter om logistikkrutiner, innkjøp av studiemateriell etc.
Har du noen eksempler på konsentrasjonsøvelser? Jeg har en stygg tendens til å ta pauser med en gang jeg har klart noe vanskelig, og sliter også veldig mye med å starte skolearbeidet.

Mit beste tips: LØS EKSAMENSOPPGAVER (i alle fall her på NTNU)! Noen faglærere har mye fokus på utledninger og forståelse, andre mer formelregning og oppgaver som er vanskelig rent mattematisk. Det er ikke vits å lære seg noe som aldri har kommet på eksamen de siste 10 årene. Man blir ikke god i et emne, man blir god i å løse eksamensoppgaver.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Femininist

Quote from: Stemning link=topic=1972.msg13689#msg13689
Hehe, mao. ikke les boka. ;)
/quote]

SELVFØLGELIG SKAL DU LESE BOKA! Om det er verdt det å lese hele boka kommer an på hvor viktig boka er og hvor int. en er i faget, etter en har gjort punkt 1 og 2 kan en lese resten av boka, men hvor viktig det er får hver enkelt vurdere.

Å lese hele boka på samme måten som en ville lest sagan om isfolket (fortest mulig fra A til Å) er det dummeste en kan gjøre.

- Potet, ikke ta pause når du er ferdig med ting, vent enten til du er nesten ferdig, eller start så vidt på noe nytt, da er du "inni en greie" som krever at du kommer tilbake =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Potet

Hehe, får teste teknikken allerede i kveld, Femininist, da jeg har eksamen allerede i morgen :o
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

--WTF?--

Potet: Tankestoppteknikker er rett og slett å gjenkjenne sine egne tankemønstre, når det kommer en tanke som sporer deg av, tenk på noe annet med én gang. Jeg pleier å ha musikk på ørene når jeg jobber med oppgaver, det holder forstyrrelser ute. Du kan f.eks. tenke "max 2 låter" før du må i gang igjen etter en pause. For å komme i gang med oppgaver pleier jeg å gjøre klart det jeg trenger kvelden før, har en sjekkliste hjemme der alt er ramset opp. Da har jeg en unnskyldning mindre ovenfor meg selv til å utsette oppstarten. (Så gjelder det å finne de andre unnskyldningene og eliminere dem én etter én.)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stemning

Jeg har ikke lest en eneste bok enda, bare bladd i dem. :) Men jeg har lært meg å trekke ut essensen av hva jeg trenger kunne ved å bruke en kombinasjon av tidligere eksamensoppgaver, læringsmål, og få med meg hva foreleser vektlegger i forelesning. Så forsøker jeg å "holde tritt" gjennom semesteret, dvs. delta i forelesninger og grupper/seminarer, og siste dagene før eksamen går jeg over i hypermodus og kjører 100 % fokus og begynner å løse oppgaver osv. i oppgavefag. Siste 12-24 timene alt ettersom hvor mye jeg trenger, sitter jeg i ett uten pause. Holder alltid på gjennom natten, holder hodet klart med pulverkaffe blandet 50/50 pulver/vann. Så på morgenkvisten er det buss til skolen og alt jeg har lest hele natten er friskt i minne, det går ikke en gang inn i langtidsminnet. Så når jeg ankommer og eksamen starter må jeg bare skrive ned alt jeg kan med det samme, i stikkordsform, slik at jeg ikke glemmer det. 3 dager etter husker jeg 1/4 av det jeg skrev om på eksamen.

Vet ikke om det er en teknikk å anbefale, men det funker veldig bra for meg.

Gaffateip

Quote from: Potet on December 06, 2011, 01:57:38 AM
Mit beste tips: LØS EKSAMENSOPPGAVER (i alle fall her på NTNU)! Noen faglærere har mye fokus på utledninger og forståelse, andre mer formelregning og oppgaver som er vanskelig rent mattematisk. Det er ikke vits å lære seg noe som aldri har kommet på eksamen de siste 10 årene. Man blir ikke god i et emne, man blir god i å løse eksamensoppgaver.

Haha, kjenner meg igjen der. På NTNU blir gode i å løse eksamensoppgaver og å koke øvinger.
Kjenner folk som bruker gamle eksamensoppgaver m. LF til å lære faget, uten å i det hele tatt åpne læreboka.

Femininist

Quote from: Kurry on December 12, 2011, 07:19:59 AM
Quote from: Potet on December 06, 2011, 01:57:38 AM
Mit beste tips: LØS EKSAMENSOPPGAVER (i alle fall her på NTNU)! Noen faglærere har mye fokus på utledninger og forståelse, andre mer formelregning og oppgaver som er vanskelig rent mattematisk. Det er ikke vits å lære seg noe som aldri har kommet på eksamen de siste 10 årene. Man blir ikke god i et emne, man blir god i å løse eksamensoppgaver.

Haha, kjenner meg igjen der. På NTNU blir gode i å løse eksamensoppgaver og å koke øvinger.
Kjenner folk som bruker gamle eksamensoppgaver m. LF til å lære faget, uten å i det hele tatt åpne læreboka.

Gløs? eller HF? :P
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Gaffateip


Carebear

Haha. Jeg digger dette emnet! Det gjelder absolutt å finne ut hva som er rett for deg selv, og bare gjennomføre det. Får du noe utbytte av forelseninger eller ikke, er gruppetimene bra, er det flinke lærere, jobber du like bra hjemme som på skolen etc. etc. er spørsmål du må ta stilling til.

For min del har jeg konsekvent ikke kjøpt en eneste bok siden jeg begynte på universitetet, og det har gått helt fint. Jeg jobber heller med eksamensoppgaver, ukesoppgaver, ser på youtube-filmer, osv. Forelsning har jeg også funnet ut at ikke helt er min ting, så jeg sitter som regel å jobber for meg selv når de andre er i forelsning. Og gud så mye mer jeg får utav det. MEN, man må være selvdisiplinert for å gjøre sånne ting. Det gjelder å faktisk være på skolen 8-10 og jobbe til kvelden. Ikke sov mens de andre er på forelesning, det lærer du lite av.
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Kenti

Jeg så meg selv som en sliter når det kommer til å studere og huske det jeg leser. Jeg har tatt opp fag i ca 1 år nå og første halvåret slet jeg så mye med angst og stress at jeg ble sengeliggende store deler av tida ute av stand til å få gjort noe særlig faglig. Det jeg leste datt ut med en gang og jeg følte at ting gikk til h...... for å si det mildt.
Så begynte jeg å bruke visualiseringsteknikker istedet, da gikk det mye bedre og jeg endte opp med å være storfornød med eksamenskarakteren.

Jeg anbefaler på det varmeste at du kjøper og leser boka Memo og bruker metoden som blir beskrevet der. Den er enkel å bruke og fungerer ekstremt bra.