BOOTCAMP MED SJEKKESKOLEN STARTER OM:
0
DAGER
00
TIMER
00
MIN
00
SEK

Solarium?

Started by Vandelay, December 29, 2011, 02:47:25 AM

Previous topic - Next topic

Vandelay

NÄ om vinteren er jeg ganske bleik som mange andre nordmenn. Jeg vet at solarium 1-2 ganger i mÄneden gir meg en friskere hudfarge men hva tror dere om dette:
--

Skandinavisk undersĂžkelse om kvinners solariumsbruk

Rundt 100 000 norske og svenske kvinner har vÊrt med pÄ en skandinavisk undersÞkelse om solarium. Kvinnene var opp til 50 Är, og ble fulgt i Ätte Är. Seksjon for medisinsk statistikk ved Universitetet i Oslo utfÞrte den norske delen av studiet.

Økt risiko

Studien viste klare tegn pÄ at solarium ikke er bra for huden, og at man Þker risikoen for kreft dersom man soler seg i solarium regelmessig. De som tok solarium én eller flere ganger i mÄneden hadde 55 prosent Þkt risiko for Ä utvikle ondartet fÞflekkreft.

Det kom ogsÄ fram at kvinner i 20-29 Ärs alderen som tar solarium mer enn én gang i mÄneden Þker risikoen for kreft med 150 prosent, sammenlignet med dem som aldri tar solarium.

--

Fant ogsÄ noen rÄd:

--

RÄd ved bruk av solarium

Hvis du likevel skal bruke solarium er det viktig Ä fÞlge disse rÄdene fra Statens strÄlevern:

- Bruk alltid beskyttelsesbriller. Noen sover med Äpne Þyne. Solarier gir ofte mindre synlig lys enn naturlig sol og trenger derfor ikke Ä vÊre ubehagelig Ä se pÄ
- Fjern kosmetikk i god tid pÄ forhÄnd og ikke bruk noen form for solkrem
- UnngÄ eksponering ved bruk av medisiner som Þker fÞlsomheten for ultrafiolett strÄling. I tvilstilfeller, oppsÞk lege eller annen medisinsk ekspertise
- Vent minst 48 timer mellom de to fĂžrste gangene du tar solarium
- Ikke sol deg ute og i solarium pÄ samme dag
- FĂžlg anbefalt solingstid, eksponeringsintervall og bruksavstand
- OppsÞk lege eller annen medisinsk ekspertise dersom vedvarende hevelser, klumper eller sÄr oppstÄr, eller hvis pigmenterte fÞflekker forandrer seg

Dersom man skal bruke solarium, bÞr man bruke et solstudio som Statens strÄlevern har godkjent: www.nrpa.no. Rapporten fra samarbeidet mellom de nordiske strÄlevernene finner du Þverst til hÞyre.

Kilde: http://www.kreftforeningen.no/portal/page?_pageid=37,83296&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2021&navigation2_parentItemId=2021&navigation2_selectedItemId=2948&_piref37_88109_37_83296_83296.artSectionId=925&_piref37_88109_37_83296_83296.articleId=16002

--

Personlig synes jeg det er ekkelt dersom jeg ofrer god helse for utseendes skyld. Men som sagt, jeg vet ikke hvor farlig det er i mitt tilfelle og for mitt bruk. Men hvis bare ett solariebesÞk i mÄneden Þker risikoen sÄ mye er det betenkelig. Det er heller ikke alle som trenger solarium, men som ser helt fine ut i en nordisk lys hudfarge... Drar du til eksotiske strÞk fÄr du oppmerksomhet dersom du skiller deg ut med nordisk hud. SÄ skjÞnnhetsidealet er jo kanskje geografisk betinget. Hva tror dere- solarium eller ei?

Stemning

Personlig, sÄ kjÞrer jeg 2-3 ganger i desember, og 2 til tidlig i februarish. Blir selv utrolig mye penere, for jeg blir temmelig hvit om vinteren og nÄr man er blond (mÞrk blond) som jeg er sÄ blir hvit hud vÊrre enn hvis man har mÞrkt hÄr. Jeg fÞler meg mye bedre ogsÄ. Friskere og mindre lat. Solarium er ikke mye farligere enn solen du finner ved ekvator, det er samme strÄlene som i ekte sol.

Jeg fÞlger med pÄ mine fÞflekker, har noen som jeg skal fÄ spurt legen om. FÞflekker kan fjernes hvis de er av den farlige sorten.

Eh

Jeg tar sol med ugjevne mellomrom og fÄr selvsagt mye pepper for det av kolleger som syns det er ellevillt at en gutt kan ligge i solarium.

Jeg syns det er herlig Ä legge seg i et solarium etter en treningsÞkt nÄr hÞsten og vinteren er pÄ sitt sureste :)

Stemning

Det er mye som er veldokumentert, ekspertene er ganske sikre pÄ sammenhengen mellom brus og det der og diabetes ogsÄ. SÄ om man vil drikke brus, eller ta solarium, sÄ er det med viten om Þkt risiko for nevnte farer. SÄ den enkelte gjÞre vurderingen selv om han vil utsette seg for Þkt risiko.

Enig med deg Eh om Ä ligge i bruningsboksen etter en tung styrkeÞkt nÄr det er kaldt og surt ute, det er deilig! ^^

Vandelay

Ingen tvil om at man fĂžler seg ganske fresh etter solarium, spesielt i vintersesongen.

Og det med at riskoen Ăžker 50-150% kan jo vĂŠre litt misvisende. Har ikke sett hvor mye denne doblingen utgjĂžr for den totale risikoen, som jeg anser for Ă„ vĂŠre ganske liten..?

Men er som sagt ingen lege, enda.

Stemning

Man mÄ ha farlige fÞflekker for Ä fÄ fÞflekkreft, sÄ hvis man ikke har dem sÄ vil jeg tro risikoen ikke Þker med like mye, mens hvis man har dem Þker den vel med mer. Det er jo snakk om gjennomsnittets Þkning her.. sÄ man mÄ ta med egen genetikk i vurderingen.

Som du sier vil ikke en dobling i et vedkommendes risiko nÞdvendigvis bety at han fÄr en veldig hÞy risiko av den grunn. Jeg tror de aller fleste kan sole seg 20 min her og der noen ganger i Äret uten stor fare. For Ä si det sÄnn, Ä sole seg i solarium uten solkrem 2-3 ganger 15-20 min, er ikke mye vÊrre enn sÄ sole seg 6 timer 7 dager i strekk i syden selv med solfaktor, solfaktoren gjÞr bare at du tÄler Ä vÊre i solen lengre, den pÄvirker ikke effekten solen har pÄ huden pÄ andre mÄter enn at den svekkes. Hvis du ligger til du blir smÄrÞd i ekte sol er det like farlig som Ä bli smÄrÞd i solarium. :)

EDIT: Denne er kanskje i feil forum forresten, kanskje i helseforumet? Hm.

Stylish

Quote from: Stemning on December 29, 2011, 18:10:11 PM
Hvis du ligger til du blir smÄrÞd i ekte sol er det like farlig som Ä bli smÄrÞd i solarium. :)

Sikker pÄ at dette stemmer? UV-strÄlingen i solarium er hÞyere enn ekte sol, opp til fem ganger sÄ sterk.
Brunfarge er skadelig uansett om den er fra solarium eller fra ekte sol. Melanocyttene i kroppen produserer melanin(pigment som gir kroppen farge) for Ă„ beskytte huden mot mer skade fra solen. Derfor blir vi brunere.

Stemning

Sterkere ja, derav kortere tid i solarium. Likt resultat (like brun, like rÞd) er like skadelig, hvis ikke er det ikke likt resultat. ;) Men det kan selvsagt vÊre vanskeligere Ä passe mengden nÄr det gÄr fortere.

Femininist

De som soler seg i solarium er ogsÄ ofte dem som soler seg mye generelt og er derfor i utgangspunktet mer utsatt for hudkreft og fÞflekk-kreft, sÄ om du er en av dem eller ikke vil nok ogsÄ vÊre med pÄ Ä pÄvirke hvor utsatt du er for Ä fÄ kreft, samt utgangspunktet ditt forÞvrig, med hudtype og sÄnn. Hvor viktig det er og sÄnn fÄr du vurdere selv. Selv er jeg sÄ lyd at jeg merker ingenting pÄ hudfargen om jeg tar litt solarium og mÄ ta ganske mye for Ä se "friskere" ut, sÄ for min del er det ikke verdt det. Ellers sÄ finnes det andre alternativ, slik som selvbruning.
Skrap litt pÄ en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter Ä vÊre et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

SÄ sant sÄ sant Femininist. :) Selv blir jeg "pÄskefjelletbrun" av de 2-3 gangene, og klér det mye bedre enn uten.

Claw

Vurderer Ä ta et par turer i solarium de neste mnd. Har aldri prÞvd solarium fÞr. Er mÞrkblond og er nesten sÄ blek som jeg kan bli for tiden..
Hvor lenge bĂžr jeg ligge fĂžrste gangen?

Stemning

Hvis du fremdeles "tÞr" etter alle advarsler her ;) sÄ ville jeg prÞvd 12 min og sett hvordan det blir. Hvis du ikke har gingerhud er det nok helt greit. Jeg tar gjerne 18-20 min fÞrste gang, og sÄ 22 de neste 1-2 gangene jeg tar. Men huden min blir ikke spes. fort brent heller da.

Vandelay

Er egentlig usikker pÄ om jeg skal bruke det eller ikke. Har gjort det fÞr, men tenkte ikke pÄ konsekvensene pÄ samme mÄte som nÄ. Synes jeg svikter meg sjÞl om jeg velger utseendet foran helse. Det virker litt tankelÞst...

Hvis jeg skal bruke solarium sÄ blir det ikke mer enn 1-2 ganger i mÄneden i vinterhalvÄret. Blir ganske bleik da.

Lurer pÄ hva Sondre pÄ 0330 bloggen synes om dette. Han er lege og jeg tror han tar sol.

AngÄende hudfargen min sÄ kan dere se pÄ profilbildet mitt pÄ forumet, der ser dere hendene mine. Dette er etter sommeren.

Potet

For en som meg som har brune Þyne og mÞrkt hÄr ser man nesten litt syk ut hvis man er for blek. Det varierer sÄ klart, men pleier Ä ta sol 0-2 ganger i mÄneden i vintermÄnedene. PÄ grunn av genetikken min blir jeg fort brun og tÄler mer sol enn de fleste andre, sÄ jeg vil tro at det ikke er noe problem for en som meg Ä ta det. For en som derimot har lyst hÄr og blÄ Þyne er det derimot verre. De tÄler mindre sol og trenger som regel mer sol for Ä bli brun, og bÞr derfor vise mer forsiktighet og kanskje det ikke engang blir sÄ mye effekt hvis man holder seg under den anbefalte maksimumsmengden for solarium. Tok mer sol fÞr, men det har nok mer med at det var veldig vanlig i min vennekrets Ä vÊre brun (ikke Jersey Shore, men betydelig brunere enn det som er naturlig hudfarge i vinterhalvÄret).

Det er forÞvrig utrolig avslappende Ä ligge i solarium, selv om den brente hudlukten etterpÄ ikke er sÄ digg. Og til slutt, brunkrem og gutter er vel fyfy (ikke det at jeg ville vurdert det)?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Stemning

Brunkrem er fyfy, selvbruning er litt fy. ;) Jeg har brukt selvbruning (ikke det samme som brunkrem) uten at jeg har fÄtt den orangefargen som man ikke vil ha. Det har bare sett bra ut, IMO. Men gidder ikke lenger, er ikke sÄÄ viktig Ä vÊre brun. :P Og brunfargen fra solarium er bedre, tross alt.

Bli med pÄ 3 dagers GRATIS nettkurs i sjekking